Rumalad või segased küsimused jms
Moderaator: Moded
-
- Postitusi: 2022
- Liitunud: 07 Juun 2005, 11:17
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 5 korda
- Tänatud: 166 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Mind küll tehniline pool huvitaks, et kas viga oli siis relees ikkagi ja kas pandi muud juhtmed valesti tagasi vms. Sest nendel on google järgi starteri pluss ka murdumisaldis. Oli tõesti raske aru saada tulemusest, aga ratas sõitis ja käivitus hiljem ju.
EDIT: PS. Tito pool nördimust on ilmselt selles, et igasugu eideteemad vohavad, aga tehnilisi niigi vähe.
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3121
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 484 korda
- Tänatud: 579 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Eideteemade lugemine pole isegi semi kohustuslik
Ju oleks see tehniline (tõenäoliselt) ka püsti jäänud kui eesmärgiks oleks olnud tehniline, mitte, süüdlase otsimine, kes peab tundmatu koka keedetud suppi lürpima hakkama.
Ju oleks see tehniline (tõenäoliselt) ka püsti jäänud kui eesmärgiks oleks olnud tehniline, mitte, süüdlase otsimine, kes peab tundmatu koka keedetud suppi lürpima hakkama.
Tsiteerides "klassikuid". "Mitte keegi ei saa mul keelata LS-i tõlgendada nii, nagu mina seda soovin."
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 1942
- Liitunud: 06 Apr 2008, 09:30
- Asukoht: Soome- Riihimäki
- Tänanud: 138 korda
- Tänatud: 180 korda
- Kontakt:
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Küsiks teemakohase küsimuse, kui ma ei ole Budist, kas karma võlg võib mind tabada?
( Ühest teisest arutelust ajendatuna.
Arvan ennast olevat kolmejalgse tabureti usku ja soovin teisele osapoolele vastukaaluks et ta kukus tooliga ümber. )
( Ühest teisest arutelust ajendatuna.
Arvan ennast olevat kolmejalgse tabureti usku ja soovin teisele osapoolele vastukaaluks et ta kukus tooliga ümber. )
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Ei soovita seda teha, aga teatavasti teise auto järel lähedal sõitva auto (ka mootorratta) kütusekulu on väiksem kuna tuuletakistus väheneb. Tekkis küsimus, et kas ainult taga sõitjal väheneb ja muud ei muutu või mõjutab see kuidagi ka eesmise auto kütusekulu (kas siis vähemaks või suuremaks)? Taga sõitja mingil määral vist mõjutab eesmise auto poolt tekitatud õhu liikumist (õhukeerised taga vms), aga kas see ka eesmisele mõju avaldab?
-
- Postitusi: 122
- Liitunud: 31 Aug 2004, 16:51
- Tsikkel: S10
- Asukoht: Kiili
- Tänanud: 19 korda
- Tänatud: 10 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Avaldab küll, si** ajavad keema sellised päras tolknejad!
T200M ´64, Dnepr "KutuPiilu" ´72, NTV 650 Revere ´91, XT1200ZE "Hambutu" '18
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 1487
- Liitunud: 27 Sept 2007, 18:06
- Tsikkel: Harley-Davidson FLHTCUI
- Asukoht: Tartu
- Tänanud: 107 korda
- Tänatud: 64 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Kolmejalgaest taburetist rääkides, siis 80ndatel oli Tartus ETKVL's nii osav keeevitaja, kes suutis isegi kolmejalgse tabureti kõikuvana valmis keevitada. Seega edu karmaga võitlemisel.
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Oma kehvade aerodünaamika teadmiste pealt pakuks, et teoreetiliselt vähendab, kui piisavalt lähedal sõita.Turist kirjutas: ↑18 Apr 2023, 21:34Ei soovita seda teha, aga teatavasti teise auto järel lähedal sõitva auto (ka mootorratta) kütusekulu on väiksem kuna tuuletakistus väheneb. Tekkis küsimus, et kas ainult taga sõitjal väheneb ja muud ei muutu või mõjutab see kuidagi ka eesmise auto kütusekulu (kas siis vähemaks või suuremaks)? Taga sõitja mingil määral vist mõjutab eesmise auto poolt tekitatud õhu liikumist (õhukeerised taga vms), aga kas see ka eesmisele mõju avaldab?
