Kergenduro valimine

Soovid osta mootorratast, nägid tänaval vinget tsiklit ja tahaks arutleda, nõu pidada ... koht, kus erinevate mootorrataste kohta arvamust avaldada ja infot otsida...kogu üldine jutt mootorratastest

Moderaator: Moded


Teema algataja
701
Toetajaliige
Postitusi: 436
Liitunud: 17 Juul 2021, 21:00
Tsikkel: Desert X, FE 350, Montesa
Tänanud: 118 korda
Tänatud: 76 korda
Kontakt:

Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas 701 »

Mis oleks ok pill oskamatul ringi töristada? Naelad alla ja jäärajale jne...


Ma ei kuuluta tõde vaid avaldan arvamust.
https://amehitus.eu/
Kasutaja avatar

randel
Postitusi: 670
Liitunud: 22 Apr 2005, 10:13
Tsikkel: Beta 390
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 33 korda
Tänatud: 202 korda
Kontakt:

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas randel »

Ma pakuks, et mõni 250/300/350 4-taktiline. Jäärada muidugi erandlik koht, kus oleks vaja rohkem võimsust, aga igalpool mujal nagu metsas, karjääris jne on alustamiseks ja töristamiseks selline ratas parim - väsitab vähem ja andestab ka algaja/oskamatu vigu rohkem,

morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas morse »

Minu arust iga pill, mille kätte saad. Kui mõistust on, siis ei tapa need 450sed ka ära.

Aga ilmselgelt on 250 4T ja väiksemad 2T pillid kõige lihtsamad ja andestavamad sõita.

Ma olen sõitnud vanade 125 ja 250 2T pillidega ja tänapäevaste 4T 250, 450, 690 masinatega. Kõik on imehead, kui rehv on all ja ilm ilus.

Minu 2 senti.

Edit: Randel kirjutas samal ajal. Nõus.
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas Jesper »

Jah, kui tahad sellist kuldset keskteed metsas maaparandustööde tegemiseks, siis 250 4T-ga ei ole võimalik mööda panna. Mind pole keegi veel 450-sega metsa lasknud, aga ka tühise 350-ga on minusuguse lolli endurosõit natuke nagu käpikutega võtme lukuauku toppimine - päeva lõpus saab hakkama, aga milleks. 250 on takkatraavi odavam kah.

Ma muidugi ostsin 350 teise eesmärgiga ja kuna kahte endurokat ei kannata eelarve välja, siis lihtsalt vaevlen metsas ja mõnulen avatumal maastikul :) Kui samas on eesmärk pigem täna palju kannatada ja hiljem ükskõik mis tsikli seljas oma sõiduoskustega eputada, pole 125sele kahetaktilisele vastast.

Jäärajal minuarust on jämedama kaliibriga sõidukid pigem siis hinnas, kui on eesmärk karikaid koju tassida - niisama sõites pole ju nagu mingit otsest takistust ees, mida väiksem pill ületada ei suuda? Samas ei tea, mul jäärajakogemust on äkki summaarselt 500km max, tsikli taha küll midagi ei jäänud.
Kasutaja avatar

Junzu
Postitusi: 477
Liitunud: 27 Aug 2007, 23:11
Tsikkel: KTM EXC 300 ja 890 Adventure R
Asukoht: Tartu
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas Junzu »

Mis see eelarve üldse on? Ma võtsin esimeseks pilliks te300i. Ei kahetse valiku üle.
SM570R 04' ->Z750 05'->Z1000 03'->R1 04'->R1 04'->GSX1300R 00'->Z750 04' & CB600f 01'->Z1000 03'->Z1000 03'->Buell XB9R->ZX10R 05'-> KTM SM950 04' & R6 07'->KTM 950SM 07'->KTM 990SD 07' ->Z1000 2011'->TE300i 19'->EXC300 22' & 890 Adventure R 23' & FE350 20'

Teema algataja
701
Toetajaliige
Postitusi: 436
Liitunud: 17 Juul 2021, 21:00
Tsikkel: Desert X, FE 350, Montesa
Tänanud: 118 korda
Tänatud: 76 korda
Kontakt:

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas 701 »

Junzu kirjutas: 29 Dets 2021, 22:40
Mis see eelarve üldse on?
Eelarvet pole. Käib filosoofiline arutlelu enesega. Vastust vajavad küsimused: Kas? Milleks? Milline?
Ma ei kuuluta tõde vaid avaldan arvamust.
https://amehitus.eu/
Kasutaja avatar

zorten22
Postitusi: 469
Liitunud: 27 Veebr 2008, 21:42
Tsikkel: TL1K, TT600R
Asukoht: Tartu-Põlvamaa
Tänanud: 16 korda
Tänatud: 41 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas zorten22 »

Võta see, mis välimuse poolest meeldib.
...
Kasutaja avatar

yeekim
Toetajaliige
Postitusi: 6608
Liitunud: 09 Mai 2006, 12:08
Tsikkel: VT1300CX
Asukoht: Head mõtted
Tänanud: 649 korda
Tänatud: 399 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas yeekim »

zorten22 kirjutas: 30 Dets 2021, 23:32
Võta see, mis välimuse poolest meeldib.
Vahet pole, milline, peaasi, et punane :bsmile:

Saadetud kettaga lauatelefonist!

Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas Jesper »

701 kirjutas: 30 Dets 2021, 09:40
Eelarvet pole. Käib filosoofiline arutlelu enesega. Vastust vajavad küsimused: Kas? Milleks? Milline?
Tead, kui asjaga väga ei põleta, siis iga kevad teevad kõik suuremad maaletoojad demopäevi, samuti on pikemaajalist suhet plaanides võimalik neid demorattaid rentida, et omas tempos pikem tiir teha. Mina tegin viimati ratast otsides pea kõigile tootjatele ringi peale ja algselt välja mõeldud plaan... noh ütleme nii, et muutus natuke :) Algselt arvasin ka, et oluline küsimus on mark, aasta, värv jne, aga reaalselt on kõik sama kubatuuriga rattad asjassepühendumatu jaoks nii sarnased, et oluliseks muutuvad hoopis teised detailid.

Üldiselt ega endurokate maailmas keegi iga aasta mingit Ameerikat ei leiuta, kui su eelarve ei ole uute rataste tasemel, siis need veidi tarvitatud isendid sõidavad ka suht sama moodi. Rohkem kui 5a vanused samas pole mõtet liiga pika pilguga vaadata, võidusõidutehnika puhul on siiski tegemist kuluosaga suuremas süsteemis ning rääkigu müüja mida tahes, umbes sealt jookseb esimese põhjalikuma remontimisvooru algus. Välja arvatud muidugi viiesajaste puhul, neid leiab ka 15a vanustena umbes 50h läbisõiduga, sest bikede pealt tulnud õlide jaoks on ju kõik alla 600 kuubiku häbi ja solvang - ostavad ära kõigi lisadega, käivad neli korda metsas ja siis avastavad, et see ala pole ikka nende jaoks :wack:
Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 8374
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 316 korda
Tänatud: 419 korda
Kontakt:

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas mx77 »

Üldiselt neljataktilistest peaks 250 täiesti piisav olema, kui just lausa 100 kilo mees ei ole või igapäevaselt jõusaalis suurt rauda ei tõsta. Enduro kahetaktilised on kah täitsa mõnusad võrreldes krossiversioonidega.

Prets
Postitusi: 681
Liitunud: 13 Juun 2009, 02:40
Tsikkel: Husqvarna 701 "Endu"
Asukoht: Tartto
Tänanud: 13 korda
Tänatud: 67 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas Prets »

A kui üle 100-kilo mees oled, siis peab juba nelja-poolene olema? :ner:
(togi)
Kasutaja avatar

KIBU
Postitusi: 970
Liitunud: 04 Veebr 2004, 21:56
Tsikkel: Husqvarna 701, TE300i, FC 450
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 70 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas KIBU »

Tere.
Tegelt ega see valik nii lihtne polegi. kõigepealt esimene reegel mudavurride puhul; uus tsikkel on ikka tutt uus tsikkel, mida uuem seda parem. üle kahe MY vana on pigem juba vana. viimase 2 aastaga muidugi pole midagi suurt muutunud, murranguline aasta oli 2017/18 (2t puhul 2020) uus platvorm tuleb 2023. võimalusel osta poest uus! teine reegel; korossikas ei ole endurokas!, kolmas reegel; karpa aeg on möödas, sissepritsega peab tsikkel olema. (väikse mööndusena ütleks, et Beta uued 2t karpaga tsiklid on tegelt väga head kui viitsid nõela ja tüüsidega tegeleda)
Kõige universaalsem niisama ringi sõitmise ratas on ilmselt fe501, 500exc. sellega on võimalik suht sportlikult singleid sõita ja ka ümber maakera matkatsikleid on nendest küllaga tehtud. (ei ole "peaaegu sama" nagu 450 krosar!!!) (KTM) mootori ehitus on suuresti erinev 450-500 vs 250-350 4t. suurtega kannatab pikemalt cruisida. sirge peal gaasi andes on palju lõbusam kui väiksema nelariga.
Kui tahta natukene sportlikumalt igal pool sõita, ka võrdlemisi keerulisi singleid ja metsarada algab maja tagant või rajale sõitmiseks on buss/käru olemas, on kõige universaalsem 350-400 4t enduro. (ma ise valiks 390 Beta ilmselt) enamvähem kannatab ka jäärada sõita kuigi eriliselt lõbus ei ole. (jäärajal on lõbus 450 4t KROSSIKAS millega aga kuskil mujal algajal lõbus ei ole!) endurorajal kurve võttes ei ole sellist "raske pommi" tunnet nagu 450-500-sega samas tundub samasugune pomm peale 250-300 2t tsikli proovimist.
Kui tahad sõitma õppida ja pigem ainult sportlikult singleid sõita, endurot/hardendurot harrastada, vahest harva ka krossirada külastada... ühesõnaga trenazööriks, siis on parim 250-300 2T enduro. ükski teine tsikkel ei tundu nii kerge ja väle suunda muutma kui kahetaktiline.
Ktm/Huski/gasgas 300TPI on muidugi võimeline ka lühimatkaks, linnas sõitmiseks, niisama töristamiseks, jäärajale, põhimõtteliselt igale poole aga on siiski hardcore enduro pill ja eelised tulevad välja alles keerulisel rajal ja peale mõningast harjutamist :)
Ehk et lihtsustades, kas 450-500 4t enduro või 250-300TPI 2T enduro. :wink:
5248653
Kasutaja avatar

