Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Otsustasid endale mootorratta load teha ja mootorratturiks hakata? Räägi siin kõigest, mis on seotud mootorratta lubade, eksamite, koolituse, lihtsalt tsiklisõidu või liikluse ja seadustega. Kindlustusest räägi ka siin.

Moderaator: Moded

Kasutaja avatar

Madlobster
Toetajaliige
Postitusi: 3121
Liitunud: 30 Aug 2016, 12:52
Tsikkel: Honda VFR800, 2008
Tänanud: 484 korda
Tänatud: 579 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Madlobster »

no kui ei saa aru, mis slaidi põhjustab :)



Tsiteerides "klassikuid". "Mitte keegi ei saa mul keelata LS-i tõlgendada nii, nagu mina seda soovin."
Kasutaja avatar

villy
Postitusi: 1064
Liitunud: 29 Juul 2010, 08:11
Tsikkel: KTM690, TM300
Asukoht: Tallinn, Pääsküla
Tänanud: 186 korda
Tänatud: 116 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas villy »

will111 kirjutas: 25 Mai 2020, 16:47

rahvas, kes siin räägib tagaratta slaidimisest käikude alla löömise ja mootori pidurduse tõttu...ma ei tea mis nimelist lõvikonservi ja millises koguses te söönud olete aga soovitan ikka selliste muinasjuttudega maa peale tagasi tulla :lol: fantaasia on muidugi hea ja selle peale :bsmile:
kõik see värk on reaalne aga "vähe" teistel kiirustel ja "vähe" teistsuguse sõidustiili puhul kui ühel arvatavasti siiski suhteliselt rahulikult kulgeval tavasõitjal LINNA VAHEL ja 90 kraadiseid kurve võttes risttänavatel.
ühtlasi need sidurislaidid või kuidas te neid siin nimetate tulevad alati konkreetse koha peal (kui üldse). see on üldiselt kurvi pidurdamise lõpufaasi ja kurvi kallutamise alustamise vaheline lühike moment. mida profim sõitja, seda pikem see "moment" võib muidugi olla, aga siis me ei räägi enam mingist nõksust

Misasja? Oled sa sõitnud mõne rattaga millel 1 või 2 silindrit ja korralik mootoripidurdus. Just oli vaja poodi minna ja võtsin naljapärast ja proovisin mt 07ga. Täitsa vabalt saab 20 km/h tagaratta libisema kurvis kui sidur järsult üles tõmmata. Proovisin ca 5 korda järjest, isegi otse sõites tõmbab loha 30km/h pealt. Kui mul oli xt660r siis juhtus seda väga tihti. Ei ütle, et see on teemaalgataja probleem aga kui ta keset kurvi sidurdab ducati L2 ga siis on see võimalik


mellpoiss
Postitusi: 186
Liitunud: 19 Okt 2012, 20:29
Asukoht: 5O4633O
Tänanud: 58 korda
Tänatud: 28 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas mellpoiss »

Kas on ka võimalik, et niimoodi järjekindlalt tehes aru ei saa miks slaidima läheb?

Viimati muutis mellpoiss, 25 Mai 2020, 18:21, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

mellpoiss kirjutas: 25 Mai 2020, 17:53
Madlobster kirjutas: 25 Mai 2020, 17:48

Vale siduri kasutamisel ratta loha .......?

Peab ikka "tuim" olema, et igas 90 kraadises kurvis aina jälle ja jälle siduriga endal vererõhku üles lüüa?

No paraku jah, olen tuima pannud. Ei osanud kahtlustada, et siduriga jauramisest see tingitud.
Ja mootori pidrurdus on sel elukal tõesti järsk. Isegi liiga. Gaasi natuke hooletult tagasi andes surub juba munandid paaki.
A ma ei osanud neid kahte teadmist kokku panna. Kahtlustasin kõike muud, naabrimutini välja.

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz

mellpoiss
Postitusi: 186
Liitunud: 19 Okt 2012, 20:29
Asukoht: 5O4633O
Tänanud: 58 korda
Tänatud: 28 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas mellpoiss »

Ah minge mehed ....., ei viitsi enam.
Räägi parem sellest naabrimuti rollist asjas?


