BMW R80 R (Aspelund)
Moderaator: Moded
BMW R80 R (Aspelund)
Tere!
Mõtlesin, et võiks Tõusva Päikese Maa mitmepalgelise toodangu vahele poetada ka ühe euroopaliku metallikogumi.
Alates eelmise aasta novembrist ootab kevadet ja päikest 1994.aasta BMW R80 R. Kui ühes siinses foorumiteemas tuli välja, et cruiserit/chopperit on kõige lihtsam kirjeldada sõnadega "nagu harrikas", siis R80'st rääkimiseks sobib juttu alustada sellest, et see näeb välja nagu "M". Ja kohe kõik teavad, millest jutt .
"Emmilisest" on ta küll tehniliselt ja tehnoloogiliselt umbes pool sajandit eemalt, aga põhimõtteliselt on südameks sarnane boksermootor. Tehasetähist 247 kandvad bokserid olid tootmises alates 1969.aastast, viimased aga valmisid aastal 1996. Tegu on vaid õhkjahutust omava mootoriga (sellest hüüdnimi Airhead), praegu tootmises olevad bokserid on tuntud kui õlipead (Oilhead). Kuuldavasti on praegu arenduses olev uus bokseripõlvkond puhtalt vesijahutusega, aga ma ei ole veel päris kindel, millise nime see mootor rahvasuus saab...
Minu ratas on toodetud juunis 1994 (üks viimastest R80 R'st, kokku toodeti 3444) ja leidnud omaniku Hamburgis sama aasta augusti esimestel päevadel. Väidetavalt oligi Saksamaal sel rattal üks omanik. Sealsest elust on vähe teada, igatahes vähemalt korra on ta käinud Alpides. Millalgi 2005.aastal juhtus õnnetus pingereleega, see keetis aku tühjaks ja jättis kroomitud summutile iseloomulikud märgid. Tehases tuli ratas lisaks standartkolale kahe esipiduri, kohvrite, voltmeetri, kella, laibaraudade ja käepideme soojendustega. Hiljem on lisandunud tuuleklaas, veel üks kohver taha ülesse ning käekaitsed.
Eestisse jõudis ta 2009.aasta juuli alguses. Müüjaks üks Viljandi autoaed. Soodne hind tähendas seda, et omaniku leidis ta vähem kui päevaga. Esimene eestlasest omanik sõitis temaga kuni eelmise aasta novembrini, sealt edasi on ta Viljandis minu käes tagasi.
Ostmise hetkel olid vead rattal sellised: rehvid siledad (nii ees kui taga), mittetöötav voltmeeter, vahetamist vajasid õlid ja filtrid. Esmalt sai tänu elektroonikust vennale elustatud voltmeeter, selle südames olev takisti oli lihtsalt oma joodisest lahti vibreerinud. Takisti sai ühenduse tagasi ning voltmeeter on pärast seda töödanud tõrgeteta. Too takisti lahitpudenemine võib ollagi miski tüüpviga, igatahes on see kergesti parandatav.
Tänaseks on vahetatud esipiduri õli (sisse läks Castroli toode), ostetud õlid käigukasti ja tagadifrisse, tellitud BMW'st peoga kuluosi (küünlajuhtmed, õlifilter, ports tihendeid), paigaldamist ootab jooks uusi Bridgestone rehve ning saabumas on ka vajalik kogus esihargi õli (castrol 10w, mis on võrdne BMW soovitatava Esso Comfort'ga).
Äsja sai üle vaadatud starter, sellega on õnneks lihtne: Valeo D6RA on nii autostarter kui vähegi olla saab, seega ei ole kuluosade leidmisel takistusi. Sisuliselt sama starter on Volvol, Renault'l, Citroen'l. Et tal on vaja ringi ajada liiter töömahtu ja kaks silindrit vähem kui auto mootoriruumis, siis oli vaja piirduda vaid pukside määrimisega. Lugedes probleemidest mõnele 1994.aasta jaapanlasele pendiksi leidmisega..siis BMW on selle ülesande küll lihtsaks teinud.
Muidu on aga see klassikaline sakslane: raske, metallist ja töökindel. Mitte küll kõige edevam või kõige kiirem, aga piisavalt omanäoline. Ja seepärast ta mulle meeldibki
ARK andmetel on aastatel 1969 kuni 1996 toodetud bokseriga BMW'sid Maarjamaal arvel 18. Lisaks veel mõned arvel mitte olevad. Sama palju müüakse mõnd muud ratast siinkandis ühe aastaga.... Arenguruumi on veel kõvasti.
Parimate soovidega
Asp
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Ilus klassikaline ratas, soovin edu
MikMak Trade - Magusast marjast maitsva suupisteni
-
- Postitusi: 1447
- Liitunud: 21 Okt 2005, 21:33
- Tsikkel: Päris mitu...