renx
Postitusi: 176
Liitunud: 25 Mai 2012, 19:48
Tsikkel: Husaberg
Asukoht: Pärnumaa
Tänanud: 28 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas renx »

Eelnevaga kohati nõus, samas minul on 2013 250 2t. Miks sa uut ei osta. Millal uue võtad. Miks ikka sellega sõidad....
Mille jaoks mul uuemat vaja? Suurim muutus uuematel mudelitel on amortide näol ning selleks ma pigem ostaks juba aftermarket amordid, neid ei anna võrrelda isegi 2022 originaalidega.
Kõik muu kulub täpselt samamoodi. Jah, suuri kulutusi tuleb aegajalt teha, kuid neid teen siis, kui vaja. Näiteks kulub varsti mul plastikust sabaraam ära. Jah, uuel tsiklil seda muret ei oleks, samas võid igal hetkel selle niisama ära murda tsiklit üle tõmmates. Maksab 190€.
Sidur on kahel tsiklil juba üle 300h vastu pidanud. Komplekt oli äkki 100-150€ vahel. Ei tea, pole vaja vahetada olnud. :D
Kolvivahetus sõltuvalt sõidustiilist. 100-200h. 120€ kolvikomplekt.
Alumist otsa soovitatakse teha peale teist kolvivahetust. Ca 300-500€ (peast ei mäleta, üldiselt 600-800€ on kap. remont läinud tööga.)

Mootorid on neil lihtsalt nii vastupidavad, kõik jupid on saadaval.
Parim hetk remondiks tulebki ~100h kandis. Siis hakkavad need tüüpvead või põhilised kuluosad juba vahetust tahtma. Sellepärast sa leiadki väga palju ~70-100h vahel olevaid masinaid müügis.
Rikkamad inimesed ostavad ratta. Sõidavad hooaja ära. Müüvad maha. Miks? Sest nii väldid hooldusi ning masina hind ei kuku nii palju, ehk siis sul on võimalus suhteliselt kergelt miinusesse jääda. Eriti veel kui käibemaksu teema sisse arvestada.

Mina eelistan igal hetkel karpa pilli TPI üle. Palju elavam, TPI tõmme on nagu 4t- suhteliselt lineaarne. Uuematel on tasakaalustusvõllid- vibratsiooni vähem... sa ei pane seda vibratsiooni absoluutselt tähele, kui sa sõidad.. fun factor ja adrenaliin on laes. 4t puhul näiteks KTM tuli 2013 alates sissepritsungiga ning seal on vahe metsik ehk siis kindlasti pritsung 4t puhul. Unusta ära mingi düüsidega mängimise hirmujutud. Betal oli 2 seadet: Talveks vahetasin nõela ära. Husaberg 2t sõidan aastaringselt täpselt sama karpa sisuga, keeran ainult õhukruvi külma tõttu vähemaks. Sa võid ajada asja väga keeruliseks, samas saad ka teha nii, et pole mitte midagi vaja teha.

Ausalt öeldes mida iganes sa ka ei võta, raha sinna alla läheb nagunii. Kuluosad(ei ole kallid). Kettad saad hiinast 35€ kokku ette-taha ning olen sõitnud mitmeid aastaid nendega. Isegi klotsid sealt tellinud: Usu või mitte.. elus ma olen ja ei saa mitte midagi aru võrreldes Eesti poest saadavatega. :wack: Ning olen sõitnud terved hooajad enduro võistlusi, seal hulgas ka ohtrate üles-alla mägedega. Isegi korralikumad, kui Inglismaalt tellitud kettad.
Plastikuid annab peaaegu alati lappida teada tuntud asjadega nagu akutrell ning nipukad. :D
Terve komplekt plastikuid maksab 80-120€.

