1. leht 2-st

IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 27 Dets 2020, 18:22
Postitas Karumees

Tere

Sai suvel läbi foorumi kuulutuse soetatud haruldane IZ 350 mootorratas viisakas komplektsuses.
Pilt
Rattast: Tõenäoliselt olen ratta neljas omanik, eelmise omaniku jutu järgi kuulus ratas esialgselt 1950- Võru postiljonile (kas sellega ka postiljoni tööd tehti, ei tea). Järgmiseks rändas ratas ühe vanahärra kätte Lõuna- Eestis, (hetkel 82aastane) kes kasutas ratast talutöödel. 2008 aastal sai ratta omanikuks härra Põlvast, kes vormistas rattale ka Eesti aegsed dokumendid, jutu järgi ratas seisnud viimase kümnendi. Sealt rändas ratas minu kätte. Nüüd on aeg kätte jõudnud, et rattale uus elu anda.

Plaan: on ratas algosadeks võtta, käia kõik detailid üle, päästa nii palju kui päästa annab ja asendada riknenud osad kas originaal või koopia osadega. Ratas tuleb sõitmiseks, seega 100% originaalsuse peale ei sihi(et ei tekiks detailide haruldusest tulenevat mitte raatsimis effekti), samas ei hakka ka valimatult kättesaadavaid osi peale kruttima. Värvi puhul üritan sihtida IZ 350 originaal tumerohelise peale koos punaste ilujoontega, kuigi ratast lahti võtte selgus, et antud ratas tuli originaalis heleroheline (isiklik maitse eelistus). Ratas hakkab töötama vape elektronsüütega, tema töökindluse tõttu, samas visuaalselt säilib originaalne IZ süütekarp ja süütevõtme eesmärk. Mootori numbri järgi olen kindlaks teinud, et see kuulub 53nda aasta IZ 49le algab vene (x) tähega, võin ka eksida. Kahe mudeli mootori erinevused võrdlemisi väikesed, kogenematu silm vahet ei tee. Lisaks on rattale aastatega palju muid uuema Izi osi peale krutitud.

Loomulikult olete teretulnud nõu ja jõuga. Kellel on pakkuda riiulil seisvaid varuosi, siis suhtleks meeleldi.
Pisut tööd on ka juba tehtud, näha saab alltoodud timelapse videos.

Üritaks antud projekti ka tulevikus filmida, aga sellise pika projekti puhul eks näis kuidas see välja kukub.

Jõudu


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 28 Dets 2020, 09:01
Postitas mellpoiss

Tore, tore, aga kahju et üks "badass look" jälle vähem saab olema, neid lutsutatuid siinmail küll juba. :cry:
Sõiduks soovitaksin alu pidurikilbid metallide vastu vahetada, vanad kipuvad äkilisemal puhul purunema ja tagajärgedega. Alu replicate puhul ausam müüja märgib ka ära nende nõrkuse.
Siit näiteks saab: https://shop.klasykmoto.pl/kategoria-pr ... iz/page/2/
Igatahes, edu projektiga!


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 28 Dets 2020, 18:50
Postitas urmas66

Olen ukraina müüjate käest e-bayst ostnud viimasel ajal päris mitu ostu vana vene Turist rolleri osasid. Vene keeles saab oma sõnad otsingusse panna googletranslate abiga,kui vene keelt arvutis pole. Ma soetasin omale vene klaveri ,et lihtsam oleks. Paned otsingusse sellise teksti ИЖ-350 запчасти ja saab igausgu huvitavaid asju või kui on ühiseid asju,siis ka see otsing ИЖ-49 запчасти.
e-bayst näiteks selline valik
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 8&_sacat=0
või
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 1%82%D0%B8
Ma võin ka otse ukraina kamraadide kaudu küsida,kui midagi sealsetel saitidel müüakse ja müüja siia ei saada. Sain omale niimoodi tutika tagumise ketijooksu koos korpuse ja keti kummidega 50€ eest. Asi maksis seal koos saatmiseag 43€ ja üle 50-ne polnud ta nõus minult vastu võtma.
Oma rolllule kavatsen ka elektron süüte panna,mis käib originaal kaane alla. Lisaks ka kaasaaegse pingeka,mis läheb originaal pingeka korpusesse. Muidu jäädki neid timmima.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 03 Jaan 2021, 17:19
Postitas Karumees