- Asukoht: Pärnu
- Tänatud: 109 korda
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Asja teebki huvitavaks see, et säilinud on tema algupära ja originaalsus. Nn. tuuningugurud pole pääsenud seda retsima.
Igal juhul vägagi kena classic.
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Õnneks teda tõesti pole ratsitud. Igatahes poldid, mis starteri eemaldamiseks tulid lahti keerata, olid tõenäoliselt kinni tehasest. Ka mujalt pole näpitud (va käigukasti veovõlli tagumine simmer, mis lekkima hakkas ja mille eelmine omanik juba Eestis ära vahetas).
Ajalooliselt loodi R80 R ja R100 R klassikalise enduroratta BMW GS baasil. 80 ja 100 erinevad üksteisest mootori töömahu poolest, vastavalt 800 cm3 ja 50 hj ning 1000 cm3 ja 60 hj. Suhteliselt mõõdukalt forseeritud, kui võrrelda masinatega, mis liitrist kolm korda samapalju välja imevad. Samas on jõuallikad regulaarse hoolduse najal käinud kaugelt üle 100 000 kilomeetri ilma remondita. Ikka head õlid ja mõistlik gaasikäsi ning asjad kestavad.
GS-st erineb ta eelkõige lühema vedrustuse käigu poolest. Samas vedrustuse tootjaks on Showa, seega kvaliteedi arvel kokku hoitud pole.
Eelmisest postituses läks veel meelest, et rattaga tuli kaasa ka täiskomplekt tehase tööriistu, originaalkotis. Kahjuks polnud tehasemanuaali, aga juba on olemas saksakeelne R80R/R100R remondimanuaal, elektrooniliselt BMW remondimanuaal R80GS'i ja R100R'i jaoks ja Haynes'i airhead'de manuaal. Lisaks soodushinnaga Ebay'st ostetud BMW bokserite saksakeelne ajalugu.
Pilte pole praegu just palju, ainult need, mis tehtud toomise ajal.
Parimat
A.
-
- Postitusi: 111
- Liitunud: 23 Nov 2007, 17:40
- Tsikkel: GSA
- Asukoht: Tartu
- Tänanud: 6 korda
- Tänatud: 8 korda
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Edu väga hea ja ilusa valiku puhul.
Kui saladus ei ole, palju Eestis sellise hinnaks oli? Ma pole vist mitte kunagi, mitte ühtegi meil müügil näinud.
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Päris hea! Kodarveljed ja puha! Üks vähestest mis siinsest Eesti hallist massist kadedaks teeb.
Muide kuidas praegusel ajal sealt arkist neid tükiarve teada saab?
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Tänud!
Eestis neid õhkboksereid tõesti vähe. Omal ajal uuena ei jõudnud siia ühtegi. Riik sai 1996 kingiks kaks eksemplari:
Müügis on "airhead'e" olnud umbes üks-kaks aastas. Ehk siis neid, mis auto24 kaudu liikunud on. Ise olen näinud müügis sinist R65, punast R45, iseehitatud mootorratta dokumentidega kollast R45't ja praegu minu käes olevat R80 R'i. Minu oma osteti ära 24 tunni sees, eriti info levida ei jõudnud.
ARK info ütleb arveloleku kohta järgmist:
BMW R 90 1976 1
BMW R75 1977 1
BMW R45 1980 1
BMW R75 1980 1
BMW R65 LS 1982 1
BMW R 100 1983 1
BMW R 100 RS 1983 1
BMW 248 1984 2
BMW R65 1986 1
BMW R65 LS 1986 1
BMW R80 1986 1
BMW 247 E 1988 1
BMW R65 GS 1990 1
BMW 247 E 1992 1
BMW R 100 GS 1992 1
BMW 247 E 1993 1
BMW R80 1994 1
248 märgib R45/R65, 247E aga kindlaks määramata R80/R100 eksemplari. Tükiarvud sain e-postiga. Ehk aitas siin fakt, et olen varemgi erinevate sõidukite olemasolu kohta neilt uurinud, seda eelkõige töistel põhjustel.
Hind: minu mudeli hind jääb umbes 2500 tugriku kanti minimaalselt ja sõltuvalt läbisõidust ning seisust. R-seeria bokserite hinnad algavad aga kusagil 1500 tugriku piirilt. R45 ja R65 tikuvad olema soodsamad, R80 ja R100 kallimad. Pluss muidugi klassikud: R90, R75 jne, neile on täiesti erinevad hinnanumbrid. Mobile.de annab siin väga hea ülevaate.
