1. leht 1-st

Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 13:53
Postitas Võnnu

Elektrooniline spidomeeter näitab üle. Mida suurem kiirus seda rohkem, kõrval sõitjaga võrreldes mnt-l kuskil isegi +10km/h.
Tegu on 2005 aasta Suzuki Bandit, elektrooniline spidomeeter. Olen näinud, et on sellised kalibreerimis seaded 100€+ aga selleks üheks ürituseks ei raatsi osta.
Kes tegeleb spidomeetri kalibreerimisega või teab kust saab seadet laenata?

Näeb välja selline:
Pilt


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 14:48
Postitas wild

dragbikes oli vist galibreerimisseade müügil?äkki sul ülekannet muudetud?see paneb spido valetama.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 15:01
Postitas Piipz
HannesN kirjutas:

Olen näinud, et on sellised kalibreerimis seaded 100€+ aga selleks üheks ürituseks ei raatsi osta.

See ei ole üheks ürituseks, vaid on püsivalt su ratta peal, keegi ei kalibreeri otseselt spidomeetrit ennast. Parandage mind, kui eksin.
Ja Dragbikest peaksid saama speedohealeri endale küll:
http://www.dragbike.ee/pood/?p=1&id=39&item=1396


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 15:16
Postitas mella

Mis kalibreerimisest te räägite? Mõisted sassis?
Kalibreerida saab piisava täpsusega ka GPS-ga. Ametlikuks kalibreerimiseks tuleb ilmselt pädeva asutuse poole pöörduda.

https://www.metrosert.ee/et/s/metroloog ... breerimine

Mulle tundub, et te räägite hoopis spido vea korrigeerijast.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 16:18
Postitas kris.
Piipz kirjutas:

See ei ole üheks ürituseks, vaid on püsivalt su ratta peal, keegi ei kalibreeri otseselt spidomeetrit ennast. Parandage mind, kui eksin.

Osade tsiklimarkide jaoks igatahes eksisteerivad mõlemad variandid. Lihtsamad(odavamad) seadmed on sellised, mis istuvad pidevalt vahel. Keerulisematega saab lisaks muudele ajus "surkimistele" ka spidomeetri jaoks uue kordaja sisse kirjutada. Mul on see viimane variant ja spidomeeter 90 km/h kiiruse peal GPS-i järgi paika reguleeritud. Mittelineaarset korrigeerimise võimalust ei ole elik 90-st suurematel ja väiksematel kiirustel endiselt veidi valetab. Sellise sedame hinnaklass on aga paraku selline, et ainult spidoka "kalibreerimiseks" seda osta ei ole mõtet.

terv
Kris.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 16:46
Postitas franz125

Speedohealerid on need mis vahele topitakse.Need ei kalibreeri midagi.Muudab impulsse soovitud suunas aga viga kui selline jääb alles,juhul kui kuskil keskel näitab õieti ja üleval pool nt.rohkem.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 17:22
Postitas Tonis_T

Sellise spidoga 1200 tehti ainult ühe aasta jagu. Hiljem tuli 1250cc vesijahutusega mootor. 1250 mootoriga rattad näitavad umbes 7% rohkem kui õige oleks. See on standardne sihilikult tehases sisse ehitatud viga ja on omane mitte ainult eu's müüdavatele ratastele vaid ka autodele. Eks iga tootja kalibreerib asju natuke erinevalt. Kui speedo healeri peale mõtled, siis arvesta, et hodomeeter võtab läbisõidu samadelt impulssidelt mis spidomeeteegi ja sama protsendi võrra, mis sa sidoka kiirust vähendab muutub ebatäpseks hodomeeter. Läbisõit on sul praegu täpne.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 18:07
Postitas Melx
Spoiler
Tonis_T kirjutas:

Sellise spidoga 1200 tehti ainult ühe aasta jagu. Hiljem tuli 1250cc vesijahutusega mootor. 1250 mootoriga rattad näitavad umbes 7% rohkem kui õige oleks. See on standardne sihilikult tehases sisse ehitatud viga ja on omane mitte ainult eu's müüdavatele ratastele vaid ka autodele. Eks iga tootja kalibreerib asju natuke erinevalt. Kui speedo healeri peale mõtled, siis arvesta, et hodomeeter võtab läbisõidu samadelt impulssidelt mis spidomeeteegi ja sama protsendi võrra, mis sa sidoka kiirust vähendab muutub ebatäpseks hodomeeter. Läbisõit on sul praegu täpne.

