Ärge vedage baiki käima!!!
-
- Postitusi: 1754
- Liitunud: 27 Dets 2005, 17:55
- Tsikkel: Kawa GPZ 550, W800, Jawa 350
- Asukoht: Tartu
- Tänatud: 27 korda
Mõtlen siin kah.... ainus, mis midagi sellist suudaks korda saata, on löökkoormus. Ainus. Blokis tagarattaga järellohistamine sellega hakkama ei saa. Ja kui sidur ühendada libistades, ei juhtu vast ka midagi.
AGA kui lasta sellistel pööretel sidur plaksti lahti, ongi vaid kaks võimalust.
- Kehv sidur libiseb läbi ja mootor käivitub.
- Sidur ei libise läbi ja kogu löökkoormus kantakse edasi väntvõllile. 4-potise mootori ringiajamiseks on vaja siiski märkimisväärset jõudu. Aga mis tähtsaim, mootori pöörlevatel osadel on märkimisväärne inerts. Kui mootor seisab ja sa üritad talle mingi sekundikümnendiku jooksul tekitada ikka päris kõrged pöörded, siis on selge, et mootor neid pöördeid hetkega ei saavuta ja just seesama inerts ongi see jõud, mis siis väntvõlli pidurdab. Keti tõmbepool ju tegelikult rebib väntvõlli enda poole. Ja kui selle tulemusel tekkima pidav pöörlemine on takistatud (kiirendus sellisel löögil on teoreetiliselt ju lõpmatu), siis seesama tõmme tõmbabki võlli otsa kõveraks.
Hammaste mahatõmbamisega on see lugu, et käigukastis on ju käik juba lülitatud ja hambad hambumises, seega siduri ühendamisel seal purustavat lööki ei teki. Survetugevustest aga piisab hammastel küll ja veel, et mujal midagi puruneks (nt kõverdub vända otsale lisaks või selle asemel mõni võll kastis). Ketihammasratta hambaid on aga hambumises korraga niivõrd palju, et ei maksa oodata seal hammaste maha viskamist - nende ristlõikepind on kordades suurem kui vända otsa diameeter. Nõrgim sõlm paraku ongi väntvõlli ots (see ju konsool).
Ma ei tea, kas suutsin end arusaadavaks teha.
Muide, arvan ka, et näiteks kui puruneb veokett ja see peaks plaksuga kuhugi kinni kiiluma, juhtub täpselt sama asi. Loha-pidurdamisel aga ei juhtu, kuna pidur ei rakendu kunagi nii järsu löögiga. Ja maantee hõõrdejõu neelavad pidurid, see ei kandu väntvõllini. Arvestage, et löök mõistena on momentaalne pidurdus. Seal ei ole hõõrdejõude. Pidurdusmaa on 0 või siis niipalju, kui võimaldab materjali elastsus. Sa võid klaaspudelil seista. Aga lase ta meetri kõrguselt kukkuda...
Samas, arvan, et siduri pehmel käsitsemisel mitte midagi sellist ei juhtu. Siiski, isegi Jawat ei joostud kunagi käima 1. käiguga. Ikka teisega. Ja isegi kõndimise kiirusest piisab - kui sellega ei käivitu, on rike mujal.
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.