Eestis aga on võimalus neid kohata müügiplatsil harv ning hind on täiesti Tambovi koefitsendiga seotud. Ehk siis tavalised kasutatud rataste müüjad vaatavad pigem japse, klassikalistel bemaritel on vanainimese lõhn juures ja neid siiakanti ei tooda. Mind tõeliselt huvitab, mille pärast mu R80 siia omal ajal jõudis, plats, kes teda müüs, ei tegele mootorratastega ning hiljem pole ma seal kaherattalisi üldse kohanud. Õnneks on tooja teada, plaan on temaga vestelda.
Minu hind: müüsin ostuks ära kolm Planet Sporti (neist üks haruldane õlitusega mudel), ja nii mõnedki kümned kilod tulid veel juurde laenata. Õnneks oli pere selles osas väga mõistev.
Ülevaate erinevatest BMW mudelitest leiab siit: http://www.bmbikes.co.uk/bmwmodels.htm
Mul on praegu pooleli enda ratta hooaja eelne ülevaatus, ostuhinnale on kulumaterjalide ja mõningate varuosade näol tulnud juba viisakalt lisa. Olen pidanud ka väikest tabelit, milles kõik tehtud tööd ja kulud sees, varsti annan ülevaate sellest, mis tehtud ja mis see maksab.
Lõppu veel üks pilt: Andres (eelmine omanik) ja ratas
Alumiiniumveljed on tõesti ilusad. Akroni toode. Minu omadel kleepsudki veel peal. Kodarad on neil tagurpidi, reguleerimise niplid on rummus, mitte veljes. Kodarad ei jookse aga mitte veljde keskpunkti, vaid on hoopis kinnitatud velje servades. See annab võimaluse kasutada õhukummita rehve.
Asp
-
- Postitusi: 264
- Liitunud: 24 Mär 2004, 22:27
- Tsikkel: K-750M,BMW R100RS. Husaberg TE
- Asukoht: Viljandi tuled paistavad
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Kui neid ARK-ist võetud arvusid vaadata, siis tundub, et mõned masinad meil ikkagi registris on, kuigi tänavapildis pole mina isiklikult(peale enda ja venna oma (R100 1983 JA R100RS 1983)veel ühtegi näinud......Aspelundi oma hakkab vast nägema Huvitav kus kohas airhead-ide omanikud oma rattaid peidavad....äkki kuskil kuivas kohas õlipaberisse mässitult? Hinnad on jah nii nagu nad on...oleneb mudelist, mootori kubatuurist, tehnilisest seisukorrast ja väljalaske aastast, kuid 800 ja 1000 cm3 puhul ei maksaks alla 2500,-euroraha midagi erilist oodata.Väiksema kubatuuriga mudeleid on võimalik muidugi odavamalt soetada. Mind isiklikult huvitab, et mis asjaoludel Aspelundi ratas kunagi Eestimaa pinnale sattus.......kujutledes, mis hinda see ratas tollel ajal Saksamaal maksta võis ja siis äritegemise lootuses see sealt osta ja siinses autoaias seda pakkudes pidi sealne ostuhind kas väga madal, või müüjal küll "suured munad" olema .....saab ju selle raha eest tükk maad noorema ja edevama ratta omanikuks.....läks aga vastupidiselt ja ratas leidis üllatavalt kiirelt uue omaniku. Kui vaadata pildilt eelmise omaniku nägu, siis just sellised soliidses eas habemikud on enamus vanakooli BMW-de omanikud ka Saksamaal. Igatahes tore, et seda tüüpi rattaid juurde sigineb.
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Ma tõesti ei oska arvata, kus need õhupead kõik peidus on. Inimesed äkki häbenevad? Et sõidavad M-ga ringi
Eelmises omanikust - tema teine ratas oli selline:
Maitset tal on.
Minu BMW jõudis siiakanti 2009 kevadel. Spidomeetri näitu ja varustust vaadates mõistliku hinnaga. Aga kahjuks pole siiani õnnestunud kindlaks teha, kas läbisõit oli reaalne või mitte. BMW esinduse hooldusprogramm antud ratta kohta hooldusajalugu ei näita. On olemas vaid nö "build sheet", kus kirjas lisavarustus, värvid, tootmiskuupäev jne. Ratta esimeseks elupaigaks oli BMW Niederlassung Hamburg.
Küll on aga võimalik, et tegu on kõigist 3444'st toodetud R80 R'st tagantpoolt kolmanda (ehk eel-eelviimase) masinaga. Nimelt ei anna realoem.com vinkoodi lugejad kaks numbrit pärast minu vin-i enam ühegi ratta andmeid, viidates sellele, et selliseid pole olemas. Ja tootmiskuu on R80 R'i jaoks tõesti viimane (juuni 1994).
Selles ARK tabelis on ka mõned päris huvitavad masinad. Näiteks R65 LS, mis näeb välja selline:
Või siis R65 GS, suurte "gessude" väikevend:
Seejuures kõiksugu suuri GS-e (1150,1200, Adventure) on meie kandis ka jalga segada. Aga vana mootoriga isendeid on tabelit uskudes minimaalselt kaks.