Tuttav sõidab juba aastaid sama 300 2t Beta'ga ning tal on kellal juba 1200 tundi.
Jäärajal saad kõigega sõita. Oleneb mida sa taga ajad. Ideaalne oleks 350-450cc 4t.

Enduro vs krossikas:
1. Amordi jäikus.
2. Geomeetria
3. Mootoril väiksem hooratas- Kiiremini pöördesse
4. Kasti ülekanne- Krossikal kiirem ülekanne
5. Enduro paberitega, krossikat ei saa kunagi tänavalegaalseks.
6. Enduro rehvide valik parem.

100kg inimene võiks pigem vaadata suuremat mootorit, kuid sõidavad ka kõvasti üle 100kg kaaluvad mehed 250cc 4t masinatega ning sõidavad väga kiiresti ning on ka Euroopa tasemel top 3. Kaal ei ole faktor, kui sa ei oska sõita.

Uuem ratas ei tee sind kiiremaks, kui sa nagunii sõita ei oska. :ner:
Osta selline mida jõuad ülal pidada.(Suht kindlalt arvesta 1000-2000€ ostuhinnale otsa, eriti kui varustust ka vaja on). Ise soovitan 2013+ masinaid vaadata, sest siis tulid ühed suurimad muutused. 2014 tuli Beta välja. 2013 tegi ktm väga ohtralt muudatusi. Gasgas ka umbes sellest ajastust.
XT600->XT660Z Tenere->KTM 690->Beta 250RR->Husaberg TE250->DR650->XT660R

will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas will111 »

Kerge täpsustus: 1. amordi jäikus - pigem siiski vedru jäikus. ratastel erinevad vedrud amordi sees ja sellest ning ratta suunitlusest tulenevalt siis omakorda ka teistsugused amordi seaded, amordi seaded aga on muudetavad kruvist. vedru saab samuti swappida kuid sellest tuleb juba asi lahti võtta 2. geomeetria - jah, aga see on jällegi pigem (vedrustuse) seadistuse küsimus. ehk kui tahad siis võid üsnagi lihtsalt tekitada krossikale täpselt sama geomeetria nagu endurol ja vastupidi. 3. hooratas - pigem siis kergem hooratas ning minuteada ikka krossikal on kergem ja läheb kiiremini pöördesse, aga võibolla seda mõtlesidki :) 4. kasti ülekanne - pigem on erinevad ülekandearvud ehk erinevate käikude "vahed". ei ole nagu kuskilt kuulnud, et krossikal oleks reeglina kiirem ülekanne. krossikastidel on käigud rohkem ühtlase (võrdsema) jaotusega. ka käikude arv on tihtipeale erinev.

mina isiklikult ei soovitaks vaadata masinaid, mis tulid esmakordselt välja aastal x, et siis osta just neidsamu aasta x või x+1 mudeleid. aga noh, võibolla see on isiklik paranoia. üldiselt ikka tootjad teevad üsna suuri ja olulisi parendusi just selliste värskete aparaatide puhul ja just seal esimestel aastadel. edasi on pisimuudatused või siis juba mõne põhimõttelise uue lahenduse implementeerimine (mis võib muidugi omakorda tuua kaasa palju probleeme seal esimeses iteratsioonis, aga siis vähemalt vaid selle ühe konkreetse osa puhul)
Kasutaja avatar

renx
Postitusi: 176
Liitunud: 25 Mai 2012, 19:48
Tsikkel: Husaberg
Asukoht: Pärnumaa
Tänanud: 28 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas renx »

Kindlasti ei ole ainult vedru vahe. Neil on erinevad geomeetriad juba raamis mida sa ei saa muuta.
Krossikas läheb kiiremini pöördesse, kuna sellel on üldiselt kergem hooratas.
Ikkagi ülekanne erinev täpselt samasuguste 5 või 6 käiguliste kastidega. Krossirajal ei ole vaja sul pikki ülekandeid "ülesõitude" jaoks.

Kui sul on võimalik proovida originaal seades krossikat ning endurokat samal hetkel, siis sa saad väga hästi aru vahest.

