Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Moderaator: Moded
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Pisut piinlik küsimus, arvestades, et mul juba 10 aastat load....aga ma olen hädas teravate, 90 kraadiste, kurvidega. Tagaratas kipub ära libisema.
Tean, et selline libisemine võib olla põhjustatud rehvirõhust, rehvi ebaühtlasest kulumisest, vedrustusest ja veel ilmselt tosinast faktorist aga....see ei juhtu kunagi maanteel, kus need samad faktorid siis ju peaks samuti mõjuma, vaid linnas, pea olematu kiirusega, pöörates ühelt tänavalt teisele või näiteks ringteelt maha.
Ise kahtlustan, et asi on siduri kasutamises. Maanteel ma ei kasuta kurvides sidurit aga linnas on komme tõmmata enne kurvi sidur alla, lasta ratas nö vaba hoo peale, kallutada, ning siis keset kurvi vabastada sidur, mitte küll pläraki heeblit lahti lastes aga ikkagi...kas selline tehnika võib tekitada tagaratta slaidimise kuna jõud tuleb taha ja kandub tagarattale?
Aga...kui jõud ja haardumine tuleb taha, siis peaks ju just ratta sirgeks vedama, mitte väljapoole ära vajuma, on ju nii?
Aga just ära ta vajub. Mitte selline järsk jõnks ei käi läbi vaid pigem selline libisemine, tagumikutunnetuse põhjal pakkudes mingi 10...15 cm.
Saag käima
-
- Postitusi: 2030
- Liitunud: 07 Juun 2005, 11:17
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 5 korda
- Tänatud: 170 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Ei ole suurem asi sõiduteoreetik ega isegi praktik, aga minu vanal bokseril slaidib ilusti käigu alla vahetamisel. Ma arvan, et sinu puhul on tegu siduri haakumisel tekkiva tagaratta pidurdusega. Kui just rehv klaasist ei ole.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Hmm...jaa...võib küll olla....seda olen paar korda ka tunnetanud, kui käigu allavahetus on nässu läinud, et tagaratta tõmbab hetkeks blokki. Ja kui nüüd kurvis sama pull teha, et sidur lahti lasta ja tagaratas blokeerub, siis tekibki slaidimine...kõlab usutavalt.
Vukk...ma ei oska ikka sõita selle Monsteriga Cruiseritega seda probleemi polnud.
-
- Postitusi: 1066
- Liitunud: 29 Juul 2010, 08:11
- Tsikkel: KTM690, TM300
- Asukoht: Tallinn, Pääsküla
- Tänanud: 189 korda
- Tänatud: 116 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Kui sa oled kurvis ja lased järsult siduri lahti nii, et kergelt hakkab tagaratas ringi käima ei tõmba ta sul midagi sirgeks =) Või siis käik on kõvasti alla vahetatud ja viskab ratta loha/libisema keset kurvi
Katsu ikka enne kurvi sidur üles saada sobiva käigu ja kiirusega. Aga kui tõesti keset kurvi selgub, et vale käik kiirusele siis käi siduriga õrnalt ringi, st proovi aru saada millal rehvi pidamine lõppeb.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Et siis loo moraal ja õpikoht: kui vähegi võimalik, siis kurvis ei näperda sidurit.
-
- Mode
- Postitusi: 942
- Liitunud: 13 Juul 2011, 17:27
- Tsikkel: SV1000s // TigerXRx
- Asukoht: TLN
- Tänanud: 25 korda
- Tänatud: 24 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Road5 teeb mul pidev-veduga pisikese slide'i kui sõita läbi ristmiku ringid. Sama nagu oleks 10-15cm. Mis rehv sul on?
O: Sinu katkise ratta. PSi.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Mul on aasta vanad, suht vähese läbisõiduga, Maxxis supermaxxised.