Ja bemmile ei saa alati koledust ette heita. Näiteks R90 S on igati popp sõiduk:
Mulle endale imponeerivad veel lõpuotsa GS'd (eriti R100 GS PD Classic oma 32-liitrise paagiga ) ja R100 RT Classic
Piltides:
Aga ma loodan, et eelarvamused taganevad ning bemari uudismudelite kõrval leiavad hindamist siinkandis ka vanemad isendid. On ju ikkagi vahe, kas Su austatud kaherattaline lahkus tehases 100 000 või hoopis 5000 eksemplaris.
A.
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Nüüd väike ülevaade sellest, kust ja kuidas sellistele elukatele varuosi saab.
Võrreldes mõne konkureeriva tootja vanade mudelitega, millele varuosade saadavus on nadi, et mitte öelda olematu, on BMW mudelitele kulumaterjalide ja osade leidmine vägagi lihtne. Pea-aegu nagu autole: lähed kohale poodi ja tellid. Kuigi Maarjamaa mõistes on poeks BMW esindus, sest muud allikad siinkandis airhead'de osi pakkuma ei kipu.
Hea näide oli õhufiltriga (Mahle/Knecht LX56, ainus saadaolev B-paberfilter), mille kohta kaks autoosadega tegelejat Viljandis kinnitasid, et näevad seda küll oma kataloogis, aga tellida ei saa, kuna tegu on mootorratta filtriga... Autoekspert aga oli valmis kohe tugrikud vastu võtma ja tellis filtri kohale. Aega kulus selleks nädal ja kaks päeva.
Vajalikud varuosakoodid leian ma sellisest toredast kohast nagu Http://www.realoem.com/bmw. Tegu on USA leheküljega, kus online's üleval kogu BMW varuosakataloog. Võimalik otsida kahel viisil: esiteks vin-koodi abil, teiseks ise sobiva mudeli, aasta ja versiooni järgi otsides. Seal avaneb erinevate komponentide loetelu ka siis näeb ka koodid ära.
Järgmiseks sammuks on külaskäik BMW kodulehele: http://www.bmw.ee/Saada%20varuosa%20p%C ... 8d6a2cac34 Sinna olen ma sisestanud oma andmed ja varuosade koodid ning maksimaalselt poole päevaga tuleb pakkumine koos hindadega. Kui see sobib, maksan raha ära, saadan vastaja e-postile kirja koos maksekorraldusega ja mõne päevaga on osad kohal. Mine ainult Paldiski maanteele järele. Hinnad on üpris mõistlikud. Airhead'de osi tellides tuleb arvestada, et need laekuvad Rootsist, kuna napp Eesti "tuulepeade" arv ei tee mõistlikuks nende siinses laovarus hoidmist.
Alternatiiviks on muidugi otsida vastavaid müüjaid Saksamaalt (kes ongi keskendunud vaid bemarite osadele), aga seal peab hinda väga põhjalikult vaatama, saatekulu võib võidu siinse esinduse ees kergelt nullida.
Alati tasub ka kiigata Ebay.de'sse, sealt leiab ka soodsaid pakkumisi. Aga taas peab meeles pidama saatekulu lisandumist. Konkreetselt oma rattale õli otsides pidingi ma kasutama Ebay.de pakutavat, sest soovitud õli keegi Eestis ei müünud. Soovist leida parim lahendus ma alternatiive ei otsinud (kuigi need on olemas).
Tehnilise info kohta tasub vaadata Adventure Rider'i Old Cool'i foorumit:
http://www.advrider.com/forums/forumdisplay.php?f=35
Asjalikku tugiinfot pakuvad veel:
http://www.largiader.com/
http://bmwmotorcycletech.info/ jne
Saksa keele oskajatel on rohket otsimist google.de avarustes.
Vajaliku kirjanduse poolest on abiks
Haynes: http://www.kriso.ee/BMW-2-Valve-Twins-7 ... 02836.html
Clymer: http://www.kriso.ee/BMW-R-Series-1970-9 ... 78543.html
PS: Kriso hindades on saatekulud juba sees.
ja ka BMW ise, sest nad müüvad paljudele mudelitele nii varuosakatalooge kui remondijuhiseid. Nende koodid leiab realoem.com vahendusel taas, konkreetse mudeli kohta varuosade infot vaadates on esimene valik TECH INFO, sealt pärit koodide põhjal ollakse valmis siinses esinduses kirjandust/CD'sid tellima.
Lõppu ka kaks näidet sellest, millise süvenemisega mõned kodanikud oma BMW hingeeluga tutvuvad. Varuge lugemiseks tunde...
http://www.advrider.com/forums/showthre ... ight=infra
http://www.advrider.com/forums/showthre ... ight=infra
A.
