Nagu teised öelnud, väga palju sõltub sihtriigist. Aga teeme mõned eeldused.
1) Tsikli all mõtled Harley-stiilis masinat ilmselt? Võib päris mugav olla ka, aga mitte iga neist ei ole hea pikamaa masin. Enduro all mõtled seda, mida näed mototehnika.ee enduro kategoorias? Sellele on õigem nimetus adventure bike ehk matkaratas, millel on natuke lisatud halbade teede võimet. (Päris enduroga ehk kerge maastikurattaga tõesti ei ole mõtet Euroopas rändama minna, kui sa just ei ole nii kogenud, et saad täpselt aru, mida sa kavatsed teha ja milleks sul on just sellist masinat vaja.)
Kõige tähtsam tsiklivaliku puhul on tuulekaitse (sh kätele) + istumismugavus. Olen Honda VFRiga sõitnud põhja-Norrast kuni Sloveeniani, baigilikkus ei olnud üldse probleemiks (aga eks VFR on baigilaadse kohta väga mugav ka). Klassikalise püstise sõiduasendiga ratas + hea tuulekaitse on põhimõtteliselt see, mida otsida. Cruiserid ehk Harley-laadsed on mugavad sirgel teel, ei pruugi olla mugavad käänulisel, eriti kui sa just nende fänn konkreetselt ei ole.
Sadul võiks algusest peale mugav olla, aga kui on muidu hea ratas sita sadulaga, siis Airhawk või odav geelpadi või lambanahk lahendavad muret.
2) Baas telkimisvarustust võib muidugi kaasa võtta, samas kui sa ei tea konkreetselt et teel ja sihtriigis on palju mugavaid telkimisvõimalusi, siis ma sellele ei keskenduks - ühel väga lihtsal põhjusel: igal pool Euroopas on Sport Directid ja muud Prisma-laadsed kohad, kus vajadusel saad endale tee peal odavamat ja ühekordsemat telkimisvarustust soetada. Siin kehtib sama reegel mis tsiklivalikuga: osta spetsiifilist asja ainult siis, kui saad juba täpselt aru, miks sulle just seda on vaja.
Telkida metsikus looduses saab vabalt Baltimaades, Soomes, Rootsis, Norras (aga Taanis või Islandil näiteks mitte). Leida tee lähedal hea telkimiskoht on omaette oskus. Nendes kohtades saab tavaliselt leida ka mõistliku hinnaga ööbimiskoht: AirBNB, Couchsurfing, hostelid, jne. Näiteks enamus spordikoolide jne ühiselamutest muutuvad suvevaheajal odavateks hosteliteks. Sinu valik on kas telkida (võimalik et vihma käes ja öökülmaga) või maksta 20eur sooja, kuiva voodi, katuse, sooja dušši ja köögi kasutusõiguse eest.
Mujal Euroopas on telkimine tavaliselt lubatud ainult kämpingutes ja raha eest, täiesti võrreldav hostelivoodiga, vahel kallim ka.
3) Sama asi käib rõivaste kohta: sul on pea igal pool võimalus osta endale juurde odavat fliisi, t-särke, aluspesu ja sokke. Minu vahetusjalanõud tsiklireisil on näiteks odavad H&Mi riidest jalatsid - kümme eurot, kannatab linnas ja kergetel matkaradadel käia, ruumi peaaegu ei võta.
Mida kindlasti soovitaks on sünteetilised särgid aluskihina (tõmbavad higi eemale, saab hostelis kraanikausis pesta ja hommikuks on kuivad), üks korralik softshell (linnajope + soojuskiht tsiklijope alla), ja vihmakiled. Õhukesed matkapüksid jalga ka, õhtudeks ja linnaekskursioonideks. Kokkupakitav seljakott poesõitudeks on tõesti hea idee.
4) Kui sa ei oska juba oma ratast ise remontida, siis pole mõtet palju tööriistu jne kaasa võtta. Kui rehv on ilma sisekummita (ja seda ta tavaliselt on), siis tavaline paranduskomplekt kaasa. Normaalne Leatherman vms võiks olla ka, sellisteks lihtsateks asjadeks. Mootoriõli tsiklile, ketiõli jne sa leiad igast natuke suuremast tanklast. Vanasti ostsin Rohelisest Lainest tsiklile ka üle-Euroopalise maanteeabi, oli mingi 30 eurot aastas, nüüd nad seda enam eraldi teenusena ei müü, aga võimalik et mõne liikluskindlustusega saad kaasa. (NB: Ergo liiklus+ autoabi jne ei tule sulle appi, kui avariis ei ole teist osapoolt, kuna see pole kindlustusjuhtum!)
Üldiselt tsikliinimest hätta ei jäeta. Kohalikud aitavad leida remondikohta. Võib maksta natuke rohkem raha, aga saad selle eest lugu, mida rääkida. Vedada kaasa rohkelt tööriistu ja varuosi, millega sa ei ole väga sina peal, ei ole mõtet.