1. leht 1-st

Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 12:44
Postitas ressi
Mul oli motikal aku küljes terve talve jooksul sellises ruumis, kus alla 0 kraadi ei langenud, aga
pigem oli kraad kuskil +3 kuni +6 külmal ajal.
Kas selline külmas ruumis olek talvel võib umbes 2 aastat vana aku ära rikkuda või ei mõju see külmem
temperatuur kuidagi halvasti akule?
Ma mõned korrad laadisin ikka ka talvel külmal ajal teda ja laadija ekraanil näitas laetuse taset, et on täis.
Nüüd nädal aega tagasi käivitades oli aga aku nii tühi, et käivitamiseks enam voolu ei jätkunud.
Laadisin mitu tundi teda ja lõpuks ikkagi sain motika käima.
Praegu seisab aku toas, kus on umbes +20 kraadi. Ehk see toas hoidmine taastab aku kuidagi paremaks.
Kas toatemperatuuril hoidmine võib akule mõjuda nii, et aku muutub uuesti tugevamaks või enam seda
külmas ruumis hoidmise mõju ei saa muuta ja aku jääbki nõrgaks?
Aku firma on EXIDE ja liik on AGM ehk vist geelaku siis. 18 ah on ka kirjas peal.
Ja lõpuks küsiks, et kas ma oma eluruumis võin sellist AGM akut laadida või peaksin kuskil mitte-eluruumis laadima, et
vältida võimalike mürgiste ainete levimist akust?

Re: Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 13:48
Postitas Jesper
Kas aku oli talvel tsikliga ühendatud? Kui jah, siis tõenäoliselt imes mingi tuli või vile seal voolu ja aku ise on korras. Kui klemm oli maas, siis vii kokkuostu ja too poest uus, pole mõtet pead vaevata.

Toas võib laadida küll, see "mürgine gaas" on vesinik, mis nii väikestes kogustes on kahjutu.

Re: Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 14:45
Postitas ressi
Aku oli tsikliga ühendatud küll kogu talve. Laadisin 3-4 korda talve jooksul nii, et laadija näitas "täis" taset.
Klemmid olid küljes akul, mitte ära võetud.
Kui aku vanus on 2 aastat umbes praegu, siis ta peaks ju veel kestma?
Kui kaua ja kui tihti peaks teda laadijaga enne sõitmise alustamist laadima veel, et ta püsiks täis ja
et oleks tal piisavalt käivitamiseks voolu või mahtuvust?

Re: Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 14:55
Postitas Piipz
Kui on heas korras aku ja 100% laetud, siis elab talve üle ilma laadimata isegi, kui vahepeal miinust on.
Kui aga sul korra juba oli laadimise ja käivitamisega probleem, siis on see vähetõenäoline, et aku iseenesest kuidagi ellu ärkab.
Miks ta ära suri, ei julge öelda.

Re: Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 15:13
Postitas Jesper
No kui tsikkel seistes voolu võtab, siis vahet pole, kas aku on uus või vana või kukk või kana, tühjaks saab ta seistes ikkagi, ka suvel. Selle võiks südamerahustuseks ära mõõta, aga teine variant on lihtsalt sõita ja mitte torkida, kuni töötab :)

Re: Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 16:45
Postitas tarmoel
On endal need AGM akud ka ühe aastaga ära surnud. Ja on ka 9a vastu pidanud. Lihtsalt palju saasta toodetakse. Exid on üks viletsamaid ja samas ka odavamaid.

Re: Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 17:13
Postitas Ain
Ostke Yuasa aku ja mured kaovad. Ja eespool oli kirjeldus, et on AGM aku. AGM ei ole geel aku. Geel on veel teine asi.

Re: Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 17:37
Postitas StreetMoto
ressi kirjutas: 12 Mär 2024, 14:45
Aku oli tsikliga ühendatud küll kogu talve. Laadisin 3-4 korda talve jooksul nii, et laadija näitas "täis" taset.
Klemmid olid küljes akul, mitte ära võetud.
Kui aku vanus on 2 aastat umbes praegu, siis ta peaks ju veel kestma?
Kui kaua ja kui tihti peaks teda laadijaga enne sõitmise alustamist laadima veel, et ta püsiks täis ja
et oleks tal piisavalt käivitamiseks voolu või mahtuvust?
Kui jutt on selle tsikli akust, mis on sinu signatuuris ehk vana Intruder 800, siis seal on tavaline konventsionaalne happeaku, mis sellise 3-4 korda laadimisega võib olla tühjaks keedetud. Tänapäevased nutilaadijad ei oska laadimistsüklit happekatel õigel ajal lõpetada. Võta see sealt kõhu alt kastist välja ja kontrolli üle kõikide purkide vedelikutase. Vajadusel lisa destilleeritud vett tasemeni MIN-MAX vahele. Peale seda lae täis, aga ära keeda tühjaks. Äkki ärkab ellu, need vanakooli happekad ei ole nii kapriissed kui AGM-id.

