LED-id mootorrattal

Kui mutrivõti peos püsib (või siis üldse ei püsi), kui vajad abi või nõu mootorratta remondil või soovid tehnika üle arutleda. Kui pluss ja miinus on lootusetult segi ja amprid ajavad volte taga.

Moderaator: Moded

Foorumi reeglid
Vältimaks asjatuid postitusi ja saamaks kiiremaid asjakohaseid vastuseid, peab teema sisaldama järnevaid detaile:
  1. Pealkirjas: Tsikli mark ja lühike vea kirjeldus (kui täpsemini ei ole võimalik siis näiteks: probleem mootoris, probleem piduritega jne)
  2. Sisus võimalikult täpne vea kirjeldus ja mootorratta mark ning väljalaskeaasta

NÄIDE: Honda Hornet, tühikäiguga probleem.

Valesti alustatud ning sisutühjade teemade puhul on moderaatoril õigus teema kustutada!
Kasutaja avatar

mella
Postitusi: 4580
Liitunud: 12 Apr 2005, 19:55
Tänatud: 1 kord

Lugemata postitus Postitas mella »

kris. kirjutas:

Variant C.

Ei ole variant C ;) Ta viskab selle peale 2 paralleelühenduses koormustakistit jadamisi LED-ga.

Kasutaja avatar

kris.
Postitusi: 2405
Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
Tsikkel: FLTRXS
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 12 korda
Tänatud: 25 korda

Lugemata postitus Postitas kris. »

Nojah, minu jaoks näitas C kuidas rööpühendus käib :-). Aga minu viidatud lingi järgi ühendades ei tohiks küsimusi tekkida.

Mella lahenduskäigule eriti midagi lisada ei ole. Kui siis ehk seda et esmases lähenduses (see oli elektroonikute üks lemmiväljendeid, normaalsed inimesed võivad seda lugeda kui "mitte liiga täpseks minnes") võib olemasoleva LED-i ahela takistuse arvutamisel arvestamata jätta kuna see on suurusjärk suurem kui lisatakisti oma ja põhiline vool läbib lisatakistit. Mida tegelikult Mella ka mainis.

Minupoolne lisaküsimus oleks selles, kas LED-i vastu on vahetatud ainult 1 pirn või mõlemad? Kui üks, oleks originaalahela takistus u 8oomi. 5 oomise takisti kasutamisel vilgub tuli lihtsalt veidi aeglasemalt kui originaalpirniga ja takistil eraldub mõttetult palju soojust. NB! Selline koormustakisti läheb pikemaajaliselt töös olles VÄGA kuumaks. Seepärast on korralikel koormustel lisaks takistile ka radiaator. Kui ohutulesid ei ole või neid ei kasuta, siis normaalse suuna näitamisel korral ei ole kuumenemine probleem.

terv
kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light


Alwayslate
Postitusi: 373
Liitunud: 16 Mai 2006, 17:08
Asukoht: Tallinn/Merivälja
Kontakt:

Lugemata postitus Postitas Alwayslate »

Uni hakab silmast ära minema ja asjad selguma.
Ehk siis,takisti tuleb ühendada vooluahelasse kui tarbija,mitte kui lihtsalt tükk midagit + juhtme vahele.
Nüüd ma tean kah mis mind segadusse ajas.Auto helitehnikas kasutatakse takisteid lõikesageduste muutmiseks just nii nagu mina neid ühendasin vanast harjumusest.
Edit:Tänud kõigile kes viitsisid mind harida.Eriauhinnana :bsmile: Kris-ile ,kes seda kell 3 öösel viitsis teha :D
Edit2:Tegu on suzuki sv 1000 aftermarket tagatulega,millel on suunad tagatule sees.
Edit3:
Midagi sellist siis eesti keeles?

Pilt

Minsk->Jawa->Yamahaxj600n->Yamaha dragstar 650->Suzuki TL1000S->SV 1000 S-> TL1000R
Kasutaja avatar

kris.
Postitusi: 2405
Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
Tsikkel: FLTRXS
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 12 korda
Tänatud: 25 korda

Lugemata postitus Postitas kris. »

Joonis ei ole päris täpne. Suunatulele ei tule sisse mitte harilik +12V vaid see juhe läheb suunareleesse. Nii et kui jooniselt +12V ära koristada ja juhtme teise otsa suunarelee joonistada, siis on OK 8) .

