Vajan Abi Minsk Komplekteerimisel

Soovid osta mootorratast, nägid tänaval vinget tsiklit ja tahaks arutleda, nõu pidada ... koht, kus erinevate mootorrataste kohta arvamust avaldada ja infot otsida...kogu üldine jutt mootorratastest

Moderaator: Moded


Teema algataja
andrus0000
Postitusi: 3
Liitunud: 13 Mär 2022, 11:41

Vajan Abi Minsk Komplekteerimisel

Lugemata postitus Postitas andrus0000 »

Tere
Ehitan omale Minski.
Mul on 5 erinevat Minsk mootorit ja sooviksin teada milline neist sobib minu Minski raamile.
Kuna raamil puudub pirka siis ei tea ka raami aastaarvu. Oleks abi ka sellest, kui suudaksite aidata tuvastada raami aastakäiku, mõne mootori aastat jne
minsk.jpg


Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7185
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1853 korda
Tänatud: 511 korda

Re: Vajan Abi Minsk Komplekteerimisel

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Pakun, et sul on see raam või vähemalt kahvel М1М 1956 — 1961
«Минск» М103 1962-1964 aastakäigust on juba kahvel teleskoop vedrudega.
Mootor käib sellel ka sama marki ehk М1М
Töömaht 113,9 см3
Silindri diameeter 50 мм.
Kolvikäik 58 мм
Eelneval M1A ja järgmisel M103 mudelil on silindri läbimõõt 52mm ehk silindri kaaned maha ja õige mootor on 50mm läbimõõduga kolviga.
image.png
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.

hmm
Postitusi: 424
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 106 korda

Re: Vajan Abi Minsk Komplekteerimisel

Lugemata postitus Postitas hmm »

Tee rohkem pilte masina kerest.
Pildil on minsk m1m. Neid on n.ö. varajasi e. Akusüütega ja alalisvoolul oleva masi aga ja hilisemaid e. Vahelduvvoolu generaatori ja ilma akuta süütega.
Peamiselt saab raamilt aru sellest, et kas istmealuse püstpostil on akukarbi kinnitus või mitte. Lisaks liikus vahelduvvooluga masinal spidomeeter parempoolse amordikinnituselt esitule korpusesse.
Esitule korpusest kadusid akulaadimise tuli ja süütelukk lihtsustus (ümberlülitussüsteemilt lihtsa massist lahti ühendamiseks) ning lisandus korpusesse vahelduvvoolul töötav signaal c34.

Mootor oli esimestel mudelitel ka M1A markeeringuga, kuid geneka kinnitus oli kahe poldiga läbi geneka korpuse.
M1M kirjaga karteritel oli kolme m5 poldiga kinnituv vahelduvvoolu genekas G38 ja 61st aastast g401.
Mingil ajal kadus käiguvahetuse nädik karterist... ehk siis, kui vahelduvvoolu genekas tuli, sest siis muutus ju parempoolse karteri valuvorm.
Kolvid olid samad nii m1a, m1m ja m103 jne.. m103 muutusid aknad suuremaks ning siis tuli jälgida, et rõnga lukukohad sissevõtu aknasse ei jookseks. Vajadusel tuli lukud väljalaske akna poole pöörata.
Mootori töömaht oli ikkagi kõigil 123,7cm3 nii m1a, m1m, m103, m104, m105...
Natule muutus väntvõll, peamiselt kepsu alumine laager läks kaherealiseks.
Ahjaa 1959..60 aasta paiku läksid silindri tikkpoldid m6 mõõdult üle m7

Silinder oli kuni 60 aastani tilga kujuline s.h. ka silindripea. Erinevalt m1a silkust olid ülevoolukanalite algus ringi kujuline ja kanalitel poltitavad kaetted... sarnaselt m103 e. Kandilisema silindrile.
5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7185
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1853 korda
Tänatud: 511 korda

Re: Vajan Abi Minsk Komplekteerimisel

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Googelda vene keeles Minsk M1M "Makaak" ja saad sellest rattast kõik teada. Mina võtsin andmed Minski kodulehelt ostinguga vene keeles.

@hmm Pilt on sadulaalusest torust ju isegi olemas ja seal kõik nähtav. Paremal alumine pilt
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.

hmm
Postitusi: 424
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 106 korda

Re: Vajan Abi Minsk Komplekteerimisel

Lugemata postitus Postitas hmm »

Ma võtsin info minsk M1M tehase poolt koostatud kasutusjuhenditest + enda kogemustest minskite komplekteerimistest.
1. Мотоцикл М1М инструкция по уходы и эксплоатации (Минск 1957 год) - alalisvoolu genekaga ja akusüütega
2. Мотоцикл М1М инструкция по уходы и эксплоатации (Минск 1961 год) - vahelduvvoolu genekada ja akuvaba süütega
Võib selle vene keelse tekstiga otsida neid kasutusjuhendeid ja alla laadida :bsmile:

Vene keelsed M1M "makaak" info on väga kõikuva suhtega tegelikkusest, tuleb olla allikakriitiline nende saitide suhtest. nt kõikides nendes raamatutes on рабочй обеьем цилиндра 123см3. Lisaks tean 100%, et nt minsk m103 on birkal 123,7. Sama nr on ka M1M birkal ja M1A birkal... kus saadi 113,9... :?:
Muide 1957a. M1A raamatus on samuti 123. Lisaks komplekteerinud nii M1A, M1M, K55, K58 mootoreid ja silindri mõõdud on 1:1 s.h. ka kolvid lähevad samad, nii M1A, kui ka 1990 aasta minskile samad (jah järgima peab lukkude asetust, sest need on muutunud).
Pildil viidatud M1M-l ei ole sobilikud elemendid: Silinder (M1A, K125, K55, K58), silindripea (M1A/K125), paak (M103), leks (M104+), gaasirutska (M104+), istmenahk peaks olema samuti musta värvi (kuid selles osas natuke kahtlen...

