Palun vigade parandust tõlgitud artiklitele!
Moderaator: Moded
-
Teema algataja - Postitusi: 36
- Liitunud: 11 Mai 2006, 22:12
- Tsikkel: GSX-R 750 L0
- Asukoht: Lõuna osariigid
Palun vigade parandust tõlgitud artiklitele!
Tervitus!
Lugu nyyd selline et olen netist leidnud mitmeid artikleid tsiklisõidu kohta. Lood on olnud võõrkeeles ning olen need endale arusaadavaks tõlkinud. Yhesõnaga teemad, mida olen tõlkinud on järgmised:
1) Esirattal sõitmise õpetus
2) Hädapeatumine
3) Sõitmine grupis
4) Sõitmine kaasreisijaga
5) Tagarattal sõitmise õpetus
Ootan teadjamate ratturite e-maili aadresse, et neile tõlgitud teksid saata. Kui eestikeelses teksitis tundub olevat midagi valesti, andke palun teada.
Abiks nii mulle kui sulle!
Lugupidamisega,
Salukas
-
- Postitusi: 3832
- Liitunud: 18 Mai 2004, 11:55
- Tsikkel: r6, cbr,Buell, Night rod,Gessu
- Asukoht: Keila - Tallinn
- Tänanud: 162 korda
- Tänatud: 88 korda
Re: Palun vigade parandust tõlgitud artiklitele!
salukas kirjutas:Tervitus!
Lugu nyyd selline et olen netist leidnud mitmeid artikleid tsiklisõidu kohta. Lood on olnud võõrkeeles ning olen need endale arusaadavaks tõlkinud. Yhesõnaga teemad, mida olen tõlkinud on järgmised:
1) Esirattal sõitmise õpetus
2) Hädapeatumine
3) Sõitmine grupis
4) Sõitmine kaasreisijaga
5) Tagarattal sõitmise õpetusOotan teadjamate ratturite e-maili aadresse, et neile tõlgitud teksid saata. Kui eestikeelses teksitis tundub olevat midagi valesti, andke palun teada.
Abiks nii mulle kui sulle!
Lugupidamisega,
Salukas
tubli!
Pane aga julgelt siia kirja oma tõlked,kyll kambaga parandatakse ära
-
Teema algataja - Postitusi: 36
- Liitunud: 11 Mai 2006, 22:12
- Tsikkel: GSX-R 750 L0
- Asukoht: Lõuna osariigid
Sõitmine kaasreisijaga
Sõitmine kaasreisijaga võib olla mootorrattasõidu üks rahuldustpakkuvamaid hetki, ent pead seda tegema hoolikalt ning lahtiste silmadega. Esiteks, reisija kes istub sinu ratta tagaistmele on lahkesti üle andnud oma elu sinu kätesse. Kas sõit kujuneb nauditavaks või eluohtlikuks, see oleneb juba sinust. (Tagarattal sõitmised ning meeletud kiirendamised ei ole head viisid algajale reisijale mulje avaldamiseks). Samas, reisija võib olla su rattal heal juhul vaid lisaraskus, halvemal aga põhjustada oma sobimatute tegevustega avarii. Seoses sellega pane enne sõitu paika täpsed ja karmid reeglid. Reisija istub sinu rattale/ tuleb rattalt maha vaid sinu ütluse peale. Reisija hoiab oma jalad kogu aeg jalatugedel. Kaassõitja nagu ka juht peab kandma vastavat kaitseriietust. (Oleme näinud liiga palju kauneid sääri, mis on tänu sumbutitele ära põletatud)
Enne kui lubad reisijal esimest korda oma rattale istuda, veendu et ta mõistaks käsklusi mida sõidu ajal ütled. Samuti leppida kokku kindel viis kuidas tema sulle midagi ütleks. Kõige tähtsam- anda reisijale teada, mida sa teed (hakkad tegema). Teinekord hirm aitab hajutada pingelise olukorra.
Enne kui lubad reisijal peale ronida, võta rattalt seisujalg alt, aseta mõlemad oma jalad kindlalt maapinnale ning käivita mootor.
(Lühemat kasvu mootorratturid võivad eelistada samal ajal jalatuge siiski maas hoida- lisastabiilsus.) Kindlasti vajuta esipidurit. Kaasreisija, alustades rattale istumist, peaks esiteks asetama oma käe kas siis sinu õlale või vöökohale. Edasi, sel ajal kui astub vasakule jalatoele, tõstab oma parema jala üle tagaistme ning istub maha.
