Nu sõbrad motohullud ... hoidke pöialt!!
Postitatud: 22 Apr 2007, 21:43
Viitan ajalehele Põhjarannik.
Jutt ise järgmine
Sonda oma imedemaa: Eesti esimene ringrada
Kiviõli Keemiatööstusest maha jäävale karjäärialale võib tulevikus tulla Eesti esimene suletud ringrada, mille juurde kuuluvad veel rajad kartidele, kiirendusautodele, kruusatee autodele, libedasõidurada oma sõiduoskuste lihvimiseks ning järv koos liivarannaga.
"Kui ma suudaks selle projekti elluviimisele kaasa aidata nii, et see lõpuks ka teoks saab, siis võiksin ma öelda, et see on minu elutöö," naerab Sonda vallavanem Andrea Eiche ja laotab lahti auto-motospordiliidu poolt juba heaks kiidetud plaani.
Kokku on Kiviõli Keemiatööstuse karjäärist vabaks jääval maa-alal viis erisugust rada: lisaks kinnisele ringrajale, mida saavad kasutada nii autod kui mootorrattad, on kruusarada autodele, kardirada, võistlusrada kiirendusautodele ning libedasõidurada. Selle juurde veel järv kahe rannaga: üks täiskasvanutele ning teine, madala veega, lastele. Tõeline imedemaa, mille tõeks saamisel muutuks Sonda motomeeste Mekaks. Seda enam, et Eestil ei ole seni veel ühtegi päris kinnist ringrada ning meie tippsõitjad peavad treeningutele sõitma kas Soome või Rootsi.
Vallal endal napib raha
Eiche tunnistab, et projekt on vallale, kes ühe läbipõrunud europrojekti tõttu sattunud raskesse majanduslikku seisu, kõva katsumus. See on ka põhjus, miks seni pole alustatud detailplaneeringut. "Raha lihtsalt pole, seda tuleb otsida," tunnistab Eiche. Tema ees lahti olev plaan, mille tegemiseks kulus 60 000 krooni, on tehtud Kiviõli Keemiatööstuse rahaga, kes on teine ringraja idee eestvedaja.
Just detailplaneeringu ja projekteerimisrahaga kardab Eiche kimpu jääda, kuna nende tegemiseks toetusraha leida on raske. "Ilmselt tuleb mul minna abi otsima vabariigi valitsuselt ja kuna tegemist on rekultiveerimisele mineva karjäärialaga, siis võiks enim loota just keskkonnaministri toetusele," arvab Eiche.
Kiviõli Keemiatööstus, kelle rekultiveerida karjääriala on ning kes on valla kõrval ringraja teine promootor, on lisaks rahalisele toetusele valmis aitama ka tehnikaga. Eiche ja Kiviõli Keemiatööstuse mootorispordihuviline juht Toomas Tamm on kokku leppinud, et planeerimistöid hakkavad tegema keemiaettevõtte masinad. "Fakt on see, et karjääriala metsastamine oleks neile oluliselt odavam ja vähem töömahukas kui ringraja ettevalmistamine," teab Eiche, et abi, mis saadakse ettevõttelt, on väga suur.
Kui käima saab, tasub ära
Kui suur on keskuse ehitamise maksumus, on raske enne projekteerimist öelda. "Küll teame hinnanguliselt, et 3724,05meetrise ringraja ning kõikide teiste radade kate maksab ainuüksi 68 miljonit krooni," teab Eiche. Sellele lisaks tulevad aga veel turvaalad, haljastus, ligi 5 hektari suurune järv, boksi- ja parkimisalad ning kämpingukohad.
Ometi usub Eiche, et idee on võimalik ellu viia ning loodab juba paari aasta pärast jõuda nii kaugele, et Euroopa Liidult toetust küsida.
Kui keskus kunagi valmis saab, siis on Eiche kindel, et see suudab ennast ära majandada.
Eiche arvates on oluline, et lisaks auto- ja motosportlastele saavad ringrada ning selle hüvesid kasutada ka kohalikud. Epokattega liberajal saavad noored oma sõiduoskusi lihvida, samuti saab seda kasutada libedasõidueksami tegemiseks, kuna erilise kattega rajal saab libedasõidueksamit tänu niisutamisel saavutatud jääefektile teha terve aasta jooksul. "Lisaks saame tänavalt ära need noored, kes seal oma mootorrataste ja autode võimsust proovile panevad. Ringrajal, kus nad saavad seda proovida, on see tänu turvaaladele oluliselt ohutum," kiidab Eiche.