terv
kris@tähenärija
XVZ-13 TF - Big Blue Light

Kasutaja avatar

mella
Postitusi: 4580
Liitunud: 12 Apr 2005, 19:55
Tänatud: 1 kord

Lugemata postitus Postitas mella »

Suzumen kirjutas:

Takistiga koormatakse ahel maha (kui ei kasutata elektroonilist suunareleed, on see vajalik). Ehk siis ahela koormustakistus peaks olema sama, kui pirnidega. Suunarelee vilgub vastavalt ahela koormustakistusele. Üritasin hästi maakeeli lahti seletada, kuna füüsikatundides ei käidud. R=U/I , sellest ei saa üle ega ümber :D

Justnimelt. Aga sa varemalt seletasid seal võimsusest, läbimõõdust ja papakoidest, mis probleemi suhtes sekundaardse tähtsusega ;) Ilmselt olid mõisted vähe sassis.

Kasutaja avatar

Marauder
Postitusi: 326
Liitunud: 10 Juul 2004, 12:32
Tsikkel: Hornet 600 '03
Asukoht: Kuressaare

Lugemata postitus Postitas Marauder »

Isetegemiseks häid vöimsaid ja soodsaid LED'e saate siit: http://foorum.hinnavaatlus.ee/viewtopic ... highlight=

Aitan Ebay'st asjade tellimisega või maksmisega.
Kasutaja avatar

mella
Postitusi: 4580
Liitunud: 12 Apr 2005, 19:55
Tänatud: 1 kord

Lugemata postitus Postitas mella »

Minuarust on ühel teisel tuntud pakkujal tunduvalt võimsamad ja suurema nurgaga LED-d. Kuigi hind pole nii soodne, on parameetrid hoopis teisest klassist.

http://www.macustom.eu/ee/products/cat/92

Kasutaja avatar

ping
Postitusi: 1229
Liitunud: 22 Mär 2005, 23:45
Asukoht: Tallinn

Lugemata postitus Postitas ping »

Kasutaja avatar

Koljat
Postitusi: 10
Liitunud: 20 Juun 2004, 20:13
Asukoht: Tallinn, Suur-Sõjamäe 14C

Lugemata postitus Postitas Koljat »

Tegelikult tootevalikus on rohkem LED-e (viimati sain kokku 31 eri tüüpi).
üldiselt ei kasuta suurte mcd (valgustugevus) ja väikese nurgaga LED-e, kuna ei vaja valgust, mis valgustab väikest ala.

Tegelikult iseloomustab valgusjõudu paremine Lumen. Põhimõtteliselt siis summaarne valgus, mis LED-ist tuleb.

Väike näide:

OSER5AA1B, punane 2000mcd, 100 kraadi=4,5 lumenit
või siis punane, 18000mcd, 25 kraadi=2,9 lumenit

Ümber arvutuseks kasutasin calculaatorit: http://www.lite-knight.com/lumencalculator.htm

Põhjus, miks otsustasin sel teemal on see, et paljud kahtlevad, kas 2000mcd LED üldse midagi näitavad ka. nagu näha, annab laia nurgaga 2000mcd LED palju rohkem valgust kui suure mcd väikese nurgaga LED.

Eks sealt tulevad ka hinnad. kitsad odavamad, laia nurgaga kallimad.

Kõik parandused, arvustused, mõtted oodatud.

M.A.custom - Kvaliteetsed LED ja elektroonika erilahendused ideest teostuseni
Kasutaja avatar

margus014
Postitusi: 1017
Liitunud: 20 Mär 2006, 08:08
Tsikkel: Suzu DR-Z400
Asukoht: Viimsi
Tänanud: 3 korda
Tänatud: 1 kord

Lugemata postitus Postitas margus014 »

hetkel pakkuda: :wink:

10mm valge led (ülivõimas)
280000mcd
7000K valgustemp
40° vaatenurk
3.4-3,8V
100mA
0,4W
Hetkel alles: 95tk
Hind: 25EEK/tk
juurde saab veel osta takistid 12V peal töötamiseks (1 takisti on 1,5EEK)

arvutuslikult on nad 106,12 lumenit, mis on peaaegu võrdne 15W hööglambiga :wink: (ei ole seda veel praktikas testind)

Kasutaja avatar

kris.
Postitusi: 2405
Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
Tsikkel: FLTRXS
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 12 korda
Tänatud: 25 korda

Lugemata postitus Postitas kris. »

Kuidas on kogemused pingetega erinevatel tsiklitel, näiteks kui suur pinge jõuab pidurituleni? Minu garaazhis olevatel Yamudel on see ca 1,5-1,8V aku pingest madalam :shock: . Võib seda normaalseks lugeda ... on see ainult Yamule iseloomulik kiiks?

terv
kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light

Kasutaja avatar

Mix
Postitusi: 1247
Liitunud: 18 Mär 2004, 16:25
Tsikkel: tsiklit netu.
Asukoht: Tartu, Estonia

Lugemata postitus Postitas Mix »

kris. kirjutas:

...Minu garaazhis olevatel Yamudel on see ca 1,5-1,8V aku pingest madalam :shock: .