Luxor
Postitusi: 1010
Liitunud: 08 Mär 2019, 21:39
Tsikkel: Tomos Funsport/ Montesa NT700V
Asukoht: Veelinn
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 27 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Luxor »

Kas tagarehv võib olla ka asjasse segatud? Vanadusest plastik või lihtsalt juba pastel slaidimisest?

Tore on olla oluline, veel olulisem on olla tore!
Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

Luxor kirjutas: 25 Mai 2020, 20:44

Kas tagarehv võib olla ka asjasse segatud? Vanadusest plastik või lihtsalt juba pastel slaidimisest?

Teoreetiliselt, ilmselt.
Aga antud juhul ei ole see case.

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz
Kasutaja avatar

Junzu
Postitusi: 478
Liitunud: 27 Aug 2007, 23:11
Tsikkel: KTM EXC 300 ja 890 Adventure R
Asukoht: Tartu
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Junzu »

Olles ka erinevate ratasega erinevaid trikke proovinud (nii R4, V2, R1 jne), siis ei taha ka hästi seda rehvi libisemise juttu uskuda. Pigem vedrustuse töö. Aga targad koos - minge tehke loomkatse. Võtke videosse ja laadige youtube-i üles. Vaatame kõik koos kuidas siis kurvis siduri päästes külksi tõmbab.

SM570R 04' ->Z750 05'->Z1000 03'->R1 04'->R1 04'->GSX1300R 00'->Z750 04' & CB600f 01'->Z1000 03'->Z1000 03'->Buell XB9R->ZX10R 05'-> KTM SM950 04' & R6 07'->KTM 950SM 07'->KTM 990SD 07' ->Z1000 2011'->TE300i 19'->EXC300 22' & 890 Adventure R 23' & FE350 20'

Jazzyl
Postitusi: 50
Liitunud: 11 Apr 2014, 11:14
Tsikkel: Kawasaki z750
Tänanud: 47 korda
Tänatud: 4 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Jazzyl »

mellpoiss kirjutas: 25 Mai 2020, 17:53
Madlobster kirjutas: 25 Mai 2020, 17:48

Vale siduri kasutamisel ratta loha .......?

Peab ikka "tuim" olema, et igas 90 kraadises kurvis aina jälle ja jälle siduriga endal vererõhku üles lüüa?

Kui adrenaliini laks meeldib, siis miks mitte... :wack:


Dusterx
Postitusi: 420
Liitunud: 27 Okt 2017, 08:41
Tsikkel: lc8adv,txt250,cm200t,ec300
Asukoht: Kehra
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 80 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Dusterx »

gs1100 bmw'ga oleks kohe külili sellist asja tehes, samas kruusal või muul libedal läksin tihti siduriga kurvi sisse, sest gaasi nii täpselt doseerida, et tagaratas ei pidurda, ega kiirenda, on kohati veel raskem saavutada. Selle jõnksatusega, mis siduri lahtilaskmisest tuleb on lihtsam tegeleda, kui kohe alguses kurvist välja lohiseda või liiga vara driftima hakata. Mu jutu mõte on see, et kui seda piisava sujuvusega teha, siis jääb püsti ka temperamentsete ratastega, kaldun ka kehva vedrustuse seade või seisukorra poolt hääletama...


morse
Postitusi: 1383
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 215 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas morse »

Saag läks siin nii käima, et ma ka kohe huviga hommikul tegin loomkatseid KTM 690ga. No ei läinud sidurit päästes kuidagi libisema see asi. Võibolla oleks lihtsam siin vahutamise asemel tsiklitöökoja ukse taga masin pukile tõmmata. Mehann ütleb 10 sekundiga ära, kas on loksud või ei ole. Sama käib tagaamordi kohta.

Ja jälgisin huvi pärast, et kuidas ma ise sõidan. Tegelt tundub, et tavalise sõitmise käigus teed ju kaldes olles igasugu asju. Vahetad käiku, päästad sujuvalt sidurit. Kiirendad, aeglustad. Ma arvan, et esipidurit ei näpita eiriti aga kui on vaja pidurdada, siis teed ka seda (tagumisega). Ja tavaliselt puhta asfaldi peal ikka ei lähe "slaidima" tagaots. Äkki on ikka miskit viga rattal või gaasi/siduri randmel?