Teatavasti tekib liikuva objekti taga hõrendus, mille ületamiseks peab tööd tegema e energiat kulutama. Kui nüüd piisavalt lähedal sõites see hõrenduse ala järgi sõitva auto poolt nö ära täita, siis mingi säästuefekt võiks ju olla. Aga selleks peaks tõesti väga-väga lähedal sõitma ning autod omavahel sobituma. Nt kahe 10cm vahega üksteise taga sõitva bussi puhul võiks efekt olla suurem kui kahe sedaani või laugpära puhul..
Kas see efekt on ka märgatav, pole aimugi - pigem mitte..
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 2509
- Liitunud: 15 Mai 2008, 11:42
- Tsikkel: Yamaha FZ8SA
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 182 korda
- Tänatud: 342 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Seega kütusekulu suureneb (kui ei kasutata just püsikat), sest kui si**t keeb, siis jalad värisevad
Mul teine teemakohane küsimus seoses sellega: miks te EDASIpoole sõites taha vaatate üldse?
Garaažis: Pannonia 250TLF, Yamaha FZ8-SA
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 1487
- Liitunud: 27 Sept 2007, 18:06
- Tsikkel: Harley-Davidson FLHTCUI
- Asukoht: Tartu
- Tänanud: 107 korda
- Tänatud: 64 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Seda, mis selja toimub tuleb vaadata seetõttu, et veenduda, et see, kes taga sõidab ka ikka ette vaatab või vaatab hoopis oma telefoni ja ette ei vaata. Ette vaatamise puudumine võib lõppeda sellega, et eessõitjale uhatakse lihtsalt tagant sisse.
-
- Postitusi: 344
- Liitunud: 20 Mär 2013, 10:11
- Tsikkel: Honda VFR800X Crossrunner
- Tänanud: 62 korda
- Tänatud: 60 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Teemakohane vastus: ilmselgelt võib, sama printsiibi alusel kui see et isegi marukristlasele kehtib gravitatsioon.
SFV650>CBR600F3>VFR800>FZ1S>Crossrunner
Re: Rumalad või segased küsimused jms
► Näita Spoilerit
-
- Postitusi: 137
- Liitunud: 23 Mär 2004, 15:11
- Tsikkel: BMW R1100GS
- Asukoht: Tartu
- Tänanud: 6 korda
- Tänatud: 4 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
► Näita Spoilerit
3m kaugusel sõites oli sõiduauto kütusesääst 40%. Kui kiiresti sõideti, seda ei oska öelda. Arvatavasti tavalisel maanteekiirusel.
-
Teema algataja - Maagia ja nõidumine
- Postitusi: 7346
- Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 1076 korda
- Tänatud: 1053 korda
- Kontakt:
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Kunagi süstemaatiliselt jalgrattrennis käinuna kinnitan sulle, et kui ees sõidab ainuüksi teine rattur on palju lihtsam sõita. Tõsi vahe eessõitjaga paeab olema võimalikult väike, sisuliselt sõidad tal rehvis. Tõeliselt tuntav oli see siis, kui oli ekstrapikk sõit ja/või tuul vastu ning treener otsustas armulikult autoga ees ees sõita (tuulemasin) ja grupp tema järel. Kõige mõnusama oli sellisel juhul sõita grupi eesotsas, koha auto sabas, kus tuuletakistus kõige väiksem.
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3121
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 484 korda
- Tänatud: 579 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Rekka taga lähedal sõites on kütuse sääst väga suur. Peaaegu ei peagi gaasi vajutama
Olen ükskord tankimisega vale arvestuse teinud ja järgmisse bensujaama rekka taga välja tiksunud.
Enam numbreid ei mäleta aga kokkhoid oli märkimist väärt.
Ma tean et rekka on reka aga mulle meeldib rekka rohkem
Mis puutub esimese mõjusse, siis ma arvan, et mõju on olemas (positiivses suunas) aga pigem marginaalne.
Põhjendada ja arvutada ei oska
Olen ükskord tankimisega vale arvestuse teinud ja järgmisse bensujaama rekka taga välja tiksunud.
