Jawa360, VAPE ja küünlad

Kui mutrivõti peos püsib (või siis üldse ei püsi), kui vajad abi või nõu mootorratta remondil või soovid tehnika üle arutleda. Kui pluss ja miinus on lootusetult segi ja amprid ajavad volte taga.

Moderaator: Moded

Foorumi reeglid
Vältimaks asjatuid postitusi ja saamaks kiiremaid asjakohaseid vastuseid, peab teema sisaldama järnevaid detaile:
  1. Pealkirjas: Tsikli mark ja lühike vea kirjeldus (kui täpsemini ei ole võimalik siis näiteks: probleem mootoris, probleem piduritega jne)
  2. Sisus võimalikult täpne vea kirjeldus ja mootorratta mark ning väljalaskeaasta

NÄIDE: Honda Hornet, tühikäiguga probleem.

Valesti alustatud ning sisutühjade teemade puhul on moderaatoril õigus teema kustutada!

Teema algataja
hmm
Postitusi: 424
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 106 korda

Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas hmm »

Tere

Küsin ka siit tarkadelt nõu ja arvamusi, ehk õnnestub, et mida rohkem kurdad, seda suurem võimalus saada ka... :roll:
Aga, tegu on jawa360. Mootor läbinud 6000km tagasi silindri puurimise ja uued kolvid/rõngad. vahetult peale komplekteerimist andis ka surve mõõtmine 8kg/cm2 - no kontrolliks.
Süüteks VAPE e. kontaktivaba süüde, mõlemas silindris korraga säde. Küünaldeks NGK B7HS, küünlad olid selleks ajaks olnud samal masinal kasutusel 4000km, sama VAPEGA, kuid teise silindri komplektiga.
1000km tagasi vahetatud ka summutid uute vastu (no kahetaktilisel on need olulised)
Eestis tangitud alugses 40% ulatuses Olerex B98 ja seejärel peamiselt ikkagi Alexela 98.
Väljaspool piiri sõitsin sellega, kus tankida sai ning ka 98 või siis 95.

Õliks on koguaeg olnud MOTUL 2T 510 või Scooter Expert. Keskmiselt 1:35-le
Mõlemaid silindreid toidab üks originaal Jikov karpa nendes sätetes, mida tehas ette näeb. Karpast läheb sisselaske kanal mõlemasse silindrisse sama moodi. Vasaku silku väntvõll on karteris ja käigukastis e. õli poolel, Väntvõlli paremas otsas VAPE. Seega kui simmer oleks läbi tuleks vasakusse silkusse pigem õli, kui õhku. Brakecleanreit pihustades silindri hääled ei muutu, silindri ümbrused, kokkupuutepinnad puhtad/kuivad.
Surve mõõtmine 800km tagasi oli mõlemas silkus võrdne 8kg/cm2
Masin sõidab iseenesest hästi, jawa kohta e. 90km järjest 110-115km/h ei ole probleem, korviga sõites ka 90km/h jne... Kiirendused 80-100 on ka suht OK, seega väga ei kurda. No silkude hääled (plötsimised summutist) on nagu erinevad aga see selleks.

Eile otsustasin küünlad vahetada,( tnx Streetmoto selle pisikese teenuse eest :bsmile: ), sest üldjuhul soovitatakse küünlaid vahetada 3-5000km... :roll: juures. Kuna tegu on kahetaktilisega + mõlemas silindris korraga säde, siis tuleks tihedamalt vahetada - Denso soovitus: https://www.denso.com/global/en/product ... ation.html

Ka VAPE juhend ütleb, et üks küünal kulub rohkem, kui teine, sest säde on vastupidine...
Küünalde väljanägemine ehk sõidu suunas vasaku ja parema silku omad:
Pilt

Pilt

Uued küünlad peale 120km sõitu, millest oli ka 90km TLN-Rakvere 110km/h
Näha on see, et vasakus silkus on põlemine teine - vaesem/kuumem. Paremas on ka temperatuuri joon maanduse osas konkreetsem.
Pilt