Märgin ära, et eile avaldasin arvamust, et ju ikka siduri päästmise viga - enam pole nii kindel.

Seda kuidas ma hommikul tööle sõidan, ei hakanud Youtube'i laadima :bsmile:

Kasutaja avatar

villy
Postitusi: 1064
Liitunud: 29 Juul 2010, 08:11
Tsikkel: KTM690, TM300
Asukoht: Tallinn, Pääsküla
Tänanud: 186 korda
Tänatud: 116 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas villy »

morse su ktm-l on slipper clutch, sellega ei saagi. Proovisin spetsiaalselt mt-07-ga eile ja sellega saab. Mu xt660R-ga sai ka vabalt ja kui teemaalgataja ütles, et tal mootoripidurdus nii tugev, et munad sellest vastu paaki(või naabrinaisest :mrgreen: ) valusad, siis võib nii olla minu arust.

Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

Okeika..... Meistri juures käidud ja väike vahefinsih ning teema kokkuvõte.
Mainitud kukkumis või libisemisefekt siiski jah, mitte niivõrd siduriga plähmerdamisest vaid amortidest.

Peamine probleem näib olevat, et tagumine amort on ebanormaalselt pehme. Ja pehme on ta ilmselt seetõttu, et amorti täitva gaasi rõhk on soovitusliku 15 BARi asemel 2 BARi. Lisaks veel mõned, tsikli madalamaks laskmisest tulenevad, nüansid, mis ratta käitumist ja amordi tööd mõjutavad.

Nii, et see libisemine, mida tundisn, ei olegi ilmselt mitte rehvi slaid vaid läbi vajuv tagaosa.

Tänud kõigile kaasa elamast, arutlemast ja kastetamast :bsmile:

Loodetavati ükski loom (ega naabrinaine) katsetuste käigus kannatada ei saanud.

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz

will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas will111 »

Noh, vähemalt võtsid õige suuna asja lahendamise osas, mitte ei jäänud uskuma siinseid "pro slaidereid" kes isegi jalgrattaga sidurit libistades igasse kurvi lendavad :D :D :D Tõsi, neid lugusid oli siiski lõbus lugeda..

Amordi jutu osas. See on üsna väike tõenäosus, et asi on tegelikult 15 vs 2 bar rõhus. Rõhk tagaamordi sees täidab vaid üht eesmärki, hoiab ära oil cavitationit (ei tea mis see eesti keeles on...õli "mullitamine" maakeeli). Isegi kui seal on kõigest 2 bar rõhku siis see ei tähenda veel, et amort ei töötaks. Lihtsalt väga nõudlikud töötingimused võivad probleemiks osutuda. Tänavasõit linnavahel ma usun, et pigem ei lahterdu selliselt. Aga noh, eks mingi efekt võib olla.
Kindlasti mitte ei ole amort pehme selle rõhu tõttu. Meister ajas sulle selle koha pealt kahjuks kelbast. Gaasi rõhk amordis EI MÕJUTA seda kui pehme amort on!!!
Ühtlasi, ma sügavalt kahtlen, et seal peab olema 15 bari. Tavapärasem on umbes selline 8-10 bari. Ning rõhutan veel eraldi üle, et gaas EI TÄIDA amorti. Amorti täidab õli, amort töötab õliga ja ainult õliga!

Ilmselt on sul tarvis ühte või mitut nendest asjadest järgnevast loetelust:
1) tagaamordi regullimist
2) tagaamordi hooldust
3) kaalule vastavat tagavedru

Kasutaja avatar

Bandit
Mode
Postitusi: 942
Liitunud: 13 Juul 2011, 17:27
Tsikkel: SV1000s // TigerXRx
Asukoht: TLN
Tänanud: 25 korda
Tänatud: 24 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Bandit »

jah Nozzu, palju kaalud, ma küsiks kohe selle peale.

Oman parempoolse lenksuga mootorratast.
O: Sinu katkise ratta. PSi.
Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

will111 kirjutas: 28 Mai 2020, 20:06

Meister ajas sulle selle koha pealt kahjuks kelbast. Gaasi rõhk amordis EI MÕJUTA seda kui pehme amort on!!!

