1. leht 4-st

hakkab vänderdama

Postitatud: 26 Apr 2004, 10:04
Postitas Laisaar
tere,

mure selline, et gsx600f teeb sellist vigurit, et 100-60km/h hakkab esimene ratas-hark-lenks vänderdama. Sõidad näiteks 110 km/h ja siis lased käed lahti....100 pealt hakkab pihta ja 60 juures jääb jälle rahulikuks. Samas kuhugi poole ei kisu ka vaid liigub sirgelt edasi. Kui aga lenksust ise kinni hoiad ei saa üldse aru, et vänderdaks. Millist selline asi tuleneda võib?

motopaks

Postitatud: 26 Apr 2004, 10:23
Postitas Pihelgas
vaata, et kobarasse ei pane :twisted:

minu teada teevad kõik biked teatud tingimustel nii, kui käed lahti sõita :D

Postitatud: 26 Apr 2004, 10:39
Postitas Mark
Oled sa proovinud erinevate teekatete peal.

Mul sama jama kui on paha tee,muideks (vana asfalt)

Näiteks Tartu mnt-l proovisin, kõik OK.

Nii kui natuke s...em tee - sama pulll !!!

Arvan, et teest kuid....???????? :)

Re: hakkab vänderdama

Postitatud: 26 Apr 2004, 10:54
Postitas Equ
Motopaks kirjutas:
tere,

mure selline, et gsx600f teeb sellist vigurit, et 100-60km/h hakkab esimene ratas-hark-lenks vänderdama. Sõidad näiteks 110 km/h ja siis lased käed lahti....100 pealt hakkab pihta ja 60 juures jääb jälle rahulikuks. Samas kuhugi poole ei kisu ka vaid liigub sirgelt edasi. Kui aga lenksust ise kinni hoiad ei saa üldse aru, et vänderdaks. Millist selline asi tuleneda võib?

motopaks
Tavaline asi..see sõltub tavaliselt teekattest, kummimustrist, esiotsa kõverusest, ratta laagrite läbi olemisest..põhjuseid palju..rooliamort peaks aitama leevendada sellist asja..

Equ

Postitatud: 26 Apr 2004, 10:57
Postitas Rennes
Motopaks astu minu juurest läbi millagi, kontrollime su roolilaagrid ära. Mul suzu tegi sama asja kui laagrid õhtal olid. Rehv vaata ka üle, kas muster on "üle ühe" klotsi kulunud või on ühtlaselt...

Postitatud: 26 Apr 2004, 10:59
Postitas andriano
@ekstreemsportlane Motopaks,see asfalt on tõesti süüdi.Sama mul ka.Kui sa väga tahad trikitada peaksid sit kalli lenksuamordi laskma installida oma tsiklile.
Järgnev tuli nüüd meelde aga pole otseselt seotud sinu teemaga.Kunagi uipo kõva jahvimees olin,sis kompunnisin tsiklile hirm pikad tagaamordid,nii nagu trend ette nägi,tagatuli taevasse(kahjuks trehvasid neen amordina väga halvasti töötavat õli nappusel).Harrastasin siis kord bam-il(meie kohalik kiirtee) kimada käed lahti.Ja kui vibrama äkki hakkas ei suutnud enam asja stabiliseerida,hoia lenksu või ära hoia,vibras ikka täiega edasi.Mingi ahvi vintskus oli siiski kuskil kehas ja jäin alles...

Postitatud: 26 Apr 2004, 12:07
Postitas Tarts
Üks võimalikest vigadest (vähemalt minu rattal nii oli) tagumiste amortide puksid. Peale pukside vahetus kadus vänderdamine kui nõia väel. Ega ma isegi alguses uskunud selle vana kolhoosniku juttu, kui talle oma murest rääkisin. Kui aga olin paari ölle peale kihla vedanud ja puksid vahetanud, selgus, et Vanal oli õigus.

Postitatud: 26 Apr 2004, 15:29
Postitas wicked
tegelikult on see tavaline käitumine ilma r.amordita meie headel ühtlaselt siledatel teedel. lenks on ikka mõeldud kätega kinni hoidmiseks :lol: ! viga võib olla ju ka rehvi balansis :idea: .

Postitatud: 26 Apr 2004, 16:19
Postitas Raitz
Tegelilut peaks piismama kergeks vibamiseks isegi sellest, kui erineva seeria kummid ees - taga või kulumisaste on oluliselt erinev.

aga jah, rooliamort kuldaväärt abimees.