´
Kusagil skeemis on miskiks lahtisidestamiseks või vooluahelate eraldamiseks mõni diood või dioodide plokk vahel...
Lihtsalt hüpotees. :roll:

Kasutaja avatar

margus014
Postitusi: 1017
Liitunud: 20 Mär 2006, 08:08
Tsikkel: Suzu DR-Z400
Asukoht: Viimsi
Tänanud: 3 korda
Tänatud: 1 kord

Lugemata postitus Postitas margus014 »

mida sinu yamahadel tagatuledeks kasutatud on (kas hõõgpirnid või LED'id)??

Kasutaja avatar

ping
Postitusi: 1229
Liitunud: 22 Mär 2005, 23:45
Asukoht: Tallinn

Lugemata postitus Postitas ping »

Pingelang juhtmestikus täitsa tavaline. Vanematel masinatel süüdi selles klemmide oksüdeerumine ja uuematel peenikesed juhtmed õhukese isolatsiooniga. Isolatsioon on nii nõrk, et niiskus läheb läbi selle sisse ja sööb juhtmel soone seest ära. Hästi on see näha prantsese autodel mil parem esituli kollasem kui vasak sest juhe pikem.
Audil näiteks oli lubatud parempoolse lähitule juhtmele pingelang 1,8V (vasemale 1,6).
Pingelang ränidioodil 0,6- 0,8V. (Generaatori) kahekihilisel dioodil kaks korda rohkem.

Kasutaja avatar

kris.
Postitusi: 2405
Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
Tsikkel: FLTRXS
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 12 korda
Tänatud: 25 korda

Lugemata postitus Postitas kris. »

Originaalpirnid on hõõglambid. Elektriskeemis mingeid dioode vahel ei ole, lihtsalt kadu juhtmetes, lülitites, releedes jne. Kui juba autodel 1,6/1,8V normaalseks loetakse, mis siis minagi siin põen. Lihtsalt LED-ga mängides tuleb enne pinge ära mõõta ja siis takisteid arvutama hakata.

terv
kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light


tazavi
Postitusi: 725
Liitunud: 23 Okt 2006, 17:12
Tsikkel: iž jupiter 3
Asukoht: Kuressaare
Tänatud: 2 korda
Kontakt:

Lugemata postitus Postitas tazavi »

aga vea otse akult uued jämedad juhtmed tuledeni ja olemasolevaid tulede juhtmeid kasuta releede käivitina, saab hoopis ergemad tuled. (tavalise hõõglambi puhul pidi paar volti pingelangu pirnil tähendama 50% kehvemat valgustugevust, olen kuskilt kuulnud). Aga kui uued jämedad juhtmed otse akult vedada, saab paar volti erguma särtsu ja sellega seoses ja eredamad tuled. 1,6V puhul on pinge ju juba 13% nõrgem kui ettenähtud 12V (tegelikult peaks olema 13,4 ringis asi, seljuhul on protsent 12). Mis on päris suur arv.

näiteks minu jupiteri 6V puhul selle 1v pingelangu puhul jämedate juhtmete kasutus on nr 1 kui tahta midagigi hämaras näha (pimedas nagunii ei näe midagi :P)

Kasutaja avatar

borq
Postitusi: 1222
Liitunud: 18 Mai 2006, 01:00
Tsikkel: yamaha roadstar
Asukoht: on
Kontakt:

Lugemata postitus Postitas borq »

kris. kirjutas:

Kuidas on kogemused pingetega erinevatel tsiklitel, näiteks kui suur pinge jõuab pidurituleni? Minu garaazhis olevatel Yamudel on see ca 1,5-1,8V aku pingest madalam :shock: . Võib seda normaalseks lugeda ... on see ainult Yamule iseloomulik kiiks?

