Mootorratta tehnoülevaatus
Krt, seadusi lugedes saab ikka huvitavaid asju teada. Näiteks Tehnseisundi kontrollimise eeskirja lugedes selgub, et tsiklitele EI KEHTI viimase numbri järgi määratud ülevaatuse kuud (mis on ka loogiline, arvestades, et talvel nendega reeglina ei sõideta), AGA § 6 lõige 2 ütleb, et üle 10 a vana tsikkel tuleb ülevaatusele esitada
hiljemalt 12 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest
(M1 autol on sõnastus teine: "üks kord 12-kuulise perioodi jooksul").
Mul viimane number 7 (nagu oleks septembris aeg), käisin eelmise aasta suve algul, pandi passi tempel "järgmine ülevaatus 09/2005", justkui autoga oleks käinud. Kui nüüd paberit lugeda, peaks tegelikult minema varem, sest 12 kuud eelmisest ülevaatusest saab enne täis
Lubatud kolmekuulist "varem esitamise aega" ei ole L-katile ette nähtud, ainult M1 ja N1. Krdikrt.
Mida kontrollitakse varustusest:
Sõidukid grupist 7
1. PIDURISÜSTEEM
1.1. Mehhaaniline seisund
1.1.1. Jalgpiduri pedaali ja käsipiduri hoova šarniirid
1.1.2. Piduripedaali seisund, -pedaali ja -hoova vabakäik
1.1.3. Piduri peasilinder
1.1.4. Jäigad piduritorud (ainult vedelikajami korral)
1.1.5. Elastsed pidurivoolikud
1.1.6. Piduri hõõrdkatted
1.1.7. Piduritrumlid, pidurikettad
1.1.8. Piduritrossid, -vardad, -hoovastik
1.1.9. Piduri töösilindrid (ainult vedelikajami korral)
1.1.10. Automaatne kulumise kompensaator (kui on ette nähtud)
1.2. Sõidupidur
1.2.1. Toimimine
1.3. Seisupidur
1.3.1. Toimimine
1.4. Mitteblokeeruvad pidurid – ABS (kui on paigaldatud)
2. ROOLISEADE
2.1. Mehhaaniline seisund ja juhtraua mõõtmed
2.2. Rooli vabakäik (käändmikjuhtimisel)
2.3. Roolisüsteemi kinnitused (lõtk roolikannu laagrites)
3. NÄHTAVUS
3.1. Vaateväli
3.2. Tuuleklaasi või gondli seisund
3.3. Tahavaatepeeglid
3.4. Klaasipuhasti (kinnisel kabiinil)
4. TULED, HELKURID JA ELEKTRISÜSTEEM
4.1. Kaug- ja lähituled
4.1.1. Seisund ja toimimine
4.1.2. Reguleeritus
4.1.3. Lülitid
4.2. Valgustusseadmete seisund, toimimine, värvus ja optiline tõhusus
4.2.1. Tagumine ääretuli
4.2.2. Pidurituli (-tuled)
4.2.3. Suunatuled
4.2.5. Udutuled
4.2.6. Numbrituli
4.2.7. Tagumine helkur
4.2.8. Märgutuled
5. TELJED, VELJED, REHVID, VEDRUSTUS
5.1. Teljed
5.2. Veljed ja rehvid
5.3. Vedrustus
6. RAAM VÕI ŠASSII
6.1. Raami kinnitused
6.2. Üldine seisund (sh tugihark ja/või külghark)
6.3. Heitgaasitorustik ja summuti
6.4. Kütusepaak ja torustik (voolikud)
6.5. Haakeseadme ohutus (kui see on paigaldatud), külghaagise ühendused
7. MUU VARUSTUS
7.1. Juhiistme paigaldus, sõitja jalatoed ja käepidemed
7.2. Aku paigaldus
7.3. Helisignaal
8. SÕIDUKI IDENTIFITSEERIMINE
8.1. Registreerimismärk
8.2. Tehasetähis/VIN-kood
Ehk - numbrituli peab olema, peeglid peavad olema, apteeki, tõkiskingi, tulekustutit ja kasutustõkist ei nõuta.
