LED-id mootorrattal
Moderaator: Moded
Vältimaks asjatuid postitusi ja saamaks kiiremaid asjakohaseid vastuseid, peab teema sisaldama järnevaid detaile:
- Pealkirjas: Tsikli mark ja lühike vea kirjeldus (kui täpsemini ei ole võimalik siis näiteks: probleem mootoris, probleem piduritega jne)
- Sisus võimalikult täpne vea kirjeldus ja mootorratta mark ning väljalaskeaasta
NÄIDE: Honda Hornet, tühikäiguga probleem.
Valesti alustatud ning sisutühjade teemade puhul on moderaatoril õigus teema kustutada!
LED-id mootorrattal
Re: led -id
kas vajad indikatsiooniks või valgustamiseks?matcho kirjutas:kas keegi teab ehk kust saaks osta punaseid erineva suurusega üksikuid led-isid . neid kõige tavalisemaid kahe jalaga ..
olen paari aasta jooksul ehitanud erinevaid piduri-, gabariidi-, suuna- jms tulesid tsiklitele ja selletarbeks tellinud Oomipoest ja katsetanud erinevaid 5mm, 8mm, 10mm LEDe, et leida parima valgustugevusega isendeid...
kui huvitab, võin saadud kogemusi jagada - mõne LEDi leian sulle ka sahtlist...
Raul
Fakt, et meduusid on suutnud elada ilma ajudeta mitu miljonit aastat, annab lootust nii mõnelegi inimesele
-
- Postitusi: 2405
- Liitunud: 23 Mär 2004, 18:11
- Tsikkel: FLTRXS
- Asukoht: Tallinn
- Tänanud: 12 korda
- Tänatud: 25 korda

Kui kasutada LED-e tuledes, siis kas on mingi piirang valguse levimise nurgale? Sest mida väiksem nurk seda suurem valgustugemus jne ...
Kas maksimaalse heleduse saavutamiseks oled moduleerimist kasutanud, et soojenemist vältida?
terv
kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light
kris. kirjutas:Aga jäga meie kõigiga oma kogmusi.
Kui kasutada LED-e tuledes, siis kas on mingi piirang valguse levimise nurgale? Sest mida väiksem nurk seda suurem valgustugemus jne ...
Kas maksimaalse heleduse saavutamiseks oled moduleerimist kasutanud, et soojenemist vältida?
terv
kris.
XVZ-13 TF - Big Blue Light
Vahemärkus: LED ehk Light Emitting Diode ei soojene ... Kuna valgust annab mingine kristall ... Kui on takisti vahel siis takisti võib soojeneda...
Kui viitsid oodata, siis on mulle saabumas nädala pärast igas värvis lede (5mm), sealhulgas ka punaseid. Tükihinnaks 4eek. Valgustugevus 4000mcd ja valgusnurk oli minu meelest 30 kraadi.
Sulle teadmiseks, et valgustugevusega -1000, ei valgusta pmst midagi. Oomipoes on sobivate hinnaks mingi 10eek/tk. Niiet.

Oled ikka vähe suuremate kui 10mA dioodidega tegelenud? 1A vooluga superlight dioodid tulevad lausa radiaatorile kinnitamiseks mõelduna.Panthera kirjutas:Vahemärkus: LED ehk Light Emitting Diode ei soojene ... Kuna valgust annab mingine kristall ... Kui on takisti vahel siis takisti võib soojeneda...
Oomipoes on ka 15kraadi 50000mcd dioodid 10kr eestalbert52 kirjutas:Tükihinnaks 4eek. Valgustugevus 4000mcd ja valgusnurk oli minu meelest 30 kraadi.
Oomipoes on sobivate hinnaks mingi 10eek/tk. Niiet.


mella kirjutas:Oled ikka vähe suuremate kui 10mA dioodidega tegelenud? 1A vooluga superlight dioodid tulevad lausa radiaatorile kinnitamiseks mõelduna.Panthera kirjutas:Vahemärkus: LED ehk Light Emitting Diode ei soojene ... Kuna valgust annab mingine kristall ... Kui on takisti vahel siis takisti võib soojeneda...
Oomipoes on ka 15kraadi 50000mcd dioodid 10kr eestalbert52 kirjutas:Tükihinnaks 4eek. Valgustugevus 4000mcd ja valgusnurk oli minu meelest 30 kraadi.
Oomipoes on sobivate hinnaks mingi 10eek/tk. Niiet.mulle tunduvad kuidagi erksamad

päris julmalt LEDe järjest pista, niiet 12V kokku saab, on tiba riskantne tegevus, mis saab, kui mootor käima panna ja pinge 13,8 V tõusebalbert52 kirjutas:Tavalised ledid põlevad tavaliselt 3,3v pealt. Mootorratta akust tuleb 12v. Ühendamine käib nagu pildil näidatud: http://img167.imageshack.us/my.php?image=skeemoh7.jpg...