Nii kui sinu partner on rattal, tuleta talle meelde et tema töö on oma mõlemad jalad kogu aeg jalatugedel hoida. Järgmiseks peab reisija sisse võtma korrektse sõiduasendi- põlved kindlalt vastu sind. Ta peab mõlema käega sinust kinni hoidma vöökohast. Osad kaasreisijad tunnevad ennast mugavamalt kui hoiavad oma käed kinnimässitult ümber sinu kõhu kuid proovi siiski hoida üleliigne raskus oma seljast eemal.. see võib raskendad sinu kontrolli mootorratta üle..
Pidurdamistel las kaasreisija toetab ühe käe peopesaga paagi alt (et ei vajuks juhile selga), teine käsi hoidku ikka ümber sinu kõhu. Osad tagaistujad võivad eelistada kasutada „krahmamis-käetugisid”, ent meie ei soovita seda teha kuna käetoed ainult võimaldavad reisijal mõjuda ergutavalt pidurdusjõududele.. Äkilised kiirendused või kõrvalepõiked võivad põhjustada tagaistuja tasakaalu kaotamise.
Paljud esimest-korda-taga-istujad arvavad et nad peavad sind kurvi võtmisel aitama enda kallutamisega. Öelge neile et nad jätaksid ratta juhtimise teie teha, hoidku vaid oma kaal nii neutraalsena kui võimalik. Kurvides peaksid reisijad lihtsalt vaatama üle juhi kurvipoolse õla (ehk siis vasakule keerates üle vasaku õla ja vastupidi).
Nii et rõhuta reisijale et ta ei vaataks kurvis üle vale õla või ei kallutaks end sinu kallutusele vastupidises suunas- see võib põhjustada hukatuslikke tagajärgi.
Kui algaja reisija vaatab kurvi võttes selle lõppu siis saab ta aimab mida võid teha kurvi lõppedes. Ja kui sa liigud kurvi aeglasemalt, võimaldab see pabinas oleval tagaistmel kaugemale ette näha- see aitab tal rahuneda.
Kui sinu partnerist saab regulaarne kaasreisija, veetke aega ka mõnel parkimisplatsil kõrvalpõikeid ja äkkpeatumisi harjutades. Sinu ratas käitub lisakaaluga erinevalt ning sinu partner reageeriks paremini, kui te olete neid olukordi varem proovinud.
See artikkel on ilmunud ajakirja Sport Rider 08/2001 numbris.
Palju huvitavaid artikleid aadressil:
-
Teema algataja - Postitusi: 36
- Liitunud: 11 Mai 2006, 22:12
- Tsikkel: GSX-R 750 L0
- Asukoht: Lõuna osariigid
Tagarattal sõitmise õpetus
Tagarattal sõitmine – tänavail kõige enam levinud vabastiilis trikk- see võib olla nii lihtne kui ka keeruline profesionaalse kaskadööri poolt sooritatud trikk. Samal ajal kui istudes tagarattal sõitmine oleks justkui elementaarne, tekitavad sellised uskumatud trikid nagu “Pilvelõhkuja kõrged toolid”, “12”-d, “Roomamine ilma käteta” meis palju küsimusi ning imestust- “Kuidas nad seda teevad?”
Super Streetbike palus Team XMX (http://www.teamxmx.com) eestvedajal "Segasel Dan" Jacksonil aidata meil heita pilk eesriide taha ja paljastada tema gravitatsiooni-eirava tagarattal sõidu teooria. Täiuslik vabastiili motokrossi sõitja ja tänava vabastiili imelaps (2002 aasta CBR954RR oli tema esimene tänavaratas) , Segane Dan on just õige mees selle töö jaoks. 25. aastane Jackson ilmus eikuskilt (Kansas City, kui sa seda kaardilt vaatad) võites 3. koha XSBA Tänavasõidu Vabastiili Võistlusel 2002. aastal. 2003ndal aastal juhtis erinevaid sarjasid. Täiendavalt on Jackson kirja saanud võite arvukatel kaskadööride võistlustel, samuti avas ta hiljuti oma isikliku kaskadööride kooli (http://www.stunterschool.com). Loe edasi Jacksoni tagarattasõidu saladuste paljastusi.
Tavaline istudes tagarattal sõitmine
"Istudes on kõige kergem tagarattal sõita ent kõige raskem seletada. On väga palju erinevaid võimalusi bike´iga tagarattal sõita, mõned meetodid töötavad paremini kui teised- sõltudes sõitjast ja rattast. Selgitan kuidas mina seda teen, kuid pidage meeles et teised sõitjad võivad esiratast üles tõsta teistmoodi..