Sorry, ei lugenud algset posti korralikult, aga eelnev lõik äkki üldhariv kellelegi teisele. Kui originaal happekas on juba asendatud mingi AGM-iga, siis AGM lõpetab enamasti töölepingu kui pinge on kukkunud alla 8-9 voldi. Kas see sul ka nõnda oli, seda ei oska kommenteerida. Üldiselt nad elustamisele ei allu rohkemaks kui paariks järgnevaks käivituseks. Pidades juba 15 aastat motohotelli ja laadides igal talvel u 80 tsikli akut, siis statistika on olemas ja soovitan tungivalt võtta enne talve aku miinuse lahti ning korra täis laadida. Normaalses korras aku kestab laetuna kevadeni ja siis enne sõiduhooaega täiendav laadimine ning rohkemat vajadust temaga tegeleda ei ole. Kinnised akuotsad ja nutilaadija minu praktika kohaselt alati ja kõikidel juhtudel ei toimi.

Re: Motoaku

Postitatud: 12 Mär 2024, 21:05
Postitas morse
Minu tagasihoidlik kogemus on, et paljud Exide akud on aasta või kahega kätte ära surnud. Oluliselt kallimad Yuasa akud kestavad mitu korda kauem (tundub, et isegi 5+ aastat).

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 08:20
Postitas Aymur
Tänapäeva akud ei kestagi kauem kui 2-3a, ma Buelli akut pean alati soojas ja laadin, sellegipoolest üle 2a pole ükski kestnud, kuna ratas vajab tugevat käivitusvoolu ja 2a pärast seda lihtsalt pole enam akus ja pole midagi odava otsa akud sellele rattale

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 08:44
Postitas morse
KTM 690ne tehases paigaldatud Yuasa läheb nüüd viiendat hooaega. Toimib sama hästi nagu alguses.

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 09:23
Postitas motoreis
Honda CB500X aku kestis ka 2019-2024, sai 53000km käivitusi antud. Lisaks toitis telefoni, peidetud GPS seadet ja kätesoojendusi, aga neid vastavalt vajadusele. Peaks vaatama, mis tootja nimi aku peal seisab.

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 10:51
Postitas ranel
StreetMoto kirjutas: 12 Mär 2024, 17:37
ressi kirjutas: 12 Mär 2024, 14:45
Aku oli tsikliga ühendatud küll kogu talve. Laadisin 3-4 korda talve jooksul nii, et laadija näitas "täis" taset.
Klemmid olid küljes akul, mitte ära võetud.
Kui aku vanus on 2 aastat umbes praegu, siis ta peaks ju veel kestma?
Kui kaua ja kui tihti peaks teda laadijaga enne sõitmise alustamist laadima veel, et ta püsiks täis ja
et oleks tal piisavalt käivitamiseks voolu või mahtuvust?
Kui jutt on selle tsikli akust, mis on sinu signatuuris ehk vana Intruder 800, siis seal on tavaline konventsionaalne happeaku, mis sellise 3-4 korda laadimisega võib olla tühjaks keedetud. Tänapäevased nutilaadijad ei oska laadimistsüklit happekatel õigel ajal lõpetada. Võta see sealt kõhu alt kastist välja ja kontrolli üle kõikide purkide vedelikutase. Vajadusel lisa destilleeritud vett tasemeni MIN-MAX vahele. Peale seda lae täis, aga ära keeda tühjaks. Äkki ärkab ellu, need vanakooli happekad ei ole nii kapriissed kui AGM-id.

