3. leht 4-st

Postitatud: 29 Juul 2004, 17:57
Postitas cas
motopaks
mul sõbral on sama ratas 98aasta, ta ostis selle prakt tutikana ja algusest peale on asi vänderdanud, ka peale seda kui tutikad kummid alla said. Vänderdab nii et vähe pole ja kusjuures järjest suureneva võnkimisega. Aga kui käed peale panna siis pole midagi.

Postitatud: 29 Juul 2004, 22:41
Postitas Raitz
spinna kirjutas:
No aga vägisi kisub siis ju teekumeruse süüks. Kui sa nüüd ringristmikest siin pajatama hakkad, siis täna-mee :)
Ja miks küll ainult esimene....? Üritab pidevalt mäest üles keerata?
Nuh see küll kisub juba natuke mustaks huumoriks, aga mul on nii esimene kui tagumine kumm mõlemad vasakult küljelt pisut rohkem kulunud kui paremalt...

Ei ei mitte selliselt nagu Motoka esikumm oli kulunud, vaid natukene... ise süüdistaks küll selles ringteid, kuna ma nendel vastuliiklust pole kunagi riskinud kallutamas käia, õigetpidi ikka juhtub, et õhtul kui liiklust pole, seal 1,5 või 2,5 ringi vajaliku 0,5 asemel teen...

Postitatud: 30 Juul 2004, 01:09
Postitas kris.
Ok, minu teooria vasakult kulumise kohta (mitte minu enda väljamõeldud).
Point siis selles et parempoolse liiklusega riikides on tsikkel rohkem ajast vasakule kaldu kui paremale. Miks? Sest võttes parempoolse liiklusega teel kurvi vasakule, läbid suurema teepikkuse kui paremale pöörates. Vasakpoolse liiklusega riikides kulub rohkem rehvi parem pool.
Teooria see nagu ülejäänudki aga tundub kõige tõepärasem.

terv
Kris
XVZ-13 TF - Big Blue Light

PS. Miks esimene kulub rohkem kui tagumine? Well ... äkki seepärast et tagumisel rehvil lihtsalt ei märka seda kulumist, kuna rehv kulub enne keskelt ära kui servade erinevad kulumised mõjule pääsevad.

Postitatud: 30 Juul 2004, 08:28
Postitas spinna
Ei, Kris, siis peaksid kõik kurvid sama raadiusega ja ka sama pöördenurgaga olema, aga nad ei ole. Mõtlesin selle peale ka algselt ja viskasin kohe peast välja - sisekurv paremale võib olla pikem kui väliskurv vasakule. See kumeruse asi on loogilisem.

Postitatud: 30 Juul 2004, 10:02
Postitas kris.
Erinevused keskmistuvad välja kui kõik paremale ja vasakule kurvid kokku võtta. Statistiliselt on vasakule-paremale kurve ühepalju ning need on keskmiselt sama raadiusega.
Või tood mingi põhjuse miks näiteks vasakule pööravaid kurve on rohkem kui paremale, või on need mingil põhjusel suurema/väiksema raadiusega? Või vastupidi.

terv
Kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light

Postitatud: 12 Aug 2004, 09:10
Postitas saarlane
Terv!

Lisaks siia ka oma kogemuse siis VFR-i esiotsa vänderdamisest. Nimelt oli plaanis nagunii esimese rehvi vahetus ja siis enne rehvi vahetust vahelduva eduga peale nii umbes iga 500km läbimist korra proovisin lahtiste kätega söita. Vänderdamine läks seda hullemaks, mida rohkem rehv kulus, kiirustel mingi 60-40 km/h. Panin eile siis uue esirehvi, ning kiirustel 100 ja allapoole kuni niikaua kui lahtiste kätega söita julgesin ei toimunud absoluuselt midagi, täielik sirge ja tasane söit.
Niisiis minu ratta lenksu vänderdamise pöhjus oli kulunud rehv.
Lisaks veel selle et rattal oli parem esiamort tuksis, peale selle vahetust ei muutunud ka kulunud rehviga söites vänderdamises midagi, aitas vaid rehv. Amort pöhjustas vaid ülikehva teel püsimist treppis teel, eriti kurvides, a see on juba täiesti omaette teema.