Postitatud: 26 Apr 2004, 16:20
Postitas madone
Olles ise sõitnud motopaksu suzuga julgen öelda, et tal on raam kõver või prillid või amordid või esiratta laagrid.

see, et bikel lenks kiire hoopealt meie sittadel teedel vibama hakkab tuleb sellest, et ratas saab lohust läbi sõites laksu "ette otsa" (kutsutakse tasakaalust välja viimiseks) ja abiks on lenksuamort <- isegi kogend oma nsr-ga sellist asja ntx kristiines üle ristmiku ja maalt tln. tartu mnt. ristini-ni sõites kus tee on rõvedalt treppis.

Sarnase effekti võid saada kui paned ette kas liiga lühikesed või pikad teleskoobid, mis ettenähtud nurga esiratta ja raami vahel tasakaalust välja viib.

Tee süüks ärge seda vänderdamist ajage sest igalpool see tee kaa nüüd nii s**t ei ole ning kuna bike on siuke isend, mis mistahes raskuse juures ja kiiruse juures peab olema võimeline käed lahti otse sõitma ja alluma sõitja kallutamisele, niipalju kui kehaga saab siis tegemiset EI ole kindlasti mitte bike enda iseärasusega.

motoka tsikkel akkab madalatel kiirustel kiskuma.. kuna esiratas ja tagaratas ei ole paralleelsed (üks ühele poole ja teine teisele poole viltu - piltlikult) ning siis on emb-kumb kas kisub paremale esiratta järgi või vasakule tagaratta järgi (oleneb kuhu poole parajasti rohkem kaldu on) - see, et yle 60 kmh kiskumine ära kaob tuleb sellest, et esiots muutub kergeks (inerts, tuul jne.) ning et 100 pealt vibama hakkab sellest, et esiots muutub veelgi kergemaks. Lenksust kinnihoides mida kiiremini sõidad seda vähem kisub... loogiline kah ju :) ning suure kiiruse juures ei kompenseeri enam haardetegur esirattal lenksuhoidmis jõudu ning vibabki.

Ega kui 0-st 100-ni kiirendada siis ma ei usu, et kiskuma hakkab.. motokas võib ju järgi proovida. kalluta õrnalt ja kiirenda.. kui ei pea enam jõuga hoidma siis värk selge ju :)

Üks asi mis kindlalt mingi asja kõverust näitab on see, et esikumm on vasakult servast täitsa ära kulund - mina arvan, et esiratas on tagumise suhtes viltu ning kala on kuskil teleskoopides või prillides.

Kui ei ole minu arvamusega nõus siis lükake see pikali ja tehke mulle selgeks, et on teisiti... saan kah targemaks :wink:

Veel üks mõttetera: touringbike ei ole ikka mõeldud, et sa sellega alla 60 kmh pead nagu krossisõitja täiega seljas taidlema ja väänama seda. Mõtle kui raske on kui keegi veel otsal ka on + pagas... nagu suva aprill tavaliselt - veohobune :)

Postitatud: 26 Apr 2004, 16:25
Postitas kert
Olen kuulnud, et bike-i kummi ei soovitata üle ühe korra veljepeale venitada :roll:.
Ise lasin enda ratta esirehvi maha võtta ja sama tagasi panna, peale seda hakkas natuke vänderdama ja vaikselt õhku väja laskma. Kui rõhk on normis (2,5 atm), siis ei vänderda, mida tühjem rehv, seda rohkem annab tunda.

Postitatud: 26 Apr 2004, 16:30
Postitas wicked
Üks asi mis kindlalt mingi asja kõverust näitab on see, et esikumm on vasakult servast täitsa ära kulund - mina arvan, et esiratas on tagumise suhtes viltu ning kala on kuskil teleskoopides või prillides.
vasakult servast kulub rehv sellepärast rohkem,et teed (ka head teed) on ehitatud kaardus. seda selleks,et vesi valguks teelt minema mitte ei tekiks lompe.