Olen ka küünla juhtmeid silkude vahel vahetanud aga parema silindri küünla elektroodile tekib ikka valge rant... Teisisõnu muudab küünlajuhtmete ringitõstmine sädeme polaarsust, mitte ajastust. Ajastust muudaks, kui VAPE rootor liigutada väntvõllil 180 - mida hetkel teha ei saa, sest võllil on fikseeriv nubru ja rootoril soon. Saan pöörata küll, kui võllil nublu eemaldan.
Kuid küsimus on selles, et kas viga võib olla just selles, et vasaku silku süüde on vales kohas e. liiga varajane... st peaksin laskma rootorit kontrollida, et anduri kohad 180 kraadi oleks.
Või see parema küünla välimus ongi see VAPE eripära e. iga 6000km tagant tõsta küünlad ringi või lihtsalt vahetada?



5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc
Kasutaja avatar

Maaks
Toetajaliige
Postitusi: 2488
Liitunud: 15 Mai 2008, 11:42
Tsikkel: Yamaha FZ8SA
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 181 korda
Tänatud: 340 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas Maaks »

VAPE-st ei tea midagi! Aga jawa millega saab ilma remondita 6000km sõita on küll üks äge asi :-) ja küünla värv (seda enam, et see välja ei pasta kusagilt) oleks kõige viimane asi, mis mind häiriks.
PS Sädeme polaarsust juhtmete ümbertõstmisel vast ikka ei muudeta, süütepool genereerib lihtsalt alati "2 laengut, mis väljuvad korraga" ja üks ei ole teisest erineva polaarsusega :D
EDIT: Täiega hakkas asi huvitama (mis seal 2-e väljundiga pooli sees ikkagi on) ja leidsin palju viiteid, kus räägitaksegi erineva polaarsusega väljunditest. Jälle targem :mrgreen:
Pilt
EDIT2: Väidetavalt on selliseid kah olemas, aga haruldased ...
Pilt

Garaažis: Pannonia 250TLF, Yamaha FZ8-SA
Kasutaja avatar

Vint
Toetajaliige
Postitusi: 1935
Liitunud: 06 Apr 2008, 09:30
Asukoht: Soome- Riihimäki
Tänanud: 136 korda
Tänatud: 178 korda
Kontakt:

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas Vint »

Sellega oli juba vanasti mingi n**s, et üks silinder käis lahjema seguga. Ei mäleta nüüd täpsemalt miks. ( Keegi külamees kunagi seletas ja põhjendas... Samuti oli kuulda, kuidas keegi "omal ajal" pani kaks karpat Jawale jne. )

Isiklikult väga pead ei vaevanud, oli nö loomulik kulu ja kogu moos. Olnud on mul need kõik kolme-poolesed. 364 esimene ja hiljem 368 ning vana 360
Siina hulkka veel Planeta 5 ja Jupiter 5

Küünla värv on muidu "tüüpiline", natuke võiks ehk lahjem olla aga sõltub sõidustiilist


Pezzi
Postitusi: 278
Liitunud: 18 Mai 2008, 20:46
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 3 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas Pezzi »

Sellest süütest ei tea midagi, aga kui peaks juhtuma, et ühe silindri süüde on varasem kui teise oma, siis minu arvates võib see küll erinevat küünla temperatuuri ja värvi põhjustada. Kunagi sai 125cm3 Minskiga sõidetud nii et tal süüde vale oli, tulemuseks väljastpoolt sinine küünal. Vene küünlad olid muidu musta värvi.


Hundiohakas
Postitusi: 33
Liitunud: 16 Juun 2013, 10:37
Tsikkel: KTM adventure
Asukoht: Pärnumaa
Tänatud: 2 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas Hundiohakas »

Pigem siin asi vasaku ja parema silku erinevas täitumises kütteseguga.Minu mäletamist mööda arstitakse karpa pööramisega.


Teema algataja
hmm
Postitusi: 424
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 106 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas hmm »

Hundiohakas kirjutas: 11 Okt 2021, 09:56

Pigem siin asi vasaku ja parema silku erinevas täitumises kütteseguga.Minu mäletamist mööda arstitakse karpa pööramisega.

Huvitav, ehk täpsustad seda lähenemist.