Lugupidamisega, saarlane

Postitatud: 12 Aug 2004, 09:23
Postitas spinna
Ja minul selline mõte - minu rattal ei ole gondlit kuid on väike tuuleklaas, mis on teatavasti esihargiga seotud. Seega, kui ma käed lahti lasen siis tegelikult toimib tuuleklaas nagu stabilisatsioonipuri. Gondli puhul aga seda efekti ei ole ja seega võib vänderdamine palju kergemalt painama tulla.

Postitatud: 12 Aug 2004, 10:02
Postitas Aatomik
Ise olen oma rattal kummid ära vahetanud kuid vänderdamine ei ole kuhugi kadunud. Üks asi aga mida tähele olen pannud, on see, et jahedamate ilmadega vänderdab rohkem kui soojade ilmadega. Küsimus on siis minu arusaamise järgi kas esiamordide õli viskoossuse ja samas amordi(de?) töö muutumises või kummi temperatuuri muutusest tingitud haakumise muutuses. Ise hakkan üha rohkem esiamorde kahtlustama. Nende päris kuumade ilmadega ei vänderdanud praktiliselt üldse - sai täiesti vabal käed lahti sõita. Siis hakkas vänderdama ainult sel juhul kui mingi tõuke sai - kas siis mingi teekonarus või kui ise käega vastu lahtist lenksu tonksasin.

Postitatud: 12 Aug 2004, 10:19
Postitas madone
Alustuseks võiks esiratta tasakaalu pinki visata ja vaadata, et kettad ning velg sirged on!

Postitatud: 12 Aug 2004, 11:09
Postitas cl
kes viitsib see loeb: http://home.jps.net/~snowbum/instability.htm

kokkuvõtvalt: kontrollida laagrilõtkusid (tagakiige laagrid, esikahvli kaelalaarid, rattalaagrid), kontrollida rehvirõhud, proovida eemaldada raskused lenksude otstest, kulunud tagarehv on põhiline ebastabiilsuse allikas.

cl

Postitatud: 12 Aug 2004, 21:53
Postitas puhh
kris. kirjutas:
Point siis selles et parempoolse liiklusega riikides on tsikkel rohkem ajast vasakule kaldu kui paremale. Miks? Sest võttes parempoolse liiklusega teel kurvi vasakule, läbid suurema teepikkuse kui paremale pöörates. Vasakpoolse liiklusega riikides kulub rohkem rehvi parem pool.
Teooria see nagu ülejäänudki aga tundub kõige tõepärasem.

Teoreetiliselt peaks meil kuluma parem kummiserv rohkem, sest valdavalt minnakse paremkurvi suurema kiirusega ja seega ka suurema kaldega. Vasakkurvi, mis on tihti "pime" minnakse natuke ettevaatlikumalt. Vähemalt ise enda rattal (ja sõidustiilis) olen seda täheldanud.

Postitatud: 12 Aug 2004, 23:27
Postitas rookie
asi on sedasi, et minu tead hakkavad koik kaherattalised ligikaudu 100 juures vibama,see on mingi eurodynaamika teema... 8)

Postitatud: 13 Aug 2004, 07:08
Postitas madone
VALE!

Kaherattaline peab mistahes kiiruse juures ise suutma tasakaalu hoida ning otse sõita! Mida kiirus suuremaks seda stabiilsemalt juhul kui tee on sile nagu peegel

Rooliamordiga peaks ka meie eesti teedel bike 200-ga suutma tln -> tartu sõita! (piltlikult öeldes)

Ja see kurvide teema vasemale või paremale unustage ära! See reegel kehtib ringrajal!