Püstpostil akukarbi kinnituskronstein puudub (ei näe, et see seal olemas oleks), samas on esitulekorpus sarnane, mis eeldab akusüüdet e. spidokas pole tulekorpuses ja on laadimistule hägusus näha. Väga võimalik on ka see, et akukorpus on lihtsalt ära lõigatud, sest see natuke takistab ju mootori mahatõstmist ja kui panna vahelduvvoolu genekas, siis pole seda sinna üldse vaja - nõukogude aegse inimese täiendustööd.
Seega paremad pildid on vajalikud.

Võin ka öelda, et maanteemuuseumi kollektsiooni koostajaga on palju usutletud ja ega tõesti ühest kindlat tõde masinate komplekteerimisel ei saa kivisse raiuda, kui järgida pelgalt aastaarvu numbreid. Ikka esines variatsioone aga...
Asi on lihtsaslt komlekti loogikas ja omavahelises töös.
Vahelduvvoolu generaator ei vaja akut, kuigi võis olla väga väike partii n.ö. vahelduvvoolu geneka + seleenalaldi (mis asus tulekorpuse tagumises osas) + aku kombinatsioon.... seega ei saa seda 100% välistada, kuid see polnud otstarbekas lahendus, sest aku ülesanne oli seal ainult voolu stabiliseerimine.
Kahjuks ei ole mul kuskil viidet, et saaks kerenumbri järgi teha kindlaks väljalaske aastat. Kerenumber asub raamil birka kinnitusest vasakul, piki toru.
M103 muutus raam juba oluliselt, kui ainult esiamordid - ka tagaosa oli raamil teine, ainuke ühilduvus oli raami esimene pool...

Muide pressitud kirjaga minsk paak oli varasemal M1M-l, hilisemal versioonil kadus pressitud kiri ja asendus kleepsuga, millel ülemine osa oli "kollane". M103 kleepsul oli ülemine osa punane...

Tehases oli kohustus järgida uue versiooni masina väljatöötamisel seda, et 80% uuest masinast pidi olema kasutatav eelmisest versioonist... seda põhjusel, et ei jõutud varuosade turgu uue masina järgi vormindada.... See sättis vene ratastele tohutuid piiranguid uuendamistele. Seega mis vähekenegi töötas jätkas seda kuni jäi ajale tõsiselt jalgu... Selle pärast on neid hübriide palju ja kulme kergitada ei maksa... nt ka summuti muutus M1M ajal (enam vähem geneka muutumise ajal) kalasabast -> sigari tüüpi jne...

Kokkuvõtvalt viitavad raami detailid varasemale versioonile M1M-st ehk alalisvoolu genekaga süsteem, akusüüde, spidokas esitule korpusest väljas paremal pool amorditoru küljes, signaal istmealusel püstitoru küljes bakeliidist alalisvoolu oma, kalasaba summuti. Mootor võib olla M1A märkega jne...
5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc
Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7185
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1853 korda
Tänatud: 511 korda

Re: Vajan Abi Minsk Komplekteerimisel

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Siin teemas on vist raam teadmata ajalooga ja seal raami küljes olev siis ilmselt samuti teadmata. Ilmselgelt kasutati seda ratast pikalt ja seega võivad ka raami küljes olevad osad olla muutunud. Kui võtta ja seda taastada,siis täpset originaali enam ei saa, sest keegi ei tea milline see originaal oli. Seega tuleb teha valik, et mis konditsioonis(akuga või ilma) asi lõpuni viia. Mina teeks selle akuga versiooni järgi, sest nõukogude tehnikas olid erisused pea kõigil tootjatel olemas ja vanem paak võis vabalt ka uuemale peale sattuda isegi tehases. Sama ka silindritega erineva markeeringuga mnootoritel. Võüeti ja pamdi külge mida oli saada,mitte mida pidi panema. Toota oli vaja ja kui ei tootnud,siis võisid oma kohast ilma jääda või üldse rahvavaenlaseks saada. See eri mudelite agregaatide-komponentide ja isegi mootrite oprtimeerimine käis ka 80-ndatel veel igati usinalt isegi Lada tehases.
Teemaalgataja piltidel on justkui 2 erinevat mootorit M1M markeeringuga olemas ja sealt ma siis ka alustaks. Vaataks sisse ja teeks otsused. Samas kui sõda läbi saab saab Ukrainast kindlasti ka sellele rattale uusi juppe leida.
Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.

Teema algataja
andrus0000
Postitusi: 3
Liitunud: 13 Mär 2022, 11:41

Re: Vajan Abi Minsk Komplekteerimisel

Lugemata postitus Postitas andrus0000 »

Aitähh kõigeile, kes vastasid.
Sain palju targemaks
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratastest üldiselt”