Seda täituvust olen ka kahtlustanud (vasak küünal on olnud vaesema- või siis ebaühtlase kütte segu keskkonnas), kui summutid olid vanad e. erinevate rataste omad + parempoolne oli ka mingi vahesein natuke teine - väljendus väljuva heli plaksudes, mitte popsudes nagu teise summuti hääl. Panin selle summutite kaela, sest segu takistused/imemised jne on silindri mõttes erinevad, kui summutid on ehituslikult erinevad.
Summutite vahetusena lootsin olukorra muutust, kuid näe ei ole muutusi.
Originaalkarpal on ujuki kamber tõesti vasakul pool, kuid kanalid/düüsid on sümmeetrilised.
No originaalkarpa on kahe tikkpoldi küljes ja pöörata saab ehk 0,xx kraadi... kui sedagi.

On olemas ka uuema tüübi karpad (638 oma), mis juba ka ehituslikult on sümmeetriline.

Seega ega mul väga palju murekohti selle rattaga pole, seega hakkavadki tekkima need titi-miti asjad...
PS muide kahetaktilisel on positiivne see, kui segu on natuke rikas, kui vaene. See on tekitanud sellise olukorra, et parem silku küünal on konkreetne ja tahaks nõks vaesema segu, siis vasak seda teha jällegi ei luba.

5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc
Kasutaja avatar

Üllar
Postitusi: 124
Liitunud: 21 Dets 2005, 16:02
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 4 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas Üllar »

Sõitsin nn.kolmepoolestega 1971-75.Tüüp 360/00.Ostsin uuelt 1970 ja 72 mudeli.Küünlad orig.PAL 14-8.
Kütuseks oli tol ajal A-72 bens.ja õliks avtoolõli 6.
Kunas noorelt tahtsime äkilisemat minekut siis süüde 3.15 peale(orig.3.25)
Silindripea tihendid sai pandud õhukesest vaskplekist(orig.asbest).
Süüte panin ise indikaatorkellaga.
Peterburi otsa sõitsime 3.5...tunniga 110 kmh pidevalt kahekesi.
Kunagi oli kondensaatori jama vist või süütepool.
Voolusüsteem oli orig.6 V.
Kui tahad orig.andmeid siis saadan pildid e kirjana.


Teema algataja
hmm
Postitusi: 424
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 106 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas hmm »

Igasugust taustainformatsiooni lugeda on hea, kuid ka see millega sõidan on 360-0 73a. oma ja ise olen 99% ta komplekteerinud iga mutrikese kaupa (v.a. väntvõlli kepsudevahetuse, mille lasin teha).
Süüdet ise ei ole sättinud, kuid stroboga vaadates (suvel kunagi) on vasakul silkus süüde 23 kraadi ja paremas 23,5 kandis (igatahes, mitte 23 vaid nõks rohkem). ehk erinevus on olemas. Tõlgituna mm keelde, siis (Kepsu pikkus tsentrite vahel 144mm, kolvikäik 65mm):
23 kraadi = 3,14mm ja 23,5 kraadi = 3,28mm

Kraadketas on ikka ostetud, mitte ise tehtud.
Kuid siin võib erisus tulla sisse süütepooli impulsi jamast ehk polaarsuses. Strobo andur sai ühendatud süüteküünlale ühte pidi.

5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc

morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas morse »

See on tõesti titi-miti asi :D

Natuke erinev põlemine on minu arvates pigem loogiline. Esimesena tuleb pähe voolavuse teema. See ei ole ju racing mootor - küttesegu jõuab nii vasakule kui paremale läbi tehasekvaliteedis kanalite. Jumal teab, mis pööriseid ja asju seal tee peal läbi tehakse ja ilmselt ei ole olukord mõlemal pool võrdne.

Kas akende avanemine ja kliirens kolvi ja silindripeade vahel on mõlemal pool võrdne? (Ülemise otsa mõõtmist nimetatakse inglisk. squish clearance).