Postitatud: 13 Aug 2004, 09:20
Postitas Laisaar
cas: tänks. Mul täpselt sama aasta ratas ka.

motopaks

Postitatud: 13 Aug 2004, 13:08
Postitas rookie
ega see vibamine on ainult ligi 100 juures paarkend kilti aeglasemalt ja kiiremalt ei ole jah midagi... :)

Postitatud: 02 Sept 2004, 00:07
Postitas Aha
VFR 800, uus ja vänderdab kah ca 30-80 km/h. Rehviks originaal Metzeler. Kusjuures huvitav on, et vänderdab ka hea kattega siledal (pindamata) asfaldil. Samas Haapsalu lennuväljal ei teinud aga seal on superpidamisega betoonkate. Äkki jääb pidurit veits peale - peale seismist liigub esiratas nahisedes... ja näiteks Haapsalus paljude pidurdamiste peale oli lahti. Lahendused igatahes teretulnud.

Postitatud: 02 Sept 2004, 09:57
Postitas AndrusFJR
Soovitaks kontrollida roolilaagreid ja kindlasti seda, et oleks õige momendiga pingutatud! Manuaalides peaks roolilaagri pingutamise momendid/metoodikad olemas olema.

Olen ka FJRi foorumites sarnast teemat lugenud ja seega tegin ka oma rattal protseduuri ära. Roolitunnetus paranes tunduvalt, kuigi mul mingit vänderduse probleemi polnud. Ilmselt töötab see pingutus ka nagu "vaese mehe rooliamort".

Arvamus

Postitatud: 03 Sept 2004, 17:15
Postitas Sass XJR 1200
Teises foorumis oli üks tark kirjutanud sellise vea kohta, et tema uuel rattal see olevat tehase rooli laagrite viga. Asi kadus ära mitte kummide tasakaalustamisega ega ka muu tegemisega vaid originaallaagrite vahetusega "tuning" nõel-laagrite vastu. Selline värk.

Postitatud: 01 Juun 2005, 22:16
Postitas spinna
On siis keegi kohalikes oludes mõne vänderdamist põhjustanud teguri reaalselt kätte ka saanud?
Mina vahetasin kummid ära ja no võta näpust , ikka ei vänderda.
Aga kulumisest : esikumm kuluski vasakult rohkem ning ka pisut servadest sakiliseks. Tagumine aga kulus ilusti keskelt riideni kiilaks.
Servadesse jäi mõlemale poole võrdselt mustrit. Aga see põhjus peitub küll kaabuga sõitmises :)

Postitatud: 02 Juun 2005, 08:55
Postitas Primo
Minul samuti vänderdas ning pikapeale oli see kätele suht kurnav.Alguses oli hirm, et laagrid on peeti keeranud, aga siiski täheldasin, et vingerdamine algab alles 100 kilomeetrise tunnikiiruse juures, alla selle on kõik bueno.Et siis eelmisel laupäeval võtsin kätte ja läksid töökotta, kus velg visati pukki ja ennäe imet - mehe tegid suured silmad pähe ja teatasid mulle, et velg on üle 300grammi paigast ära.Ning pukis oli tema vingerdamine ja sinna-tänna käimine silmaga näha.Viskasid siis need tinakilogrammid peale ja ratas tagasi alla.Kuid siiski pean tõdema, et velge on mul vaja vahetada :shock: .
Vänderdamine lännu

primo

Postitatud: 02 Juun 2005, 09:13
Postitas ants12
mul hakkas ükskord tartu otepää mnt-l kiirenduse peal,kiirus oli tol hetkel u 120-130km/h vänderdama ja seda mitte et ma poleks lenksust kinni hoidnud,vaid ma hoidsin sealt kinni nagu ikka.lõpuks vänderdas terve tsikkel mul all ja see polnud just eriti hea tunne.Ees sõitis veel üks rekka ka ja mul oli siht võetud sinna kuhugi rekka ja kraavi poole.olin näinud hiljuti üht videot kus mingi tüüp pani sellise vänderdamise peale ikka
väga valusalt laksu.
kui see mul juhtus siis ei osanud ma küll põhjust leida, miks ta mul lambist nii tegema akkas.siis panin osaliselt süü tee peale, sest kes on sõitnud antud teed mööda,see teab et see pole just kõige siledam.
igaljuhul tookord jäin püsti,aga enam sellise "mitte just kõige siledama "tee peal eriti sõita ei taha