Tänud kaasamõtlejatele.
Mis vahepeal tehtud on?
Keredetailid on pritsiga puhastatud ja krunditud. Enamus detaile vajas enne krunti kõvasti haamrit, keevitamist ja sirgestamist.
Pilt

Mõni detail tahtis lausa armastust.
Pilt

Mootor on uuesti kokku laotud. Mis sai tehtud: laagrid, simmerid ja tihendid vahetatud. Kuna käigukast jumpsis, siis seal sai osad detailid vahetatud ja kast seibidega reguleeritud. Silinder hoonitud ja värvitud, karteri kaaned poleeritud ning uus süüde paigaldatud.
Kokku ladumine võetud ka taimläpsi


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 10:25
Postitas poison

laagrit kuumuta ikka võllita :D


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 11:22
Postitas Irual
poison kirjutas: 04 Jaan 2021, 10:25

laagrit kuumuta ikka võllita :D

Tegelikult asi naljast kaugel - mõned targad on päriselt ka laagreid kuumaks lasknud. Simmeri ja määrdega seonduva mõtleb iga üks ise, aga sõltuvalt laagri terasest ja kõrgel temperatuuril olemise ajast hakkab teras karastust kaotama juba 160...180 kraadi juures. Tööstuses jahutatakse istamiseks võll või telg pigem maha või siis lihtsalt toore jõuga.

Edu, L


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 11:35
Postitas poison

Sul võib isegi õigus olla, reaalses elus tuleb kasutada käepäraseid vahendeid, ntx nagu kuumaõhupüstol ja mitte unistama jääda.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 13:03
Postitas hmm
Kui mootor koos ja töötab, siis on ju hästi.
Soovitan veel soendada kartereid ~ 100-120 kraadini kui laagrite elemente (laagreid) paigutad - oht on karteri pinnad rikkuda.
Kui väntvõllile laagreid peale koputad või surud jõuga, siis tuleks väntvõll ka põskede vahelt toestada või ainult põskede vahelt. Kui toetuspind jääb nii nagu videos on suht suur oht võlli rihtimine paigast lüüa. Hiljem tunned sõitmise ajal lihtsalt sipelgaid püksis ja mõned osad irduvad kiiremini ning hämmastavad vead tekivad... Ehk kokkuvõtteks masin töötab ja sõidab, kuid käed on pidevalt õlised.
Seda viimast laagrit olen väntvõlli otsast (surumise tööriist on kinnitatud väntvõlli hammaka keermele) surnud oma kohale - mitte löönud, eelnevalt ka karterit soojendanud.
Iga löömisega (löögijõud rakendub võllile ja on risti põskedega) on oht väntvõlli rihtimine või ka paigutus karteris mitte sobivaks muuta.

Ma ise olen väntvõlli lükanud sügavkülma ja laagreid natuke kuumaõhupuhuriga soendanud - lähevad lupsti võllile ilma täiendavate jõu rakendamisteta. Seejärel kogu võll koos laagritega külma ja karter soojaks, siis võll koos laagritega karterisse - olen kasutanud ühes tükis laagreid, mitte osandatuna.

Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 17:24
Postitas morse

Ma olen ka väntvõlli sügavkülma pannud ja laagrile kuuma andnud. Oli isegi selline olukord, et tuli laagrile korralikult kuuma anda, et sisse kukuks (mille eest siin ennist muidugi hoiatati). Igaljuhul sisse koksida ei ole soovitatav jah. Viimati tegin 2019 sügisel Jawat. East Highway Silver pani väntvõlli kepsuvahetuse aegu tasakaalu ja temast ta tasakaalu jäigi. Vändalaager siiani saba pole andnud, kuigi kuuma ta sai paigaldades. Täiesti vibravaba tsikkel on nüüd.

