zid-i väntvõllivahetus...
Moderaator: Moded
-
Teema algataja
zid-i väntvõllivahetus...
Küsimus siukke,et vaja vahetada zid-il väntvõll(2.takti). Et kuidas mootor lahti võtta tuleb?
Kas piisab,kui süütemäng maha ja siis selle poole lahti võtta,et sidurit ei pea siis lahti võtma vä???(paremaltpoolt)????
Kas on kellelgi kogemusi,mis seal käigukastis olla võib ja mis lahtivõtmisel minema võib lennata??? mõni vedru või mida iganes...
Kas piisab,kui süütemäng maha ja siis selle poole lahti võtta,et sidurit ei pea siis lahti võtma vä???(paremaltpoolt)????
Kas on kellelgi kogemusi,mis seal käigukastis olla võib ja mis lahtivõtmisel minema võib lennata??? mõni vedru või mida iganes...
olen yhe korra zidi mootorit lahti võtnud
1.võta geneka maha
2.sidur võta maha
3.käigu vahetus hoob võta maha ja siis lükka võll teiselt poolt välja
4.siis krudid poltid lahti...aga kui moootori lahti võtad siis pane mootor kusagile laua peale küllili..ja võta vaikselt lahti...ja eks siis piilu sealt vahelt et miski ära ei nihkuks..
1.võta geneka maha
2.sidur võta maha
3.käigu vahetus hoob võta maha ja siis lükka võll teiselt poolt välja
4.siis krudid poltid lahti...aga kui moootori lahti võtad siis pane mootor kusagile laua peale küllili..ja võta vaikselt lahti...ja eks siis piilu sealt vahelt et miski ära ei nihkuks..
Izhidel ja teistel venelastel saab küll nii vahetatud et sidurit ei pea puutuma, usun et sellel saab ka. Geneka poolne kaan maha, teiselt poolt vända otsast hammakas ära ja välja ta tulebki. Ära ainult haamriga välja peksma hakka, muidu peksad vända otsa lapikuks ja siis ei tule ta enam laagrist läbi ning pärast ei lähe hammakas ka otsa. Välja löömiseks kasuta vasest torni.
vahetame väntvõlli...
Kahetaktise Zid-50 mootorit avanud ja koostanud olen küll.junga112 kirjutas:...kuidas mootor lahti võtta tuleb?
Kas piisab,kui süütemäng maha ja siis selle poole lahti võtta,et sidurit ei pea siis lahti võtma vä???(paremaltpoolt)????
...mis seal käigukastis olla võib ja mis lahtivõtmisel minema võib lennata...
Väntvõlli vahetamiseks pead ikka kogu mootori osadeks võtma. Suurem osa käigukasti sisust jääb siiski karteri parempoolse tüki külge alles.
Alustuseks võta generaator koos staatoriga maha (ära kaota poolkuukujulist kiilu rootori alt!). Vedav ketiratas võta maha ja tee sealne ümbrus ja ketiratta võll saastast hästi puhtaks - muidu rikud vedava võlli tihendid-mansetid ära. Käiguvahetushoob samuti maha ja selle võlli ümbrus puhtaks. Arvan, et pole vaja vist meenutada, kuid ikkagi - käigukastist ja sidurikojast õli välja! Loomulikult on silinder sul juba maas? Silindrialune tihend ka kindlasti! Maha võta ka kõik see värk, mis karburaatorit mootoriga ühendab - kummist lõdvik, klapikamber ja kindlasti sellealune tihend.
Veel enne kui hakkad vänvõlli vahetama - oleks hea, kui sul oleks varutud komplekt mootoritihendeid. Või vähemalt teaksid, kust neid hädakorral saaksid.. Kui juba vänta vahetad, siis soovitaks ikka laagrid koos mansettidega ka vahetada. Suure tõenäosusega vajab vähemalt generaatoripoolne laager ja mansett vahetust. Laagrid on 6204 (2tk) ja mansetid 20x47x7 (2-tk). Need ei ole defitsiitsed ja ei maksa kah eriti midagi.