Valmisolekut ringrada kasutada on üles näidanud ka Ida päästekeskus ning politseiprefektuur, kes saaksid oma alarmsõidukite juhtide koolitamist korraldada oluliselt lähemal kui seni.
Kuna ringrajal naelrehve kasutada ei tohi, siis jääks see talveks seisma. "Sel ajal võib ringrajale murdmaasuusarajad sisse lükata," leiab vallavanem keskusele ka talviseks ajaks rakendust. Ja kui sellel rajal mägede puudumise tõttu pikamaasuusavõistlusi korraldada ei saa, siis sprindirajaks sobiks see ometigi. Samuti jääb talvel kasutusse kruusarada autodele, kus saaks korraldada jäärajavõistlusi.
Võistlused igal nädalal
Ringraja valmimine tähendaks palju mitte ainult Sondale, vaid kogu regioonile. Kui praegu piirkonnas suurt midagi ei toimu, siis auto-motospordiliit lubab ringraja valmimise järel võistlusi siia igaks nädalavahetuseks.
Kõrgeim masinaklass, mis rajale sõitma passiks, on vormel 3. "Ega tegelikult tingimused vormel 1 rajale pole vormel 3 omast oluliselt erinevad, kuid muud nõudmised on tippsarjal suuremad ja me anname endale aru, et Eesti riigil pole nii palju raha, et ta suudaks vormel 1 etappi siia tuua," ei loo Eiche illusioone.
Vallavanema sõnul on oluline, et rada saaks võimalikult kiiresti valmis. Selle teine keskus, mootorrataste krossi- ja mäkketõusurada jääb karjääri ehitatud ringrajast vaid kahe tuhamäe kaugusele. "Need kaks kompleksi koos teeksid piirkonnast hea turismimagneti," on Eiche kindel.
GERLI ROMANOVITŠ
Laupäev, 21.4.2007

Jutt ise järgmine
Sonda oma imedemaa: Eesti esimene ringrada
Kiviõli Keemiatööstusest maha jäävale karjäärialale võib tulevikus tulla Eesti esimene suletud ringrada, mille juurde kuuluvad veel rajad kartidele, kiirendusautodele, kruusatee autodele, libedasõidurada oma sõiduoskuste lihvimiseks ning järv koos liivarannaga.
"Kui ma suudaks selle projekti elluviimisele kaasa aidata nii, et see lõpuks ka teoks saab, siis võiksin ma öelda, et see on minu elutöö," naerab Sonda vallavanem Andrea Eiche ja laotab lahti auto-motospordiliidu poolt juba heaks kiidetud plaani.
Kokku on Kiviõli Keemiatööstuse karjäärist vabaks jääval maa-alal viis erisugust rada: lisaks kinnisele ringrajale, mida saavad kasutada nii autod kui mootorrattad, on kruusarada autodele, kardirada, võistlusrada kiirendusautodele ning libedasõidurada. Selle juurde veel järv kahe rannaga: üks täiskasvanutele ning teine, madala veega, lastele. Tõeline imedemaa, mille tõeks saamisel muutuks Sonda motomeeste Mekaks. Seda enam, et Eestil ei ole seni veel ühtegi päris kinnist ringrada ning meie tippsõitjad peavad treeningutele sõitma kas Soome või Rootsi.
Vallal endal napib raha
Eiche tunnistab, et projekt on vallale, kes ühe läbipõrunud europrojekti tõttu sattunud raskesse majanduslikku seisu, kõva katsumus. See on ka põhjus, miks seni pole alustatud detailplaneeringut. "Raha lihtsalt pole, seda tuleb otsida," tunnistab Eiche. Tema ees lahti olev plaan, mille tegemiseks kulus 60 000 krooni, on tehtud Kiviõli Keemiatööstuse rahaga, kes on teine ringraja idee eestvedaja.