Aga noh. Izh 350 on niikuinii kivipurustaja! Tal pole tagaamortegi :D Väntvõlli vibra ei pane selle masina sadulas tähelegi :D

Edu! Lahe projekt!


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 17:47
Postitas Turist

Kas see silikoon on mingi selline, mis kergesti lahti tuleb hiljem? Kunagi JAWA karteri vahele panin silikooni (kes seda 20 a. tagust asja enam mäletab milline see täpselt oli) ja pärast kahetsesin kui oli vaja uuesti lahti võtta. :ner:


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 18:59
Postitas morse

[mention]Turist[/mention] võin eksida aga videos tundus nagu Loctite tuub. See on küll normaalne. 20a tagasi pani mõni mees aknavärviga ka karteripooli kokku :D

Ja ega Jawa karter ei tulegi kuigi kergesti lahti võrreldes näiteks Izhiga.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 19:27
Postitas Jesper

Üldiselt kui on soov regulaarselt lahti võtta, siis võta 5699 ja kui niiväga enam ei taha sellest ühendusest midagi kuulda, siis 5980.

KTM määrab enduroka silindri paigalduseks hoopis 5910, mis oleks justkui "low strength", aga samas on ikka musta värvi, niiet selle värvi järgi ei saa midagi vaadata, vaadake kataloogi. Anoh kuna seda poes nagunii polnud, siis panin 5980, yolo. Eks järgmise kolvivahetuse ajal ole näha, kas irdub vabatahtlikult või tuleb kõrvaltoast suur haamer tuua :D

Täiendus: muutsin pärast mälus kahtlema hakkamist ja kontrolli natuke numbreid õigeks, meenusid täpsed asjaolud :)


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 04 Jaan 2021, 19:32
Postitas Karumees

@Kõigile Suured tänud kaasa mõtlemast ja kommentaaride eest. Ega ise ei ole suurem asi ekspert, sai idanaabrite videoid siin vaadatud ja selle järgi juhindatud. Õnneks võib öelda, et laagrid liikusid paika võrdlemisi valutult ning väga hinge peale ei jäänud. Kindlasti saab tulevikus ülaltooduid meetodeid proovitud, kuna jutt tundub jummala õige.
Silikoonist: Tihendatavatele pindadele on minevikus freesitud täiendav soon lisa tihendmassi hoidmiseks. Uued tihendi komplektid olid küll olemas, aga soonest sõltuvalt sai otsustatud silka kasuks(must abro silokoon). Käigukasti kaane alla sai tihend, kuna seal kordades laiem tihendipind ja võimalik, et kast vajab tulevikus täiendavat reguleerimist.
Loctite keermeliimi sai kasutatud teatud poltidel ja laagriliimi käigulasti laagritel.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 14 Veebr 2021, 15:10
Postitas Karumees

Allpool väike pildigalerii Taadu tegemistest.
Värvi- ja eeltöö sai jäetud antud projekti puhul pofesionaalide hooleks.
Pilt
Pilt
Pilt
Jooned sai ise tõmmatud, polnud küll kõige audentsem tehnika (sai teibi abi kasutatud), aga ise olen tulemusega rahul. Loomulikult sai paar õhtut varem soojenust tehtud, et käsi vähem väriseks.
Pilt
Uuele spidomeetrile originaal taust.
Pilt
Pilt
Jooksvalt on lugematu kogus varuosi üle maailma kokku kraabitud.
Pilt
Kõiki osi pole suutnud veel leida, kõige õnnetum seis tundub olevat signaali-tule lülitiga mida siiani pole kuskilt leidnud. Signaali enda kohta: Poolas pakutakse audentset signaali korpust, kuhu on võimalik siis tänapäevane signaal sisse ära uputada/peita (lähen seda teed kuna ratas hakkab nagunii 12v peal tööle) ei oleks mõtet originaal 6v isendit ära lõhkuda kui ka leiaksin selle kuskilt. Spidomeetri reduktori korpus puudu, kuid seda ikka siinseal aegajalt pakutakse, tuleb vaid peale passida.