Kui need esmased ettevalmistused on tehtud, siis võid hakata "lammutama".
Karteri generaatoripoolsel küljel on päris mituteist polti, mis on vaja lahti keerata. Kõik ei ole ühepikkused, seepärast kirjuta- või joonista üles, kust millised võtsid - nii on hiljem lihtsam mootorit koostada. Tõenäoliselt mootori karter kohe veel "pooleks" ei lähe, kuigi teda hoidnud poldid said välja... Kui vaatad tähelepanelikult piki karteri liitekohta, siis kusagil mootori ees ja kusagil taga-all peaksid liitekoha kõrval olema sellised karteri paksendid või kõrgemad kohad nagu miskid klotsid vms.. nende vahele jaab siis karteri liitekoht ja nende vahel on päris mitu millimeetrit ruumi. Need on spetsiaalselt karteri avamiseks mõeldud abivahendid - selleks, et keegi ei topiks kruvikeerajat karteripoolte vahele. Nende paksendite vahele saad suurema kruvikeeraja toetada ja teda pöörates karteripooled teineteisest eemale suruda. Võid ka miski torni toetada vastu seda paksendit ja kerge haamriga tihedaid kiireid tokse andes karteripooled lahutada. Soovitav on siiski mootori juures käepärast hoida puust või kõvakummist haamrit - sellega pole ohtu midagi ära rikkuda.
Väntvõll istub generaatoripoolse laagri otsas üsna lõdvalt ja enamasti ei hakka takistama karteripoolte avamist. Hädakorral võid ettevaatlikult kangutada ja ajada kruvikeerajat karteri vahele nende "kõrvade" piirkonnas, millega mootor kinnitub raamile. Seal on tihendi kuju selline, et kui ka juhtud liitekohalt karterit mõlkima, siis midagi kriminaalset sellest ei sünni - õli ja õhk nende kõrvade kaudu mootorisse või mootorist välja ei pääse. Arvestama pead, et esimese ja tagumise "kõrva" poldiaugus on karteripoolte täpseks fikseerimiseks terashülss. Põhja-all seda hülssi ei ole. Enamasti teevadki karteri avamise raskeks just need alumiiniumisse kinnioksüdeerunud hülsid. Kui need lahti pääsevad, siis edasi võib mootor nii kiiresti laiali pudeneda, et ei jõua märgata - kus mis asus (No muidugi on võimalus, et karteripooli hoiab tugevalt omavahel koos ka nendevaheline ja nende külge kleepunud tihend).
Kui karteripoole oled liikuma saanud, siis keera mootor siduripoolsele küljele ja tõsta karter ettevaatlikult üle vätvõlli otsa, üle vedava hammasratta võlli otsa ja käiguvaheti võlli otsa maha. Enne võiksid selle vedava hammasratta võlli vähese tavotiga hästi libedaks teha, et ta oma mansetti ei vigastaks, sama käiguvahetiga. Karterit maha tõstes vaata tähelepanelikult, mis toimub käigukastis. Sealt ei tohiks midagi kaasa kerkida (seepärast ongi mootor paremal küljel ja võllid taevapoole püsti) Siiski! - kui oled karteripoole maha saanud tõsta, vaata kohe üle selle sisemus - võimalik, et sinna on ikkagi kleepunud mõni seib käigukasti võlli otsast. Kui selle ära kaotad või hiljem ta juhuslikust kohast leiad, oled hädas. Käigukasti võllidel on siiski detaile, mis saavad sealt maha pudeneda. Tõsta nad ise maha ja tee omale samal ajal täpne joonis sellest, kus nad asetsesid - sul oma hiljem lihtsam, sest laiali pudenevad nad nii-kui-nii..
Sellega on pool väntvõlli sul "käes".