Enam numbreid ei mäleta aga kokkhoid oli märkimist väärt.
Ma tean et rekka on reka aga mulle meeldib rekka rohkem
Mis puutub esimese mõjusse, siis ma arvan, et mõju on olemas (positiivses suunas) aga pigem marginaalne.
Põhjendada ja arvutada ei oska
Tsiteerides "klassikuid". "Mitte keegi ei saa mul keelata LS-i tõlgendada nii, nagu mina seda soovin."
-
- Postitusi: 160
- Liitunud: 06 Mai 2015, 09:23
- Tsikkel: XChallenge
- Tänanud: 4 korda
- Tänatud: 28 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Seoses jalgratta teemaga on mul üks teine küsimus millele ma pole suutnud vastust välja mõelda, kuigi hobikorras olen elus päris palju maanteerattaga vändanud ja teen seda praegugi.
Seletage mulle, mis põhjusel peaks suhteliselt kitsal maanteelõigul 2 ratturit kõrvuti sõitma?
Näiteks võru mnt - ja otepää vahelisel teelõigul ei ole see minuarust küll kuigi mõistlik tegevus (sõidan seda lõiku ise igapäevaselt autoga ja aegajalt rattaga ka) aga suvisel perioodil tehakse seda seal suht tihti. Ja välimuse järgi hinnates ei ole tegemist mingite suvaliste külameestega kes oma meestekaga poes õlle järgi käisid vaid pigem rattasportlastega, kes võiks nagu liiklusohutsest ühtteist teada.
Seletage mulle, mis põhjusel peaks suhteliselt kitsal maanteelõigul 2 ratturit kõrvuti sõitma?
Näiteks võru mnt - ja otepää vahelisel teelõigul ei ole see minuarust küll kuigi mõistlik tegevus (sõidan seda lõiku ise igapäevaselt autoga ja aegajalt rattaga ka) aga suvisel perioodil tehakse seda seal suht tihti. Ja välimuse järgi hinnates ei ole tegemist mingite suvaliste külameestega kes oma meestekaga poes õlle järgi käisid vaid pigem rattasportlastega, kes võiks nagu liiklusohutsest ühtteist teada.
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Mõistlikel distantsidel, kus ees- ja järelsõitja vahe on samast suurusjärgust kui sõidukite pikkused, ei oma see hõrendus erilist tähtsust (rusikareegel, kui sul ei lähe sinna "tuulekotti" sõites kõrvad lukku, siis rõhuvahe on tühine), tagasõitja kütusesääst tuleb sellest, et eessõitja taha tekkinud hõrendusse tormavad tagantpoolt uued õhumolekulid ning selles pärituules on tagasõitja kiirus õhu suhtes madalam. Eessõitja kütusekulu vähendamiseks peavad mõlemad ikkagi ühe kehana käituma, ehk siis näiteks kui sul on poolkera kujuline auto ja haagid sinna väikese vahega järgi tilgasaba kujulise haagise, siis summaarne õhutakistus läheb madalamaks.
Veoautodega seda minuarust kunagi katsetati mingi suure firma poolt, et panna neid 3-4tk poolemeetriste vahedega üksteise sabas sõitma, autode süsteemid suhtlevad omavahel, esimene djuud siis kiirendab-pidurdab kõigi eest ja ülejäänud söövad burgerit ning jälgivad mängu. Siis tõesti käituks kogu rivi nagu üks pikk sõiduk. A vist ei saanud asja.
Veoautodega seda minuarust kunagi katsetati mingi suure firma poolt, et panna neid 3-4tk poolemeetriste vahedega üksteise sabas sõitma, autode süsteemid suhtlevad omavahel, esimene djuud siis kiirendab-pidurdab kõigi eest ja ülejäänud söövad burgerit ning jälgivad mängu. Siis tõesti käituks kogu rivi nagu üks pikk sõiduk. A vist ei saanud asja.
Viimati muutis Jesper, 19 Apr 2023, 11:46, muudetud 1 kord kokku.