TECHNICAL SPECIFICATIONS alt võid uurida juba millised vahed. Surveaste, amordi pikkus, kõrgus jms.
https://www.zigwheels.my/compare-motorc ... m-450-sx-f
XT600->XT660Z Tenere->KTM 690->Beta 250RR->Husaberg TE250->DR650->XT660R
Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 8374
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 316 korda
Tänatud: 419 korda
Kontakt:

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas mx77 »

Ma ei saa aru sellest, et suuremat ratast peetakse jääraja jaoks paremaks? Ma olen 4T 250-ga tulnud jäärajas EKV Hobiklassis teiseks ja jäid need 450-sed selja taha ilma probleemideta.

will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas will111 »

"Ikkagi ülekanne erinev täpselt samasuguste 5 või 6 käiguliste kastidega" mille ülekandest sa räägid? kastis on 4,5,6 erinevat ülekannet. jah, need ongi erinevad...ka sama arvuliste kastide puhul. täpselt seda ma väitsingi. lisaks sellele on veel peaülekanne ja ülekanne mootori väljundvõllilt rattale. lõppkiiruse vajadus määratakse ikka alati ja eranditult selle viimasega ehk seal vahetatakse hammaste arvu vastavalt vajadusele, rajale.

seda ma ei öelnudki, et tingimata ja alati on ainult vedru vahe. küll aga vedrustuse jäikuse määrab vedru...siin ei ole millegi üle vaielda. ja vedrustuse kiiruse määrab amort, selle seadistus jne. originaalseades krossikaid ja endurokaid olen proovinud küllalt ning tean väga hästi, mis nende vahe on..seega seda võimalust mul oodata ei ole vaja :)
Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 8374
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 316 korda
Tänatud: 419 korda
Kontakt:

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas mx77 »

will111 kirjutas: 02 Jaan 2022, 20:43

seda ma ei öelnudki, et tingimata ja alati on ainult vedru vahe. küll aga vedrustuse jäikuse määrab vedru...siin ei ole millegi üle vaielda. ja vedrustuse kiiruse määrab amort, selle seadistus jne. originaalseades krossikaid ja endurokaid olen proovinud küllalt ning tean väga hästi, mis nende vahe on..seega seda võimalust mul oodata ei ole vaja :)
Amordi jäikuse märab ikka amordi hüdraulikaosa seadistus. Kui vedru ei vasta sõitja kaalule, siis jääb lihtsalt osa vedrustuse käigust kasutamata. Vedru vastupanujõud on lineaarne ning ei sõltu likumise kiirusest. See siis selles mõttes mida tegelikult sõites mõeldakse amordi jäikuse all.
Kasutaja avatar

renx
Postitusi: 176
Liitunud: 25 Mai 2012, 19:48
Tsikkel: Husaberg
Asukoht: Pärnumaa
Tänanud: 28 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas renx »

mx77 kirjutas: 02 Jaan 2022, 20:22
Ma ei saa aru sellest, et suuremat ratast peetakse jääraja jaoks paremaks? Ma olen 4T 250-ga tulnud jäärajas EKV Hobiklassis teiseks ja jäid need 450-sed selja taha ilma probleemideta.
Lõpptulemuse määrab kõik sõitja.
Suuremaga on sellistel võistlustel nagu supermoto, jäärada jms lihtsam sõita, kuna andestab eksimused. Väiksema mootoriga on rohkem käiguvahetust, vajab õige aegseid vahetusi.
Lisaks tavasõitja jaoks ei piina suurema kubatuuriga masinat nii palju ehk siis peaks kestma samades tingimustes sõites kauem, kuna ei pea nii pöördesse ajama. :D
125 2t klassi juuniorid panevad ka niimoodi hullu, et nende vastu ei saaks ma ükskõik mis masinaga. :oops:
XT600->XT660Z Tenere->KTM 690->Beta 250RR->Husaberg TE250->DR650->XT660R

will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas will111 »

mx77...no see on juba sõnademäng. amordi kui eraldi võetava "asja" jäikuse tõepoolest määrab hüdro seadistus, aga vedrustuse jäikust ju ei määra. selle määrab ja saabki määrata ainult vedru. ning amort seadistatakse selle konkreetse vedru järgi, mitte kuidagi vastupidi või teistmoodi. vedru omakorda valitakse jälle sõitja järgi ning ka sõidustiili (enduro vs. kross ongi selle kohta hea näide). seda ma ei oska öelda, ega oska ka vaielda et kas või kui paljud ütlevad "amordi jäikus" ja tegelikult mõtlevad amordi kiirust. võibolla sul on õigus, et väga paljud...

kuivõrd algselt käis jutt enduro ja krossika erinevustest ning välja toodi erinevusena "amordi jäikus" siis eeldasin, et seal mõeldi tegelikult ikkagi just vedrustust tervikuna ning lihtsalt termin oli mitmeti mõistetav. eriti arvestades, et tõepoolest - seal on erinevus ja peamiseks erinevuseks võibki lugeda seda, et sees on erinev vedru. endurokal pehmem ja krossikal jäigem. minuteada see on lausa kivisse raiutud reegel, mis on ka täiesti loogiline sest ega teistmoodi hästi ei saaks olla
Kasutaja avatar

