ABS mootorrattal
Re: ABS mootorrattal
Selle pärast, et ESITEKS sellist asja nagu liiga suur jõud esirattale reaalselt ei eksisteeri. Mida suurem jõud (load) seal peal on, seda parem. Seda tugevamalt saad pidurdada. Ärme täiesti ekstreemjuhtumitest rääkima hakka, kus juht on 160 kilone ja esivedrud on tehtud 60 kilose jaoks ning amort ka ei tööta.
Tavajuhul, asfaltkattel sõites ei saa olla olemas sellist asja nagu liiga suur jõud esirattale/rehvile. Miks, sellepärast et kõige tugevam ja efektiivsem pidurdamine toimubki, nagu juba varemgi vist öeldud, siis kui tagaratas on tsiklil üleüldse kergelt õhus. See ei ole minu väljamõeldis, vaid tõestatud fakt. Ma olen seda loomulikult ka korduvalt ja korduvalt ise samuti proovinud ja selle fakti tõesuses veendunud. Okei, keskmine sõitja avalikel teedel muidugi üldjuhul nii ei pidurda...aga sellegipoolest, pidurdusjõud tuleb sisuliselt kõik ikkagi esipidurist ja esirattast. Ja tänu sellele see nii ongi, et toimub load transfer...nii esivedru kui esirehv saavad praktiliselt kogu tsikli massi peale ning see aitabki justnimelt esipiduriga niivõrd efektiivselt pidurdada.
Nüüd TEISEKS, ja sellele kasutaja Maaks juba siin väga korrektselt enne ka viitas...ohuolukorras, kus sul on vaja maksimaalselt kiiresti teha maksimaalselt tugev pidurdus, sa ei saa hakata möllama mingi mitme heebliga ja mõtlema ning arvutama, et kuidas, kui palju ja mismoodi ma nüüd vajutan või tõmban ühte ja teist. Seetõttu on ja jääbki üks ja ainult üks variant, kasutada maksimaalselt, totaalselt ja optimaalselt ära see pidur, millest nii ehk naa tuleb minimaalselt ~90% kogu tsikli pidurdusjõust (loomulikult endiselt käib jutt asfaldist). Oskusliku pidurdamine korral on see protsent 95+% ja ülejäänu tuleb "automaatselt", mida kirjeldab järgmine punkt.
KOLMANDAKS, keegi ei lähe ilmselt esipidurile nii, et jääks gaasi peal hoidma. Kõigepealt läheb gaas kinni, siis võetakse (esi)pidur ja nagu sa kirjutasid progressiivselt minnakse sellega max pidurdusjõu peale. See tähendab, et gaasi kinni mineku hetkel nii või naa rakendub "automaatne tagapidur", ilma et sõitja ise peaks midagi tegema, millegile eraldi mõtlema või ka tegelikult mingit muret tundma tagaratta blokeerumise pärast. See ongi sinu tagapidur, mootor pidurdab automaatselt sinu eest ja reegline teeb seda ilma ohutu tagaratast lukku lasta.
Motosurvivalil õpetatu osas oled ikkagi päris 100% kindel, et see sõnastus just selline oli? Tagapidur lausa põhja? Kui seal käis jutt 100% ainult abs'ga ratastest (millel siis loomulikult peab olema ABS kindlasti ka tagapiduril!) siis võib põmst nii muidugi toimida jah, muul juhul tähendab tagapiduri põhja löömine üsna kindlat ja kohest käna. Või siis seda, et lendad tagaratas lukus ja tagumik libisedes kuskile suunas, pidurdamisefektiivsus suhteliselt null.