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Siis peab mootorsõiduk möödasõidu tegema vastassuuna kaudu või ratturitest tuimalt üle sõitma. Ühest ratturist saab pidurdamata mööduda, napikat tehes. Mõnikord ei joppa ja rattur saab pihta.Fox kirjutas: ↑19 Apr 2023, 11:28Seoses jalgratta teemaga on mul üks teine küsimus millele ma pole suutnud vastust välja mõelda, kuigi hobikorras olen elus päris palju maanteerattaga vändanud ja teen seda praegugi.
Seletage mulle, mis põhjusel peaks suhteliselt kitsal maanteelõigul 2 ratturit kõrvuti sõitma?
Näiteks võru mnt - ja otepää vahelisel teelõigul ei ole see minuarust küll kuigi mõistlik tegevus (sõidan seda lõiku ise igapäevaselt autoga ja aegajalt rattaga ka) aga suvisel perioodil tehakse seda seal suht tihti. Ja välimuse järgi hinnates ei ole tegemist mingite suvaliste külameestega kes oma meestekaga poes õlle järgi käisid vaid pigem rattasportlastega, kes võiks nagu liiklusohutsest ühtteist teada.
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Ma pidasin silmas seda, et kas ka eessõitja võiks mingi võidu saada. Tagumise kasu on tunda ka tavapärastel kiirustel, see on selge kõigile.
Nascaris väidetevalt kasvab ka eessõitja kiirus. A no seal antakse põhjagaasiga ja vahe eessõitjaga on olematu.
-
Teema algataja - Maagia ja nõidumine
- Postitusi: 7346
- Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 1076 korda
- Tänatud: 1053 korda
- Kontakt:
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Pole ühtegi objektiivset põhjust (seadus, liiklusohutus jms). Põhjus on sotsiaalne - saab juttu rääkida. Miks seda, iseennast ohustades, maanteel vaja teha on jääb mulle mõistatuseks. Küll olen täheldanud, et ratturid näivad arvavat nagu oleks neil selleks õigus.
Re: Rumalad või segased küsimused jms
NASCARis ei tule eessõitja võit mitte aerodünaamikast, vaid tagasõitja võtab tuules tempo üles ja lükkab mehaaniliselt oma stangega eessõitjale hoogu juurde, mõlemad võidavad võrreldes kõrval oleva soolosõitjaga. Märksõna bump drafting.
Iseenesest kui kurvisõiduväljakutse juba on, siis miks mitte sedagi proovida - lükkad näiteks Vaidast Mäoni mingile sitakarva Škodale hoogu juurde ja siis pärast tikupoisis küsid süütu inglinäoga et noh, kas kulus vähem kütsi?
Täiendus: pean end parandama, bump drafting töötab siiski ilma puuteta ka, vt: https://www.youtube.com/watch?v=H2-Yl2Yr8xo. Aga nagu eelmises postituses öeldud, distants on selline, et sisuliselt käituvad nad kokku ühe, aerodünaamiliselt parema kujuga sõidukina. Ja teemasse mittepuutuv kommentaar pärast video vaatamist, oh fcuk kuidas tahaks kunagi elus proovida ovaalil võidu sõita...
Iseenesest kui kurvisõiduväljakutse juba on, siis miks mitte sedagi proovida - lükkad näiteks Vaidast Mäoni mingile sitakarva Škodale hoogu juurde ja siis pärast tikupoisis küsid süütu inglinäoga et noh, kas kulus vähem kütsi?
Täiendus: pean end parandama, bump drafting töötab siiski ilma puuteta ka, vt: https://www.youtube.com/watch?v=H2-Yl2Yr8xo. Aga nagu eelmises postituses öeldud, distants on selline, et sisuliselt käituvad nad kokku ühe, aerodünaamiliselt parema kujuga sõidukina. Ja teemasse mittepuutuv kommentaar pärast video vaatamist, oh fcuk kuidas tahaks kunagi elus proovida ovaalil võidu sõita...
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3121
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 484 korda
- Tänatud: 579 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Ma arvan, et seda ei saa käsitleda kui ühte ja parema kujuga sõidukit (rõhk sõnal parema).
Lihtsalt kahe auto kogu tuuletakistus on nii sõites ca sama, mis ühe sellise auto.
Kõige parem peaks kolmekas olema, (keskel olles) esimene võtab tuuletakistuse ära ja tagumine võtab "tuulekoti" oma vedada
Lihtsalt kahe auto kogu tuuletakistus on nii sõites ca sama, mis ühe sellise auto.