Just detailplaneeringu ja projekteerimisrahaga kardab Eiche kimpu jääda, kuna nende tegemiseks toetusraha leida on raske. "Ilmselt tuleb mul minna abi otsima vabariigi valitsuselt ja kuna tegemist on rekultiveerimisele mineva karjäärialaga, siis võiks enim loota just keskkonnaministri toetusele," arvab Eiche.
Kiviõli Keemiatööstus, kelle rekultiveerida karjääriala on ning kes on valla kõrval ringraja teine promootor, on lisaks rahalisele toetusele valmis aitama ka tehnikaga. Eiche ja Kiviõli Keemiatööstuse mootorispordihuviline juht Toomas Tamm on kokku leppinud, et planeerimistöid hakkavad tegema keemiaettevõtte masinad. "Fakt on see, et karjääriala metsastamine oleks neile oluliselt odavam ja vähem töömahukas kui ringraja ettevalmistamine," teab Eiche, et abi, mis saadakse ettevõttelt, on väga suur.
Kui käima saab, tasub ära
Kui suur on keskuse ehitamise maksumus, on raske enne projekteerimist öelda. "Küll teame hinnanguliselt, et 3724,05meetrise ringraja ning kõikide teiste radade kate maksab ainuüksi 68 miljonit krooni," teab Eiche. Sellele lisaks tulevad aga veel turvaalad, haljastus, ligi 5 hektari suurune järv, boksi- ja parkimisalad ning kämpingukohad.
Ometi usub Eiche, et idee on võimalik ellu viia ning loodab juba paari aasta pärast jõuda nii kaugele, et Euroopa Liidult toetust küsida.
Kui keskus kunagi valmis saab, siis on Eiche kindel, et see suudab ennast ära majandada.
Eiche arvates on oluline, et lisaks auto- ja motosportlastele saavad ringrada ning selle hüvesid kasutada ka kohalikud. Epokattega liberajal saavad noored oma sõiduoskusi lihvida, samuti saab seda kasutada libedasõidueksami tegemiseks, kuna erilise kattega rajal saab libedasõidueksamit tänu niisutamisel saavutatud jääefektile teha terve aasta jooksul. "Lisaks saame tänavalt ära need noored, kes seal oma mootorrataste ja autode võimsust proovile panevad. Ringrajal, kus nad saavad seda proovida, on see tänu turvaaladele oluliselt ohutum," kiidab Eiche.
Valmisolekut ringrada kasutada on üles näidanud ka Ida päästekeskus ning politseiprefektuur, kes saaksid oma alarmsõidukite juhtide koolitamist korraldada oluliselt lähemal kui seni.
Kuna ringrajal naelrehve kasutada ei tohi, siis jääks see talveks seisma. "Sel ajal võib ringrajale murdmaasuusarajad sisse lükata," leiab vallavanem keskusele ka talviseks ajaks rakendust. Ja kui sellel rajal mägede puudumise tõttu pikamaasuusavõistlusi korraldada ei saa, siis sprindirajaks sobiks see ometigi. Samuti jääb talvel kasutusse kruusarada autodele, kus saaks korraldada jäärajavõistlusi.
Võistlused igal nädalal
Ringraja valmimine tähendaks palju mitte ainult Sondale, vaid kogu regioonile. Kui praegu piirkonnas suurt midagi ei toimu, siis auto-motospordiliit lubab ringraja valmimise järel võistlusi siia igaks nädalavahetuseks.
Kõrgeim masinaklass, mis rajale sõitma passiks, on vormel 3. "Ega tegelikult tingimused vormel 1 rajale pole vormel 3 omast oluliselt erinevad, kuid muud nõudmised on tippsarjal suuremad ja me anname endale aru, et Eesti riigil pole nii palju raha, et ta suudaks vormel 1 etappi siia tuua," ei loo Eiche illusioone.
Vallavanema sõnul on oluline, et rada saaks võimalikult kiiresti valmis. Selle teine keskus, mootorrataste krossi- ja mäkketõusurada jääb karjääri ehitatud ringrajast vaid kahe tuhamäe kaugusele. "Need kaks kompleksi koos teeksid piirkonnast hea turismimagneti," on Eiche kindel.
GERLI ROMANOVITŠ
Laupäev, 21.4.2007