Tänud will põhjaliku selgituse eest.
Aga tahan kohe ära öelda: Meister ei ajanud kelbast!
Kui midagi oli mu jutus väär, siis oli see minu väärarusaam ja tõlgendus.

Viimati muutis Nozzu, 28 Mai 2020, 20:53, muudetud 1 kord kokku.
Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz
Kasutaja avatar

franz125
Postitusi: 3190
Liitunud: 29 Mär 2008, 19:37
Tsikkel: Mitmed
Tänanud: 34 korda
Tänatud: 195 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas franz125 »

Neid va Duce ei tea aga japsilised baigilised ja nakedid on enemasti liiga jäiga tagavedru ja liiga lödi esiotsaga.Rehnut käib ikkagi kaks peal tingimuste järgi.Duc võib muidugi monoposto ka olla.

Kangutan kõveraid
VTR1000SP1
VTX1800R potsataja-nüüd kahe liitrine
GTS reinkarnatsioonil
98% müüdud Harleydest on ikka veel teedel....ülejäänud 2% jõudsid koju

Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

Bandit kirjutas: 28 Mai 2020, 20:39

jah Nozzu, palju kaalud, ma küsiks kohe selle peale.

Hehe...kaalu on 65 kilo.
Olin ikka selline 90 kilo mees aga võtsin end käsile ja nüüd enam aastaid amordivedrusi ei piina oma kaaluga :)

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz

will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas will111 »

No sel juhul räägime edasi nendest ratta madalamaks laskmise nüannsidest ja amordi enese seisukorrast või settingutest.

Üldiselt see kui sa kurvis nö. peale keerad ja ratas hakkab selle peale kurvist välja kiirendama, seda nimetatakse amordi jaoks low speed compressioniks. Ning sedasama seadistust saab sinu amordil ilmselt ka muuta. Muidugi kui sul on seal sees 2 bari siis olen suht kindel, et õli amordis on "done" ning võimalik, et amort töötab ka vales vahemikus ehk preload on valesti regullitud.

Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

will111 kirjutas: 28 Mai 2020, 21:42

No sel juhul räägime edasi nendest ratta madalamaks laskmise nüannsidest ja amordi enese seisukorrast või settingutest.

Üldiselt see kui sa kurvis nö. peale keerad ja ratas hakkab selle peale kurvist välja kiirendama, seda nimetatakse amordi jaoks low speed compressioniks. Ning sedasama seadistust saab sinu amordil ilmselt ka muuta. Muidugi kui sul on seal sees 2 bari siis olen suht kindel, et õli amordis on "done" ning võimalik, et amort töötab ka vales vahemikus ehk preload on valesti regullitud.

Mõistlik. Katsun rääkida neist asjadest, mida tean ja millest aru saan. Muidu teen kolmandatele isikutele liiga.

Preloadi mõõtsime. See oli ok .
Aga jah, et amort on mingil, veel tuvastamata põhjusel, pea aegu lõpuni pingule keeratud, siis ei ole tal eriti mänguruumi. Probleemi saab ehk natuke leevendada sellega, kui ratas uuesti kõrgemale keerata.

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz

will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas will111 »

Lõpuni keeratud on siis compression adjuster ma eeldan? Või on sellel amordil muudetav eraldi nii preload on amordi pikkus?
Preloadi mõõta ei saa, seda saab muuta :) See asi, mida mõõtsite ma usun on sag. Preloadi seadistus ehk muutmine on see, mille abil pannakse paika see sag...mida siis peale preloadi muutmist mõõdetakse :D Natuke keeruliseks läks sõnastus, aga noh vast on arusaadav.

Oot, mis ratas see täpsemalt ongi nüüd?

Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

will111 kirjutas: 28 Mai 2020, 22:25

Lõpuni keeratud on siis compression adjuster ma eeldan? Või on sellel amordil muudetav eraldi nii preload on amordi pikkus?
Preloadi mõõta ei saa, seda saab muuta :) See asi, mida mõõtsite ma usun on sag. Preloadi seadistus ehk muutmine on see, mille abil pannakse paika see sag...mida siis peale preloadi muutmist mõõdetakse :D Natuke keeruliseks läks sõnastus, aga noh vast on arusaadav.

Oot, mis ratas see täpsemalt ongi nüüd?