See on 650 bandiidi kellade plokk seal pildil...
Kui odomeeter arvutab kiiruse järgi läbisõitu - siis peab see ka ju rohkem näitama :?:


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 18:44
Postitas mella

Odomeeter arvutab täpselt, spidole pannakse otsa. Ja odo ei arvuta kiiruse järgi vaid ratta või käigukastivõlli pöörlemise järgi. Ja see võib rehvi erinevuse või erinevate ketirataste tõttu reaalsest kiirusest erineda.

Melx kirjutas:

Kui odomeeter arvutab kiiruse järgi läbisõitu - siis peab see ka ju rohkem näitama :?:


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 18:47
Postitas Tonis_T
Melx kirjutas:

See on 650 bandiidi kellade plokk seal pildil...
Kui odomeeter arvutab kiiruse järgi läbisõitu - siis peab see ka ju rohkem näitama :?:

Mitte päris. Mootori väljundvõlli pöörlemine genereerib impulsse. 1 väljundvõlli pööre genereerib n arvu impulsse. Kui ma õigesti mäletan, siis 1250-l oli neid 95 impulssi ühe pöörde kohta. 650 mootor on impulsside osas suure tõenäousega sama sugune.
Nende iumpulsside summade järgi arvutatakse kahte asja: kiirust ja läbisõitu. Ehk siis ühest algallikast tuletatakse kaks erinevat tulemust mitte ühest tulemusest ei tuletata teist.
Kui sõidukid tehasest välja tulevad, mis EU's müüakse (kindlaslt tean, et USAS müüdavatel bandiitidel sama teema), siis EU normid ültevad, et hodomeeter peab mingi vea piires täpselt näitama kuid kiirust ei tohi näidata suuremalt kui on reaalne liikumiskiirus. Viga on miinusesse.

Nii autodel kui ka mootorratastel on spidod optimistlikud. Kujutad sa pilti ette, kui keegi kuskil sõidab keskmist kiirust mõõtvate kaamerate mõju piirkonnas spidoka järgi ja kukub trahve saama? Uus ratas/auto, kõik originaal ja trahve muudkui tuleb. Tänapäeva maailmas ei lähe mitte ükski tootja selle peale välja. Ehk siis hodomeeter on täpne ja spidomeeter on optimistlik. Erinevate tootjate lõikes erineval määral.
1250 banditil on see viga u 7 %. Arvan, et ka 650 banditil on sama

Kui sa nüüd speedohealeri külge monteerid, siis ainus asi, mida see teeb on kas vähendab või suurendab impulsside arvu ette antud protsendi määra võrra. See oma korda tähendab seda, et kui sul praegu on hodo täpne ja spido optimistlik, siis on ainus teine võimalik tulemus see, et spido on täpne ja hodo on ette antud protsendi võrra möödas.
Kunagi sattusin isegi mingite eurodirektiivide peale, kus see asi kirjas oli. Kui sind huvitab, siis võid tiba netis ringi surfida.

P.S.
Kogu kiiruse ja läbisõidu teema on selline kui kasutusel on originaalülekanded ja originaalmõõtudes kummid. Kui neid muudetud on, siis on viga kas ühele või teisele poole mööda kuid läbisõidu ja kiiruse erinevuse suhe jääb ikkagi samaks. Lisaks peab siis olema selline kiiruse ja läbisõidu arvestamise süsteem nagu ma kirjeldasin. Kui kiirust võetakse trossiga näiteks esirattalt, siis see jutt muidugi ei kehti.
Mul Ford Focus näitab näiteks spidokal 97 km/h samal ajal kui tegelik liikumiskiirus on 90 km/h


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 19:10
Postitas urmas66

Teemaalgatajal näitab ikka kiirust rohkem ja samavõrra ka siis läbisõitu rohkem.Mitte ,et ühte õigesti ja teist valesti.Tema pole eraldi odo-ja spidomeetrist ju rääkinud.
Ma pakun välja ,et see banditi spido pole üldse kalibreeritav.Kui rattal midagi muudetud pole,siis on midagi rikkis ja ei midagi enamat.Näiteks impulsse lugev andur või mida iganes.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 20:03
Postitas Tonis_T
urmas66 kirjutas:

Teemaalgatajal näitab ikka kiirust rohkem ja samavõrra ka siis läbisõitu rohkem.Mitte ,et ühte õigesti ja teist valesti.Tema pole eraldi odo-ja spidomeetrist ju rääkinud.
Ma pakun välja ,et see banditi spido pole üldse kalibreeritav.Kui rattal midagi muudetud pole,siis on midagi rikkis ja ei midagi enamat.Näiteks impulsse lugev andur või mida iganes.