Tervenisti kättesaamiseks pead maha kruvima sidurikoja kaane. Selleks on samuti vaja ära kruvida terve pihutäis erineva pikkusega polte ja olla ettevaatlik kaane- ja karteri liitekohaga. Mingeid "trikke" sinna peidetud ei ole ja kui tihend liikuda laseb, siis tuleb kaan suht kergesti maha. Enne muidugi tuleb käivitusvänt maha kruvida ja pisut vaeva põhjustab ehk siduri hoob.
Muide - seda siduri hooba saad kasutada selleks, et kaant karterist eemale suruda - või vähemalt teda liikuma saada. Lihtsalt suru-tõmba teda samas suunas, kuhu tõmbab teda ka siduri tross.
Kui oled sidurikaane maha tõstnud, siis pööra tähelanu sellele, et siduri "otsas" on seib - tõenäoliselt on seegi kleepunud kaane külge. Veel pane tähele, et käiguvahetusvarras saab nüüd oma kohalt väljat ulla. Teda pole keeruline ka sinna tagasi asetada, kuid enne oleks siiski targem järgi vaadata, kuidas ta nö "originaalis" seal asetseb.
Kui on eesmärgiks ainult väntvõll maha saada, siis hakkavadki lammutustööd juba otsa saama. Selleks pead mingi pehmest metallist (alumiinium) asjanduse sokutama mootoriülekande hammasrataste vahele, et need ei pöörleks kui sa keerad lahti väntvõlli otsas oleva M10x1 mutri. Tõstad väntvõlli otsast ära seal leiduvad vidinad ja jätad ühtlasi meelde, et kus-mis oli (ära kaota ära hammasratta all olevat poolkukujulist kiilu!).
Põhimõtteliselt on nüüd juba võimalik väntvõll välja pressida. Just nimelt "pressida" sest selles laagris istub ta reeglina juba tihedalt kinni ja on normaalne, et laager on ka karteris kinni.
Võimalik, et on ikkagi kitsas asjatada seal ja kuna ilmselt on ikkagi vaja vahetada ka laager, või vähemalt mansett ära, siis on vaja ikkagi maha võtta ka sidurikorv. Sidurit lammutades joonista jällegi üles asjade täpne asukoht, et hiljem oskaksid koostada. Kui kuni remondini sidur töötas normaalselt, siis ära ka ketaste asukohta muuda - nad on omavahel juba kokku töötanud. Midagi seal vedrujõul minema ei lenda, kuid tähelepanelik ole ikka. Siduri all on kaks rull-laagrit ja üks vaherõngas.. kui liiga tormakalt möllad, siis pead neid põrandalt otsima hakkama.
Väntvõlli ja laagrite paigaldamine või sisse-välja pressimine-tõmbamine-(vajadusel)kuumutamine on sellised tööd, millede kirjeldusi leiab igast motopiiblist ja konkreetselt Zidi juttu siin eraldi rääkida pole. Palju sõltub siiski tegija oskustest, nutikusest ja tema käeulatuses olevatest töövahenditest. Saab teha spetstõmmitsad Zidile, võib hakkama saada miski profiriistade komplektiga. Ise tegin käepärased abivahendid juhuslikest vinkel- ja lattraua juppidest ja ehituspoest ostetud pikkadest keermestatud lattidest.
Kui hakkad siduripoolset mansetti üle väntvõlli otsa paigaldama (või siis võlli läbi laagri ja manseti pistma), siis manseti kaitsmiseks lõhkumise vastu pead väntvõlli teravate astangute ette paigaldama vastavad koonused. Neid sul kindlasti pole, kuid abi saad ka sellest, et keerad paberist ühe tuutu üle nende teravate astangute koonuseks, määrid kõik tavotiga hästi libedaks ja surud ettevaatlikult läbi manseti. Lihtne! Generaatoripoolsel väntvõlli otsal sellist muret pole - seal pole teravaid rante.