KIBU
Postitusi: 970
Liitunud: 04 Veebr 2004, 21:56
Tsikkel: Husqvarna 701, TE300i, FC 450
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 70 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas KIBU »

renx kirjutas: 02 Jaan 2022, 18:38

Mille jaoks mul uuemat vaja? Suurim muutus uuematel mudelitel on amortide näol ning selleks ma pigem ostaks juba aftermarket amordid, neid ei anna võrrelda isegi 2022 originaalidega.
Ise soovitan 2013+ masinaid vaadata, sest siis tulid ühed suurimad muutused. 2014 tuli Beta välja. 2013 tegi ktm väga ohtralt muudatusi. Gasgas ka umbes sellest ajastust.
Renks tundub väga lahe tüüp, kaasfoorumlane Urmas tuli kohe meelde... Jah ka nii saab, hoiad pea 10a vana pilli elus ja oled rahul. õnnelik inimene oskab rahul olla sellega mis tal on. väga õige. aga see on rohkem selline maailmavaate ja ellusuhtumise küsimus. mõne inimese kirg on unic moto, mõnele meeldib vähe kulutada.

aftermarket amordid mida ei anna 22a oem amortidega võrrelda olgu need siis Kybid või WP-d, maksavad kahjuks odavamas versioonis ehk sisu vahetusena kas pea poole uue tsikli hinnast või siis cone valve ja traxi täislaksu puhul rohkem kui terve uus tsikkel. lisaks asjaolu, et need ägedad amordid on täpselt nii head kui sõitjale sobivaks need on seadistatud ja see seadistamine + pidev hooldus maksab omajagu raha.
kui keegi tõesti peab sellist kulutust ligi 10a vana tsikli külge mõistlikuks siis lasku käia, minu arvates on see mõte natuke liiga kõrge lennuga.
kuigi jah, ma olen mõelnud, et kas täna oleks parem variant osta pea poole leti hinnaga korralik lisadega 18-20aasta tsikkel ja ülejäänud poole eest ostaks head amordi sisud?! samas wp avatud kambriga on lihtsad hooldada ja seadistada ja kyb on ka otse karbist väga hea.
Algajale ma soovitaks siiski osta kas uus tsikkel ja saada elus kogemus, mida ei ole neil kes pole raatsinud kordagi elus poest uut tsiklit osta ja saada see ca 100h uue ratta sõiduelamust või siis osta omajagu odavamalt juba 100h sõitnud ratas mis peale mõningast näputööd on veel täitsa värske olemisega.
Muide, uus ratas teeb ikka küll paremaks sõitjaks. või siis uue rattaga õpid kiiremini sõitma. minul endal oli nii ja olen seda korduvalt ka kõrvalt näinud nii enduros kui ringrajal.
paari sõnaga karpa regullist, see kui sina nõela sättimist ja vähest regulli millekski ei pea, peaasi et jõud tuleks rutskat keerates ikka vana kombe kohaselt nagu oleks prussiga selga löödud, siis algajale soovitaks ikkagi sissepritsega tsikli muretut elu. karpa võib ju olla kui muudel põhjustel näiteks uue Beta või Reiju ostuks läheks aga pritsega on parem elada.
Krossikas vs enduro teemal, lähtudes, et algajale niisama sõitmiseks, peamine erinevus krosari kahjuks, krosar ei kannata hästi ukerdamist ja tee peal on üks käik puudu. arvele saamine on teema siis kui avalikel teedel sõitmiseks läheks (milleks krosar ei sobi enivei) aga juba metsateedel sõitmisel on tulede puudumine palju suurem probleem. üks asi kui pimeda peale jääd aga krt kui sa metsateel või külavahel mulle ilma tuledeta vastu tuiskaks kui ma parasjagu 701- te tuulutan, siis oleksid ikka paras m..n küll. amorditeema ei sega algajat. tean mitmeid kes sõidavad ja ei kurda. eriti raskemad tüübid. küll aga kipub krosar keema minema kui maas püherdad või kuskil kinni istud. stallib ka palju. kui valida saab siis enduro on parem!
"Amordi jäikus" teemas ma siinkohal kaasa ei räägi, küll aga võiks sellest eraldi teema teha. teemaalgatajal on sellest arutelust samapalju kasu kui perseaugust küünarnukil.
5248653
Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 8374
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 316 korda
Tänatud: 419 korda
Kontakt:

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas mx77 »

will111 kirjutas: 02 Jaan 2022, 23:34

kuivõrd algselt käis jutt enduro ja krossika erinevustest ning välja toodi erinevusena "amordi jäikus" siis eeldasin, et seal mõeldi tegelikult ikkagi just vedrustust tervikuna ning lihtsalt termin oli mitmeti mõistetav. eriti arvestades, et tõepoolest - seal on erinevus ja peamiseks erinevuseks võibki lugeda seda, et sees on erinev vedru. endurokal pehmem ja krossikal jäigem. minuteada see on lausa kivisse raiutud reegel, mis on ka täiesti loogiline sest ega teistmoodi hästi ei saaks olla
Keegi ei muuda amordi settinguid valitud vedru järgi, vedru valitakse vastavalt sõitja kaalule ja settingud tehakse vastavalt sõitja sõidustiilile ja eelistustele.