Jah, banditi spido pole eraldi kalibreeritav.
Samas on nii, et see omadus, et spido on optimistlik ja hodo on täpne, on tehaseseade. Ratas on selliselt tehasest välja tulnud. Ma juhtisin tähelepanu sellele, et kui ta spidoka õigeks ajab, siis läheb hodomeeter valeks.
Ta ei küsinud seda, kuid see on asi, mida võiks teada enne kui asju sättima hakkad. Kui inimene pole asjaga kursis, siis on lisainformatsioon abiks ja suure tõenäosusega ei oleks ta osanud sellele tähelepanu pöörata.
Banditite puhul on teema netis nõrkemiseni läbi nämmutatud ja see info ei ole mul suvalise halluka käigus tekkinud verbaalne kõhulahtisus.
EU reeglid spidokate kohta on olemas. See, et enamasti hodomeeter suhteliselt täpne on, on samuti laialt teada tõsiasi (palju õnne skandaal oleks kui kasutajad GPS-iga võrreldes avastavad, et nende auto/mootorratas näitab märkimisväärselt suuremat läbisõitu, mis tõmbab järelturul müües hinna alla).

Ükski EU-s tüübikinnituse saanud sõiduk ei tule tehasest välja täpse spidomeetriga vaid kõik on optimistlikud.

http://www.thecarexpert.co.uk/how-accur ... eedometer/
https://en.wikipedia.org/wiki/Speedometer
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs21-40.html sealt vaheleht 39
http://www.superstreetbike.com/how-to/a ... rs?image=0

Ainuüksi selle pärast, et teema algataja ei pruugi sellise olukorra eksisteerimisest teadlik olla ei tähenda seda, et sellele tõsiasjale ei tasu tähelepanu juhtida ja et seda ei peaks arvesse võtma enne kui spidokat kalibreerima asud.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 20:14
Postitas mella

Banditi kohta ilmselt kehtib see jutt, kuid kõigi kohta kindlasti mitte. saab nii hodo kui spido muuta täpseks.

Tonis_T kirjutas:

Ma juhtisin tähelepanu sellele, et kui ta spidoka õigeks ajab, siis läheb hodomeeter valeks.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 20:28
Postitas Tonis_T
mella kirjutas:

Banditi kohta ilmselt kehtib see jutt, kuid kõigi kohta kindlasti mitte. saab nii hodo kui spido muuta täpseks.

Tonis_T kirjutas:

Ma juhtisin tähelepanu sellele, et kui ta spidoka õigeks ajab, siis läheb hodomeeter valeks.

Ilmselt saab ka banditil spido õigeks nii, et hodo õigeks jääb kuid see eeldaks ecus mässamist.

Tegelikult arvan, etenamustel ratastel eeldab see ecus mässamist või siis tehase tarkvara,et üle OBD liidese mingeid korrektuure teha.
See kas saab mõlemad täpseks sõltub juba konkreetsest rattast ning sellest, mida ja kuidas seal regullida õnnestub.
Banditil on töökogusega, mis on tavakasutaja jaoks jõukohane/mõistlik, õige kas üks või teine - kui me räägime speedohealerist.

Arvestades, et EU direktiiv nõuab optimistlikku kiiruse näitamist või muidu tulevad trahvid ja muud probleemid, siis on suure tõenäosusega sama olukord ka teiste rataste ja markide puhul. Ehk siis ecu modimine. Ei usu, et keegi tootjatest julgeks selleise kalibreerimise väga lihtsalks teha.
Teha saab kõike kuid küsimus on maksumses/mõistlikuses.
Iseasi kui hodole korrektuuri lisamine on lihtsaks tehtud.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 21:36
Postitas Black
HannesN kirjutas:

Elektrooniline spidomeeter näitab üle. Mida suurem kiirus seda rohkem, kõrval sõitjaga võrreldes mnt-l kuskil isegi +10km/h.

