3. leht 3-st

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 01 Mär 2025, 13:09
Postitas Ikka mina
Olen kursis kaatrite ja ""parvede"" juhtimisõigustega.
No aparandan siis "naljast mitte arusaavate kolleegide jaoks" - Läks hädaldamiseks aga midagi peab ju ette võtma - alustaks riikliku kooli programmiga siis hiljem võiks noortele rääkida et teed rekka load ära aga sõita võid kõigega mis ei uju EHK EI LENDA.

Must Välk tegi nalja?
Eurokraav sõna unusta ära. Need kraavid on seepärast, et põhja euroopas vett paremini ära juhtida teedelt. Kraav on sügav sest ei ole raha või ei taheta maad niipalju müüa, et teha lauge kraav!
Mini ringteed? Täpselt sama jutt. Arendaja või omavalitsus ei taha raha maksta. Lisaks on mõeldud kohalikudele autodele normaalseks liikluseks. Need ei olegi arvestatud raske transpordi jaoks. :)
Teede kitsendamine, et mida rohkem inimesi kasutab ühistransporti ja rattateed, seda vähem autosid on ummikus! ;)
Teede hooldusega meil kõik ok. :)
Kui ei siis kirjeldused ja lahendused otse ametist :)
Ahh olga peale, väljas juba +5C :)

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 01 Mär 2025, 16:04
Postitas MustVälk
Ikka mina kirjutas: 01 Mär 2025, 13:09
Must Välk tegi nalja?
Eurokraav sõna unusta ära. Need kraavid on seepärast, et põhja euroopas vett paremini ära juhtida teedelt. Kraav on sügav sest ei ole raha või ei taheta maad niipalju müüa, et teha lauge kraav!
Mini ringteed? Täpselt sama jutt. Arendaja või omavalitsus ei taha raha maksta. Lisaks on mõeldud kohalikudele autodele normaalseks liikluseks. Need ei olegi arvestatud raske transpordi jaoks. :)
Teede kitsendamine, et mida rohkem inimesi kasutab ühistransporti ja rattateed, seda vähem autosid on ummikus! ;)
Teede hooldusega meil kõik ok. :)
Kui ei siis kirjeldused ja lahendused otse ametist :)
Ahh olga peale, väljas juba +5C :)
Ei ma ei teinud nalja. Eramaa omanikuna ja eratee omanikuna ja muidu niisama igasugu planeeringute ja lubadega kursis olen! Ja tean lihtsalt palju asju. ;)

Ma võitlen päris palju eestis toimuvate lolluste vastu! Mind on mu koduteel represseeritud 7 tõstetud ristmikuga millest mitte ükski ei vasta maanteeameti standardile. Sellele vaatamata, et ma sõidan 30'ne ja parema käe reegli järgi. Leidub mõni inimene kes kihutab 70+ kiirusega mu tänavast läbi arvates, et parema käe reegel on nõrkadele!

Eelmine talv tunnistan, et mu kodutänavas (vabaduse pst paraleel tänav Nõmmel) oli väike probleem. Kiire kõne KOV, et kui sahk jõuab kell 19 õhtul siis kui lumi on kinni sõidetud, siis parem ärgu sahk üldse tulgu! ;) Rohkem ei olnud probleeme. :) Arusaadav oli, et lund oli palju ja igale poole ei jõua korraga. :)

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 02 Mär 2025, 08:18
Postitas urmas66
MustVälk kirjutas: 01 Mär 2025, 12:22
Noojah. Väos mõne kuu jooksul on kaks kohalikku (eesti) rekkat keeranud 3 keelumärgi ja kohustusliku sõidusuuna märgi juurest vastas suunda peterburi tee ja laagna tee ringile. :(
Siin pole õppe ja oskusega midagi pistmist. Lihtsalt mölakast rekkajuht sõitis õigest kohast mööda ja kui avastas, siis ei VIITSINUD ringi sõita ning keeras läbi vastasuuna, et saada sinna kuhu tal oli vaja, on raudselt selle tegevuse tegelik põhjus. Ma olen ise rekaade ja ka muidu veoaktega sealt aegajalt läbi sõitev ja seal pole võimalik "eksida" kogemata. Selle eksimise läbi viimiseks tuleb teha tuimalt nahhaalne ja ebamugav manööver. Autokooli ja oskustega puudumisega pole sellistel juhtudel midagi pistmist. See ring ja üldse kogu sõlm on rekkaga vabalt ja mugavalt seadusi järgides läbitav.

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 02 Mär 2025, 12:32
Postitas 701
Tihver kirjutas: 01 Mär 2025, 12:35
Natuke OT teemal veel. Ujuvvahendi load (väikelaev kuni 24m) saab paljude koolitajate juures sisuliselt null praktilise kogemusega. Minul piirdus praktika Pirital 5min ribiga mööda jõge sõitmisega.
See on jah täiesti oma ette tsirkus veel. :D Järjekordne näide, et paber on tähtsam, kui sisu. A me kõik armastame, et paberid oleks korras.