Sorry, ei lugenud algset posti korralikult, aga eelnev lõik äkki üldhariv kellelegi teisele. Kui originaal happekas on juba asendatud mingi AGM-iga, siis AGM lõpetab enamasti töölepingu kui pinge on kukkunud alla 8-9 voldi. Kas see sul ka nõnda oli, seda ei oska kommenteerida. Üldiselt nad elustamisele ei allu rohkemaks kui paariks järgnevaks käivituseks. Pidades juba 15 aastat motohotelli ja laadides igal talvel u 80 tsikli akut, siis statistika on olemas ja soovitan tungivalt võtta enne talve aku miinuse lahti ning korra täis laadida. Normaalses korras aku kestab laetuna kevadeni ja siis enne sõiduhooaega täiendav laadimine ning rohkemat vajadust temaga tegeleda ei ole. Kinnised akuotsad ja nutilaadija minu praktika kohaselt alati ja kõikidel juhtudel ei toimi.
Mismoodi neil ratastel käib, mis pidavat ajus seaded ära unustama? Läheb talveks lisaadapter külge ilma akuta?
Ise sellist kohanud pole, aga mõni nädal tagasi üks just rääkis. Ei mäleta ainult enam, kas see käis BMW või HD kohta.

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 14:20
Postitas StreetMoto
ranel kirjutas: 13 Mär 2024, 10:51

Mismoodi neil ratastel käib, mis pidavat ajus seaded ära unustama? Läheb talveks lisaadapter külge ilma akuta?
Ise sellist kohanud pole, aga mõni nädal tagasi üks just rääkis. Ei mäleta ainult enam, kas see käis BMW või HD kohta.
Ei ole veel ühtki sellist isendit ette tulnud. Ükski BMW ei ole sellega hiilanud ja HD-d meile ei satu. Ennem seda juttu ei usu kui olen ise näinud, et miskit on "ununenud". Küll aga kohanud selliseid kaasaegseid paari-kolme aasta vanuseid tsikleid, mis hakkavad mootorituld näitama kui seistes või käivitades akupinge liiga madalaks kukub. Kirjutab mälusse kõiksugu erinevaid vigu alates ABS-ist lõpetades sensori anomaalsete näitudega. Nähtud, kogetud, korda tehtud. Ja see juhtub klientidel, kes akuotsa talveks lahti ei võta ja samal ajal ka akut kordagi ei lae. Probleemid süvenevad ka isepaigaldatud USB laadimispesadega, sest tihti ei saada aru, et pesa küljes olev ON/OFF lüliti lülitab välja pesa väljundi toite, aga pesas sees olev muundur 12V->5V jääb enamasti toite alla ja imeb kõik see 5-6 kuud akust energiat. Uue ajastu asjad :-)

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 15:55
Postitas Maaks
ressi kirjutas: 12 Mär 2024, 14:45
Aku oli tsikliga ühendatud küll kogu talve. Laadisin 3-4 korda talve jooksul nii, et laadija näitas "täis" taset.
Klemmid olid küljes akul, mitte ära võetud.
Kui aku vanus on 2 aastat umbes praegu, siis ta peaks ju veel kestma?
Kui kaua ja kui tihti peaks teda laadijaga enne sõitmise alustamist laadima veel, et ta püsiks täis ja
et oleks tal piisavalt käivitamiseks voolu või mahtuvust?
Põhimõtteliselt võid laadija ööseks külge jätta, aga 90% tuleb kätte juba 3-4h kindlasti.
Aku on paraku kuluosa. Ma enda jaoks olen "välja mõelnud" reegli, et kui ratas (sõiduhooajal) 3 nädalat seisab ilma laadijata ja siis käivitub probleemideta on aku OK, kui ei, siis tuleks välja vahetada.
See muidugi eeldab, et rattal pole mingeid vampiirtarbijaid (korras rattal reeglina pole).
Hooajaväliselt mul aku maha võetud ja seisab +temp panipaigas ja ca 1x kuus panen laadija külge, (edit) aga 1x kuus laadimine toimis ka siis kui akut maha ei viitsinud võtta. Maha võtsin puhtalt mugavuse pärast, sest parkimiskohal pole (minul) elektrit ja peaks väga pika pikendusjuhtmega möllama või naabrilt "lunima".

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 16:17
Postitas Ain
Endal kogemused Yuasa akudega:
Mootorsaan 2011 aastast peal originaal Yuasa ja siiani toimib probleemideta. Aku täna siis 13a vana
Atv 2016 aastast oli peal yuasa mis kestis kuni eelmise aasta kevadeni. Aku vanus oli siis 7a kui vahetusse läks. Tonnine V mootor käima tõmmata ja lisaks korralikult vintsimisi on akule paras katsumus.
tsiklil 2015 aastast Yuasa mis läks eelmisel aastal vahetusse. Aku vanus oli siis 7a kui vahetusse läks.

Sellest on siin ennem ka juttu olnud, et suuremat V mootorit ei pruugi suvaline aku käima vedadagi kuna käivitusvoolust jääb väheseks. Yuasa vist oli mingi hetk ainus kes reaalselt seda akule ka kirja pani.. Tehasest ilmselt enamusel peal Yuasad.