Kõige parem peaks kolmekas olema, (keskel olles) esimene võtab tuuletakistuse ära ja tagumine võtab "tuulekoti" oma vedada
Tsiteerides "klassikuid". "Mitte keegi ei saa mul keelata LS-i tõlgendada nii, nagu mina seda soovin."
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Füüsikaseadused õnneks ei sõltu kellegi arvamistest - kahe üksteise järgi liimitud kuubi laup-pind on sama, mis ühel üksikul kuubil, aga õhutakistuskoefitsent on mingi 30% madalam. Just see 30% aitabki NASCARi videos paarisrakendi teistest mööda, sest kui autod kokku ei puutu, siis pole mingit mehhanismi, kuidas tagumine saaks oma "ülejääva" võimsusega (või ülejääva kütusega, vahet pole) esimest aidata.
Ja et see konkreetne hobune lõplikult mättasse lüüa, jah, kui kaks kuupi kumbki soolona kihutavad, on nende õhutakistustegur sama, mis ühel kuubil, aga laup-pind on kokku kahekordne.
Ja et see konkreetne hobune lõplikult mättasse lüüa, jah, kui kaks kuupi kumbki soolona kihutavad, on nende õhutakistustegur sama, mis ühel kuubil, aga laup-pind on kokku kahekordne.
Viimati muutis Jesper, 19 Apr 2023, 16:49, muudetud 1 kord kokku.
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3121
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 484 korda
- Tänatud: 579 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Mes asja?Jesper kirjutas: ↑19 Apr 2023, 16:37Füüsikaseadused õnneks ei sõltu kellegi arvamistest - kahe üksteise järgi liimitud kuubi laup-pind on sama, mis ühel üksikul kuubil, aga õhutakistuskoefitsent on mingi 30% madalam. Kui kaks kuupi kumbki soolona kihutavad, on nende õhutakistustegur sama, mis ühel kuubil, aga laup-pind on kokku kahekordne.
Võibolla on asi minu düsfunktsionaalses lugemise oskuses aga mitte midagi ei saa aru
1. Kahe üksteise sappa liimitud kuubi õhutakistus on 30% madalam kui ühel kuubil (selliseid võiks veel kaks tk kokku kleepida saab juba tasuta)
2. Kui kaks tk kihutavad eraldi on õhutakistus kokku ühe oma, aga laup pind on siiski kahe oma. (kui neli tk eraldi kihutab kui palju taksitust siis on?)
Viimati muutis Madlobster, 19 Apr 2023, 16:52, muudetud 1 kord kokku.
Tsiteerides "klassikuid". "Mitte keegi ei saa mul keelata LS-i tõlgendada nii, nagu mina seda soovin."
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Kui sa suudaks kordki oma mõnitav-ärapanev-lahmivat stiili talitseda ja kasvõi teeselda reaalset huvi, siis ma võiks pikemalt seletada, see lauppinna-õhutakistusteguri-õhutakistuse seos ei ole teabmis keeruline, aga kuna see on ilmselgelt ajaraiskamine ja teenib ainult sinu huvi kuskil teemas teisi sõimata, siis las ta jääda... mul vaja minna tsiklile akut peale panema
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3121
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 484 korda
- Tänatud: 579 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Ma küll ei saanud aru, kus sa selle mõnitamise välja lugesid?
Ma täitsa reaalselt ei saanud mitte midagi aru, mis sa kirjutasid. Lisasin veel võimaluseks oma düsfunktsionaalsuse võimaluse selmet kuubikujuline tarkusetera kahtluse alla seada.
Vabandan oma absoluutse käprdlikuse eest nii füüsikas kui ka lugemise oskuses. ei olnud plaanis kellelegi tuska tekitada.
Tsiteerides "klassikuid". "Mitte keegi ei saa mul keelata LS-i tõlgendada nii, nagu mina seda soovin."
