Ilma sidurita käiguvahetamine (vaidlus variant)
-
- Postitusi: 1754
- Liitunud: 27 Dets 2005, 17:55
- Tsikkel: Kawa GPZ 550, W800, Jawa 350
- Asukoht: Tartu
- Tänatud: 27 korda
Re: Ilma sidurita käiguvahetamine (vaidlus variant)
Krt, olen eluaeg KÕIGIL oma masinatel vahetanud võimalusel käike ilma sidurita. Nii autodel kui mootorratastel (noojah, Jawal oligi automaatne sidur, sealt ka algne harjumus). Ütlen otse: Kui käigukastist ei kosta protestihääli ja vastupanu, ei tee sidurita vahetus kastile halligi. Kohe üldse mitte halligi. Et asi sujuvalt toimiks, selleks peab muidugi ilmselt olema teatud harjumus, tagumikuga tunned juba, kas saab ilma sidurita või mitte. Mina jõudsin Kawaka juures sidurita vahetuseni "Jawa jala" tõttu. Kuigi pea 10 aastat oli sõidupaus, jalg mäletab ja automaatselt vajutasin sidurita - probleeme ei tekkinud. (Hullem muidugi see, et vana Jawa käigud käisid teistpidi ja sellest ei saa ma vist surmani lahti, pidevalt vahetan vales suunas ja see on ainus põhjus, miks vahel, kui peas tõrge tekib, et vajutada või tõmmata, kasutan sidurit.)
Põhjusmõtteliselt on tähtis vaid see, et hammasrattad oleks pingest vabad (sidur seda ju teebki!) ja kui suudad seda saavutada (st ei ole ei kiirendust ega ka pidurdust) sidurita, anna minna! Korraks gaas maha ja kiire käiguvahetus. Savi, kas alla või üles. Molutama jääd, on hilja ja tuleb sidurit kasutada. Veel: väga kõrgetel pööretel ei toimi ka alati, ilmselt jääb "pingevaba olek" liiga lühikeseks vmt,. R4 mootori pöörded langevad järsku, kui gaas maha võtta ja seetõttu on kiirendamisel ilma sidurita tõmblemine väiksem, kui siduriga vahetades (sest see on aeganõudvam ja pöörded jõuavad vajuda liiga alla - aga kes pelgab, vajutagu vaid veidi sidurit - säästab kasti, on siiski suht kiire ja peaasi - see on samm sidurita vahetuse õppimisel). Autodel on sidurita käiguvahetus sootuks rahulikum toiming, seal on aega. Autol lihtsalt toetad käe kangile hästi kerge survega ja ühel hetkel läheb käik ise sisse. Alla vahetades läheb kah, aga auto tahab sel puhul kindlasti vahegaasi. Samas, kui jalg on niikuinii gaasil, siis see liigutus on laiskvorsti jaoks lihtsam, kui siduri vajutamine.
Miks tsiklil sidurita vahetus nii lihtsalt käib, siin on vähemalt bikeliste mootorite puhul vahest veel üks põhjus - käikude ülekandesuhted on suhteliselt lähedased, samas pole rasket hooratast, mis kastile massiga "selga sõidaks". Suuremate ülekandesuhetega rasketel ratastel see võib-olla nii pole. Pole proovinud, aga seal võib äkki kastist ka lärmi kosta. Igal juhul, kui kast protestib, jätke järgi!!!
Auto puhul aga on savi, seal on käikude vahel alati neutraal. Ja siis on ka alati võimalik kõrva ja tagumiku abil käik probleemita sisse sobitada.
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.