Tõdemaks, et seadused IMEvad, veel seaduseIMEsid, sedakorda
Mootorsõiduki tehnonõuetest:
LISA1 (pärast 1.1.97 registrisse kantud sõidukid):
Kood 103. Tahavaatepeegel (sisemine, välimine)
7) 1990. a või hiljem valmistatud L kategooria sõidukitel, mille valmistaja poolt lubatud kiirus ei ületa 100 km/h, peab olema vasakul pool üks juhtrauale kinnitatud peegel. Kui lubatud kiirus ületab 100 km/h, peab peegel olema mõlemal küljel
Kõik, kelle tsikli peeglid on gondli (mitte JUHTRAUA) küljes, lähevad nüüd kipin-kapin peeglipoodi ja ostavad omale sellised, mis JUHTRAUA külge käivad. Samas, tegelikult võib sõnastusest ka nii aru saada, et kui on alla-100-km/h-pill, peab olema üks peegel ja juhtraua küljes. Kui on kiirem ratas, peab olema lihtsalt mõlemal küljel
Kas me sellist Eestit tahtsimegi?
Veel: Kood 114 "Ohukolmnurk" ei ütle meile kuidagi, et tsiklil ei peaks ohukolmnurka olema. Kellel on, tõstku käsi.
Kood 118 "Kasutustõkis - nõutakse ka mootorrattalt. Ülevaatuse eeskiri jälle kontrollida ei käsi. Saa siis nüüd aru.
Esmaabivahendite kohta on kirjas, et sõidukite nimekirja, milles peab apteek olema, kehtestab sotsiaalminister oma määrusega. Minul sellist määrust leida ei õnnestunud. Ju siis on riigisaladus.
Kokkuvõtteks: seadusandlus on segi nagu puder ja kapsad, sealt leiab täielikke idiootsusi ja koostajad ei ole kindlasti ühtegi mootorratast elus näpuga katsuda saanud. Masendav. Aga ma ei imesta.
Selle põhiküsimuse, et millal ma pean oma tsikliga ülevaatusele minema, kui eelmine oli 06/2004, aga tempel passis ütleb 09/2005, võiks täitsa ARKi saata. Kas nad krt ise ka teavad... need ülevaatajad, kelle juures ma eelmisel aastal käisin, igatahes ei teadnud, nagu templist passis järeldada võib.


Mul viimane number 7 (nagu oleks septembris aeg), käisin eelmise aasta suve algul, pandi passi tempel "järgmine ülevaatus 09/2005", justkui autoga oleks käinud. Kui nüüd paberit lugeda, peaks tegelikult minema varem, sest 12 kuud eelmisest ülevaatusest saab enne täis

Mida kontrollitakse varustusest:
Sõidukid grupist 7
1. PIDURISÜSTEEM
1.1. Mehhaaniline seisund
1.1.1. Jalgpiduri pedaali ja käsipiduri hoova šarniirid
1.1.2. Piduripedaali seisund, -pedaali ja -hoova vabakäik
1.1.3. Piduri peasilinder
1.1.4. Jäigad piduritorud (ainult vedelikajami korral)
1.1.5. Elastsed pidurivoolikud
1.1.6. Piduri hõõrdkatted
1.1.7. Piduritrumlid, pidurikettad
1.1.8. Piduritrossid, -vardad, -hoovastik
1.1.9. Piduri töösilindrid (ainult vedelikajami korral)
1.1.10. Automaatne kulumise kompensaator (kui on ette nähtud)
1.2. Sõidupidur
1.2.1. Toimimine
1.3. Seisupidur
1.3.1. Toimimine
1.4. Mitteblokeeruvad pidurid – ABS (kui on paigaldatud)
2. ROOLISEADE
2.1. Mehhaaniline seisund ja juhtraua mõõtmed
2.2. Rooli vabakäik (käändmikjuhtimisel)
2.3. Roolisüsteemi kinnitused (lõtk roolikannu laagrites)