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Okei, hästi lühidalt ja lihtsustades, jättes kõrvale kiiruse, õhu viskoossuse ja terve hulk nüansse, mis antud juhul erilist tähtsust ei oma:
Õhutakistus on jõud, mis on õhutakistusteguri ja laup-pinna korrutis. Õhutakistustegur sõltub põhimõtteliselt keha kujust (siin on ka terve rida nüansse, aga hetkel ebaoluline). Laup-pind on keha õhuvooluga risti oleva projektsiooni pindala, ehk siis kuubi näite puhul esimese külje pindala. Õhutakistustegurit reeglina mõõdetakse katseliselt tuuletunnelis, kuna mul NASCARi autode kohta seda numbrit kuskilt võtta ei ole (aga kindlasti on tiimidel see ära mõõdetud, nii ühe auto kui paarisrakendi jaoks), siis kuubi oma on 1.05 ja piki õhuvoolu oleva risttahuka oma 0.8 ringis, üldreeglina sama lauppinna suuruse ja kujuga keha pikendamisel õhutakistustegur langeb, seda muidugi mingi piirini, iga järgnev pikendamine annab väiksema efekti.
Nüüd NASCARi puhul kui esimene auto sõidab täisgaasiga ja teine tal sabas, siis sabas sõitja peab vähem gaasi vajutama (ehk kulutab vähem kütust), ütleme näiteks 70% peale 100% asemel, aga küsimus on, et kuidas tekib win-win olukord, et esimesel dudel ka sellest kasu oleks. Ma siiamaani arvasin, et tagumine lihtsalt hiilib poole gaasiga ligi, toetab stanged kokku ja vajutab gaasi põhja, niiet see 30% jaguneb nende mõlema vahel laiali. Sisuliselt see sinu väide "kahe auto õhutakistus on võrdne ühe auto omaga, aga võimsust on 2x rohkem." Aga videot uurides selgus, et see ei ole nii, sest autod ikkagi ei ole enamuse ajast füüsiliselt koos, seega ainuke mehhanism, millega esimene midagi võita saab, ongi see, et tänu "sabale" (mis tema vaatenurgast on kaalutu ja ilma veeretakistuseta objekt) on tema õhutakistustegur väiksem (sest laup-pind ju ei muutu).
Õhutakistus on jõud, mis on õhutakistusteguri ja laup-pinna korrutis. Õhutakistustegur sõltub põhimõtteliselt keha kujust (siin on ka terve rida nüansse, aga hetkel ebaoluline). Laup-pind on keha õhuvooluga risti oleva projektsiooni pindala, ehk siis kuubi näite puhul esimese külje pindala. Õhutakistustegurit reeglina mõõdetakse katseliselt tuuletunnelis, kuna mul NASCARi autode kohta seda numbrit kuskilt võtta ei ole (aga kindlasti on tiimidel see ära mõõdetud, nii ühe auto kui paarisrakendi jaoks), siis kuubi oma on 1.05 ja piki õhuvoolu oleva risttahuka oma 0.8 ringis, üldreeglina sama lauppinna suuruse ja kujuga keha pikendamisel õhutakistustegur langeb, seda muidugi mingi piirini, iga järgnev pikendamine annab väiksema efekti.
Nüüd NASCARi puhul kui esimene auto sõidab täisgaasiga ja teine tal sabas, siis sabas sõitja peab vähem gaasi vajutama (ehk kulutab vähem kütust), ütleme näiteks 70% peale 100% asemel, aga küsimus on, et kuidas tekib win-win olukord, et esimesel dudel ka sellest kasu oleks. Ma siiamaani arvasin, et tagumine lihtsalt hiilib poole gaasiga ligi, toetab stanged kokku ja vajutab gaasi põhja, niiet see 30% jaguneb nende mõlema vahel laiali. Sisuliselt see sinu väide "kahe auto õhutakistus on võrdne ühe auto omaga, aga võimsust on 2x rohkem." Aga videot uurides selgus, et see ei ole nii, sest autod ikkagi ei ole enamuse ajast füüsiliselt koos, seega ainuke mehhanism, millega esimene midagi võita saab, ongi see, et tänu "sabale" (mis tema vaatenurgast on kaalutu ja ilma veeretakistuseta objekt) on tema õhutakistustegur väiksem (sest laup-pind ju ei muutu).
Viimati muutis Jesper, 19 Apr 2023, 17:36, muudetud 1 kord kokku.