-
- Postitusi: 111
- Liitunud: 23 Nov 2007, 17:40
- Tsikkel: GSA
- Asukoht: Tartu
- Tänanud: 6 korda
- Tänatud: 8 korda
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Mis õli sa soovisid, et seda meilt saada polnud ja miks sulle Castroli 20W-50 mineraal ei meeldinud?
-
- Postitusi: 631
- Liitunud: 24 Juun 2009, 23:35
- Tsikkel: Yamaha SuTenöör (XTZ900) 5PS
Re: BMW R80 R (Aspelund)
sarikas kirjutas:Mis õli sa soovisid, et seda meilt saada polnud ja miks sulle Castroli 20W-50 mineraal ei meeldinud?
Las ma arvan: sest see on ju maagiline SÜNTEETILINE õli! Kallates mineraali mootor ju läheb pooleks!
http://www.super-tenere.net/forum/xtz75 ... -xt900z-fi
5Okuus856üheksa
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Härra süütenöör eksib, tegu ei ole sünteetilise õliga. Ainult poolsünteetilisega.
Miks?
Ühte ja ainsamat ratsionaalset põhjendust ei ole. Esiteks vastab valitud õli BMW poolt soovitatud API SG kategooriale, õli viskoossusnäitajad 20w-50 on täpselt tootja soovitatud piirides. Lisaks ka veel sobilik ZDDP ja teiste lisandite hulk. Emotsionaalsema poole pealt veel positiivne mõmin konkreetse õli aadressil mõnes olulises airhead'i foorumis.
Miks firma C?
Senine positiivne kokkupuude mainitud firma toodanguga, lisaks nende pikaajaline kogemus kõikvõimalike õlide tootmisel. Loomulikult oleks saanud vähemalt sama hea õli firmade A, S, L, V või N toodangust. Kindlasti odavamalt. Aga konkreetsel juhul olin ma valmis brändi juurdehindluse alla neelama kvaliteedi ja mõningase emotsionaalse rahulolu nimel.
Lisaks saab subjektis olev ratas kogu vedelikupargi ühelt tootjalt, alates mootori- ja lõpetades piduriõliga. See ei ole odav, kokku suurusjärgus 100 tugrikut. Teisalt on vähemalt vedelike pool nüüd kvaliteetne.
Miks mitte mineraal?
Loomulikult võib ennast valge viina või konjaki asemel tankida näiteks odekolonniga. Ajab asja ära, kuigi tualett lõhnab pärast kummastavalt. Ei mineraalõli ei lõhu mootorit. Lihtsalt valik sai tehtud poolsündi kasuks.
Parimate soovidega
A.
-
- Postitusi: 501
- Liitunud: 29 Mär 2007, 15:04
- Tsikkel: XLV 750R, CRF 300L
- Asukoht: Tartu
- Tänatud: 49 korda
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Tänks Aspelund,
õige mõnus lugemine oli ja ratas ise ka vägagi hea. Mulle kui matkamehele on bemari toodetest just vanad gs-id, mis silmanurka heldimuspisara toovad. Aga sinu ratast on ka hea vaadata. Vana aja rauast asjad on ilusad. Art is everywhere
Ida-Euroopa 2007, Ida-Euroopa 2008, Kesk-Aasia 2009, Kesk-Aasia 2010, Norra - Kaucasus 2011, Kaug-Ida - Mongolia 2012, Russkii Sever 2015, Pamir Highway 2016, Ukraina Karpaadid 2017, Koola poolsaar 2018, Volga jõgi 2019, Soome TET 2020, Skandinaavia 2021, Norra-Rootsi 2022, Läti TET 2023, Rootsi 2024
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Aspelund kirjutas:BMW R65 LS 1986 1
See on minu ratas. ARK lasi näpuka passi, mida ka ise kohe ei märganud. Tegu on siis hoopis R65 RT -ga. Kindlasti saab Tallinna kandis seda suvel liiklemas näha.
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Et viita kuidagi aega, mis tuntud Tallinna motopoel kulub sobiva esirehvi hankimisele (3.märtsil lubatud "järgmise nädala lõpuks" on sujuvalt üle läinud aprilliks) väike ülevaade mudelinumbrit 247 kandva jõuallikaga BMW'dest.
Jõuallikas, mis R80’ne raami vahel on, ajab oma juuri 1969.aastast, kui BMW tõi turule terve uue mudelipõlvkonna (tähistusega /5). Nimelt oli eelmine suurem mudelivaliku moderniseerimine leidnud aset aastal 1955 ja seega oli BMW mainitud hetkeks oma arhailise toodanguga juba hädas. Eriti kui arvestada jaapanlaste üha massiivsemat pealetungi ning nende esimese superbike’i CB750 sündi 1969.