Järgmiseks saab vaikselt alustada ratta kokku ladumist.

:bsmile:


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 15 Veebr 2021, 20:15
Postitas mellpoiss

Sellise saaksin Tallinnas ulatada.

Pilt


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 16 Veebr 2021, 22:00
Postitas Jazzyl

Väga vinge töö!
Küsin, et kas liivapritsiga lasid ise üle või ostsid teenuse sisse?
Ilmselt on endal sama tee ees. Kompressor olemas, kuid siis oleks vajalik vaadata juurde liivapritsi püss ning muud kolud.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 16 Veebr 2021, 22:49
Postitas Karumees

[mention]mellpoiss[/mention]
Tänud sulle, lüliti käes. Tore kui selliseid lahkeid ja abivalmis inimesi meil siin on. (w)
[mention]Jazzyl[/mention]
Tänan. Teenus sai tellitud, kuna ise regulaarselt detailide puhastust ei vaja ning toimiv süsteem pole teps mitte odav lõbu.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 16 Veebr 2021, 23:21
Postitas Jazzyl
Karumees kirjutas: 16 Veebr 2021, 22:49

@mellpoiss
Tänud sulle, lüliti käes. Tore kui selliseid lahkeid ja abivalmis inimesi meil siin on. (w)
@Jazzyl
Tänan. Teenus sai tellitud, kuna ise regulaarselt detailide puhastust ei vaja ning toimiv süsteem pole teps mitte odav lõbu.

Tänud info eest. Tahaksid sa mulle kasvõi PS'i saata kus pritsi/krundi teha lasid? :roll:


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 17 Veebr 2021, 11:42
Postitas Alterjor
Jazzyl kirjutas: 16 Veebr 2021, 23:21
Karumees kirjutas: 16 Veebr 2021, 22:49

@mellpoiss
Tänud sulle, lüliti käes. Tore kui selliseid lahkeid ja abivalmis inimesi meil siin on. (w)
@Jazzyl
Tänan. Teenus sai tellitud, kuna ise regulaarselt detailide puhastust ei vaja ning toimiv süsteem pole teps mitte odav lõbu.

Tänud info eest. Tahaksid sa mulle kasvõi PS'i saata kus pritsi/krundi teha lasid? :roll:

Ma tahaks ka teada.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 18 Veebr 2021, 13:23
Postitas Karumees

[mention]Jazzyl[/mention] [mention]Alterjor[/mention] www.pritsistuudio.ee


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 28 Mär 2021, 20:54
Postitas Karumees

Pilt
Pilt
Pilt
Viimane kuu on kõvasti lego laotud ja ratas on jõudnud alumisel pildil nähtavasse faasi. Esimene käivitus on tehtud ja tuleb tõdeda, et Taadu elab, aga mis elu see on "poolikuna" :D. Mis vaja veel teha: lähiajal on vaja ette võtta paagi pesu, kuna paak seest võrdlemisi rebane :|, elekter tahab vedamist jm. Nii mõnedki asjad veel puudu: korrektsed käekummid, sido ajami kompl ja muid krõbinaid.
Aga et mitte ennast garaazi unustada, kuna kevad ju käes, siis uhmerdame ikka usinalt TETi ja muid kraavipõhjasid edasi :bsmile:


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 28 Mär 2021, 21:02
Postitas ranel
Irual kirjutas: 04 Jaan 2021, 11:22

Tööstuses jahutatakse istamiseks võll või telg pigem maha või siis lihtsalt toore jõuga.