PS. Sama tootja krossikatel ja enduurodel on ühesugused vedrud tehasest peal. Amordi settingud on erinevad.
Kasutaja avatar

KIBU
Postitusi: 970
Liitunud: 04 Veebr 2004, 21:56
Tsikkel: Husqvarna 701, TE300i, FC 450
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 70 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas KIBU »

mx77 kirjutas: 03 Jaan 2022, 22:15
will111 kirjutas: 02 Jaan 2022, 23:34

kuivõrd algselt käis jutt enduro ja krossika erinevustest ning välja toodi erinevusena "amordi jäikus" siis eeldasin, et seal mõeldi tegelikult ikkagi just vedrustust tervikuna ning lihtsalt termin oli mitmeti mõistetav. eriti arvestades, et tõepoolest - seal on erinevus ja peamiseks erinevuseks võibki lugeda seda, et sees on erinev vedru. endurokal pehmem ja krossikal jäigem. minuteada see on lausa kivisse raiutud reegel, mis on ka täiesti loogiline sest ega teistmoodi hästi ei saaks olla
Keegi ei muuda amordi settinguid valitud vedru järgi, vedru valitakse vastavalt sõitja kaalule ja settingud tehakse vastavalt sõitja sõidustiilile ja eelistustele.

PS. Sama tootja krossikatel ja enduurodel on ühesugused vedrud tehasest peal. Amordi settingud on erinevad.
noh niipalju on seadistus vedrust sõltuv, et reboundi osas oluliselt kangema vedru korral muudetakse klapi seibipaki survetaluvust et tugevamat vedru "kinni hoida". kangema vedru kokkusurumiseks on vaja suuremat raskus jõudu, algasendisse tagasi lükkab kangem vedru samaväärselt tugevama jõuga. selleks et see suurem jõud seibe eest ära ei lükkaks mis suurendaks õli läbijooksu hulka ajaühikus (ehk amordi lahtituleku kiirust) tuleb ka kangemaid seibe (teistsugust seadet) kasutada.
kui krosar ja endurokas on mõlemad sama amordi käigupikkusega ja ettenähtud sõitjakaal sama siis pm sama tsikli omakaalu korral peaks ka vedru olema sama. Husqvarna FE ja FC tagavedru on küll sama
küll aga on drastiliselt erinev dampingu seade. endurokas on mõeldud sõitma kiiresti "raputava" pinnase peal mitte suhteliselt siledal pinnal sõitma ja kõrgelt maanduma nagu krosar. krosari amort summutab sama suure energia lühema töömaa jooksul (või siis sama käigupikkuse jooksul oluliselt suurema hulga energiat), seepärast tundub ta ka väikeste pompsude peal jäigem.
5248653

will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas will111 »

kindlasti on neid, millel on täpselt samad vedrud. aga olen näinud ka, et krossi ja enduro versioonil (muidu täpselt sama tsikkel) on natuke erineva tugevusega vedru sees - mõtlen siis tehase speci järgi ja sama "average joe" kaaluga sõitja jaoks. eks ta sellepärast ongi, et asjad mõeldud sõitmiseks erineval pinnasel ja kasutusotstarve ju tegelikult väga erinev.
amordi seaded on kohe kindlasti erinevad. ja tõepoolest, amordi nö. setup või "ehitus" või kuidas iganes keegi seda nimetab, see võib samuti olla erinev kui vahetada vedrusid. kas siis muudetakse õli viskot, muudetakse seibipakki, mõlemat või eks mõnel juhul ilmselt ka vahetatakse terve amordi sisu üleüldse välja.

Teema algataja
701
Toetajaliige
Postitusi: 436
Liitunud: 17 Juul 2021, 21:00
Tsikkel: Desert X, FE 350, Montesa
Tänanud: 118 korda
Tänatud: 76 korda
Kontakt:

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas 701 »

Kas mingil 4 taktilisel 250cc tuleb kah kolbe ja ei tea mida veel vahetada üsna sageli? Jutt siis nii sama ringi törisramises..2 taktilistel vist tuleb?
Ma ei kuuluta tõde vaid avaldan arvamust.
https://amehitus.eu/

will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas will111 »

Kõigil mootoritel tuleb varem või hiljem vahetada kõiki erinevaid kuluosi. "üsna sageli" on suht lai mõiste. kui ringi töristades tehakse ühe suvega mootorile näiteks 200 töötundi taha siis võib küll tõesti öelda, et tuleb üsna sageli asju vahetada.

