Rumalad küsimused

Kasutaja avatar

Ivoonu
Toetajaliige
Postitusi: 1498
Liitunud: 27 Sept 2007, 18:06
Tsikkel: Harley-Davidson FLHTCUI
Asukoht: Tartu
Tänanud: 109 korda
Tänatud: 65 korda

Re: Rumalad küsimused

Lugemata postitus Postitas Ivoonu »

mux2hot kirjutas:
Ivoonu kirjutas:
Kipsi kirjutas:

Miks lähevad teed nii öelda "treppi"?

Teadlased on jõudnud jälile sellele, miks kipuvad liivased kruusa- ja pinnasteed ebameeldivalt treppi minema, ärritades nii sõidukite vedrustust kui reisijate närve.

Uuringute tulemusel selgus tõsiasi, et kui aeglasemalt liikudes kandub sõiduki raskus läbi rataste pinnasele ühtlaselt, siis teatud kiirusest alates muutub auto justkui lutsukiviks, avaldades maapinnale kordamööda tihedalt kõvemat ja nõrgemat survet, vahendab Science Daily.

Küllalt loogiline kirjeldus, kuid see ei seleta kuidas aerodünaamikast tingitud sõiduki kaalumuutus teed treppi ajab. Samuti on ju kaldaäärne liivane merepõhi treppis ja kõrbes liiv treppis, äkki tasuks seletusi ka sealt otsida.

Kui nüüd meenutada kus on tee rohkem ja kus vähem treppis, siis nagu kuivadel lõikudel püsib tee paremini sile ja niisketel lõikudel läheb treppi. Samuti treppi minek näib olevat progresseeruv protsess, ehk kui juba hakkab minema, siis edasine treppi minek areneb hästi kiiresti.

Kui nüüd natuke oma lolli peaga asja üle juurelda, siis iga väiksemgi kühm mõjutab auto ratast tõusma kõrgemale. Vastujõuna surub vedru jälle ratast vastu maad. Selle tulemusena tekib vibratsioon ja teekatet tümitatakse nagu vasaraga. MIda sügavamaks löökauk läheb, seda suurema jõuga hakkab ratas vastu maad lööma. Süvendist lüüakse lisaks tihendamisele pinnast veel ettepoole välja ja sinna tekib muhk. Ja nii ongi tee üks lohkude ja muhkude rivi.
Merepõhja ja luidete kohta see muidugi ei kehti, seal on tegemist liikuva vee ja tuulepööristega, mis pinnast niimoodi vormivad.

Edit: Mõtlesin ka natuke pinnase vee ja tuule toimel liikumise üle ja tegin ühe selgitava joonise.
Pilt

Mine “Ajaviiteks...”