Mudelitähises lõppu /5 kandvad mootorrattad said endale seetõttu uued jõuallikad, uued raamid ning uue vedrustuse. Tootmisse läks esialgu kolm mudelit: R50/5, R60/5 ja R75/5. Jõuallika töömahud siis vastavalt 500, 600 ja 750 cm3. Tegu oli suhteliselt kergete ratastega, sõltuvalt paagist kaalu 205 kuni 210 kilo. Esmakordselt said BMW’d endale jalgkäivituse kõrvale ka elektristarteri.
Et konkurendid tõstsid jätkuvalt oma mootorrataste jõuallikate mahtu, polnud ka BMW’l muud teha ning 1971.aastal nägi prototüübina ilmavalgust R90/5. Esimene super-BMW jõudis tootmisse küll alles 1973, saades nimeks R 90 S.
{img]http://www.ducati.ms/forums/attachments ... 5-r90s.jpg[/img]
1972.aastal moderniseeriti veermikku, muudeti esihargi kaldenurka ning pikendati tagakiiget. Moderniseeritud mudelid said tähise /6, jäljetult kadus tootmisest R50. R 90 S oli ka esimene BMW, mis sai endale ette ketaspidurid ning esitulesse H4 pirni.
1976.aastal tehti järgmine samm: ilmavalgust nägi R 100 RS, täiskondliga ja liitrise mootoriga „bemar“. Meenutuseks: tehase täiskondel oli toona suur erand praeguse aja reegli asemel. Suur kondel [Motobot: õige on "gondel"] tagas hea kaitse tuule ja ilmastiku eest, tehes RS’st nii hinnatud pikamaa mootorratta. Miinuseid oli uuel kondli* [Motobot: õige on "gondli*"] ka: nõrkus küljetuule suhtes ning mootori lärmi võimendumine gondlite varjus. See eest piisas 70 hobujõust 220 km/h saavutamiseks.
Ülejäänud mudelivaliku R 100 RS kõrval moodustasid R 100 S, R 100/7, R75/7 ja R60/7. 1978.aastal asendas R80/7 seni tootmises olnud R75/7, viies jõuallika töömahu 800 cm3 peale. Samal aastal nägi ilmavalgust R 100 T ning matkamootorrattaks mõeldud R 100 RT, mis omas RS’le sarnast suurt gondlit. Samal aastal said ilmavalguse kätte ka pisikesed R45 ja R65.
1980.aastal pandi maha järgmine maamärk R 80 G/S enduro, millest hiljem sündisid ka liitrise ning 650 cm3 mootoriga versioonid. Nii jäigi firma mudelivalikusse nelja töömahuga jõuallikas: 450, 650, 800 ja 1000 cm3. Vahepeal (1984 kuni 1986) võeti liitrised mudelid küll tootmisest nõudluse puudumisel maha, samuti karjuti „välja“ R45’le.
1984.aastal sai BMW endale ka ainulaadse Monolever tagavedrustuse, mis hiljem asendus nn Paralever tagavedrustusega.
Lõplikult läks klassikaline õhkjahutusega bokser tootmisest aastatel 1993 kuni 1995. Esmalt lahkus R65 (1993), seejärel R80 ja R 100 (01/1996).
Humoorikaks lõpetuseks üks teemaga haakuv karikatuur:
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Ja üks kasulik lugemine neile, kes airhead'i ostmisele mõtlevad:
"Many years ago, I and a friend rode 100 miles to a party on my R80. Next morning, I was a little, actually quite a lot, hungover. Asked my friend to drive us home. He had never ridden a Boxer before, but he could see I was in no fit state... Stopped after 20 miles, and he begged me to take over. I couldn't. Stopped after 50 miles, and I asked if he was OK. He looked thoughful, said nothing, and carried on driving. We got home, and the next week, he had bought one. As far as I know, he still has it."
http://www.motorcycle.co.uk/Articles/Bu ... Boxer.aspx
A.
-
- Postitusi: 994
- Liitunud: 04 Sept 2006, 21:20
- Asukoht: Eesti
- Tänatud: 1 kord
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Mul on R100RS, võtsin Hollandist kaasa kui Eestisse kolisin.
Siin väike sõit ka:
BMW R100RS
Varem: CB750K6, K75S, Katana/GSXR hübriid, GSX1100S Katana, XJ600, GPZ900R, GSX600F, GSXR750
-
- Postitusi: 994
- Liitunud: 04 Sept 2006, 21:20
- Asukoht: Eesti
- Tänatud: 1 kord
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Ilus ratas. Silmajärgi vaadates suhteliselt RS-i tootmisaja algusest?