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 02 Mär 2025, 14:17
Postitas stretch
MustVälk kirjutas: 01 Mär 2025, 16:04
...maanteeameti standardile
Mis asi see veel on?

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 02 Mär 2025, 14:36
Postitas MustVälk
urmas66 kirjutas: 02 Mär 2025, 08:18
MustVälk kirjutas: 01 Mär 2025, 12:22
Noojah. Väos mõne kuu jooksul on kaks kohalikku (eesti) rekkat keeranud 3 keelumärgi ja kohustusliku sõidusuuna märgi juurest vastas suunda peterburi tee ja laagna tee ringile. :(
Siin pole õppe ja oskusega midagi pistmist. Lihtsalt mölakast rekkajuht sõitis õigest kohast mööda ja kui avastas, siis ei VIITSINUD ringi sõita ning keeras läbi vastasuuna, et saada sinna kuhu tal oli vaja, on raudselt selle tegevuse tegelik põhjus. Ma olen ise rekaade ja ka muidu veoaktega sealt aegajalt läbi sõitev ja seal pole võimalik "eksida" kogemata. Selle eksimise läbi viimiseks tuleb teha tuimalt nahhaalne ja ebamugav manööver. Autokooli ja oskustega puudumisega pole sellistel juhtudel midagi pistmist. See ring ja üldse kogu sõlm on rekkaga vabalt ja mugavalt seadusi järgides läbitav.
Täpselt. Seda ma mõtlengi. :) Vahet ei ole mida oled koolis õppinud, aga seal ei tohiks sellist olukorda tekkida. :)

PS. Ma olen mõned korrad parklast väljunud ühesuunalisele tänavale. Parklas märke ei olnud, aga kui märkasin siis esimesel võimalusel keerasin auto ringi. :) Enne kui keegi küsib, siis oli mõni selline parkla kus ühelt tänavalt sai sisse ja teiselt tänavalt välja. :)
stretch kirjutas: 02 Mär 2025, 14:17
MustVälk kirjutas: 01 Mär 2025, 16:04
...maanteeameti standardile
Mis asi see veel on?
Mõned asjad ei ole riiklikusse standardisse jõudnud seaduseks. :(

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 02 Mär 2025, 22:44
Postitas ap_yesjah
Aga minnes tagasi algprobleemi juurde. Esiteks nii Postimees kui Delfi kirjeldasid seda seadust vägagi segaselt.
Lõppudelõpuks selgus, et riikliku eksamit pole vaja (ei teooriat, ega praktikat), kuid motokooli teooria koolitus vaja läbida ning 10 sõidutundi.
Seega erinevus praegusel A1 sõiduõiguse omandamisel ongi ainult riiklikud eksamid (millest teooria oli niikuinii sama mis B kategooria oma). Lisaks ei saa märget juhilubadele, et A1 kasutada välisriikides. Kusjuures see ju algne mõte oligi, et A1 on osades riikides lubatud ning saaks siis seal ka sõita + suunata inimesi mootorrattale lihtsamal moel.

Arvan, et A1 see motokooli poolne koolitus on vajalik - vajalikum kui need riiklikud eksamid. Lapsena sai sõidetud igasugu võrridega ning piisavalt kaua autoga, kuid paiknemine teel ning mõned nüansid lube tehes olid uued. Lisaks kui ikkagi 50+kw masina selga tulevikus ronida, siis halvad harjumused võrridelt võivad kätte maksta. Vastupööramise ära unustamine paanikas, ohu kohta vahtima jäämine või tagapiduriga hädapidurduse tegemine on ainult mõned. Suurema massiga ja võimsusega ratast ei pruugi enam jalga maha pannes päästa ning rulli põhja keerata ka igas asendus ei tohiks.

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 03 Mär 2025, 09:13
Postitas joel
MustVälk kirjutas: 01 Mär 2025, 12:31
Aga muus osas ma olen nõus. Sellepärast, et meil on mõned närvihaiged kes ei suuda kiirust hoida ja teevad ohtlikke möödasõite on meil ajuvabad kummipostid ja piirded ja lamavad politseinikud lihtsalt kõigile teistele nuhtluseks. See sama teema, et kümme inimest sajast teevad lollusi, aga kõik sada inimest pärast kannatavad. :(
Aga see ongi tänapäeval ju uus normaalsus, et elukorraldust dikteerib häälekas vähemus.