Haha...ok, ma annan alla. Probleemi olemuse ja võimalike lahenduste selgitamine käib selgelt üle minu pädevuse. Ehk siis ma parem siin enam ei lahka seda probleemi.

Järgmine kord räägin kuidas mul rehv tühjaks jooksis ja ma selle täis pumpasin - seal ehk ei pane mööda :)

Aga ütleme nii, et mu ratas (Ducati Monster 750 aastast 2000) läheb väga headesse kätesse ja kõik saab korda.

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz

will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas will111 »

No eks sa ise tead. Minumeelest need on väga lihtsad lahendused. Aga eks kõike seda on muidugi parem selgitada ratta kõrval ja näpuga asjade peale näidates.

Amordil https://www.ebay.co.uk/itm/2001-DUCATI- ... 3660014633 on sul regullitav ainult rebound. Eeldatavasti tagaamorti lähemas minevikus keegi hooldanud ei ole, mistõttu on õli selles oma aja ära elanud ja kuna compressionit kruvist muuta ka ei saa siis väga ime muidugi ei ole, et õli soojaks saades kisub asi nutuseks.

Miks on vaja amordis üldse õli vahetada?
Vot sellepärast, et see õli seal vananeb ja selle omadused muutuvad vägagi suurel määral. Täpsemalt muutub viskoossus. ja veel täpsemalt muutub viskoossus erinevatel temperatuuridel. Uues amordis on uus õli, millel on mingi base visco index ehk voolavus 100F juures ning siis lisanditega modifitseeritud visco ehk voolavus 210F juures. Lihtsamalt öeldes voolavus külmalt ja voolavus kuumalt. Uuena on need viskoossused õlil võimalikult sarnased. Õli vananedes need õlilisandid ehk modifierid lagunevad ära ning õli külmana voolab ühtmoodi ja kuumaks minnes VÄGAGI teistmoodi.
See on see, mis juhtub sinu amordis - kuna rear shock on ilusti mootori taga ja läheb sõites ka kenasti soojaks siis (väga) vana õli selles muutub väga vedelaks. Väga vedel õli tähendab, et amordil sisuliselt kaob ära võimekus compression stroke's tööd teha sest amort töötab takistuse tekitamise põhimõttel. Takistuseks on õli pressimine läbi "augu". Eriti selgelt kehtib see justnimelt low speed compressioni kohta. Ehk siis see, millega sinul sealt kurvist minnes probleemid on.

Lisaks eelnevale jutule, sa ütled, et sul on ratast madalamaks lastud. See mõjutab sellist asja nagu anti-squat. Kuna preloadi keeramine oli juba liiga keeruline jutt siis mulle tundub, et ilmselt pole mõtet hakata rääkima sellest, misasi on anti-squat, kuidas ja mille tõttu see muutub jne. Küll aga võin öelda, et kui sul on ratas madalamaks lastud siis sellest tingituna tõmbab sul tagumise otsa palju kergemini "vastu maad" kiirendades võrreldes ratta originaal geomeetriaga. Lisa sinna olematu compression dampinguga amordi efekt ning sinu ratta tagavedrustuse müsteerium ongi lahendatud.

Edu mehaanikule ja loodetavasti on tõsiselt asjalik vend, kes tõesti teab mida ta teeb ja tunneb mootorrataste vedrustust piisavalt hästi, et saada aru milles on häda ja kuidas lahendada! Mina soovitaks selle jutuga minna Streetmotosse Neeme juurde. Võid ka minu juurde tulla, aga ma enne juuni teist poolt eestis ei ole.

Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

Tänud, Will! Oskad hästi selgitada. Loen, ja on tunne, et saan aru, Ja usun, et sellest saavad targemaks ka teised, kes seda postitust loevad (ei ole ju võimalik, et mina olen viimane inimene Eestis, kes mitte mütsigi ei jaga).
Vähemalt jutt õli viskoossusest ning selle, temperatuurist tulenevast, muutusest sai selgeks ning kõlab loogiliselt - eriti, kui oma ratta käitumisele mõtlen.
Jutt madalamaks laskmise ning tagumise otsa vastu maad vajumise seostest kõlab kah tuttavalt - umbes samad aspektid tõi välja ka meister, kes lahkelt mu ratta vaadata võttis. Ma ei saa ega taha tema nime siinkohal välja tuua kuna see pole minu otsustada aga ta on nii kodumaal kui laiemalt tuntud tegija. Tema pädevuses pole mul mitte vähimatki kahtlust.
Näiteks, mõne hetkega tuvastas ta, et mu esiamordid ei kerki pärast alla surumist enam täielikult üles asendisse välja. Mul polnud aimugi, et neil selline viga on. Ja ta mitte ainult ei tuvastanud, vaid mõne minuti pärast oli see viga ka parandatud.