"On kahte sorti tagarattal sõitmisi: võimsuse/jõu ning siduriga tagarattal sõit. Võimsuse puhul kasutab tsikkel esiratta üles tõstmiseks mootori võimsust. Sa tõstad mootori pöörded maksimumi lähedale ja gaasi lisamisel tõused tagarattale. 1000cc võimsusega bike´idel on see lihtne- lihtsalt keera rutska 6000 pöörde kanti ja oledki tagarattal. Väiksemate bike´ide nagu 600-ste puhul on vaja väikest abi. Nendega sõites peab pöörded laskma kõrgemale, pidurdama ning lisama uuesti gaasi. Pidurdamine põhjustab esihargi hetkelise allapoole liikumise, misvastu rikošeti efekti abil gaasi lisamisel tuleb esiratas kergemini maast lahti. 600cc-ste puhul sa pead peaaegu täielikult avama seguklapi et esiratas tõuseks. 1000cc-ste puhul pead sa palju vähem gaasi vajutama tagarattal sõitmiseks- keerake minu CBR954RR-il link põhja ning olete kohe perseli. Just sellepärast ei meeldi mulle võimsuse arvel tagarattal sõitmine kuna sa kasutad suurt võimsust (kiirust) ja võimalus surmasõlme teha on seda suurem.
"Mina eelistan siduriga tagarattal sõitmist; esiratas tuleb kiiremini üles ja ratta pöörded on nokka tõmmates madalamad- tänu sellele ei ole ratta kiirus nii suur ning sul on rohkem aega tasakaalupunkti leidmiseks enne kui jõuad piirajasse. Siduriga tagarattal sõitmiseks lahutan ma siduri, piisavalt et pöörded tõuseksid haripunkti, misjärel lasen sidurilingi kiiresti lahti. Ma tõmban siduri hooba ainult natuke- friktsiooni tsooni. Pöörete tõstmine esiratta tõstmise hetkeks ja siis lasen siduri lahti – ära lase seda lõdvaks – lisa sujuvalt gaasi kui esiratas õhku tõuseb. Mida kõrgemal on sõidu ajal esiratas seda vähem gaasi on vaja anda selle üleval hoidmiseks.
/Videost saadud info- siduriga noka tõmbamine... sõidad ja sõidad, lased gaasi maha, lahutad siduri umbes poolele maale, lased siduri kiiresti lõpuni lahti ning lisad sujuvalt gaasi. Alguses on ratast maast lahti saada raske ent mida kõrgemale ratas tõuseb seda kergemaks see muutub.. /
"Mõlemal sõitmise viisil, nii siduri kui ka võimsusega sõites hoian ma oma käed tugevad ja kanged, surun oma jalad vastu paaki ning alati hoian jala tagapiduri kohal julgestuseks. Kui asi hakkab käest minema lihtsalt nõksuta tagaratta piduriga ja oled tagasi kahe rattaga maa peal. Kui sa vaatad otse edasi ning sa ei näe enam rattast üle, tähendab see seda et oled lähedal tasakaalupunktile.
Püstises asendis tagarattal sõitmine
Nagu istudeski, võid sa ka seistes nokka tõmmata neil kahel erineval viisil. Samuti ma põrgatan esiharki aitamaks esiratast üles. Vedrutades lenksu alla, pingestuvad esimesed amortisaatorid. Energia mida esihark vabastab kombineeritud gaasi lisamisega tõstab esiratta üles. Kõigepealt ma seisan rattal püsti, siis kallutan ette ja surun kätega esiosa alla, põhjustades amortisaatorite kokku surumise. Seejärel tuleb esihark tagasi üles ning ma lisan gaasi (mitte nii palju kui istuvas asendis- seistes kulub vähem jõudu esiratta tõstmiseks!) ja tõmban lenksust esiotsa üles. Nii kui esiratas tõuseb üles, lükkan ma oma tagumiku natukene tahapoole et ratta üles tulemisele kaasa aidata. Ma painutan oma põlvi kui tõmban esiotsa üles; ning kui ratas tõuseb kella 10-ne suunas, ajan ma oma jalad sirgu ja kallutan taha. Seistes tagarattasõidul võid sa hoida ühtlast gaasi ning kasutada oma keha tsikli kontrollimiseks. Kuna kehaga on püsti seistes kerge tasakaalu hoida siis on lihtne samal ajal käike vahetada.
http://www.superstreetbike.com/stunt_ho ... index.html
Siit leiad veel mõningate trikkide seletusi juhuks kui need igavaks muutuvad..