-
- Maagia ja nõidumine
- Postitusi: 7387
- Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 1087 korda
- Tänatud: 1093 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Mul slaidib Tiigril tagaots järsematel pööramistel. Õigem oleks öelda, et teeb väikese nõksatuse sõltumata rehvist. Oluline on, et pööramine oleks piisavalt kitsas ja kiire, niisama normaalse pöörde peal ei juhtu midagi. All Heidenau K60 Scout. Täpselt sama tegi ka Anakeega.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Ok, teine õpikoht siis: mõned rattad slaidivadki. Ja see on OK. Midagi hullu ei juhtu ja tuleb harjuda.
-
- Mode
- Postitusi: 942
- Liitunud: 13 Juul 2011, 17:27
- Tsikkel: SV1000s // TigerXRx
- Asukoht: TLN
- Tänanud: 25 korda
- Tänatud: 24 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Eks sa pead kiiruse ja nurga suhte enda jaoks paika panema, Ma üritan rohkem sirgeks saada kui lähen ringile. Väiksem kiirus ka aitab
O: Sinu katkise ratta. PSi.
-
- Postitusi: 1436
- Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
- Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
- Tänanud: 280 korda
- Tänatud: 225 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
A keera täiega peale, siis hakkab lõbus. Kuid nagu iga manöövriga tsiklil: kui oled midagi alustanud, siis ole valmis see lõpule viima. Antud lahenduse juures tähendaks pooleli jätmine ingliskeeli high-side’i, mille eestikeelne vaste võiks olla aiai!
Aga tõsiselt. Proovi nii, et pidrudad sidurdad enne kurvi ära ja kurvi sees oled ühtlase veoga. Teatud tingimustel on võibolla vaja kurvis sidurit kasutada aga sinu kirjeldus kõlab nagu noor tahtmatu powerslide.
Edit: Powerslide ei ole siin tegelt korrektne väljend, sest jutt on pigem sellest, et ratas libiseb mootoripidurdusel, mitte kiirendusel. Seda kas tagaots on vedel puhtalt sidurikasutusest, laagritest, amordist/vedrust või hoopistükis rehvist, on kaugteel raske hinnata.
-
- Postitusi: 754
- Liitunud: 18 Mai 2004, 06:05
- Tsikkel: KTM 1190 Adventure R
- Asukoht: Tartu
- Tänanud: 2 korda
- Tänatud: 31 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Muidugi tuleb see siduri lahtilaskmisest. Saa sellest hobist lahti. Kõik tegevused tuleb enne kurvi ära teha ja kurv läbitakse ühtlast gaasi hoides...
-
- Postitusi: 8414
- Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
- Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 327 korda
- Tänatud: 431 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Maanteel ma ei kasuta kurvides sidurit aga linnas on komme tõmmata enne kurvi sidur alla, lasta ratas nö vaba hoo peale, kallutada, ning siis keset kurvi vabastada sidur, mitte küll pläraki heeblit lahti lastes aga ikkagi...kas selline tehnika võib tekitada tagaratta slaidimise kuna jõud tuleb taha ja kandub tagarattale?
Milleks sa seda teed? Mõistlik oleks sellest kombest lahti saada.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Seda on hea teada. Vähemalt on rattaga kõik korras. Enda sõiduvõtteid on loodetavasti lihtam ja odavam korrigeerida kui ratast ümber ehitada.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Pagan, see komme juurdus vast seetõttu, et ducal on jube lühike esimene käik ja pikk teine käik. Et siis aeglastel kiirustel jääb esimene liiga madalaks ja teine käik liiga kõrgeks, noh pöörded lähevad jube madalaks.
Et siis tundus, et laseks siis üldse ilma käiguta, vaba hooga. Aga ilmselt siis jah, loll mõte.
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Mis te mehed pullite. Kurvis ei pidurda ja ei sidurda, varem või hiljem tuleb muidu külili käia. Ma isegi tugevalt üle 100 kw bikega ei tunne sellist asja ega te ju tänaval rinkat päris ei sõida, et vale käik kurvi keskel segab sõitu. Kui vale see käik ikka olla saab, et peaks vahetama hakkama.