A.[/quote]
1980
Kes soovib oma Airhead'i ringi teha: http://flatracer.com/
BMW R100RS
Varem: CB750K6, K75S, Katana/GSXR hübriid, GSX1100S Katana, XJ600, GPZ900R, GSX600F, GSXR750
Re: BMW R80 R (Aspelund)
BMW MC Club Finland on tegemas oma kevadretke seekord Eestisse.
Kodulehe põhjal on ajakava selline:
TORSTAI 12.5
- kello 10.30 Länsi - Satamasta, Helsinki, lähtö laivalla Tallinnaan
- iltapäivällä siirtyminen Otepähän
- matkalla lounas Olustveren kartanossa
PERJANTAI 13.5
- hemmottelupäivä Pühajärvellä, www.pyhajarve.com
- halukkaille lyhyt ajoretki ja tutustuminen Sangasten linnaan
LAUANTAI 14.5
- retkipäivä Tartoon, matka suoritetaan turistibusseilla
SUNNUNTAI 15.5
- paluumatka kotiin
- Helsingissä olemme kello 16.30
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Aga enne kui õnnestub minna soomlasi Olustverre tervitama, on käia veel pikk maa BMW korrastamise teemadel. Täna lisandus eelseisvate tööde nimekirja veel üks rida: tagavedrustuses kahe laagri vahetus.
Nimelt on konkreetsel mudelil nn Paralever tagavedrustus. Vot selline (pildil küll K-seeria mudeli oma):
Selle kõige massiivsem osa on kiige, mille küljes on omakorda kahe nõellaagritel (Final Drive Pivot Bearings) poldiga kinnitatud differ. Ehk siis kiige ja differ saavad üksteise suhtes tänu neile laagritele liikuda. Sel pildil on mainitud nõellaagrid tähistatud numbriga 4.
Nõellaager on aga kõige õnnelikum siis, kui ta saab pöörelda, nii et nõelad liiguvad kogu saalede pinna ulatuses. Tagavedrustuses seda võimalust aga ei ole, nõelad liiguvad vaid väga kitsas sektoris. Niiskuse ja mustuse koosmõjul kuluvad laagri saaledesse nõelte kohtadesse pikapeale (aastatega) vaod, laagri sisemine ja välimine saale hakkavad üksteise suhtes loksuma. Tulemuseks on koos difriga oma elu elav tagaratas, mis sõidukindlust sugugi positiivselt ei mõjuta. Halvemal juhul võib ratas hakata käima vastu kiiget ning loksumine lõhkuda kiiges laagripesad. See tähendab aga $$$$$$$$.
Võimalikku probleemi saab kindlaks teha lihtsalt: mootorratas tuleb tõsta keskjalale nii, et tagumine ratas jääks lendu. Seejärel võtta tagrattast kinni kahe käega nii, et käed on asendis 9 - 3. Ja siis enda poole loksutada (nagu autol rattalaagreid kontrollides). Niipea, kui loks on tunda, on laagrid küpsed ja vajavad vahetust.
Laagrid, mis Airhead'i ja Oilhead'i tagavedrustuses kasutusel on, on FAG-i toode ja kannavad tähistust 10-6465A. BMW varuosakood on 33172311091. Alternatiivi sellele laagrile teada ei ole, need on BMW eritellimus. Seega United Motors on siinkandis lähim koht, kust neid tellida saab. Laagrite mõõt on 10x32x17.
Samal ajal soovitatakse vahetada ka kaks kinnituspolti (ülaloleval pildil 2 ja 3), sest kui nende pinnad on kulunud, ei hakkab laager taas loksuma ning kogu töö on mõttetu. Nende varuosakoodid on 33172310890 ja 33172310904.
NB! Polt nr 2 tuleb panna kinni keermeliimiga, soovituslik on kasutada Loctite 270't.
Ja rahalises mõttes läheb kogu eelnev protseduur (varuosad) maksma 131 tugrikut. Pole just odav, aga võimalus sõita sinna, kuhu juhtrauda pöörad, aga mitte sinna, kuhu tagratas pöörab, on neid kulusid nähtavasti väärt.
Ameerikas on välja töötatud ka puksidel põhinev alternatiivne lahendis selle probleemi lahendamiseks, aga selle siiakanti tellimine läheks maksma teadmata suurusega koguse tugrikuid ning rohkelt aega.
PS Tellimuse esitamisest United Motors'sse kuni vastuse saamiseni arvega kulus 29 minutit. Tasemel teenindus.