Aga tänud veelkord, Will, nii selgitamast, kui abi pakkumast. Minu lugupidamine.

Üks asi, kui tohib, jäi segaseks. Või noh, täpsustav küsimus, et vaat, sa ütled, et minu amordil saab regullida ainult reboundi. Aga ometi on ju sel amordil kaks regullimiskohta - üks on need sakilised rõngad, amordi ülaosas, eksole, millest ülemine tuleb kõigepealt lahti keerata, nagu ma Youtube videodest aru sain ja siis alumist vastavalt vajadusele kas üles või all kruttida. Ning teine regullimiskoht on ju see tume kruvi (compressioni kruvi?) seal amordi allosas, mida saab siis sisse või väljapoole keerata - need mõlemad aga mõjutavad ainutl reboundi, jah?

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz

will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas will111 »

No problem. See on tegelikult väga hea, et sellise teema tegid ja oma probleemi korralikult kirjeldasid ning lahendust leida üritad. Praktiliselt keegi teine ei ürita, sõidavad samamoodi edasi ning arvavad, et nii peabki olema.
Samasuguste või sarnase muredega rattaid sõidab eesti teedel ringi tuhaneid ja tuhandeid. Paraku see amortide teema on 99% inimeste jaoks miskipärast selline asi, et "ah ei tea, igaks juhuks ei puutu midagi...mingi raketiteadus" :D

Regullimise koha pealt - tõesti ma ei täpsustanud piisavalt hästi seda. Ma oleksin pidanud ütlema, et amordi settingutest saab regullida vaid reboundi. Amordi/vedru kooslusel aga on regullitav siiski kaks asja. Üks on siis (vedru) preload ehk need sakilised rõngad, ja teine on amordi rebound ehk see kui kiiresti ratta tagaots "tagasi üles" tuleb.
Natuke rohkem high-tech amortidel saab amordi settingutest reguleerida nii compressionit kui reboundi - ehk kahte settingut, mis on täiesti eraldiseisvad vedru sättimisest. Veel rohkem high-tech amortidel saab regullida isegi 3 erinevat parameetrit. High-speed compressionit, low-speed compressionit ja reboundi.

See tume kruvi on sul rebound adjuster. Compressionit minuteada su ratta amordil regullida ei saa sest selle jaoks ühtegi kruvi ei ole. Aga 100% pead ei anna sest ei ole ise ducatidega kokku puutunud ja seda konkreetset amorti käes hoidnud. Vaatasin pilte vaid.
Nii et seda olemasolevat kruvi keerates saab muuta amordi reboundi kiirust. kas tuleb tagaots kiirelt või aeglaselt üles tagasi. Kui siiski kuskil on veel seal mingi teine sarnane kruvi, siis sealt peaksid saama ka compressionit regullida.
Aga seda kõike oskab sinu mehaanikut sulle samuti rääkida ja loodetavasti ka need asjad paika seada. Tal seda lihtsam teha kuna näeb asja päriselus ja saab vähe lihtsamalt seletada

Kasutaja avatar

Teema algataja
Nozzu
Postitusi: 898
Liitunud: 30 Mai 2008, 20:52
Tsikkel: Ducati Monster / Kawasaki KLR
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 414 korda
Tänatud: 61 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Nozzu »

Mhmh, compressionit ei saa jah sel amordil muuta. No ise oma peaga tuletasingi, et ju siis selle gaasi sisse pumpamisega seda tehaksegi.
Aga reboundi kruvi keerasime sisse ja välja ja timmisime (või noh, mis mina, mina vaatasin) seda asja niipalju kui andis. Natuke sai üleskerkimsit kiiremaks aga hea ei ole veel.
Ehk nüüd siis tulebki ratas tehaseseadesse tagasi tõsta ja lähemalt vaadata, kas saab veel millegiga järgi aidata või mis seal täpselt siis häda on.