-
- Postitusi: 117
- Liitunud: 26 Juun 2018, 10:15
- Tänanud: 13 korda
- Tänatud: 22 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Ilma trollimata võin öelda, et esimese hooga ma mõtlesin, et teemaalgataja teeb nalja sellise teemapüstitusega ja loodab saada mingit humoorikat arutelu, aga nii vist siiski polnud
Kui nüüd tõsiselt rääkida, siis kurvis tuleb kõike sujuvalt teha ja otsese tungiva vajaduseta parem üldse mitte kurvis käiku vahetada või gaasiga mängida. Ilmselt on ikkagi siduri vabastamisel mootori pöörded olnud vales vahemikus (liiga madalad) ja seetõttu tekkinud mootoripidurdus on tõmmanud ratta libisema.
-
- Mode
- Postitusi: 942
- Liitunud: 13 Juul 2011, 17:27
- Tsikkel: SV1000s // TigerXRx
- Asukoht: TLN
- Tänanud: 25 korda
- Tänatud: 24 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
mul tekkis selline küsimus teema algatajale, kuidas on lood sinu tagaamordiga? kas see on seadistatud sinu kaalu järgi ja kas see amort on veel elus?
O: Sinu katkise ratta. PSi.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Vot...hakkab pihta...need teemad mida ma kartsin, et tuleb ratta kallale minna. Ise kah vaatasin kahtlustavalt amordi poole. Seadistatud teda pole ja ei oska ka seda öelda, kas on elus. Niipalju tagumikutunnetuse pealt ütlen, et jube pehme tundub amort olevat. Aukudest või "lamavatest politseinikutest" üle sõites viskab ja õõtsub sama hoogsalt või veelgi hoogsamalt kui mu pehmete vedrudega crhrysler voyager.
Aga ei söanda seda oma peaga kruttida, ei teagi kuhu poole ja äkki keeran veel hullemaks.
-
- Postitusi: 8414
- Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
- Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 327 korda
- Tänatud: 431 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Ducil peaks ju täitsa seadistatav amort olema, mitte mingi suvaline kaigas?
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3137
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 486 korda
- Tänatud: 585 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Ise avastan ennast enamus hetkedel juba kaldu olles alles pidurit vedamas ja käike alla lappamas. Alustajana pidurdasin enne kurvi hoo väiksemaks kui vaja oli ning läbi kruvi kiirendasin. Nüüd lähen kurvi suurema hooga kui vaja oleks ja siis juba kaldes olles regullin seal
Siduri väärkasutusest olen paarkorda loha saanud (liiga järsult lahti lasknud) ja paarkorda olen liiga palju peale keeranud alles kaldus olles ja on hakanud ka alt ära minema. Ptuiptuiptui, kõik korrad olen jõudnud korrigeerida ja nõksud on vaid kogemusi andnud.
Eks igal tsiklil on sidur tiba erinev ja sellest erinevusest võib väga lõdvalt väiksed slaidid sisse saada. Osades kohtade on asfalt ka käsitlematult libe ja sinna peale sattudes kaldes olles peab töö hoobadega eriti fili- olema. (üks eriti totakalt libe koht on saue oleka juures sauelt vasakule välja keeramine.)
Vastik läbivajumine ja arusaamatu tsikli käitumine oli alla poole norm rõhust kahekesti sõites. No igas kurvis nagu sült ja hirmsasti pidi vaeva nägema püstijäämiseks, enne kui lollis peas pirn põlema läks, et krt vaata rehvirõhkusi.
PS Olen paadunud Pilot roadi austaja kogemusi teiste rehvidega pole aga kuna pilotid (neli ja viis) on nii mõneski olukorras üli loogiliselt ja hästi käitunud siis neid kogemusi vist hankima ei hakka ka (tava tänavasõidul)
Kui amort õõtsuma laseb siis pole seal ju enam amorti. Ja noh ega teagi, kas sul rehv päriselt annab jägi või vajub amordist nii palju läbi, et annab slaidi efekti kätte.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Tõsi ta on, seal, nagu ma Haynese manuaalist just ka vaatasin, on kaks suurt hammastega ....hmm...ratast amordi allosas.