Paar asjakohast videot:
• http://video.google.com/videoplay?docid ... 0638402466
• http://video.google.com/videoplay?docid ... 4654946988
-
Teema algataja - Postitusi: 36
- Liitunud: 11 Mai 2006, 22:12
- Tsikkel: GSX-R 750 L0
- Asukoht: Lõuna osariigid
Sõitmine grupis
Inimesed, kellel teil on olnud õnne sõita kõige uhkemate superbike´ide ja grand prix masinatega paljudel maailma parimatel ringradadel, kinnitan teile, et ei ole midagi nauditavamat kui sõita koos oma sõpradega lemmikteedel. Õnneks minule on see sagedane tegevus.
Teisalt ära alahinda ohtu, mida out-of-sync või ettearvamatud kaassõitjad võivad põhjustada. Olen kuulnud ja olnud tunnistajaks piisavalt paljudele hirmuäratavatele lugudele, et mitte olla salliv sõitjate suhtes oma ümber, keda ma ei usalda. Nad esindavad kõrgemat potensiaalset ohtu kui teised ohud kokku. Toimetaja Kunitsugu kogemus endaarmastajast ratturiga BMW seljas, kes peaaegu tappis nii enda kui grupi liidri teelt välja sõites. Priima näide - (Wheelspin, Aug. '05). Aga andmaks sulle head ettekujutust reaalsest ohust, mida kaassõitjad võivad põhjustada, olen kuulnud lugu kuidas endine põllutööline päästis ühe ratturi elu, kelle jalg oli grupikaaslase tsikli poolt otsast rebitud.
Ehk siis kui järgmine kord mõtled et pingutad üle, kujuta end ise ette eelkirjeldatud situatsioonis.
Sõitmine malelauas
Sellel pildil me lavastasime ratturite struktuuri natuke liiga tihedalt kokku. Ideaalis jätke enda ja otse ees liikuja vahele 2-3 sekundit ning ligikaudu sekund kõrval asetseva ratturiga. Selline asetus võimaldab tihedamalt koos sõitmist ja täiendatud vaatevälja.
Öeldakse et ma keskendun positiivsele ja mulle pakub rahuldust võtta järgi hästi sõitvate ratturite grupile kes lõikavad täpselt keerulisi kurve, kallutavad ja lõikavad tippe üksteise järel. Mis kõige tähtsam, on see, et partnerid ei üllataks üksteist äraarvamatute liigutustega või ei sõidaks pimedas nurgas. Olen sõitnud koos Kunitsugu ja Steve Mikolas´ega ligi 20 aastat ning Andrew Trevitt´i, Jim O´Connor´iga umbes poole sellest ajast. Tunnen ennast nendega sõites kindlalt, ükskõik mis nurga tagant peaks vastu tulema- kas siis lahtine liiv, õlilaik või nagu me just kogesime hüppas tee peale hirv- ma tean kuidas iga mees reageerib ja sajandike pärast me nõnda ka tegutseme.
Need ei ole ainult koos sõidetud aastad, mis on loonud meie usalduse. On veel grupisõidu etikett, mis lubab ka uuetel liikmetel kenasti gruppi sobinduda.
Heas seisukorras teed ja veel paremad tsiklid on üheks nauditava sõidu võtmeks, ent kõige rangemad nõudmised peaks olema oma grupikaaslastele, et tunneksid ennast mugavalt ja kindlalt. Asetage endid vähemalt 2-3 sekundiliste vahedega ning jätke kes-on-kiirem-võistlus ringrajale. Kui rada kulgeb kurviliselt siis kõige paremini töötab üksteise järel ehk hanereas sõitmine.
Võti ühtseks sõiduks on suhtlemine sõitjate vahel. Ära häbene algatada vestlust panemaks enne sõitu paika kindlad juhised. Veenduge et kõik teavad kuhu sõit kulgeb ja millist marsuuti pidi. Teadmiseks igale sõitjale: Ära käitu teiste suhtes nagu oleksid kõrge sõjaväeohvitser, ülemus. Arutage igat muutust teeoludes, seaduse täitmist liiklusmärkide, kiiruse jälgimisega.
Kui te juba sõidate, peamine info saamise viis on nägemine: tea alati kus teised sõitjad asuvad ja mida nad teevad. See on tagatud juhul kui näed tagasõitjat oma peeglist ning eessõitja kiivri peegeldust tema peeglist. Olles nähtav teistele sõitjatele ei sunni sa neid pead keerama, et vaadata kus sa oled ega aja neid sellega segadusse.