Postitatud: 02 Juun 2005, 09:24
Postitas Karupoeg puhh
sellise vänderdamise(nn. tankslapper) vastu aitab see, kui hoiad käed lenksu küljes lõdvestunult, siis ei kandu vänderdamine kogu ülejäänud tsiklile. lenks küll vänderdab aga tsikkel läheb ikka otse...põhiline on säilitada rahu :wink:

Postitatud: 02 Juun 2005, 10:36
Postitas mx77
Ei ole klindel, kas minu arvamus ka baikide kohta sobib aga siisn ta on. krossirattal mõjutab tohutult ratta sirgel käitumist järeljooksu suurus. Et ratas selle suhtes väga tundlik on, siis näitena võib öelda, et esiamortide tõstmine või langetamine prillides 5 mm või siis paar milli erineva ofsetiga prillide kasutaminemõjutab ratta käitumist tohutult. Kusjuures vastavalt igale mehaanilisele süsteemile ei teki vibra kõikidel kiirustel vaid siis kui välised mõjurid süsteemi omavõnkesagedusega kokku satuvad. Ratas muutub ebastabiilseks just siis, kui esiots madal ja taguots kõrge on ehk siis kui järeljooks väike on. Äkki on motopaksul esivedrud väsinud ja tagavedrul liiga palju eelpinget peale kruvitud?

Postitatud: 02 Juun 2005, 11:08
Postitas Primo
See teema on nüüd ses suhtes vana, et Motokal pole enam seda ratast :twisted:

primo

Postitatud: 02 Juun 2005, 11:40
Postitas spinna
mx77 kirjutas:
...järeljooksu suurus.... esivedrud ......tagavedru....

:idea: :!:

Ja miks ma mitte....

Postitatud: 02 Juun 2005, 12:26
Postitas Aatomik
Mina ei saanud vänderdamisest lahti muidu, kui vahetasin kogu tsikli ära.
Ei aidanud ei rehvide vahetamine ega nende tasakaalustamine.
Enam ei vänderda kuskilt otsast. :D

Postitatud: 02 Juun 2005, 12:52
Postitas mx77
Aatomik kirjutas:
Mina ei saanud vänderdamisest lahti muidu, kui vahetasin kogu tsikli ära.
Ei aidanud ei rehvide vahetamine ega nende tasakaalustamine.
Enam ei vänderda kuskilt otsast. :D
see on vist parim lahendus kõikidele probleemidele :D

Postitatud: 02 Juun 2005, 16:58
Postitas Piipz
Mul ka vänderdas mingi 50 pealt kui käed lahti sõita proovisin. Ja see jama hakkas peale piduriklotside vahetust. Probleem oli selles, et esimesed pidurikettad tibake loksusid ja uued klotsid käisid mõnikord liiga palju vastu ketast. Ketaste needid sai üle toksitud ja probleem kadus ära :)

Postitatud: 02 Juun 2005, 17:07
Postitas mx77
Piipz kirjutas:
Mul ka vänderdas mingi 50 pealt kui käed lahti sõita proovisin. Ja see jama hakkas peale piduriklotside vahetust. Probleem oli selles, et esimesed pidurikettad tibake loksusid ja uued klotsid käisid mõnikord liiga palju vastu ketast. Ketaste needid sai üle toksitud ja probleem kadus ära :)
Pagan, kui sul needitud kettad, siis need peaksid just lofkad olema. Tegu ju nn. "floating disk" ketastega. Parandage mind aga tavalised kettad peaksid otse poltidega rummu külge käima :shock: .

Postitatud: 02 Juun 2005, 20:00
Postitas nitse
Mul kulub ka vasakult rohkem ja väga lihtsal põhjusel. Nimelt tunnen end vasakule kallutades pisut kindalmalt kui paremale kalluatdes ja sellest tulenevalt saab vasakule ka sügavamale kallutatud, kui paremale. Ja ma pole meie pundis ainus, kes üks pool turvalisem tundub.