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 03 Mär 2025, 14:40
Postitas 701
ap_yesjah kirjutas: 02 Mär 2025, 22:44
Arvan, et A1 see motokooli poolne koolitus on vajalik - vajalikum kui need riiklikud eksamid. Lapsena sai sõidetud igasugu võrridega ning piisavalt kaua autoga, kuid paiknemine teel ning mõned nüansid lube tehes olid uued. Lisaks kui ikkagi 50+kw masina selga tulevikus ronida, siis halvad harjumused võrridelt võivad kätte maksta. Vastupööramise ära unustamine paanikas, ohu kohta vahtima jäämine või tagapiduriga hädapidurduse tegemine on ainult mõned. Suurema massiga ja võimsusega ratast ei pruugi enam jalga maha pannes päästa ning rulli põhja keerata ka igas asendus ei tohiks.
Riiklikus kohustuslikus programmis ei räägita sellest mitte midagi ju.. A1 on 125 cc ja kuni 11KW ju. Võimsama masina selga ronimiseks on jällegi vaja uut koolitust kus tegelikult kah kohustuslikus korras ei räägita midagi eeltoodud lõigust. Seda kõike räägitakse "korralikus ja heas" motokoolis, mitte miinimum programmiga eksamiläbimise koolitusel.

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 03 Mär 2025, 15:00
Postitas ap_yesjah
701 kirjutas: 03 Mär 2025, 14:40
ap_yesjah kirjutas: 02 Mär 2025, 22:44
Arvan, et A1 see motokooli poolne koolitus on vajalik - vajalikum kui need riiklikud eksamid. Lapsena sai sõidetud igasugu võrridega ning piisavalt kaua autoga, kuid paiknemine teel ning mõned nüansid lube tehes olid uued. Lisaks kui ikkagi 50+kw masina selga tulevikus ronida, siis halvad harjumused võrridelt võivad kätte maksta. Vastupööramise ära unustamine paanikas, ohu kohta vahtima jäämine või tagapiduriga hädapidurduse tegemine on ainult mõned. Suurema massiga ja võimsusega ratast ei pruugi enam jalga maha pannes päästa ning rulli põhja keerata ka igas asendus ei tohiks.
Riiklikus kohustuslikus programmis ei räägita sellest mitte midagi ju.. A1 on 125 cc ja kuni 11KW ju. Võimsama masina selga ronimiseks on jällegi vaja uut koolitust kus tegelikult kah kohustuslikus korras ei räägita midagi eeltoodud lõigust. Seda kõike räägitakse "korralikus ja heas" motokoolis, mitte miinimum programmiga eksamiläbimise koolitusel.
A2 pealt A minekul ei ole vaja uut koolitust, vaid ainult riiklik sõidueksam sooritada. Seega kui seda teooriat alguses ei õpetada, siis jääb see omandamata ka hiljem (vähemalt sellel kes huvi ei tunne). Minul oli motokoolis video teooria koolitus, kuid suhteliselt põhjalik. Natuke nende 10 tunnise sõidutundide jooksul sai ka sõiduõpetajalt soovitusi.
Rev matching, trail brake ja edasijõudnu oskused tuleb hiljem ise selgeks teha või võtta juba edasijõudnu koolitus - seda miinimum programmiga ei õpi. Paraku esiratta õhkutõusmist, tagaratta läbilibisemist ning speed wobble motokoolid ei saagi väga imiteerida.

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 15 Mär 2025, 11:14
Postitas yeekim
"Samale küsimusele vastas ministeerium, et AM-kategooria puhul on plaanis muudatused. „Tulevikus on plaanis kaotada erisus, et osal isikutel on õigus ilma igasuguse juhtimisõiguseta liigelda AM-kategooria sõidukiga tulenevalt oma sünniaastast.“
https://arileht.delfi.ee/artikkel/12036 ... lihtsus-on

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 16 Mär 2025, 18:25
Postitas vpu
Lihtsustatud korras A1 saamisek on tegelikult eelis, kulu on oluliselt väiksem ja selle tunnistuse saab kiirelt kätte. Kes on viimasel 10-l aastal lube teinud, see teab, et tihti ei piisa autokooli 10-st 45min tunnist ning viimastel aasatel on peavalu olnud eksamiga. Mõni teeb seda viis korda ja ei õnnestu. See ei tähenda, et ta rattasõitu ei valdaks.

Teine teema, kui palju erineb A1 tavalisest mootorrattast? Selles osas ootab meid ees suhteliselt suur muutus, elektrirattad tulevad vaikselt peale. Kui seni oli a1 125cm nn minsk ja täna selle moodsad alternatiivid (mis täismehele pigem väiksed), siis näiteks uus Stark Varg EX (80hp) läheb ka A1 kategooria alla ning see on kiirem enamikest tänaval liiklevatest mootorrratastest. Bmw ce04 on samuti 11kw, kuid linnavahel taas suhteliselt nobe.

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 18 Mär 2025, 11:46
Postitas Frosch

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 18 Mär 2025, 23:51
Postitas zombi
Ehk siis... Kui on "tuttav" autokooli mees, maksad talle raha ära ja ....

Re: A1 rattaga sõitmine B-kat lubadega

Postitatud: 19 Mär 2025, 09:31
Postitas Ikka mina
Ega tänapäeval vist "tuttav" eksamineeria ja ümbrik vist läbi ei lähe?
Need ajad on vist läbi - aga ega pole proovinud ka :)