Visuaalselt tahad sa hästi näha eessõitvat tsiklit, mitte jõllitada sõitja selga. Ole teadlik mida sinu eessõitja teeb, jälgi teda nö silmanurgast aga ära jää ainult teda vaatama. Kõik ratturid peavad olema teadlikud eestoimuvast/ vaatama ette vähemalt 2-6 sekundit. Mida kiiremini sa sõidad seda kaugemale ette pead vaatama. Ära arvesta/looda sellele et eessõitja sind tekkivatest probleemidest teavitaks/kaitseks sest selle aja peale mil näed teda reageerimas oled juba tagant sees. Ideaalis näevad kõik grupis sõitjad tekkivat olukorda samaaegselt ning käituvad ühtselt, siiski tagades oma individuaalse mõtlemisega nii enda kui teiste ohutuse.
Tagasõitja hoidmine oma peegli vaateväljas on tegelikult iga eessõitja vastutuses sest nii omad infot tema kohta. Eessõitja peab saama veenduda et tema taga olev rattur ei ole kaotanud sidet grupiga.
Kui te sõidate mitmerajalisel teel, lase liidril valida rada ja sõitmise kiirus (põhjusega), jälgi tema märguandeid. Sõitke ühtse grupina kui vähegi võimalik, mitte ei laotu laiali erinevatele radadele. Möödasõitudel kui olukord lubab liikuge ikka grupina, ent oma julgeoleku ja ohutuse eest vastutab siiski iga rattur individuaalselt.
Lase liidril määrata liikumise kiirus ja leppige kokku et ei ole vaja sõita üle oma võimete grupi järel püsimiseks. Olgu kõigile grupi liikmetele teadmiseks et punt jääb igal suuremal ristmikul seisma, ootamaks järele mahajääjaid. Nii et nad ei pea iga hinna eest järele sõitma kartuses et nad kaotatakse ära.
Kuid siiski on mõnusam sõita ühtse grupina, mitte lasta egol võimust võtta. Samamoodi peaksid kõik tundma ennast mugavalt viibates teistele möödaminekuks kuna aga heaks arvavad. Meie möödasõituetikett näeb ette et möödume ainult viipamise peale ning alati vasakult, kui tee on piisavas ulatuses vaba. Mitte kunagi ei mööduta paremalt. See tundub enamikule meist loogilisena aga üllatavalt paljud mõtlevad teisiti.
Veendu et kõik grupi liikmed teeksid vahet linna- ja maanteesõidul. Linnatänavad ei ole koht omavaheliseks võistlemiseks/ ärategemiseks, millega kaasneb suur oht. Seda on juhtunud mõnel korral, kui uued ratturid liituvad grupiga et teistele oma kiirusega muljet avaldada; nad alati leiavad võimalused liidriga kohakuti jõudmiseks ning kihutavad siis eest minema (ise tagatulel istudes) nagu oleksid Valentino Rossi´d, kes sõidab viimasel ringil enne maailma meistrivõistluste võitu. Arvatavasti parim lahendus sellises olukorras oleks liidril viibata oma ratta tagaosale (mis neil tähendab tagasi pööramist), aeglustada, pöörata ringi ning jätkata sõitu teises suunas.
Kui sõidad grupis kellegi taga siis veendu et näed eesõitja ratta peegli peegeldusest sõitja kiivri visiiri. Väldi olemast tema pimedas nurgas, mis on eessõitjale ebamugav ja sunnib teda pead pöörama sinu leidmiseks- see põhjustab temas meeltesegadust.
Nii kui ma esimest korda ringrajal sõitsin taipasin, et linnaliikluses sõites polnud mul aimugi mis see kiirus on. Vastupidiselt paljudele ringrajasõitjatele tunnen siiamaani linnasõidust naudingut; ma lihtsalt ei tunne enam vajadust kiire sõidu järele, kui ma just ringrajal ei ole. Samuti ei ole kokkusattumus, et minu lemmik sõidukaaslased on kogenud ringrajasõitjad. Me oleme juba ammu saanud vastuse küsimusele „kes on kiirem?” ja ei pea üksteisele enam midagi rohkemat tõestama.
Mida kogenumaks sõitjaks ma saan, seda valivamaks ma muutun kaassõitjate suhtes. Olen õnnega koos kuna minu kaassõitjad on haritud/ kultiveeritud ratturid, kelle kätte ma oma elu täielikult usaldan- ja see on hea, kuna iga kord koos sõites ma just nimelt seda teengi.
