Te olete ikka super lahedad!
Olen täna juba palju targemaks saanud. Eks laupäeval, kui on eksam, ehk ratta üle vaatamine, siis selgub, palju külge jäi. Aga väiek vahekokkuvõte, sellest, mis ma õppinud olen. Ehk näpunäited algajale rattaülevaatajale:
Sõidueelne kontroll:
Esiamort:
Aja esiratas kuskile nurka kinni ja proovid veidi paremale-vasakule keerata - näed ära kui vedel on esiots... st. kas peaks koos õli ja simmeritega ka uued juhtpuksid tellima. Hea oleks kogemus/võrdlusmoment mõne teise samalaadse rattaga.
Esipidur peale ja vajutad amordi alla – vaata kas tuleb üles tagasi.
Tagaamort: Vajutad kahe käega ratta sadulast alla ja vaatad, kas on mingi mõistlik surve alla vajumisel ja kas hüppab üles tagasi või kerkib vaikselt.
Kontrollid, ega amort õline ei ole. Kui on, siis ilmselt ajab õli välja ja on pekkis.
Pidurikettad: Vaatad visuaalselt, et ei oleks mingeid suuri vagusid sees või silmnähtavalt kõveraid. See kas on kõverad, selgub tegelikutl juba proovisõidul, pidurdades. Kui on selline tunne, et sõidaks nagu trepist alla, siis on kõverad.
Piduriklotsid: pohhui (kuluosa) Aga kulumist indekseerib see, kui klotsid on kettast liiga kaugel.
Kodarad: Kruvikeerajaga kõrinal üle kodarate. Kuulad kas on ühtlane heli. Võib ka näppudega paenutada. Kui võimalus, ratas õhku ja sama operatsioon pöörleva rattaga.
Vaatad ka, et need augud, kust kodarad välja tulevad, ei oleks lapikud vaid tihedalt ümber kodara. Teed endale selgeks mis asjad on kodara pöiad ja kontrollid et neis poleks pragusid.
Hammasrattad: Vaatad, et hambumus oleks enam vähem. Et ei oleks sellised kõverad, otast teravad saehambad. Aga üldiselt pohh. Hammakas ei ole väga kallis.
Kontrollid ka esimese hammaka üle. Vaatad selle seisukorda ja et see ei loksuks võlli otas väga.
Kett: Vaata, ega liiga lõtv pole. Sikuta käega tagumise hammaka pealt – ei tohi kerkida. Kui on lõtv, siis kas on pingutamisresurssi jäänud.
Elektrijuhtmestik: Kontrollid et ei ripendaks ja ei mädaneks. Ja et ei oleks veetud mingeid imelike ühendusi kuskile.
Kiige laagrid: Katsud kiiget paremale vasakule nõksutada. Ei tohiks liikuda. Aga seda saab vaid teha, kui ratas on puki peal.
Lingi laagrid: Kiige üles alla lõtku ei tohi olla.
Raam: Rooste on pohhui. Aga vaatad, et kusagil ei oleks mõlke sisse taotud või pragusid.
Rutska: Väike freeplay on ok. Aga peab pärast peale keeramist tagasi null asendisse minema
Pidurihoob: Peab enne võtma kui päris põhja läheb.
Sidurihoob: Sama teema.
Tuled viled: Kõik peavad töötama. E-tähised! Et ei peaks kohe enne ülevaatust neid ostma hakkama.
Kõiksugused poldid, mutrid ja kinnituskohad: vaata ja uuri igasuguseid erinevaid kinnituskohti, polte mutreid ja kronkusid. mida rohkem on seal originaali ja mida rohkem on igasuguseid selliseid asju terved, seda suurem võimalus, et ka näiteks mootori sees ja kuskil plastikute all on asjad terved
Kontrollsõit:
Kas sidur libiseb? Proovid erinevate käikudega gaasi järsult peale keerata. Kui pöörded lähevad üles, ilma et ratas kiiremini edasi liiguks, siis sidur libiseb.
Kas käigud püsivad sees?
Teise käiguga gaas põhja ja viimase käiguga gaas põhja (ei pea tippkiiruseni laskma). Kui need on korras siis ülejäänu on ka tõenäoliselt OK.
Pärast sõitu:
Kas kuskitl lekib? Kui sõidu eelselt oli mootor ja amorditorud puhtad, siis kas nüüd on tekkinud kuskile lekkeid. Vaata, katsu käega.