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3121
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 484 korda
- Tänatud: 579 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Ma hästi ettevaatlikult (jällegi) arvan, et see nii ei ole.
Tagumise win on sellest, et õhku mida nina ees lükata on esimese tõttu vähem, tagumise win on sellest, et "tuulekotti" veab tagumine.
Sõiduki pikendamine lisab hõõrdetegurit kogu küljepindala ulatuses, elik selle suurendamine (sõidkui pikendamise näol) ei näi siiski võidu koht olevat.
Rõhutan, et tegemist on minu isikliku arvamusega, mitte kellegi solvamisega. Vabandan füüsikaõpetaja ees, kui rämedalt võpsikusse panen.
Tagumise win on sellest, et õhku mida nina ees lükata on esimese tõttu vähem, tagumise win on sellest, et "tuulekotti" veab tagumine.
Sõiduki pikendamine lisab hõõrdetegurit kogu küljepindala ulatuses, elik selle suurendamine (sõidkui pikendamise näol) ei näi siiski võidu koht olevat.
Rõhutan, et tegemist on minu isikliku arvamusega, mitte kellegi solvamisega. Vabandan füüsikaõpetaja ees, kui rämedalt võpsikusse panen.
Tsiteerides "klassikuid". "Mitte keegi ei saa mul keelata LS-i tõlgendada nii, nagu mina seda soovin."
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Tagumise võit on ilmselge, selles pole küsimus. Küsimus on, et kuidas tagumine oma võidust osa esimesele annab, kui autod kokku ei puutu. NASCARis bumpdraftingu mõte on ikkagi see, et kahekesi teistest mööda saada, kõik autod on suht võrdse võimsusega jne, aga videos astuvad paarisrakendis teistest mööda nagu postist.
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3121
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 484 korda
- Tänatud: 579 korda
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Kirjtuasin ju, et tagumine veab esimese tuulekotti, sellepärast saabki esimene ka sabas tolknejast kasu.
Kaks kuupi sõidavad läbi x tiheduse keskkonna ja kulutavad 2korda y koguse kütust
Kui kuubid kokku kleepida, siis mass jääb samaks, mida kütuse põletamisega vaja liigutada aga keskkonna takistus väheneb peaaegu kaks korda (puusalt lastud kordaja), seega sellise kuubirakendi edasi viimiseks kulub kokku vähem kütust, suurema võidu saab tagumine, väiksema võidu esimene eelnimetatud põhjustel.
Kaks kuupi sõidavad läbi x tiheduse keskkonna ja kulutavad 2korda y koguse kütust
Kui kuubid kokku kleepida, siis mass jääb samaks, mida kütuse põletamisega vaja liigutada aga keskkonna takistus väheneb peaaegu kaks korda (puusalt lastud kordaja), seega sellise kuubirakendi edasi viimiseks kulub kokku vähem kütust, suurema võidu saab tagumine, väiksema võidu esimene eelnimetatud põhjustel.
Tsiteerides "klassikuid". "Mitte keegi ei saa mul keelata LS-i tõlgendada nii, nagu mina seda soovin."
Re: Rumalad või segased küsimused jms
Ok, sa ilmselt tahtsid kirjutada, et "esimese win on selles, et tuulekotti veab tagumine" - sa võid seda enda jaoks muidugi nii ka sõnastada, aga minuarust lihtsam ja universiaalsem on võtta omaks fakt, et eri kujuga kehade õhutakistustegur on erinev ning seda tihti üsna ebaintuitiivsel moel. Kui sa vaatad näiteks maismaa kiirusrekordite püstitamise autosid, siis nad on enamasti pikad saledad silindrid - ühest küljest on sama ruumala juures (mootor, juht jms peavad igal juhul kuhugi mahtuma) laup-pind väiksem ja teisest küljest on õhutakistustegur väiksem kui lühikesel jämedal jupatsil.
Seda, MIKS on pika keha õhutakistustegur väiksem kui lühikese, peab keegi targem seletama, minu teadmistepagas siin lõppeb.
Seda, MIKS on pika keha õhutakistustegur väiksem kui lühikese, peab keegi targem seletama, minu teadmistepagas siin lõppeb.
Viimati muutis Jesper, 19 Apr 2023, 18:06, muudetud 2 korda kokku.
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.