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 16:42
Postitas Assamait
Et midagi öelda...
Kiidan ka Yuasat... On tsiklil peal, kurat teab kui kaua... Mul vist viies või kuues hooaeg algab sellega... Eelmine hooaeg veel mööndustega töötas... Kui ratas oli nädala seisnud, siis öökülma-hommikutel ei käivitanud...
Auto poolelt... Laidan Excide'i ja Vartat. Nimetatud tootjate rämps on korduvalt kiirelt surnud. Ei mõista, miks Eestis Excide on number 1 aku... Aga akupoodnikelt tuleb ainult jutt "ega üle kahe aasta aku ei kestagi" ja "kui ikka genekat ei hoolda, siis mida sa akust tahad"... Ei mäleta enam, mis firma aku kestis ca 10 aastat... Sai vahetatud Excide'i vastu... Ja see põhjustas need tsitaadid. See unustatud aku oli kasutuses veel mõnda aega varuakuna...

Re: Motoaku

Postitatud: 13 Mär 2024, 23:18
Postitas Antt1
Excide toodetakse ja on mõne akukaupmehe jutu põhjal müügis kolme kvaliteediklassiga. Mismoodi neil vahet tehakse seda ma ei tea. Hinna järgi ilmselt mitte sest kes saab see ostab kilohinnaga sisse ja müüb võinalikult kallilt. Võib-olla kaalu järgi saab midagi hinnata.

Aku kaal on iseenesest oluline näitaja. Kes tähele on pannud siis originaalakud on tavaliselt rasked. Just vahetasime ühe ekskavaatori akud ära. Originaal oli Moll (üsna tuntud tegija, VAG ja paljude muude saksa masinate originaalakud) ja see aku kaalus 48 kilo. Selle asemele pandi Türgi no-name (Soome hulgimüüja enda kleepsud peal) ja sama mahutavuse ning mõõtudega aku oli 42 kilo. Külmkäivitusvool oli uuel sealjuures suurem.
Odavamates akudes on plaadid õhemad, pliid on vähem, käivitusvool ja võib-olla veel mõni näitaja saadakse paremaks aga see tuleb kõik vastupidavuse arvelt. See originaal-Moll kestis 6 aastat igapäevast tööd. Oleks kauemgi kestnud kui keegi oleks taibanud nende aastate jooksul vähemalt korragi elektrolüüdi taset kontrollida :) Türgi akule ei julgeks küll üle 3 aasta ennustada aga ega ta suurt midagi ei maksnud ka.

Mulle on samuti sellised Exided juhtunud et rohkem enam ei taha. Mootorrattal üks suvi ja autol üks aasta pidasid vastu. Seevastu Varta autoakude kohta pole mul küll midagi halba õelda. Võimalusel olengi autodele neid ostnud, olgugi et kallid on.
Siis kui mootorrattal ühe suve sõitnud Exide enam kevadel hinge sisse ei võtnud ostsin samuti hirmkalli Yuasa ja see kestis täpselt samamoodi ainult ühe aasta. Ma päris iganädal ei sõida , talvel on aku küll maas kuid laadin siis kui juhtumisi meelde tuleb. Tavaliselt enne kevadet ei meenugi. Sellepeale ostsin omaarust täishiinaka, BS Battery. Renovaar müüs odava hinnaga aga imekombel on see täpselt sama reziimi juba kaks või kolm aastat vastu pidanud. Ma nüüd varsti vaatan et kas võtab sel kevadel ka hinge sisse. Kui ta juba aasta kestnud oli uurisin huvi pärast internetti ning polegi vist kõige hullem sodi. Kasutatakse mingitel liikuritel ka originaalakuna.

Re: Motoaku

Postitatud: 14 Mär 2024, 08:15
Postitas ressi
Mul oli enne seda EXIDE akut LandPort ehk lühendiga LP aku. See kestis väga kaua, vist 6 aastat. See oli ka hooldevaba aku.
Ükski aku pole ju igavene, aga EXIDE akud vist kestavad küll kõige vähem, kui lugeda ka postitusi eelnevalt.
Kas neid LandPort ehk LP akusid on võimalik praegu veel saada või enam ei toodeta neid? Ja kui neid on saada, siis millisest poest?