-
Teema algataja - Postitusi: 36
- Liitunud: 11 Mai 2006, 22:12
- Tsikkel: GSX-R 750 L0
- Asukoht: Lõuna osariigid
Hädapeatumine
- Üks kõhedust tekitavamaid hetki mis võib tsikliga sõites juhtuda on millegi maagline ettesattumine sinu liikumisteele, mil pead vältima sellega kokku põrkamist. Võid muuta oma elu kergemaks õppides kuidas selliseid olukordi vältida, või teada täpselt mida teha, kui tuleb vajadus koheselt peatuda. Kiireim viis peatumiseks on kasutada üheaegselt nii esi- kui tagapidurit. Esipidurit peaks rakendama aegamööda, mitte pidurihooba äkiliselt tõmmates. Nõnda väheneb võimalus et esiratas blokeerub. Tagapidurit peaks aga rakendama tugevalt, ratas lohisemise piiril. Kiireim peatumine leiabki aset, kui mõlemad rattad undavad lohisemise piiril. Leia tühi parkimisplats ning harjuta seda erinevates olukordades- pööramise ajal, vihmas jne.
- Sõites peaksid sa jälgima teed piisavalt pikalt ette, otsides kõike, mis võiks sinu teele ootamatult sattuda. Arvesta teeoludega ning ole valmis vastavalt oma pidureid rakendama. Hoia ühte või kahte sõrme esipiduri lingil ja jalga piduripedaali kohal. Kui sa ei näe teed piisavalt kaugele ette pidama saamiseks antud kiirusel, võta kiirust maha. Vaata regulaarselt peeglitesse. Ole teadlik end ümbritsevast ja püüa vältida olukorda, mil keegi sõidab sul liiga tihedalt sabas. Hädaolukorras on viimane asi mida vajad, et keegi sulle tagant sisse sõidaks. Ümbritseva jälgimine ning pääsetee planeerimine võimaliku ohu eest peaksid olema sõites peamised ülesanded.
- Ent on ka olukordi mil võib olla parem teha midagi muud pidurdamise asemel, et jamast välja tulla. Näiteks sellel pildil võib rattur kokkupõrke vältimiseks kas siis äkiliselt pidurdada või – kuna ta ümbritsevat jälgides teab, et teisi liiklejaid ei ole, teeb lihtsalt kiire ümberpõike ning jääb ohust puutumata. Hädapeatumine jätab sind avatuks teistele ohtudele pidurdades/ peale seisma jäämist. Kui on võimalikud mõlemad variandid, nii ümberpõikamine kui äkkpidurdamine- vali ohutum variant.
- Kui sa pead pidurdama siis ära satu paanikasse ning raba kõike mida saad. Kasuta pidureid nii nagu seda harjuatanud oled. Pidurdades proovi ka pilk peeglitesse suunata, et näha kas on oht tagant/ külgedelt. See võib aidata sul leida pääsetee. Pildil toodud näite puhul on auto pealetuleval teel, rattur pidurdab korraks tugevalt ja kui auto on ohutult möödunud, jätkab sõitu. Proovi vältida keeramise ajal pidurdamist, eriti kui teepind on konarlik või märg. Harjutamise ja ettekavatsetusega võid sa muuta oma sõidu ohutumaks ja stressivaesemaks.
See artikkel on avaldatud 1999. aasta Augusti Sport Rider´i numbris.
-
Teema algataja - Postitusi: 36
- Liitunud: 11 Mai 2006, 22:12
- Tsikkel: GSX-R 750 L0
- Asukoht: Lõuna osariigid
Esirattal sõitmine (pidurdamine)
Näha Ethan Hunt´i esirattal sõitmas ise samal ajal pahasid tapmas Mission Impossible 2-s?
Hea küll, siin õpid kõigepealt kuidas tagaratas maast lahti saada.
Aga enne kui sa proovid midagi allpool õpetatust, tea, et trikid mootorratastel on väga ohtlikud ja seadusevastased tehes neid üldises liikluses ning parklates.
Ja muidugi ole valmis maksma varuosade ning vigastuste eest mis harjutamisega kindlasti kaasnevad...
Sa siiski tahad teada kuidas esirattal sõita?
Tegelikult on see lihtne kui tead väikest saladust.
Ja see saladus on...
Kiirusel 65 km/h esirattal pidurdamine = esiosa libisemine (lohamine)
Kiirusel 15 km/h esirattal pidurdamine = kerge trikk. Rakenda esipidurit sujuvalt, mitte kiiresti ja tugevalt.
Ehk siis lihtsalt harjuta kiirusel 15-25 km/h. Miks just sellisel kiirusel? Kuna siis on meil rohkem kindlust ning see on palju ohutum. Harjutada seda vaikselt ja sujuvalt ongi kõige tähtsam, ent see ei ole kõik:
Sõida kiirusel 15 km/h. Selleks leia ohutu plats, tee mõned tiirud- sõida iga korraga aina agressiivsemalt, et saaksid tunnetuse kätte.