Postitatud: 26 Apr 2004, 16:41
Postitas madone
wicked kirjutas:
Üks asi mis kindlalt mingi asja kõverust näitab on see, et esikumm on vasakult servast täitsa ära kulund - mina arvan, et esiratas on tagumise suhtes viltu ning kala on kuskil teleskoopides või prillides.
vasakult servast kulub rehv sellepärast rohkem,et teed (ka head teed) on ehitatud kaardus. seda selleks,et vesi valguks teelt minema mitte ei tekiks lompe.
pole minul veel sellist kogemust elujooksul olnud, et tee pärast oleks rehv vasakult poolt rohkem kulund ja ei ole teistel ka näind va. motopaksu rattal.

See, et vasak serv kummil ikka siledaks kulub ei ole reaalne...
Mu hona nsr-i originaal rehvid olid nii pehme seguga, et igast sõidust tulles oli silmaga näha, et rehv oli väiksemaks jäänd ning need kulusid küll ühtlaselt keskelt.

kindlasti see kalle mõjutab aga ma ei usu elusees, et niipalju... motoka tsikli esikummist jääb mulje nagu oleks vasakutpidi ark eksamiplatsil ringi sõitnud nädal aega jutti ilma vahepausideta!

juhiks ka veel tähelepanu sellele, et miks tagumine siis ilusti keskelt kulund on? :)

Postitatud: 26 Apr 2004, 17:13
Postitas Aatomik
Minu rattal vahetati paar päeva tagasi esimene ja tagumine kumm ja voila! hakkas ka vänderdama. Vanade kummidega polnud mingit probleemi. Nüüd vänderdab kui kiirusel 30 - 60 käed lenksust kas täiesti lahti lasen või kui survet esirattale suurendan - kummardun lenksu kohale nii, et põhiraskus esirattale langeb.
Täielik müstika! Poes, kust kummid ostsin (ja kus need ka peale pandi), ei osata asjale ka mingit mõistlikku seletust anda. Kummadki rattad on uuesti maha võetud ja uuesti tasakaalustatud, kummi rõhku olen proovinud vähendada, tagaratta jooksu on pisut muudetud jne. aga miski ei aita. Kummid on Metzelerid. Täitsa jama - pane või vanad kummid alla tagasi :P

Edit: ja vänderdamine muutub nii suureks - tekib nagu mingi resonants, et kui lenksust uuesti kinni ei võtaks, lendaks vist siruli kogu täiega.

Postitatud: 26 Apr 2004, 19:21
Postitas spinna
Vänderdamine 30-60 ??? 60-100???? Ma sain ikka õigesti aru, et kiirused on kahekohalise numbriga ja et tegu pole sellega, et 100 ei viitsitud 30-le ja 60-le ette kirjutada? Kui nii on, siis tuleks põhjus üles otsida ja kõrvaldada. Itaalia raud lendab kogu oma nadi kiiruseskaala ulatuses ilma igasuguste võbelusteta ja vänderdusteta. Jawaga kunagi 140 saavutanult lugesin lenksu vibamise nirude amortide ja tasakaalustamata kummide süüks ( kes siis üldse teadiski, et tsikli kumme balansseeritakse). Aga no 30...60 ja 60...100 vibamine, see ei saa küll kuidagi õige asi olla, samas ei usu, et seal midagi väga keerulist on. Ise kahjuks ei oska küll nõu anda. Eelnenute kogemused tunduvad küll loogilised.


EDIT - sorry , käed lahti pole proovinud.......veel :o

Postitatud: 26 Apr 2004, 19:27
Postitas spinna
Aatomik kirjutas:
Minu rattal vahetati paar päeva tagasi esimene ja tagumine kumm ja voila! hakkas ka vänderdama. Vanade kummidega polnud mingit probleemi. Nüüd vänderdab kui kiirusel 30 - 60 käed lenksust kas täiesti lahti lasen või kui survet esirattale suurendan - kummardun lenksu kohale nii, et põhiraskus esirattale langeb.

Edit: ja vänderdamine muutub nii suureks - tekib nagu mingi resonants, et kui lenksust uuesti kinni ei võtaks, lendaks vist siruli kogu täiega.
On ikka 100% kindel, et kumm on ühtlaselt ja sirgelt velje peal ?

EDIT -> Müstika..... aga kõigele leidub alati põhjus

Postitatud: 26 Apr 2004, 20:02
Postitas Aatomik
Kumm on sirgelt peal. Kontrollitud nii lihtsalt rata all keerutades kui ka pingis. Kiirus on nimelt 30 - 60 km/h. Kiiremalt sõites ei hakka vibrama. Miski resonantsi värk...
Edit: Oletan, et suuremal kiirusel kaob vibra ära kuna ratta suurema pöörlemiskiiruse tõttu on ratta tasakaalust väljaviimiseks vaja suuremat jõudu.