A on nende kruttimiseks vaja spetsiaalset tööriista või saab ka kruvikeeraja ja haamriga?
Aga kui palju, mida ja kuhupoole keerata...nojah, peab tudeerima.
EDIT: Ahaa...üks hindu näitas Youtubes, et torutangid sobivad täitsa hästi selleks tööks.
-
- Postitusi: 8414
- Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
- Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 327 korda
- Tänatud: 431 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Nozzu kirjutas: ↑25 Mai 2020, 14:33Tõsi ta on, seal, nagu ma Haynese manuaalist just ka vaatasin, on kaks suurt hammastega ....hmm...ratast amordi allosas.
A on nende kruttimiseks vaja spetsiaalset tööriista või saab ka kruvikeeraja ja haamriga?
Aga kui palju, mida ja kuhupoole keerata...nojah, peab tudeerima.EDIT: Ahaa...üks hindu näitas Youtubes, et torutangid sobivad täitsa hästi selleks tööks.
Ära palun ise midagi tegema hakka
-
- Postitusi: 1066
- Liitunud: 29 Juul 2010, 08:11
- Tsikkel: KTM690, TM300
- Asukoht: Tallinn, Pääsküla
- Tänanud: 189 korda
- Tänatud: 116 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Nozzu kirjutas: ↑25 Mai 2020, 14:33Tõsi ta on, seal, nagu ma Haynese manuaalist just ka vaatasin, on kaks suurt hammastega ....hmm...ratast amordi allosas.
A on nende kruttimiseks vaja spetsiaalset tööriista või saab ka kruvikeeraja ja haamriga?
Aga kui palju, mida ja kuhupoole keerata...nojah, peab tudeerima.EDIT: Ahaa...üks hindu näitas Youtubes, et torutangid sobivad täitsa hästi selleks tööks.
Oota nüüd selle ratta remontimisega.
Palun korrigeeri oma sõiduvõtteid kõigepealt, ei ole mõtet hakata amorti seadistama, aru saamata, mida sa teha tahad.
Duc on arvatavasti päris tugeva mootoripidurdusega ja ehk ei ole libisev sidur, st kui sa kurvis käiku alla vahetades liialt järsult siduri alla lased tõmbabki korra tagaratta blokki. Kui ma esimest korda rida 4 pealt liikusin väiksema arvu silindrite peale, siis samuti sain kurvides teinekord üllatuse osaliseks.
-
- Postitusi: 671
- Liitunud: 22 Apr 2005, 10:13
- Tsikkel: Beta 390
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 33 korda
- Tänatud: 203 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Et pilti veel segasemaks teha, soovitaks laagrite lõtkud ka üle kontrollida. Kas tagaamordi laagrid on korras? Tagakiige? Aga amordikannu omad? Need kõik teevad ratta vedelaks ja võivad tekitada ootamatuid väikesi suunamuutuseid vedu maas/vedu peale jt olukordades, kus tsiklile mõjuvad jõud äkki muutuvad. Amordilaager peaks küll kolksuna kuulda olema sõites, teised pigem mitte.
-
Teema algataja - Postitusi: 925
- Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
- Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
- Asukoht: Pärnu
- Tänanud: 432 korda
- Tänatud: 76 korda
- Kontakt:
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
randel kirjutas: ↑25 Mai 2020, 15:22Et pilti veel segasemaks teha, soovitaks laagrite lõtkud ka üle kontrollida. Kas tagaamordi laagrid on korras? Tagakiige? Aga amordikannu omad? Need kõik teevad ratta vedelaks ja võivad tekitada ootamatuid väikesi suunamuutuseid vedu maas/vedu peale jt olukordades, kus tsiklile mõjuvad jõud äkki muutuvad. Amordilaager peaks küll kolksuna kuulda olema sõites, teised pigem mitte.