ABS'ga rattal võid jah tagumise põhja suruda, soovitavalt siis selline a'la pool sekundit enne esimest...aga reaalses elus see tähendab ikkagi kokkuvõttes seda, et sinu aju peab keskenduma korraga justkui kahele asjale/tegevusele ja tegelik pidurdusmaa lüheneb selle tagapiduri peal hoidmise arvelt samas ikkagi ülimalt vähe. Seega kõige õigem on ikkagi õppida ära võimalikult kiiresti ja õigesti saada justnimelt esipidurist kätte maksimum. Ja usu mind, ma olen lugematuid kordi proovinud nii üht kui teistpidi. Seda siis rajal, kus sa saad rahulikult muudkui korrata ühtesid samu kurve ja pidurdusmaid, saad täielikult keskenduda justnimelt ja ainult sellele pidurdamisele...ja isegi nende tingimuste juures on palju keerulisem proovida samaaegselt toimetada kahe erineva pidurida kui ühega ja maksimaalse tõhususega. Ei ole siiamaani veel kuskil, ei suurtel ega väikestel radadel õnnestunud saada reaalselt paremaid ringiaegu proovides kasutada kahte pidurit ühe asemel. Mõnede pidurduste puhul hakkab tagaots kergelt välja libisema isegi kui tagumist pidurit üldse ei puutugi. See on siis mootoripidurduse efekt, koos sellega et ülitugevalt esipiduri peal olemine tõstab tagumist otsa peaaegu õhku.
Muidugi kõik need põhimõtted muutuvad kui tegu on mõne nö. lahtise või lahtisema pinnasega, kui seda on asfalt. Ja muidugi on veel olemas igasuguseid "trick" pidurisüsteeme, kus ratas ise kuidagimoodi siis üritab optimaalselt kombineerida esimest ja tagumist ehk linked pidurid...aga need on jällegi mingid erandjuhud ja ma julgen arvata, et suurema osa tsiklistide rattad vähemalt täna veel ei ole sellised. Ja ABS ilmselt pole ka veel päris kõigil. Ning kõigil nendel, kel see on ei ole see süsteem nö. kõikse parem, osavam ja viimane versioon. Üsna erinev performance on nendel asjadel ikka reaalses elus. Aga hea ja igatpidi "viimane sõna" ABS on tõesti hea asi küll, ja tagapiduri poolel ma ütleks lausa hädavajalik asi...no vähemalt kõigile neile kes ikka hirmsasti tahavad seda kasutada ja usuvad, et see annab kuidagi, midagi palju juurde hädapidurduse olukorras
Tavajuhul, asfaltkattel sõites ei saa olla olemas sellist asja nagu liiga suur jõud esirattale/rehvile. Miks, sellepärast et kõige tugevam ja efektiivsem pidurdamine toimubki, nagu juba varemgi vist öeldud, siis kui tagaratas on tsiklil üleüldse kergelt õhus. See ei ole minu väljamõeldis, vaid tõestatud fakt. Ma olen seda loomulikult ka korduvalt ja korduvalt ise samuti proovinud ja selle fakti tõesuses veendunud. Okei, keskmine sõitja avalikel teedel muidugi üldjuhul nii ei pidurda...aga sellegipoolest, pidurdusjõud tuleb sisuliselt kõik ikkagi esipidurist ja esirattast. Ja tänu sellele see nii ongi, et toimub load transfer...nii esivedru kui esirehv saavad praktiliselt kogu tsikli massi peale ning see aitabki justnimelt esipiduriga niivõrd efektiivselt pidurdada.
Nüüd TEISEKS, ja sellele kasutaja Maaks juba siin väga korrektselt enne ka viitas...ohuolukorras, kus sul on vaja maksimaalselt kiiresti teha maksimaalselt tugev pidurdus, sa ei saa hakata möllama mingi mitme heebliga ja mõtlema ning arvutama, et kuidas, kui palju ja mismoodi ma nüüd vajutan või tõmban ühte ja teist. Seetõttu on ja jääbki üks ja ainult üks variant, kasutada maksimaalselt, totaalselt ja optimaalselt ära see pidur, millest nii ehk naa tuleb minimaalselt ~90% kogu tsikli pidurdusjõust (loomulikult endiselt käib jutt asfaldist). Oskusliku pidurdamine korral on see protsent 95+% ja ülejäänu tuleb "automaatselt", mida kirjeldab järgmine punkt.