Kõigepealt haara esipidurit sujuvalt ning rakenda üha rohkem pidurit kuni esiots on täielikult „laetud”. Harjutades (enne kui oskad esirattal täielikult seisma jääda) lase pidur enne ratta täielikku seisma jäämist lahti- harju säilitama tasakaalu peale piduri lahti laskmist.
Esihargi „laadimine” on oluline, kuna see kannab ratta raskuse esiotsale üle enne kui tagaosa üles tõuseb. Sul ei õnnestu esirattal sõitmine kui rakendad silmapilkselt piduri lõpuni. See põhjustab esiratta libisemise/lohisemise (isegi 15 km/h kiiruse juures, kui liiga kiiresti tõmmata).
Miks? Kui tsikli koguraskus ei ole suunatud esirattale, siis pidurdamise jõud on suurem kui rehvi pidurdusvõime (-jõud) ning ratas hakkab lohama. Seda sellepärast et pidurdusjõud (hõõrdumine) on vastavuses jõuga, mis surub ratast vastu maad (vertikaalselt). Kui ratta esiosa „sukeldub” , hoiab tsikli koguraskus esiratast vastu maad.
Jätka pidurihoova vajutamist tagaratta üles tõusmiseni. Samas ole valmis pidurit lahti laskma kui tunned et tagaosa on liiga kõrgel. Oleks hea mõte vabastada pidur niipea kui tagaratas tõuseb õhku- parem harjuda ning minna edasi järk-järgult.
Ära kasuta tagumist pidurit lootuses et tagapidur hoiab ära rattal ümber minemist nagu see on tagarattal sõitmise puhul. Muide, rakendades tagapidurit samal ajal kui tagaosa õhus on- see muudab tasakaalu hoidmise maandumisel raskemaks.
Tasakaal on väga tähtis trikiga hakkama saamisel ilma koormamiseta. Tavaliselt ebaõnnetunud stoppie korral oled sa sunnitud jala maha panema. Kui sa sõidad esirattal pidurdamise ajal otse edasi siis on see palju lihtsam.
Hoia tsikkel esimesel käigul, kuna sa ju tahad kiirendada niipea kui oled maandunud- ratta tasakaalus hoidmiseks (ja jätta pealtvaatajad selja taha! )
Õigesti sooritatud esirattal sõitmine kestab 2-3 (või isegi rohkem) sekundit ning kindlalt maandudes on sul jalad jalatugedel – valmis edasi sõitmiseks. Maanduda natuke vildakalt ent siiski perfektselt tasakaalus olles näeb isegi mõningatel põhjustel lahedam välja.
On olemas ka palju peenemaid trikke nagu püsti seismine enne pidurdamist et esirattal sõit kauem kestaks, ent seda ma ei soovitaks algajatele.
Naudi ja ohutut sõitu!
-
Teema algataja - Postitusi: 36
- Liitunud: 11 Mai 2006, 22:12
- Tsikkel: GSX-R 750 L0
- Asukoht: Lõuna osariigid
Hr Viltu kirjutas:ma midagi leitsin
1000cc-ste puhul pead sa palju vähem gaasi vajutama esirattal sõitmiseks- keerake minu CBR954RR-il link põhja ning olete kohe persili.Ma oletan, et seal on perseli. Praegu kõlab nagu pesupulber.
Ning vist ikka tagarattal.
Tõesti nagu pesupulber...
Parandame ära..
-
- Postitusi: 17
- Liitunud: 03 Mai 2008, 01:09
- Tsikkel: Honda Shadow 750 Aero
- Asukoht: Tartu
Sinu tõlketööd lugedes tuleb meelde minu enda esimene tõsisem tõlkimine. Töö on iseenesest hästi tehtud. Keelt sa ilmselgelt valdad, aga lauseehitus kipub inglisekeelseks minema - kuidagi kandiline on lugeda. Soovitada oskan ainult niipalju, et pühi originaaltekst peast ja loe tõlgitud materjal kriitilise pilguga läbi ning anna asjale viimane lihv.
Näiteks sinu tekst:
Tasakaal on väga tähtis trikiga hakkama saamisel ilma koormamiseta. Tavaliselt ebaõnnetunud stoppie korral oled sa sunnitud jala maha panema. Kui sa sõidad esirattal pidurdamise ajal otse edasi siis on see palju lihtsam.
Ja minu kommentaar:
Esimesest lausest ei saagi tegelt täpselt aru, aga edas kirjutaks mina nii...
Tavaliselt oled ebaõnnestunud stoppie korral sunnitud jala maha panema. Palju lihtsam on triki sooritamine siis, kui säilitad esirattal pidurdamise ajal sirget sõidujoont.