Tänud tähelepanu juhtimast. Ja paranoiat toitmast Edaspidi tean, kuhupoole kahtlustavalt vaadata. Aga esialgu jään Villy soovituse juurde ja korrigeerin sõiduvõtteid. Eks siis näis.
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
kallaks kah oma hoiupõrsa täie sente siia laiali kui juba andmiseks läks!
rahvas, kes siin räägib tagaratta slaidimisest käikude alla löömise ja mootori pidurduse tõttu...ma ei tea mis nimelist lõvikonservi ja millises koguses te söönud olete aga soovitan ikka selliste muinasjuttudega maa peale tagasi tulla fantaasia on muidugi hea ja selle peale
kõik see värk on reaalne aga "vähe" teistel kiirustel ja "vähe" teistsuguse sõidustiili puhul kui ühel arvatavasti siiski suhteliselt rahulikult kulgeval tavasõitjal LINNA VAHEL ja 90 kraadiseid kurve võttes risttänavatel.
ühtlasi need sidurislaidid või kuidas te neid siin nimetate tulevad alati konkreetse koha peal (kui üldse). see on üldiselt kurvi pidurdamise lõpufaasi ja kurvi kallutamise alustamise vaheline lühike moment. mida profim sõitja, seda pikem see "moment" võib muidugi olla, aga siis me ei räägi enam mingist nõksust
isiklikult pakuks esimese asjana, et tõenäoliselt tegu ei olegi üldse rehvi libisemisega vaid äkki lihtsalt vedrustus liigub sedavõrd kontrollimatult. täpsemate põhjuste üle pole mõtet spekuleerima hakata siin. kui aga siiski rehv libiseb siis on põhjus suure tõenäosusega ikkagi just nimelt vedrustuses. võibolla ka selle ja liiga "abrupt" ning liiga valel hetkel gaasikäsitlemise kombinatsioonis. paljude ratastega pole mingi eriline probleem korra breakida tractionit madala käiguga kurvist kiirendama hakates kui vedrustus on suht unloaded ja ratas on veel suht suure nurga all. enamus tänavarehve oma profiili kujuga samuti soodustavad seda. samuti ei lähe nende rehvide servad aeglaselt linnas sõites soojakski.
tasub ka meeles pidada, et mida suurema "leani" all oled kurvis, seda tugevamalt tulevad esile s*ta ja/või valesti reguleeritud vedrustuse puudujäägid.
-
- Postitusi: 191
- Liitunud: 19 Okt 2012, 20:29
- Asukoht: 5O4633O
- Tänanud: 61 korda
- Tänatud: 28 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Siinkohal toetan will111´e, nii karvaseid desticule on vähestel et ring läbi powerslaidida ja need mehed ei tule küsima miks libiseb.
Viga ikka vedrustuses, juba vana jaff pekkis kiigepuksiga oli nagu lehm libedal jääl.
-
- Toetajaliige
- Postitusi: 3137
- Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
- Tsikkel: Honda VFR800, 2008
- Tänanud: 486 korda
- Tänatud: 585 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
will111 kirjutas: ↑25 Mai 2020, 16:47kallaks kah oma hoiupõrsa täie sente siia laiali kui juba andmiseks läks!
rahvas, kes siin räägib tagaratta slaidimisest käikude alla löömise ja mootori pidurduse tõttu...ma ei tea mis nimelist lõvikonservi ja millises koguses te söönud olete aga soovitan ikka selliste muinasjuttudega maa peale tagasi tulla fantaasia on muidugi hea ja selle peale
Et mis asja?
Vale siduri kasutamisel ratta loha oleneb lõvipudru kogusest või vä?
-
- Postitusi: 191
- Liitunud: 19 Okt 2012, 20:29
- Asukoht: 5O4633O
- Tänanud: 61 korda
- Tänatud: 28 korda
Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides
Peab ikka "tuim" olema, et igas 90 kraadises kurvis aina jälle ja jälle siduriga endal vererõhku üles lüüa?
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.