Re: Motoaku

Postitatud: 14 Mär 2024, 17:28
Postitas cossie
Kiidan ka landporti, pidas suurel banditil 10aastat vastu, siis ostsin varta, mis suri ühe hooajaga ära. Siis ostsin uuesti landporti, mis oli kusjuures üks odavamatest. Eestis täitsa saadaval, toksi googlisse

Re: Motoaku

Postitatud: 14 Mär 2024, 17:31
Postitas yeekim
Hoi!

Trügin korra autoakuga teemasse....
Mis juhtub, kui Start-Stop masinale panna tavaline aku?

edu

Re: Motoaku

Postitatud: 14 Mär 2024, 17:51
Postitas ranel
yeekim kirjutas: 14 Mär 2024, 17:31
Hoi!

Trügin korra autoakuga teemasse....
Mis juhtub, kui Start-Stop masinale panna tavaline aku?

edu
Aku eluiga jääb lühikeseks, kui kasutad autot palju linnasõidul.

Re: Motoaku

Postitatud: 15 Mär 2024, 01:59
Postitas will111
mille poolest nendel nö. startstop masinatel üleüldse nii eriline aku on? ses suhtes, et ma sõidan ka tegelikult ringi autoga mis teoorias peaks nagu tegema seda start stopi ise ja automaatselt. aga kapoti all olev aku nüüd küll ei paista millegi poolest niiväga eriline olema. üsna tavaline ~70ah pliiaku minumeelest.
kui mina selle autoga sõidan siis reaalselt võibolla üks kord kuu aja jooksul kuskil paneb seisma ja uuesti startides ise käima tagasi :D (ja jutt käib siis sellest, et sõidutihedus on ikkagi peaaegu igapäevane). kui aga naine sõidab siis temal väidetavalt teeb startstopi suhteliselt tihti...ja olen ise kõrvalt näinud, et tõepoolest teeb oluliselt tihemini kui minul. millest see tuleb, pole õrna aimugi...tegu on skodaga, miski paar 3-4a vana vast, bensiin. teen viimasel ajal nüüd üsna tihti ise manuaalselt start stopi kuna imeline automaatika sellega hakkama ei saa :lol:

Re: Motoaku

Postitatud: 15 Mär 2024, 09:23
Postitas Maaks
yeekim kirjutas: 14 Mär 2024, 17:31
Hoi!

Trügin korra autoakuga teemasse....
Mis juhtub, kui Start-Stop masinale panna tavaline aku?

edu
Tekivad probleemid :-)
YUASA kirjutas:
Caution!
If a vehicle was registered after 2008, and the battery has clearly been replaced in the past, it is essential that the Yuasa vehicle fitment guide is checked to determine if an AGM/EFB battery was originally fitted. It is important to explain to customers that fitting a battery of incorrect technology to a vehicle will cause issues.
https://www.yuasa.co.uk/info/technical/ ... t-warning/
EDIT: Kas täna saab üldse osta mingit "tavalist" akut? Kõik on ju mingid "blue/ super/hyper"? Tavalist pesupulbrit ei saa enam osta näiteks :)

Re: Motoaku

Postitatud: 15 Mär 2024, 13:52
Postitas urmas66
yeekim kirjutas: 14 Mär 2024, 17:31
Hoi!

Trügin korra autoakuga teemasse....
Mis juhtub, kui Start-Stop masinale panna tavaline aku?

edu
Oleneb autost. Mõnel on start-stop jaoks eraldi aku ja peamine aku on täiesti tavaline. Samas minu autol on eraldi akud ja peamine aku on AGM aku(võimalik,et selle asukoha pärast salongis) ja sellele sobivate parameetritega muud akut polnudki olemas. Samas maksis suht normaalset hinda ehk ei midagi ülemäära. Kusjuures enne kui see nn peamine aku töö lõpetas hakkas aegajalt viskama veateadet, et just see nö start-stop aku on madala laetusega. Ühel külmal hommikul auto ei käivitunud ja vahetasin peamise aku ära ning rohkem pole ka seda lisaaku veateadet ette löönud.

Re: Motoaku

Postitatud: 15 Mär 2024, 14:17
Postitas yeekim
Just!
Minul teeb enamuse "tööst" ära start-stop kondekas....

Re: Motoaku

Postitatud: 15 Mär 2024, 15:31
Postitas urmas66
yeekim kirjutas: 15 Mär 2024, 14:17
Just!
Minul teeb enamuse "tööst" ära start-stop kondekas....
Minu autol on see ka täiesti tavaline AGM pliiaku, selline tsikli aku suurune. Varta pakub seda näiteks sellisena 12V 13Ah 200A B00 AGM Battery
image.png
image.png (39.67 KiB) Vaadatud 1640 korda