Kõrvalsõitja on halb etalon, palju geps vähem näitab, kui 90 kellal on?


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 30 Juul 2015, 21:44
Postitas Võnnu

Tänan sellise suure informatsiooni eest.

Ratas on tõesti 650 nagu keegi hästi arvas, kontrollisin ja rehvid on kõik õiges möödas nagu manual ette kirjutab.
Keti hammasratastel võin hambad üle lugeda aga näha on, et seda vahetatud viimastel aastatel kindlasti ei ole . Seega eeldavasti originaal aga kontrollin üle.

Teemaalgataja on kursis, et kõik spidod näitavad üle, kuid antud juhul on juba sõites tunda et numbrid on liiga suured aga kiirust pole ollagi :D ja eelnevatel ratastel pole seda täheldanud.
Katsun gps-iga lähipäevil kontrolli teha, kui palju miskil kiirusel üle näitab.´

Eks ma eeldasin, et selle lihtsa ratta spidot väga näppida/timmida ei saa.

Tänan siiski kaasa mõtlemast :bsmile:


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 31 Juul 2015, 09:02
Postitas urmas66

Sul ilmselt pole timmida midagi vajagi,kui kõik originaal,pigem lihtsalt korda teha ehk leida defektne osa selles süsteemis ja see välja vahetada.Vabalt võib olla ka mõnes pistikus oksüdeerumist ja asi läheb lolliks.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 31 Juul 2015, 11:39
Postitas cossie

Mina paneks oma panused muudetud ülekandele


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 02 Aug 2015, 17:05
Postitas Võnnu

Tegin siis GPS-iga põhjaliku mõõtmise, jääb see normi piiridesse? :)

Spido ja GPS
50km/h = 47
70km/h = 65
90km/h = 83
100km/h = 92
120km/h = 110
150km/h = 138
204km/h = 185

Seega suhe on tõusvas joones ja paistab, et sõbra spido oli äärmiselt täpne mnt kiiruse juures :D


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 02 Aug 2015, 21:14
Postitas Black

Täiesti okei. Kusjuures ongi nii, et on nii lineaarse kui eksponentsiaalselt kasvava veaga variante.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 03 Aug 2015, 12:04
Postitas Tonis_T

Spido ja GPS
50km/h = 47- 6%
70km/h = 65- 7,14%
90km/h = 83- 7,78%
100km/h = 92- 8%
120km/h = 110- 8,33%
150km/h = 138- 8,00%
204km/h = 185- 9,31%

Kõik mõõtmistulemused on paari km/h kaugusel 8%, mida võib lugeda ka mõõteveaks eriti kui arvestada, et banditi spido näitab ainult täis numbreid, mis tähendab automaatselt +-0,5km/h. Ehk siis sinna kanti nagu erinevates foorumites viga mõõdetud on.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 03 Aug 2015, 12:34
Postitas Melx

Numbrid samas vahemikus mis enda suurel mõõtsin. Oli kohe peale ostmist koju sõites kahtlane tunne. Maantee kiirustel sõidan ~ +10 ja toimib :P.


Re: Spidomeetri kalibreerimine

Postitatud: 03 Aug 2015, 16:38
Postitas Põhja Siil

Kui ma olin hädas oma ratta spidoga, siis üks üsna tark mees inglisma foorumist kirjutas mulle seda:

I use a frequency generator to test clocks I get in for conversion / repair...
Max odometer recorded
1200Hz = approx 480MPH or 1 Mile every 7seconds

Indications are:
10 mph : 20hz
20 mph : 40hz
30 mph : 60hz
40 mph : 80hz
50 mph : 98hz
60 mph : 118hz
70 mph : 136hz
80 mph : 156hz
90 mph : 175hz
100 mph : 194hz
110 mph : 214hz
120 mph : 234hz
130 mph : 251hz
140 mph : 269hz
150 mph : 287hz
160 mph : 307hz

GSX1400 ja Banditd on suht sarnased, nii et võimalik et näidud on sarnased. Muide, kuni 40 mph, näit on lineaarne.

P.S. 480MPH - seda ma küll kommenteerida ei oska. juu siis mingi teoreetiline näit :)