2taktilised vahetatakse kolbi tihti tulenevalt selle mootori spetsiifikast. 4taktilise mootori tööpõhimõte on oluliselt erinev ja seetõttu seal ei ole spetsiifiliselt sellist asja nagu tihe kolvivahetus.
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas Jesper »

701 kirjutas: 04 Jaan 2022, 23:54
Kas mingil 4 taktilisel 250cc tuleb kah kolbe ja ei tea mida veel vahetada üsna sageli? Jutt siis nii sama ringi törisramises..2 taktilistel vist tuleb?
Konkreetselt KTM-i juhend ütleb, et kolvivahetuse välp on 135h "töristades" ja 70h võisteldes. Mõistlik on sellest suuremast numbrist enam-vähem kinni pidada, sest muidu on silindril triibud sees ja arve tuleb kaks korda suurem. Samas see kolb ja kaasnevad jupid ei maksa väga palju, äkki mingi 250€ oli kogu komplekt, pluss töö? Kahetaktilise numbreid ei tea, aga usun, et see kestab natuke vähem aga samas on kolb odavam, pluss töö on way lihtsam.

Samas endurokaga 100h läbi sõita on umbes nagu tavalise rattaga 10 tuhat kilomeetrit - pigem tuleb su aastane number madalam ja isegi kui ei tule, siis on ala fännamise tase tolleks hetkeks selline, et kolvivahetus on kopikad :) Ehk siis laias laastus iga teine aasta paned uue, pole mingi maailmalõpp. Tavalist ratast ka ju hooldad suvede vahel, tellid mõne "adventure" kirjaga läikiva kulina juurde, jne.

Noh ja kui oled tavarattaga entusiastlikule metsas sõitmisele järgnevate maksahaakidega varuosapoe leti ääres harjunud, siis enduroka jupid on tegelt odavad, vähemalt KTM-i omad. Eriti B-osad (mis vahel on isegi parema kvaliteediga kui A-osad), aga ka esinduses käimine ei tapa päris kohe ära.
Kasutaja avatar

villy
Postitusi: 1062
Liitunud: 29 Juul 2010, 08:11
Tsikkel: KTM690, TM300
Asukoht: Tallinn, Pääsküla
Tänanud: 183 korda
Tänatud: 116 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas villy »

Kas 4t hooldus kokkuvõttes ikkagi kallim ei tule? @Jesper Ütleme siis nii 300h arvestuses(4 harrastaja hooaega) Kui pead hakkama 4t-l ka peale kolvi asju vahetama?
Kasutaja avatar

Jesper
Postitusi: 2189
Liitunud: 12 Mär 2015, 07:03
Tänanud: 243 korda
Tänatud: 552 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas Jesper »

No vot ei tea, maailmas ei ole ju ainult kaks endurokat, "2t" ja "4t" ning tingsõitjat nende seljas. Ma üleüldiselt arvan, et inimesed ei peaks neid rattaid ostes nii paanikas olema hoolduste pärast, kui ei ole mingi veeuputuse-eelne aparaat (nagu eelpool mainitud, antud kontekstis toimus veeuputus aastal 2017 TPI tulekuga), siis hobi korras sõites on need kulud väga mõistlikud. Peamiselt selle tõttu, et aastas on 52 nädalavahetust, kui sa oled vukking IGA laupäeva hommikul karjääri serval valves, tulgu lund või pussnuge, siis keskmise harrastaja keskmise vastupidavuse korral tulebki see 100h nipa napa kokku... Enamik sõidavad ikka oluliselt vähem, ja kes tõesti rohkem sõidavad, need ilmselt enam ei juurdle, et mida, kas ja miks. 300h on mingi geoloogiline ajajärk enamvähem, seal on juba sada muud asja ka peale mootori, eelkõige elektriga seonduvad vidinad, laagrid, amordid, jne.

Üks hea võrdlus tuli veel pähe - 135h on 22 orienteerumist :)

pyta
Postitusi: 1102
Liitunud: 22 Mai 2009, 18:23
Tsikkel: Beta 300rr, Fz1n
Asukoht: Viljandi
Tänanud: 7 korda
Tänatud: 26 korda

Re: Kergenduro valimine

Lugemata postitus Postitas pyta »

Ega jah,ma ostsin endale 2 taktlise beta 2016 suvel ja olen selle ajaga 100h ainult peale sõitnud. :) Eks alguses ole vaimustus suurem, praegusel ajal heal juhul 2x aastas saan sõitma. Korra olen täieliku kap remondi lasknud teha, läks kõik kokku alla 700
RF600R ´96 (09-10) XT600 ´90 (10- 15) ZX9R ´98 (10-11) Thunderace '98 (12-12), GSX-R 750 '04 (13-15), TT600RE '05 (15-16), RSV1000R '08 (16-18), Beta 300rr '14 (16-...), Fz1n '09 (18-...)
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratastest üldiselt”