Ma pole küll kunagi mõõtnud aga ma miskipärast kahtlen ka, et Vape rootoril anduri nuki ajastus paigast ära oleks…

Edit: sa vahepeal juba täpsustasid seda VAPE kraaditeemat. Kurja! Natuke imelik on küll see 0.5-kraadine erinevus. Eriti kui arvestada, et Jaff on ajastusele üsna tundlik. Ma võiks oma rootorit laenata, kui tahad katsetada, kuid 634 12V süsteemis on vist teine jupp (vända ots on minu arust erinev).

Iseenesest ju tore, et masin käib ja saab nii peenete asjadega tegeleda. Ma ise pigem kallan ja keeran peale ning ei muretse eriti :bsmile:

Viimati muutis morse, 11 Okt 2021, 15:00, muudetud 1 kord kokku.

morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas morse »

PS! Mõlema silku ajastust saad korraga muuta andurit nihutades aga seda sa ilmselt tead.


Teema algataja
hmm
Postitusi: 424
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 106 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas hmm »

Kallan, keeran ja jälgin.
Lisatud veel 700km ning küünlad nüüd sellist värvi:

PSX_20211103_182901.jpg

Suures pildis olen rahul küünalde väljanägemisega
Kuigi vasak küünal on olnud n.ö. kuumemas keskkonnas või siis lahjemas põlemissegus...

Tõesti pole silkude kanaleid detailideni inspekteerinud võib olla on seal erinevusi.

Ilmad on nüüd sellised, et ega väga pikki sõite enam ei tee. Karpa osas külma ilmaga muutub segu ka ju nõks, seega vahetasin küünlad silindrite vahel.
Eks näis...

5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc

fomoco
Postitusi: 198
Liitunud: 02 Dets 2012, 19:56
Tsikkel: Jawa 360
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 20 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas fomoco »

Veidi hilinenud soovitused kuid parem hilja kui mitte kunagi.

Silindrite erinev ajastus võib tulla kepsuvahetaja ebatäpsusest, võll pressiti kokku nö. "Käib kahh" stiilis. Kui seda uuesti pressida ei soovi siis võid veidi Vape magneti impulsskohti viilida.

Kui soovid süütepooli polaarsust muuta siis kasuta kahese süütepooli asemel kahte eraldiseisvat süütepooli. Näiteks motorolleri omad võiksid sobida. Mul töötas kodukootud elektronsüütel ka audi v6 süütepool ning pole kuulnud, et audimehed kurdaks.

Teema algataja
hmm
Postitusi: 424
Liitunud: 01 Juul 2012, 18:14
Tsikkel: K-58, M103, jawa 360
Asukoht: Rakvere
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 106 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas hmm »

Mõte hea, eks püüan väntvõlli ka kunagi inspekteerida.
Mis puutub süütepoolidesse, siis suvalisi sinna panna pole mõtet. Vapel on süütepoolis ka reguleeriv elektroonika, mis muudab vastavalt pööretele süütenurka. Võib ju kaks ühesilindrilise vape süütepooli osta, kuid no point...
5aastat 50+ vanuste ratastega (Iz jupiter3, Iz49, Iz Planeta Sport, Kovrovets K58, Jawa360) sõidud Balkanil ja selle lähistel https://www.facebook.com/groups/471167806998913

Riga7 (1972) 49cc -> Kovrovets K58 (1958) 124,7cc -> K58@100 173,7cc-> Minsk M103 (1963) 124,7cc -> Jawa 360 + velorex 560 (1972) 344cc -> Jawa 559 (1965) 248,9cc -> Kovrovets K-175 (1958) 173,7cc -> Triumph Bonneville T100 (2019) 900cc

fomoco
Postitusi: 198
Liitunud: 02 Dets 2012, 19:56
Tsikkel: Jawa 360
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 20 korda

Re: Jawa360, VAPE ja küünlad

Lugemata postitus Postitas fomoco »

Ei usu, et väntvõlli ajastus võiks küünalt rikkuda niimoodi.
Kui neid vanu, rikutud küünlaid ära ei visanud siis paina massi osa ülesse ja ehk on Teisel küünlal sealtpoolt näritud?

Vb need küünlad ei sobi kokku selle süütepooliga, ehk on säde liiga võimas?
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta remont, tehnika, elekter ...”