Initsiatiiv on vägagi tervitatav, jõudu ja jaksu edaspidiseks.
-
Teema algataja - Postitusi: 36
- Liitunud: 11 Mai 2006, 22:12
- Tsikkel: GSX-R 750 L0
- Asukoht: Lõuna osariigid
teejooksik kirjutas:Sinu tõlketööd lugedes tuleb meelde minu enda esimene tõsisem tõlkimine. Töö on iseenesest hästi tehtud. Keelt sa ilmselgelt valdad, aga lauseehitus kipub inglisekeelseks minema - kuidagi kandiline on lugeda. Soovitada oskan ainult niipalju, et pühi originaaltekst peast ja loe tõlgitud materjal kriitilise pilguga läbi ning anna asjale viimane lihv.
Näiteks sinu tekst:
Tasakaal on väga tähtis trikiga hakkama saamisel ilma koormamiseta. Tavaliselt ebaõnnetunud stoppie korral oled sa sunnitud jala maha panema. Kui sa sõidad esirattal pidurdamise ajal otse edasi siis on see palju lihtsam.
Ja minu kommentaar:
Esimesest lausest ei saagi tegelt täpselt aru, aga edas kirjutaks mina nii...
Tavaliselt oled ebaõnnestunud stoppie korral sunnitud jala maha panema. Palju lihtsam on triki sooritamine siis, kui säilitad esirattal pidurdamise ajal sirget sõidujoont.Initsiatiiv on vägagi tervitatav, jõudu ja jaksu edaspidiseks.
Edaspidisest rääkides on soolas taolised teemad: sõitmine pimedas, ratturite räpased trikid ja mõni teemake veel..
Luban kriitilisemalt tõlgitud texte jälgida!
Ei hakka sellejaoks uut teemat tegema, sobib enamvähem ka siia teemasse, oleks vaja ingliskeelseid vastseid sõnadele:
aju (mootorratta juhtaju siis)
kondekas vms (seadeldis mis tegeleb laadmisisega, mitte genekas)
tagaiste (backseat??)
tagatuli (backlight/rearlight?)
esituli (front light?)
vasak jalaraud
Kuidas kirjeldada/nimetada lülitit mis asub lenksul (parempoolne, see komplekt kus saab käivitada ja suretada ratast)
Loodan et keegi aitab, enda inglisekeel väga nõrk.
PS. eelmised tekstid on väga head ja kasulikud, kuna ise ingliskeelega täitsa sinapeal ei ole, siis väga kasukil materjal minujaoks, tänud.
CarPC kirjutas:Klenovitz kirjutas:kondensaator - condenser/capacitor
esituli - headlight
tagatuli - tail-light
lenksul asub starter - electronics glow switch
tagaiste- back seat
Tänud,
aju ja jalarauad jäänud veel.
Aju oleks järsku ECU (Electronic Control Unit) ? Palun parandage kui eksin
Vasak jalaraud oleks siis "left foot peg" näiteks.
Yamaha YZF 750R: R.I.P
Yamaha R1: Up & Running
Common fault as with most higher powered bikes is a tendency for the rubber bits to loose contact with the asphalt, resulting in uncontrolled abrasion of the upper and side parts.
-
- Mode
- Postitusi: 3133
- Liitunud: 26 Mai 2003, 21:00
- Asukoht: TLN
- Tänanud: 1 kord
- Tänatud: 1 kord
Hr Viltu kirjutas:ma midagi leitsin
1000cc-ste puhul pead sa palju vähem gaasi vajutama esirattal sõitmiseks- keerake minu CBR954RR-il link põhja ning olete kohe persili.Ma oletan, et seal on perseli. Praegu kõlab nagu pesupulber.
Ning vist ikka tagarattal.
jutt käib siiski tagarattal sõidust. ja veel - leidma / leidsin..
aga Salukas on tubli
-
- Postitusi: 2430
- Liitunud: 14 Juun 2005, 01:37
- Tsikkel: gixxer
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 1 kord
- Tänatud: 9 korda
- Kontakt:
Re: Palun vigade parandust tõlgitud artiklitele!
Kuule sa oled täitsa lahe mees. Külla satud siis kostitan
-
- Postitusi: 842
- Liitunud: 21 Apr 2007, 11:05
- Tsikkel: Suzuki DL650 V Strom
- Asukoht: Tartumaa
- Kontakt:
Re: Palun vigade parandust tõlgitud artiklitele!
Oleks vist aeg teha uus teema, kuhu kõik õpetlikud artiklid kokku korjata. Niiöelda väike käsiraamat:)
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.