Postitatud: 26 Apr 2004, 20:22
Postitas CB500
Motopaksu rattast: Sellisel suhteliselt aeglasel kiirusel vänderdamise põhjusena kahtlustaksin esimesena "triple tree" (esihargi&raami vaheliste) laagrite loksu. Muidugi, kui rehv kulub ühest servast rohkem siis see viitab ikka sellele et midagi kuskilt kõver on.. :(
Seda teekalde pärast kulumise juttu mina ei osta. :nono:

To Aatomik: Anna teada kui selgub milles uba on, seda ma uskuda ei tahaks et rehvis viga on. Metzeler peaks ikka üsna hea olema, kunagi Jawaga sõitsin metzeleriga (taga oli 120 lai, külavahel ikka ahhetati) ja sel ajal ka metzeleri vastu respect tekkis.
Metzeler Jawa all tundus parem, kui Dunlop CB500 all. Kulusid vist mõlemad enam-vähem sama kiirelt.

Postitatud: 26 Apr 2004, 20:39
Postitas Aatomik
Kõige imelikum on, et enne kummide vahetust oli kõik ok. Ise ka ei tahaks nagu uskuda, et otseselt kummi (või kummide) viga on. Poemüüja teadis rääkida ka loo kuidas kunagi ühel rattal lenks vibras. Kontrolliti ja jamati esirattaga aga viga oligi tagarattas. See oli tasakaalust väljas ja tetud kiirusel ajas ilmselt raami kaudu vibra esirattasse. Pärast tagaratta tasakaalustamist oli asi korras.
Selle mõttega kontrolliti minugi rattal lisaks esimesele ka tagaratta tasakaalustus uuesti ära aga kõk oli ok.

Edit: käisin just praegu proovimas ja veel üks tähelepanek: sain ka lahtiste kätega sõita ja ei hakanud vibrama kui istusin tagaistuja koha peal?? On nüüd point siis esimeses või tagumises kummis, aru ei saa...

Postitatud: 27 Apr 2004, 09:27
Postitas wicked
tagumine rehv saab linna vahel sõites kiirendades nii palju vatti,et üldjuhul kulub kandiliseks. kuna 2 suvega olen 40000km.-st ca. 35000km maanteel (ma ei kuulu nende toredate poiste hulka kes käivad linnas ringristmikel "kallutamas") sõitnud,siis lihtsalt täheldasin sellist vasakult kulumise effekti. vaadates sõprade rataste rehve,kes on nagu ka umbes sama läbisõidu teinud,oli tulemus sama. vist on meil kõigil siis kahvli laagrid läbi ja vajavad vahetust :shock:

Postitatud: 28 Apr 2004, 08:33
Postitas spinna
Eile proovisin siis itaaliarauda kah võdistada - no ei vänderda. Proovisin heal asfaldil ja halval asfaldil ja kõige lõpuks veel kruusateel kah. Nii et see väide, nagu vänderdaks kõik rattad meie kehvadel teedel ei pea paika. Aatomiku juhtumi üle mõtiskledes avastasin veel ühe asja mis võis kummivahetusega muutuda.Kui on ketiga aparaat siis puht huvi pärast mõõda üle, kas tagumine ratas on ikka täpselt otse tagahargi vahel ja kas tagahark ise kah ikka otse on. Äkki ongi nii rumalalt lihtne lahendus. Kõik keeruline ja tabamatu on ju alati liiga lihtne, et selle peale tulla.

Postitatud: 28 Apr 2004, 09:22
Postitas Aatomik
Kontrollisin ka tagaratta nurga ära. Muutsin seda isegi pisut kuid ei mingit mõju. Täna läheb uuesti hooldusesse kus hakkame ükshaaval vanu kumme (milledega ei võdistanud) tagasi panema kuni vigane kumm leitud.
Saab näha kes selle lõbu siis kinni maksab. :)

Postitatud: 29 Apr 2004, 12:19
Postitas spinna
Aatomik kirjutas:
Täna läheb uuesti hooldusesse kus hakkame ükshaaval vanu kumme (milledega ei võdistanud) tagasi panema kuni vigane kumm leitud.
Ja kuidas asi lõppes siis :?:

Postitatud: 29 Apr 2004, 13:49
Postitas Laisaar
keerasime siis ka sys'iga tagumise ratta sirgemaks alla ja käisin jälle proovimas. Vänderdas ikka aga nüüd ainult 80-65 km/h kiirusel. Käsitlematu. Aga kui lenksust kinni hoiad siis mingit vänderdamist ei toimu.

terv.

motopaks

Postitatud: 29 Apr 2004, 13:59
Postitas spinna
Motopaks kirjutas:
keerasime siis ka sys'iga tagumise ratta sirgemaks alla ja käisin jälle proovimas. Vänderdas ikka aga nüüd ainult 80-65 km/h kiirusel. Käsitlematu. Aga kui lenksust kinni hoiad siis mingit vänderdamist ei toimu.
No näed, Sa suutsid seda nähtust juba mõjutada. Nüüd tuleks edasi katsetada, kuni parima võimaliku tulemuse saavutamiseni.
Kas motokeskuse Jaak või Modtodepoo tüübid ei oska nõustada?
Jämeda vea leiad ka nii, et tuttava ehitustöölise käest võtad alumiiniumist rihtlati ja sellega kontrollid tagumise ratta jooksu esimese ratta suhtes.
Kõik peab olema rangelt paralleelne ja sümmeetriline.
Mina igatahes Sinu asemel praegu küll ei kahtlustaks kõverat raami ja ei valmistuks ennast koos rattaga kuskile nurgakivi sisse betoneerima :)

Postitatud: 29 Apr 2004, 19:34
Postitas Aatomik
Sama lugu mul - kui lenksust kinni hoiab ei hakka võdistama. Kui lahti laseb hakkab ja võdin muutub järjest suuremaks - tekib nagu miski resonants...
Vahetati muideks mõlemad kummid ära - ikka võdistab! Täitsa endast välja ajab. Ainuke lohutus, et need mis proovi pärast alla pandi on kasutatud ja parajad pastlad. Uus test tuleb esmaspäeval kui ette pannakse Metzeler tagasi (algul vahetati ainult esimene ära ja mingit mõju ei olnud - esimene on siis ikka korras) ja taha tuttuus Bridgestone. Ma olen vist nende lemmikklient juba :P
Enne ei jäta kui tõde päevavalgele tuleb!

Postitatud: 22 Mai 2004, 19:37
Postitas Aatomik
Nii. Nüüd on kõikvõimalikud kummivahetusvariandid läbi käidud. Tulemus on, et ikkagi vänderdab... :( Järgmiseks on järjekorras esi- ja tagaamordide, kiige ja esirattalaagrite kontroll.
Kui kellelgi samalaadset probleemi on esinenud siis oleksin väga huvitatud mis-kuidas ja mis oli põhjuseks.

PS. Motopaks, kuidas sinu suzu vänderdamise lood praeguse seisuga on?

Postitatud: 22 Mai 2004, 22:20
Postitas Jaffimees
Mul Kawal sama asi, kehva teega hakkab ka lenks vänderdama. Sileda teega pole seda probleemi olnud. Vänderdama hakkab siis, kui rehv-amort-teekate resonantsi lähevad, nii kui käed lenksule paned, kaob asi ära. Kasutajate kommentaare lugedes väga paljud on seda probleemi kogenud, minu Kawa tüüpviga vist ja soovitati instaleerida rooliamort.

Ükskord tahtis tippkiiruse juures ka lenksu käest ära rebida, siis aga oli lauge kurv ja vääga konarlik asfalt suurte muhkudega. Lenksu väänas päris vinge jõuga ning ainult toores jõud ja kiire reageering aitas. :?

Postitatud: 22 Mai 2004, 23:32
Postitas eintz
mjah, vänderdamise kohta on üks video olemas...
...esialgset aadressi ei teadnud siis panin siia link

Postitatud: 24 Mai 2004, 08:53
Postitas spinna
Täna proovisin CA125 Rebeliga - hakkas kah 90 alla ja käed lahti õrnalt võdistama. Aga itaalia raud on endiselt raudkindel.
Ma kaldun arvama, et asi siiski tavaliselt "veljed-kummid kandist pärit".
Aatomiku juhtum nagu kinnitabki seda.

Huvitav, kuidas see Aatomiku jama siis lõpuks lahenes ?