Minu seiklused rattal liikuvas pildis: www.youtube.com/@nozzzz

will111
Postitusi: 5261
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 381 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas will111 »

Ei, gaasi pumpamisega seda kindlasti ei tehta :) See on lihtsalt õli surve all hoidmiseks.

See on täiesti tavaline. Selliseid amorte on teisigi küll ja veel, et regullida saabki siis reboundi + vedru preloadi. Kõige basicumatel amortidel ei ole ka rebound kruvitav ning kuskilt võib vist hea otsimise peale leida isegi sellise, millel ka preloadi ei anna näppida :D mida odavam ratas, seda odavam amort.

Tehaseseadesse tõstmine võib aidata seda saba alla vajumist vähendada, kuid ma soovitan siiski võimaluse korral ka amordis õli ära vahetada. Või siis otsida rattale alla mõni nö. upgrade amort. See on üsna tavaline asi, mida tehakse.
Üldiselt iga ratta puhul on 2 olulist asja, mis sisuliselt määravad kogu sõidukogemuse. Üks on vedrustus ja teine on pidurid. Need asjad võiks hoida nii korras kui vähegi võimalik ja need võiks olla nii head kui endale lubada saab.

Kasutaja avatar

Kalapea
Postitusi: 1059
Liitunud: 26 Veebr 2005, 13:00
Tsikkel: Mõni Ducati
Asukoht: Pärnu / 559I7I9O
Tänatud: 94 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Kalapea »

Will on kõvasti ööläbi keyboard warriori lasnud, ta on küll tõele lähedal aga kuna üks põhitõdedest on õpikust saamata jäänud, siis kisub natuke põõsasse.

Niisiis hakkab kuskilt pihta,

Esmalt ärge laske eksitada ennast Ducati nimest, ducati oli pankroti äärel kui esimesed monsterid tehti. Ducati hoidis kokku sealt kus võimalik, kuid ei loobunud brändinimedest. Bossud jalutasid marzocchi juurde ja paluti kõige odavamat esiharki, sachsilt tagaamorti, brembolt kõige odavamaid pidureid, mida pandi ka ainult ette 1tk.

Konkreetne ratas on küll helgemast ajajärgust, 2001+ aasta ratas seega on saanud endale showa esiotsa ja dark mudelina kaks esipidurit.
Showa on küll parem kui marzocchi luuavarred kuid siiski puudub täielikult reguleerimisvõimalus. Tagaamort on läbi aegade jäänud samaks ja laialdaselt kasutatavaks ZF/Sachsi omaks.

Ratas jõudis minuni, esimesed asjad mis vaadatud,

Sag - staatiline sag oli OK, loaded sag oli ees OK, kuid taga liiga palju.

Kiire vajutus esiotsale tuvastab, et tihendid kleebivad korralikult ja takerduvad pinnale.
Tihenditele määre söödetud, liiguvad ilusti ja takistusteta.

Vajutus tagaotsale reedab, et saba on pehme, alla liigub kergelt, tagasi üles liigub aeglaselt.
Sachsi amordid on oma iseloomult tehtud väga vaba high speed compression läbivooluga aga tänu suurele kolvile on low speed comp suht jäik. See annab sõitjale mugavuse maastikul, linnas ja auklikel teedel. Lisaks on selline amort tootja optimeerimine, kuna sama amorti pistetakse alla kõigile keskklassi linnakatele, matkakatele ja maantee ratastele.

Nagu öeldud, compi reguleerimiseks lihtsaid lahendusi ei ole, kuid kompenseerimaks kerget compi on võimalus keerata reboundi vabamaks, sellisel juhul väheneb squat aga suureneb bounce, mis ei ole hea, kuid jätab ratta juhitavamaks.

Tulles tagasi loaded sagi juurde, siis kuna tagumise amordi preload oli juba põhja keeratud, siis on paar valikut:
Tagavedru on surnud/vajunud, mis 20 aasta ja 30k ls juures kõlab võimaliku variandina aga kogemuse põhjal pigem kahtlaselt.
Keegi on vedru lühemaks/pehmemaks vahetanud, mis võib ka reaalsus olla.
Või on amordist ajaga gaas lahkunud.