polegi nii täpselt asja uurinud, aga suutsid äratada huvi - peab minema ja pingelangu aku ja piduritule vahel ära mõõtma, vaatame, mis Dragil näitab...

kui seda LEDi tule vastu vahetamise kontekstis vaadata, siis tegelikult pole see LEDi puhul nii suur probleem - LEDi voolutarve palju väiksem ja seega ka sellised soojuseks kaduvad pingelangud väiksemad...

lisaks on sellised pingelangud suht püsivad (kui just pole tegu mingi viletsa kontaktiga, mis aegajalt paremini voolu juhib), suurem mure on pingeregulaatorist tuleva pinge kõikumine erinevate mootori pöörete ja erinevate voolutarbijate ühendamise tõttu - see mõjutab LEDi valgustugevust oluliselt rohkem :-(

Raul

Fakt, et meduusid on suutnud elada ilma ajudeta mitu miljonit aastat, annab lootust nii mõnelegi inimesele :twisted:

Kasutaja avatar

kris.
Postitusi: 2405
Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
Tsikkel: FLTRXS
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 12 korda
Tänatud: 25 korda

Lugemata postitus Postitas kris. »

borq kirjutas:

kui seda LEDi tule vastu vahetamise kontekstis vaadata, siis tegelikult pole see LEDi puhul nii suur probleem - LEDi voolutarve palju väiksem ja seega ka sellised soojuseks kaduvad pingelangud väiksemad...

Kui juba spetsiaalselt mõõtma hakkad, võiks seda teha nii koormatud kui koormuseta juhtmega ehk ilma pirnita :wink: .

terv
kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light

Kasutaja avatar

borq
Postitusi: 1222
Liitunud: 18 Mai 2006, 01:00
Tsikkel: yamaha roadstar
Asukoht: on
Kontakt:

Lugemata postitus Postitas borq »

kris. kirjutas:

Kui juba spetsiaalselt mõõtma hakkad, võiks seda teha nii koormatud kui koormuseta juhtmega ehk ilma pirnita :wink:

tere Kris

kui aku ja tagatule vahel ainult peenikesed juhtmed ja klemmide takistus on, siis ilma pirnita (koormuseta) peaks teoreetiliselt näitama täpselt aku pinget - kui ka siis on pingelang, peab ahelas olema mingi "tark" elektriröövel ;-)

aga uurime järele :idea:

Raul

Fakt, et meduusid on suutnud elada ilma ajudeta mitu miljonit aastat, annab lootust nii mõnelegi inimesele :twisted:

Kasutaja avatar

kris.
Postitusi: 2405
Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
Tsikkel: FLTRXS
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 12 korda
Tänatud: 25 korda

Lugemata postitus Postitas kris. »

Tulede vool läbib enne pirnini jõudmist nii mõnedki jagatud koormusega juhtmed, lülitid, releede kontaktid jms. Minu Yamudel on pingelang juba ka ilma koormuseta, koormus lihtsalt suurendab seda. TDM-l näiteks töötab tagumine pidurituli enam-vähem 11V-ga, samas kui aku klemmidel on pinge veidi alla 13V. Arvutasin LED-i eeltakistuse 11V peale ja seks korraks oli teema lahendatud. Venturel vedasin lisatuledele (LED) jaoks eraldi toite.

terv
kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light

Viimati muutis kris., 09 Apr 2008, 09:09, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar

borq
Postitusi: 1222
Liitunud: 18 Mai 2006, 01:00
Tsikkel: yamaha roadstar
Asukoht: on
Kontakt:

Lugemata postitus Postitas borq »

kris. kirjutas:

Tulede vool läbib enne pirnini jõudmist nii mõnedki jagatud koormusega juhtmed, lülitid, releede kontaktid jms.

õige muidugi :wack: ega seda koormust siis päris maha saagi, kui vahepeal ühised traadid...

tead, unine pea liidab ja lahutab hästi, aga üldse ei jaga ;-)

Raul

Fakt, et meduusid on suutnud elada ilma ajudeta mitu miljonit aastat, annab lootust nii mõnelegi inimesele :twisted:

Kasutaja avatar

ping
Postitusi: 1229
Liitunud: 22 Mär 2005, 23:45
Asukoht: Tallinn

Lugemata postitus Postitas ping »

Pingelang tekkib ka massijuhtmel.
Töötava mootoriga on köige kõrgema pingega punkt generaatori (pingeregulaatori) väljund klemmil.