KOLMANDAKS, keegi ei lähe ilmselt esipidurile nii, et jääks gaasi peal hoidma. Kõigepealt läheb gaas kinni, siis võetakse (esi)pidur ja nagu sa kirjutasid progressiivselt minnakse sellega max pidurdusjõu peale. See tähendab, et gaasi kinni mineku hetkel nii või naa rakendub "automaatne tagapidur", ilma et sõitja ise peaks midagi tegema, millegile eraldi mõtlema või ka tegelikult mingit muret tundma tagaratta blokeerumise pärast. See ongi sinu tagapidur, mootor pidurdab automaatselt sinu eest ja reegline teeb seda ilma ohutu tagaratast lukku lasta.
Motosurvivalil õpetatu osas oled ikkagi päris 100% kindel, et see sõnastus just selline oli? Tagapidur lausa põhja? Kui seal käis jutt 100% ainult abs'ga ratastest (millel siis loomulikult peab olema ABS kindlasti ka tagapiduril!) siis võib põmst nii muidugi toimida jah, muul juhul tähendab tagapiduri põhja löömine üsna kindlat ja kohest käna. Või siis seda, et lendad tagaratas lukus ja tagumik libisedes kuskile suunas, pidurdamisefektiivsus suhteliselt null.
ABS'ga rattal võid jah tagumise põhja suruda, soovitavalt siis selline a'la pool sekundit enne esimest...aga reaalses elus see tähendab ikkagi kokkuvõttes seda, et sinu aju peab keskenduma korraga justkui kahele asjale/tegevusele ja tegelik pidurdusmaa lüheneb selle tagapiduri peal hoidmise arvelt samas ikkagi ülimalt vähe. Seega kõige õigem on ikkagi õppida ära võimalikult kiiresti ja õigesti saada justnimelt esipidurist kätte maksimum. Ja usu mind, ma olen lugematuid kordi proovinud nii üht kui teistpidi. Seda siis rajal, kus sa saad rahulikult muudkui korrata ühtesid samu kurve ja pidurdusmaid, saad täielikult keskenduda justnimelt ja ainult sellele pidurdamisele...ja isegi nende tingimuste juures on palju keerulisem proovida samaaegselt toimetada kahe erineva pidurida kui ühega ja maksimaalse tõhususega. Ei ole siiamaani veel kuskil, ei suurtel ega väikestel radadel õnnestunud saada reaalselt paremaid ringiaegu proovides kasutada kahte pidurit ühe asemel. Mõnede pidurduste puhul hakkab tagaots kergelt välja libisema isegi kui tagumist pidurit üldse ei puutugi. See on siis mootoripidurduse efekt, koos sellega et ülitugevalt esipiduri peal olemine tõstab tagumist otsa peaaegu õhku.
Muidugi kõik need põhimõtted muutuvad kui tegu on mõne nö. lahtise või lahtisema pinnasega, kui seda on asfalt. Ja muidugi on veel olemas igasuguseid "trick" pidurisüsteeme, kus ratas ise kuidagimoodi siis üritab optimaalselt kombineerida esimest ja tagumist ehk linked pidurid...aga need on jällegi mingid erandjuhud ja ma julgen arvata, et suurema osa tsiklistide rattad vähemalt täna veel ei ole sellised. Ja ABS ilmselt pole ka veel päris kõigil. Ning kõigil nendel, kel see on ei ole see süsteem nö. kõikse parem, osavam ja viimane versioon. Üsna erinev performance on nendel asjadel ikka reaalses elus. Aga hea ja igatpidi "viimane sõna" ABS on tõesti hea asi küll, ja tagapiduri poolel ma ütleks lausa hädavajalik asi...no vähemalt kõigile neile kes ikka hirmsasti tahavad seda kasutada ja usuvad, et see annab kuidagi, midagi palju juurde hädapidurduse olukorras
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.