Veel üks soovitus. Vaata tähelepanelikult vana väntvõlli. Näed, et mansettide kohapeal on väntvõllil ilusad läikivad ring-jäljed. Samadest piirkondadest pead läikima poleerima oma uue väntvõlli enne paigaldamist. Kindlasti ei tohi manseti alla jääda ühtegi kriimustust ega veel hullem miskit täket või muud vigastust. See lõhub manseti ülikiiresti läbi ja kogu remont on tulutu.
Loomulikult alusta väntvõlli paigaldamist mootori siduripoolsesse karteripoolde, seejärel koosta sidur ja sule kaas. Ilmselt saad jälle pusida seibiga, mis jääb kaane alla ja sidurihoovaga. Kui vaja - tõsta sidurihoob telje nuutidelt maha paigalda hiljem õige nurga all tagasi.
No ja edasi muudkui paigaldad juppe mahavõtmisele vastupidises järjekorras tagasi!.. Enne kui miskit võlli või telge hakkad kusagilt läbi ajama, tee ta tavotiga veidi libedaks. Ära unusta tihendit karteripoolte vahele paigaldada!!!
Ning koostadki mootori.
Juppe ei tohi üle jääda.
...
Ooeehhhh! - pikk jutt sai...

-
Teema algataja
-
- Postitusi: 1244
- Liitunud: 03 Aug 2003, 23:24
- Tsikkel: Valkyrie
- Asukoht: LÕUNA- eesti/ neprrrr, Honda F6 Valkyrie, Yamaha XVS 125 DragStar, ex-yam fj1200
- Tänatud: 1 kord
- Kontakt:
Re: zid-i väntvõllivahetus...
Hei!
Kuidas siduripoolset hammasratast kätte saab vända otsast? Seal mingi spets tõmmits, mis sisse keerata? Oleks nagu olnud seespool keere?
Kuidas siduripoolset hammasratast kätte saab vända otsast? Seal mingi spets tõmmits, mis sisse keerata? Oleks nagu olnud seespool keere?
-
- Postitusi: 1455
- Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
- Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
- Tänanud: 291 korda
- Tänatud: 233 korda
Re: zid-i väntvõllivahetus...
Mul on mingi keermega tõmmits ZIDile. Aga minu mälu järgi käib see magneeto rootorile. Ei mäleta, kuidas hammakas maha käis. Aga tõenäoliselt ikka tõmmitsaga…
-
- Postitusi: 1244
- Liitunud: 03 Aug 2003, 23:24
- Tsikkel: Valkyrie
- Asukoht: LÕUNA- eesti/ neprrrr, Honda F6 Valkyrie, Yamaha XVS 125 DragStar, ex-yam fj1200
- Tänatud: 1 kord
- Kontakt:
Re: zid-i väntvõllivahetus...
Kui Zidi enam Sinul alles pole ja see tarbetult seisab, kas saaks kaupa teha?
-
- Postitusi: 1455
- Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
- Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
- Tänanud: 291 korda
- Tänatud: 233 korda
Re: zid-i väntvõllivahetus...
@Rein
Zid on alles ja vahepeal isegi kasutuses
Kui ma tõmmitsa üles leian, siis saan laenata.
Zid on alles ja vahepeal isegi kasutuses

Kui ma tõmmitsa üles leian, siis saan laenata.
-
- Postitusi: 1244
- Liitunud: 03 Aug 2003, 23:24
- Tsikkel: Valkyrie
- Asukoht: LÕUNA- eesti/ neprrrr, Honda F6 Valkyrie, Yamaha XVS 125 DragStar, ex-yam fj1200
- Tänatud: 1 kord
- Kontakt:
Re: zid-i väntvõllivahetus...
Oook, kus kandis asud? Ma küsiks seda siis kui olen remontimiseks valmis
Krdi kiire on kogu aeg.
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.