Asp
-
- Postitusi: 222
- Liitunud: 24 Mär 2008, 15:26
- Tsikkel: R1200GS
- Asukoht: TLN
- Tänanud: 1 kord
- Tänatud: 3 korda
Re: BMW R80 R (Aspelund)
lisan ühe BMW lammari inglismaal : http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/index.php
sealt saab ka uusi juppe. Olen ostnud nii ühte kui teist. Uute puhul, kui vähe kallim asi, võib tulla täitsa arvestatav rahaline võit UM-iga võrreldes. Transpordihindade süsteem oli neil kah kuidagi väga mõistlik viimati.
uute ja kasutatud asjade hinnakiri pdf-is : http://www.motorworks.co.uk/vlive/TheSh ... ceList.pdf
-
- Postitusi: 994
- Liitunud: 04 Sept 2006, 21:20
- Asukoht: Eesti
- Tänatud: 1 kord
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Olen Motorworks'ist ostnud, hea pood
See Saksa pood on ka soovitatav (vaatamata imelikule nimele) http://www.motoren-israel.com/
BMW R100RS
Varem: CB750K6, K75S, Katana/GSXR hübriid, GSX1100S Katana, XJ600, GPZ900R, GSX600F, GSXR750
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Lisaks neile nõellaagritele on paralever tüüpi tagavedrustuse (põhiliselt kuni 2004, aga ka hilisemad) hädaks difri laagri ootamatu suremine. Sümptomiteks eelkõige tagarattale difrist jooksev õli, aga ka vibratsioon sõites, ratta loksumine ning kõrvalised helid. Kui õigel ajal jaole ei saa, lähevad ka difri hammasrattad loojakarja ja siis on see juba kallimat sorti lõbu kui lihtne laagrivahetus.
Üldjuhul näeb laager hävides välja selline:
Siin üks asjalik video (salvesta parema hiireklikiga "Sava as...") tagadifri lahtivõtmisest ja remondist oilhead'l. http://www.bmwlt.com/uploads/lt_final_drive_rebuild.wmv
A.
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Täna said United Motors'st ära toodud siis nelja erineva tellimuse käigus siiakanti laekunud detailid. Kokku 191 tugriku jagu. Olulise osa (rahaliselt üle poole) moodustasid eelmistes positustes kirjas olnud nn Pivot Pin Bearings koos oma kinnituspoltidega. Lisaks veel kaks uut gaasitrossi, näpuotsaga tihendeid (karteripõhi, klapikambri kaane, ujukikambri ja õlifilri kaane) ning distantsseibid õlifiltrile ja uus kumm käiguvahetushoovale. Ehk siis kui ühte asja teed, siis jäävad silma järgmised (nagu juhtus murdunud kõriga gaasitrossiga), mis samuti nokitsemist vajavad. Ja rahakott muudkui laulab... Samas: mida siin ikka hädaldada, kõik asjad on ju siiani vabalt saadaval olnud, ei pea neid ümber maakera taga ajama.
To be continued
Lõppu veel üks BMW tuuning firmalt nimega Wüdo, mudel Speedster:
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Täna jälle väikeseks rõõmuks põhjust: eelmine omanik tõi mulle ära tagumise ülemise kohvri kinnitusraami, selle roostevabast metallist ise tehtud asenduse ning ka paagikoti. Viimane näib pärast ostmist Polo motokaubamajast väga vähe kasutamist leidnud olevat. Plussiks võimalus kasutada seda tavalise seljakotina, rihmad ilusasti magnetite all peidus.
Eriti rõõmustas aga üks temalt saadud paber, täpsemalt koopia sellest. Paber kannab nime Fahrzeugbrief ning on välja antud 4.augustil 1994 mootorrattale BMW R 80 R. Sellest selgub, et mu ratta esimeseks omanikuks on olnud Alam-Saksimaal elanud ja 1944.aastal sündinud Hans-Jürgen K. Kiire otsing andis, et samanimeline mees elab praeguseni tehnilises passis elukohaks märgitud asulas. Peab seal kõigi eelduste kohaselt hambaarsti tagasihoidlikku ametit.
Ja mootorratta Saksamaa elu detaile täiendavad veel numbrimärk H-TV 57 ning tõdemus, et 2006.aasta alguses on omanik ta arvel (ajutiselt) maha võtnud. Mis toimus selle hetke ja 2009.aasta vahel, kui BMW Eestisse jõudis, selgub ka loodetavasti ehk millalgi.
Miks see mind kõik huvitab? Lihtsalt põnev on uurida, kus Su sõiduvahend oma eluteedel rännanud on. Ise ta seda ei räägi, seega tuleb jälgi muul moel ajada.
A.
-
- Postitusi: 994
- Liitunud: 04 Sept 2006, 21:20
- Asukoht: Eesti
- Tänatud: 1 kord
Re: BMW R80 R (Aspelund)
Lahe.
Minu oma eelmine omanik läks igavestele jahimaadele, lesk pani tsikli kohaliku BMW spetsialisti http://www.knalpot.nl/ juurde müüki.
BMW R100RS
Varem: CB750K6, K75S, Katana/GSXR hübriid, GSX1100S Katana, XJ600, GPZ900R, GSX600F, GSXR750
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.