3. NÄHTAVUS
3.1. Vaateväli
3.2. Tuuleklaasi või gondli seisund
3.3. Tahavaatepeeglid
3.4. Klaasipuhasti (kinnisel kabiinil)
4. TULED, HELKURID JA ELEKTRISÜSTEEM
4.1. Kaug- ja lähituled
4.1.1. Seisund ja toimimine
4.1.2. Reguleeritus
4.1.3. Lülitid
4.2. Valgustusseadmete seisund, toimimine, värvus ja optiline tõhusus
4.2.1. Tagumine ääretuli
4.2.2. Pidurituli (-tuled)
4.2.3. Suunatuled
4.2.5. Udutuled
4.2.6. Numbrituli
4.2.7. Tagumine helkur
4.2.8. Märgutuled
5. TELJED, VELJED, REHVID, VEDRUSTUS
5.1. Teljed
5.2. Veljed ja rehvid
5.3. Vedrustus
6. RAAM VÕI ŠASSII
6.1. Raami kinnitused
6.2. Üldine seisund (sh tugihark ja/või külghark)
6.3. Heitgaasitorustik ja summuti
6.4. Kütusepaak ja torustik (voolikud)
6.5. Haakeseadme ohutus (kui see on paigaldatud), külghaagise ühendused
7. MUU VARUSTUS
7.1. Juhiistme paigaldus, sõitja jalatoed ja käepidemed
7.2. Aku paigaldus
7.3. Helisignaal
8. SÕIDUKI IDENTIFITSEERIMINE
8.1. Registreerimismärk
8.2. Tehasetähis/VIN-kood
Ehk - numbrituli peab olema, peeglid peavad olema, apteeki, tõkiskingi, tulekustutit ja kasutustõkist ei nõuta.
Tõdemaks, et seadused IMEvad, veel seaduseIMEsid, sedakorda
Mootorsõiduki tehnonõuetest:
LISA1 (pärast 1.1.97 registrisse kantud sõidukid):
Kood 103. Tahavaatepeegel (sisemine, välimine)
7) 1990. a või hiljem valmistatud L kategooria sõidukitel, mille valmistaja poolt lubatud kiirus ei ületa 100 km/h, peab olema vasakul pool üks juhtrauale kinnitatud peegel. Kui lubatud kiirus ületab 100 km/h, peab peegel olema mõlemal küljel
Kõik, kelle tsikli peeglid on gondli (mitte JUHTRAUA) küljes, lähevad nüüd kipin-kapin peeglipoodi ja ostavad omale sellised, mis JUHTRAUA külge käivad. Samas, tegelikult võib sõnastusest ka nii aru saada, et kui on alla-100-km/h-pill, peab olema üks peegel ja juhtraua küljes. Kui on kiirem ratas, peab olema lihtsalt mõlemal küljel

Veel: Kood 114 "Ohukolmnurk" ei ütle meile kuidagi, et tsiklil ei peaks ohukolmnurka olema. Kellel on, tõstku käsi.
Kood 118 "Kasutustõkis - nõutakse ka mootorrattalt. Ülevaatuse eeskiri jälle kontrollida ei käsi. Saa siis nüüd aru.
Esmaabivahendite kohta on kirjas, et sõidukite nimekirja, milles peab apteek olema, kehtestab sotsiaalminister oma määrusega. Minul sellist määrust leida ei õnnestunud. Ju siis on riigisaladus.
Kokkuvõtteks: seadusandlus on segi nagu puder ja kapsad, sealt leiab täielikke idiootsusi ja koostajad ei ole kindlasti ühtegi mootorratast elus näpuga katsuda saanud. Masendav. Aga ma ei imesta.
Selle põhiküsimuse, et millal ma pean oma tsikliga ülevaatusele minema, kui eelmine oli 06/2004, aga tempel passis ütleb 09/2005, võiks täitsa ARKi saata. Kas nad krt ise ka teavad... need ülevaatajad, kelle juures ma eelmisel aastal käisin, igatahes ei teadnud, nagu templist passis järeldada võib.
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.