Edu, L

Tegelikult on siiski induktiivkuumutid laagritele, et määret ära ei küpseta ja omadusi ei muudaks.
Toore jõuga tambivad laagreid otsa vaid põlve otsas nokitsejad.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 28 Mär 2021, 21:06
Postitas urmas66

Väga ilus.
Esitule klaasi näen, aga mis reflektoriga tegid? Küsin, sest omal ka sama teema varsti ees. Ehk mul on klaas terve ja reflektor tuhm, aga uut pole kuskilt võtta.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 28 Mär 2021, 21:45
Postitas Karumees
urmas66 kirjutas: 28 Mär 2021, 21:06

Väga ilus.
Esitule klaasi näen, aga mis reflektoriga tegid? Küsin, sest omal ka sama teema varsti ees. Ehk mul on klaas terve ja reflektor tuhm, aga uut pole kuskilt võtta.

Reflektor oli minu kätte jõudes enamvähem/rahuldavas konditsioonis. Kui tule lahti võtsin, siis üritasin reflektorit niiske lapiga pesta, kuid koheselt kippus pinnakate siit sealt kooruma. Hetkel läkski ta sellisena paika nagu ta oli, et asja mitte hullemaks teha. Pilti kahjuks pole.
Kui nüüd tule klaasist rääkida, siis ratas tuli minu kätte alloleval pildil nähtava detailiga, mis minuteada ei kuulu sellele mudelile. Sai uus klaas muretsetud ja vana oksjonile pandud, mis minule üllatusena läks 71euriga müügiks. Oskab keegi valgustada millele/kellele antud isend kuulub?
Pilt


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 28 Mär 2021, 22:49
Postitas Loff

Kas kodanik, kes tuleklaasi ostis, ei valgustanud, millele klaas kuulub. Või ei küsinud?


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 29 Mär 2021, 13:21
Postitas Irual
ranel kirjutas: 28 Mär 2021, 21:02
Irual kirjutas: 04 Jaan 2021, 11:22

Tööstuses jahutatakse istamiseks võll või telg pigem maha või siis lihtsalt toore jõuga.

Edu, L

Tegelikult on siiski induktiivkuumutid laagritele, et määret ära ei küpseta ja omadusi ei muudaks.
Toore jõuga tambivad laagreid otsa vaid põlve otsas nokitsejad.

Igaks juhuks - laagrite soendamiseks on spets induktsioonkuumutid, laager kuumutatakse kusagil 100 kraadini ainult. Ärge roostes poltidele mõeldud kuumutitega laagreid paika panema hakake.....

Edu, L


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 25 Apr 2021, 20:51
Postitas Karumees

Pilt
Pilt
Esimesed kümme testkilomeetrit on seljataga ja kriips on kõrvuni. Ratas sõidab, sidurdab ja pidurdab. Süütekarbile sai lõpuks kaas peale, kuna elekter on laiali veetud ja tuled põlevad. Signaali korpus on omale kohale jõudnud ja ootab tänapäevast sisu. [mention]mellpoiss[/mention]-i lülitit sai ka natuke triigitud ja leidis omale värske lenksu mille peal tuult(tolmu😆) püüda.
Vaikselt hakkab lõpp ja minek ülevaatusele paistma, aga olen ikka mõne jupi otsingul nagu: käekummid iz350ne omad ja spidomeetri ajami komplekt.) Kui räägime originaalosadest, siis on nimekiri muidugi mõni lehekülg pikem😅.
[mention]Loff[/mention] sai küsitud oksjoni lõpuminutitel, aga vastust ei tulnud.


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 25 Apr 2021, 21:11
Postitas mellpoiss

Vägev töö!

Karumees kirjutas: 25 Apr 2021, 20:51

...... ja spidomeetri ajami komplekt.

https://shop.klasykmoto.pl/produkt/nape ... kompletny/

Ise vajaksin ainult:
https://shop.klasykmoto.pl/produkt/nape ... nz250-350/

PS. Märkasin, et komplekti hetkel ei pakutagi. :oops:


Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 20 Okt 2022, 18:22
Postitas Karumees

Re: IZ350/1950 "TAADU"

Postitatud: 20 Okt 2022, 18:47
Postitas Irual
Mis tal mustast numbrist puudu jääb?

Edu, L