LEDide pingelang on jah kusagil vahemikus 2...3 V sõltuvalt tüübist, enamus 20mA LEDe jääb sinna 2V kanti ja ise olen neid järjestikku pannud ca 8...9 V jagu, ehk enamasti 4 tk, ülejäänud pinge tuleb takisti peale "kustutada" - takisti hoiab ka pinge kõikumise puhul voolu lubatud piires...
selliseid 4 kaupa gruppe tuleb siis tule sisse ära mahutada niipalju kui on ruumi või soove...
moduleerimisega ei ole LEDidest viimast proovinud välja pigistada, niikuinii suurem mure selles, et valguse väikese nurga tõttu on neid pigem rohkem vaja kõrvuti laduda ja teisalt tuleb igal aastal välja uus põlvkond LEDe, millel valgustugevus vähemalt kahekordne...kris. kirjutas:Kui kasutada LED-e tuledes, siis kas on mingi piirang valguse levimise nurgale? Sest mida väiksem nurk seda suurem valgustugemus jne ...
Kas maksimaalse heleduse saavutamiseks oled moduleerimist kasutanud, et soojenemist vältida?
oli küll mõte pidurituli ümber ehitada nii, et tule süttimisel vilguks see kõigepealt mõne sekundi jooksul ja siis jääks pidevalt põlema, aga seda põhiliselt parema nähtavuse, mitte nominaalist kõrgema voolu pärast...
ise olen põhiliselt kasutanud LEDe mille nurk on 30 kraadi kandis ja valgustugevus 15...20 000 mcd ümber ja nominaalvool 20mA - kui neid 25...30 tk nelja kaupa gruppi panna, saab täiesti eeskujuliku tagatule ehitada mille voolutarve pidurdamisel ca 150 mA, ehk siis tarbitav võimsus 2 W ringis...
katsetasin ka viimati uusi 50 000 mcd 100mA LEDe - valgustugevust neil tõesti südamest aga nendega tekib juba teine probleem, kui ikka suure (piduri, suuna) tule jagu neid kokku lapid, hakkab kogu tule voolutarve lähenema tasapisi tavapirni omale ja praktiline mõte kaob...
põhieesmärk siiski, vähemalt minul endal, on vähendada LEDide kasutamisega ratta üldist voolutarbimist, et siis kõik võimalik ülejääk lisada esituledesse

aga '13reede' poolt pakutud link on võimas, müts maha, väga ilus töö - võtan mingi aeg Andrusega ühendust, ehk saan isegi mõne asja hõlpsamini lahendatud, tänud vihje eest

anname andeksmarr kirjutas:ei ole ka mina veel näinud led´e mida peaks radikaga jahutama...

tead, maailm on täis igasuguseid uusi ja põnevaid asju, mida enamus meist pole veel näinud, ja neid tuleb kogu aeg juurde

20 aastat tagasi ei olnud ühtegi radiaatoriga jahutatavat mikroskeemi kasutusel, polnud lihtsalt vaja - aga mõni aeg tagasi ületasime selle maagilise piiri, kus arvutustehnika jahutamiseks kulub maailmas rohkem elektrit kui selle töös hoidmiseks!
head rattasõiduilma kõigile!
Raul
Fakt, et meduusid on suutnud elada ilma ajudeta mitu miljonit aastat, annab lootust nii mõnelegi inimesele
http://www.tevalo.ee/cgi-bin/web_store. ... 0-061#descmarr kirjutas:ei ole ka mina veel näinud led´e mida peaks radikaga jahutama...
- optimaalne LED-de valgusnurk võiks olla kuskil 60 kraadi. Väiksema nurga puhul saab küll tugevama valguse, kuid samas on seda näha vaid otse tagant ning veidi nurga all ei pruugi tuld pea üldse näha olla. Muidugi kui osad LED-d veel omakorda nurga alla panna, siis võiks vast kasutada ka väiksemat valgusnurka.
- valgustugevus kindlsti 3000 mCd või võimalusel veel suurem. Muide enamus Tevalos ja Oomipoes müüdavatest odavatest LED-dest just sellepärast ei sobigi, et nende valgustugevus jääb sinna 100 mCd kanti.
- kui kasutad ülal mainitud näitajatega LED-e näiteks suunatules, siis võiks/peaks neid olema vähemalt 10, kuid mida rohkem, seda parem loomulikult
- arvesta asellega, et asendades tavalise suunatule LED-dega hakkab enamikul ratastel seejärel suund oluliselt kiiremini vilkuma. Põjuseks, et relee ei saa piisavalt koormust. Lahenduseks on elekrtoonilise relee ehitamine (ei midagi keerulist) või siis suure võimsusega (~10W) takisti lisamine. See viimane lahendus ei anna muidugi võitu voolutarbimises ning peab arvestama, et see takisti läheb veidi kuumaks.
- iga LED-i ette eraldi takistit panna pole mõtet. Võiks näieks ühendada LED-d 5 kaupa jadamisi ning iga sellise jada ette 1 takisti. Kollased ja punased LED-d on tavaliselt ~2V/20mA ning sel juhul võiks kasutada 47Ω/2W takistit. Ja need jadad paned siis loomulikult omavahel rööbiti vooluahelasse ehk siis kogu asi selliselt:

- Saksast on võimalik tellida sobivaid LED-e hinnaga 1,5 - 2 eeku tükk. Seda muidugi eeldusel, et tellid neid üle kümne ning mida rohkem seda odavam, sest postikulu kogusest ei olene. Siit Eestist poest saad samasugused 10.-/tk. Mõne eraisikust "edasimüüja" käest 4.-/tk, mis on täitsa mõistlik arvestades, et saad need kohe kätte ning vaid mõnekümne LED-i puhul pole hinnavahe suur.
-
- Postitusi: 1754
- Liitunud: 27 Dets 2005, 17:55
- Tsikkel: Kawa GPZ 550, W800, Jawa 350
- Asukoht: Tartu
- Tänatud: 27 korda
tegelikult peaks olema nii, et pargina põledes on suurem takisti vahel, mis annaks voolu nii 25...50% jagu nimivoolust (sõltub LEDist ja vajalikust heledusest) ja pidurina väiksem takisti, mis annaks kogu lubatud voolu - pidurdamisel kogu pinge peale andmisel ilma takistita on LEDi läbipõletamise risk väga suur...matcho kirjutas:no ostsin ratta millel oli tagatuleks pandud neli 10 mm punast ledi . pargina põledes on takisti vahel ja siis põlevad tuhmimalt ja pidurdades jookseb vool otse peale siis põlevad eredalt . nüüd põles öks led läbi ja kuna nad on pandud khe kaupa jadamisi siis pooled pirnid enam ei põle ..
mul endal on lisapidurituli lahendatud nii, et pargina põlevad 2 LEDi ja pidurina tuleb 26 tk juurde...
kahe kaupa jadamisi? vist on ikka kaks 5st gruppi, kui pooled ei põle... tule, otsime vea üles ja hakkavad jälle kõik põlema

tegelikult vilgutatakse pidurituld nii 4...5 korda sekundi jooksul ja kindlasti selliselt, et põlemise aeg pikem ja kustunud oleku aeg just nii lühike, et seda veel korralikult märkab, selle aja jooksul vaevalt, et keegi ümber mõelda jõuab - ammu tehtud tuntud lahendus ja reeglina kiidetakse...Tsikkelröövel kirjutas:Täitsa OT, aga Borq, ära tee seda vilkuvat pidurituld või keegi lajatab sulle täpselt tagant sisse. Jubedalt eksitab. Vaatad, et pidurdab, siis tuli kustub, täpselt jõuad piduri lahti lasta, aga eesõitja pidurdab tegelikult ju edasi. Paar korda niimoodi ehmuda tulnud... SEE ASI ANNAB VASTUPIDISE EFEKTI.
kui keegi on sellise 1 sek põleb ja 1 sek kustunud vilgutaja teinud, siis sellega võib jah hoopis vastupidine effekt olla!
Raul
Fakt, et meduusid on suutnud elada ilma ajudeta mitu miljonit aastat, annab lootust nii mõnelegi inimesele
-
- Postitusi: 1754
- Liitunud: 27 Dets 2005, 17:55
- Tsikkel: Kawa GPZ 550, W800, Jawa 350
- Asukoht: Tartu
- Tänatud: 27 korda

Tuled teen nii heledad, et pimedas ei pimestaks. Kui ehitus jäetakse minu otsustada siis püüan mahutada nii palju LED-e kui võimalik.
Näiteid minu töödest
Siiani põhiliselt teinud autodele valgust. tsikli/rolleri tule ehituse vahe tuleb ainult hinnas - ehk siis kordades odavam, kuna tuled väiksemad ja lihtsamalt lahti võetavad.
Lisan ka lihtsalt ühe suvalise lingi, kus toote pdf-s näha, et "cooling required" ja teisel lehel radika nõutavad mõõdud.
-
- Postitusi: 1277
- Liitunud: 08 Veebr 2005, 12:08
- Tsikkel: XTZ 750,KTM 250 EXC,Beta 430RR
- Tänanud: 8 korda
- Tänatud: 45 korda

e-tähis on ju tule klaasi peal endiselt olemasisakene kirjutas:Veel selline küsimus - kuidas ARK-i, politsei ja ülevaatuse onud asjasse suhtuvad? Need tegelased ju iga asja peale e-tähist tahavad?

seda muidugi juhul, kui ainult tule sisu ümber ehitad...
Raul
Fakt, et meduusid on suutnud elada ilma ajudeta mitu miljonit aastat, annab lootust nii mõnelegi inimesele
Liitu vestlusega
Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige
Avan konto
Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.