Kasutaja avatar

Marauder
Postitusi: 326
Liitunud: 10 Juul 2004, 12:32
Tsikkel: Hornet 600 '03
Asukoht: Kuressaare

Re: led -id

Lugemata postitus Postitas Marauder »

Terv,

Nimelt mul selline küsimus, et kas see on normaalne, et takistid lähevad soojaks/kuumaks?

Ühendatud on mul 5 ledi rivvi, ühe takisti alla. Pilt ka allpool.
12V süsteem

Pilt

Aitan Ebay'st asjade tellimisega või maksmisega.
Kasutaja avatar

-ShadowofDeath-
Postitusi: 318
Liitunud: 01 Mär 2006, 16:13
Asukoht: Saue

Re: led -id

Lugemata postitus Postitas -ShadowofDeath- »

Marauder kirjutas:

Terv,

Nimelt mul selline küsimus, et kas see on normaalne, et takistid lähevad soojaks/kuumaks?

Ühendatud on mul 5 ledi rivvi, ühe takisti alla. Pilt ka allpool.
12V süsteem

Pilt

OT:Kas mõtekam poleks nii teha, et igale ledile oma takisti, siis põleks neli ledi ikka edasi kui keskelt ühega midagi juhtuks, aga kui Sinu skeemis midagi mõne lediga juhtub, siis kustub kõik ära ju, või olen ma millestki valesti aru saanud?

Zid Pilot
Baotian Freedo 4
Stella V-50
Müüa Fiat Panda 06!
Kasutaja avatar

mella
Postitusi: 4580
Liitunud: 12 Apr 2005, 19:55
Tänatud: 1 kord

Re: led -id

Lugemata postitus Postitas mella »

kui on palju LED-e või oled need suure voolu peal käima pannud, siis väiksem takk võib soojaks minna küll- Kusagil peab see võimsus ju hajuma ;)

pane võimsam takisti siis.

20mA LED 20mA reziimis küll ühtki takistit kuumutada ei tohiks.

Kasutaja avatar

Hans
Postitusi: 1242
Liitunud: 14 Sept 2004, 11:53
Asukoht: Tallinn, Nõmme
Kontakt:

Re: led -id

Lugemata postitus Postitas Hans »

-ShadowofDeath- kirjutas:

OT:Kas mõtekam poleks nii teha, et igale ledile oma takisti, siis põleks neli ledi ikka edasi kui keskelt ühega midagi juhtuks, aga kui Sinu skeemis midagi mõne lediga juhtub, siis kustub kõik ära ju, või olen ma millestki valesti aru saanud?

Ledidega ei juhtu midagi, nende eluiga on nii pikk, et enne mädaneb ratas ümbert ära kui led otsad annab :roll:

V-MAX

sentry
Postitusi: 168
Liitunud: 22 Juul 2007, 14:16

Re: led -id

Lugemata postitus Postitas sentry »

igale LEDile käib eraldi takisti , nii öeldi Oomipoes

Kasutaja avatar

Marauder
Postitusi: 326
Liitunud: 10 Juul 2004, 12:32
Tsikkel: Hornet 600 '03
Asukoht: Kuressaare

Re: led -id

Lugemata postitus Postitas Marauder »

igale ledile oma takisti, siis läheb ruumiga kitsaks ju...

Aitan Ebay'st asjade tellimisega või maksmisega.

sentry
Postitusi: 168
Liitunud: 22 Juul 2007, 14:16

Re: led -id

Lugemata postitus Postitas sentry »

ei tea mida teha tahate, pole seda teemat eriti lugenud.
aga see takisti on ju imeväike, juhtmega sama suur, natuke tinutamist, isoleer teip ümber ja ongi valmis...

Kasutaja avatar

kris.
Postitusi: 2405
Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
Tsikkel: FLTRXS
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 12 korda
Tänatud: 25 korda

Re: led -id

Lugemata postitus Postitas kris. »

Oomipood = teooria. Praktika = LED-d järjestikku ja üks takisti voolu reguleerimas 8) .
Kui võimsaid LED-e kasutad, siis peab ka takisti vastav olema. Ise just käisin oomipoest 1W takisteid ostmas - LED-de vool on 0.1A :twisted: . Üldiselt tuleks järjestikku panna selline hulk LED.e, et takisitile jääks võimalikult väike pinge - siis võib mõnes lahenduses kasvõi SMD takisteid kasutada.

terv
kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light

Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta remont, tehnika, elekter ...”