Nüüd koht kus will põõsasse paneb,
Amordi täitesurve MÕJUTAB amordi lahtisurumist. Rõhk amordis avaldab mõju säärele (rõhkude vahe atmosfääri ja suletud amordi vahel). Arvutada lihtne, F=pS, konkreetse amordi säär on 14mm, S=piiR2 ehk 1,54cm2. Seega ümaralt 12bar (standard) täitesurve korral surutakse amorti lahti 18,5kg jõuga, 18bari puhul 28kg.

Ratas on madaldatud, esiots oli 30mm prillidest läbi ja tagaotsal vardad lõppu keeratud.

Esiotsa madaldades muutub hargi rake ja sellest vähenev trail, see muudab ratta ebastabiilsemaks. Ratas tahab ise kurvi keerata ja tekib kurvi kukkumise tunne. Sõltuvalt rattast on see positiivne ja kiire kurvisõidu puhul on võimalik seda enda jaoks ära kasutada. Paljudele tänavasõitjatele on aga pigem ebameeldiv ja tekitab ebakindlust.

Madaldatud tagaots koos pehme amordiga põhjustab antud rattal raskuskeseme nihkumist tahapoole, sellest tekib ka tagarattaga sõitmise tunne, kus tunned kõike mida tagaratas teeb ja sealt edasi paranoia, et ratas kurvis libiseb. Tavaline monster on pigem front heavy mis annab talle kergema ja kiirema keeramise.

Lühidalt on tegu kõikide asjade kokkumänguga ja järgmiseks sammuks on tagaamordi hooldus ja täitmine, vedru mõõtmine ja ratta kõrguse taastamine.

PiltPilt
Kasutaja avatar

Junzu
Postitusi: 478
Liitunud: 27 Aug 2007, 23:11
Tsikkel: KTM EXC 300 ja 890 Adventure R
Asukoht: Tartu
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 9 korda

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Junzu »

Kipun williga nõustuma, et lämmastiku rõhk ei ole määrav hetkel. Eesmärk sellel rõhul on kavitatsiooni ära hoidmine, mitte raskuse kandmine. Selle töö peaks ikkagi vedru ära tegema coil-overi puhul. Jah, amordi stoki ruumalast sõltub ja arvutus on õige aga see on nii väike muutus. Nimelt palju on taga vedrustuse motion ratio? Kui MR oleks 1, siis tõesti kergitaks tagaotsa 10kg jõuga, tegelikkuses on geomeetria ja motion ratio hoopis teine ja sellest 10st kg jääb suht vähe järele (kui rattur oma kehaasendit veidi muudab, on juba suurem vahe, kui selle lämmastikuga eales saavutad.

SM570R 04' ->Z750 05'->Z1000 03'->R1 04'->R1 04'->GSX1300R 00'->Z750 04' & CB600f 01'->Z1000 03'->Z1000 03'->Buell XB9R->ZX10R 05'-> KTM SM950 04' & R6 07'->KTM 950SM 07'->KTM 990SD 07' ->Z1000 2011'->TE300i 19'->EXC300 22' & 890 Adventure R 23' & FE350 20'
Kasutaja avatar

Kalapea
Postitusi: 1059
Liitunud: 26 Veebr 2005, 13:00
Tsikkel: Mõni Ducati
Asukoht: Pärnu / 559I7I9O
Tänatud: 94 korda
Kontakt:

Re: Tagaratas slaidib aeglastes kurvides

Lugemata postitus Postitas Kalapea »

Rõhu osakaal on tõesti marginaalne ja see ei pruugi olla lõplik lahendus, kuid abiks siiski. Originaal vedru peaks olema 50N/mm see tähendaks, et täitmisega suurendaks nullist arvestatuna vedru preloadi 5mm võrra, arvestades seda, et hetkel oli preload põhjas võib sellest 5mm täiesti piisata, et olukorda parandada. Ülejäänud lahendused mis on seotud vedru või amordi vahetusega, on kulukamad ja ajamahukamad kui täitmine.

Viimati muutis Kalapea, 29 Mai 2020, 12:46, muudetud 1 kord kokku.
PiltPilt
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta load, liiklus, motokoolitus ja sõit”