Rumalad või segased küsimused jms

Siia saad panna (naljakaid/huvitavaid) linke, pilte, jutte jne. mida teistel oleks kah huvitav vaadata ning mis ei lähe otseselt teiste teemade alla...

Moderaator: Moded

Kasutaja avatar

Krl
Postitusi: 1596
Liitunud: 19 Veebr 2017, 21:31
Tsikkel: Welcome to the darkside
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 160 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Krl »

hmm kirjutas: 18 Okt 2021, 10:17

sealt saad leida suunava vastuse, kui võimast vaja on:
https://www.rapidtables.com/calc/electr ... lator.html

Ehk tõenäoliselt vaja koormata 23 oomise võimsuse taluvusega 2,3Kw agregaadiga (no peale releed peab see võimsus olema s.h. ka juhtmed, ühendused, temperatuur jne....)
Koormusena kasuta kas või mingit 3-4Kw elektrilist soojapuhurit ramirendist nt..., millel saad võimsust reguleerida.
Muidugi need odavamatel <3KW 1F soojapuhuritel ei pruugi regulaator lineaarne olla, vaid "astmeline". Kuigi valik on sellise kuvandiga...
parem on vist mingi keevitusaparaat 1F rentida - sealt saad ka vajamineva rakendatava voolu täpsemalt paika sättida.
Aga reostaat oleks kõige parem - seda 23 oomist 10A koormusreostaati ei oska kohe soovitadagi, kus saaks.
Ma jääks lihtsamate valikute juurde.

Vähemalt lihtsamatel keevitusel ei saa reguleerida võrgust tõmmatavat voolu otse, skaala näitab ikka ainult trafo väljundist tulevat keevituseks kasutatavat voolu. Ja keevituse kaabel ei mahu läbi selle rõnga, millest relee oma mõõtmist teeb. Ilmselt mingi puhur ikka jah vaja vaadata.




Kasutaja avatar

Vint
Mode/Toetajaliige
Postitusi: 1683
Liitunud: 06 Apr 2008, 09:30
Asukoht: Soome- Riihimäki
Tänanud: 99 korda
Tänatud: 95 korda
Kontakt:

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Vint »

Vanasti sai killer takisteid tehtud elektri radikate traadist. Vene aegne toodang oli sobiv oma keraamilise pulga ja meeletu hõõg traadi kogusega.
Tänapäevastest ehk nn soojapuhurid on võrdväärsed.

Ohutuse mõttes- ära näpi traati, seal on vool sees ja keritav aluspind peab olema kuuma kindel. Traati ise ei saa joota juhtmete külge ( oli mingi spets sulam ja kui saabki, sulaks tina lahti ) ühendused tuleb kokku pressida. Sobiva takistuse ( pikkuse ) saad testriga välja mõõta. Pealmine kiht on kõvaks põlenud oksiid, pead esmalt natuke kraapima.

Kui eesmärgiks on vooluahela katkestamine, käi poes ja osta parem 1 faasiline reguleeritav mootori kaitse


c
Postitusi: 79
Liitunud: 13 Aug 2006, 14:05
Asukoht: keila-tln
Tänatud: 1 kord

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas c »

Kui ühekordset lihtsat lahendust vaja, siis kas mõni elektripliit ei ajaks asja ära. erinevate plaatide kombinatsiooniga saab äkki selle 10A kätte, oleneb ka muidugi kui täpselt seda vaja on

Kasutaja avatar

Krl
Postitusi: 1596
Liitunud: 19 Veebr 2017, 21:31
Tsikkel: Welcome to the darkside
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 2 korda
Tänatud: 160 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Krl »

Vint kirjutas: 18 Okt 2021, 19:15

Kui eesmärgiks on vooluahela katkestamine, käi poes ja osta parem 1 faasiline reguleeritav mootori kaitse

Peaaegu. Aga mitte päris katkestada, vaid kaitsme väärtusele lähenema hakates tahaks mingi häire buzzeri aktiveerida. Need releed, mida kasutada tahan, on ka kõik reguleeritavad, aga mitte numbrilise skaalaga. Seega vaja ikkagi millegagi kalibreerida, või vaadata parem relee.

Täpsus ei peagi kuigi suur olema. 10+-0,5 oleks talutav.


c
Postitusi: 79
Liitunud: 13 Aug 2006, 14:05
Asukoht: keila-tln
Tänatud: 1 kord

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas c »

Ma ei tea kuidas nende vanade metallplaatidega elektripliitidel see reguleerimine täpselt käib, aga oma tarkusega vist pistaks testri taskusse ja jalutaks lähimasse jäätmejaama, sealt äkki leiaks tasuta mingi vana pliidi


grahv
Postitusi: 1126
Liitunud: 26 Jaan 2005, 15:37
Tsikkel: GSX1200, XT660R
Asukoht: Hiiumaa
Tänanud: 3 korda
Tänatud: 54 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas grahv »

Krl kirjutas: 19 Okt 2021, 09:43

Need releed, mida kasutada tahan, on ka kõik reguleeritavad, aga mitte numbrilise skaalaga.

Miks sa siis numbrilist ei osta... Peaks ju märksa lihtsam olema kui vanu pliidiplaate koju tassida.
Esimene ettejuhtuv (kui numbrite vahelt kriipsude lugemine pole probleem): https://www.elektrikaup.ee/mootorikaits ... ory_id=225

G


joel
Postitusi: 1610
Liitunud: 06 Apr 2005, 18:52
Asukoht: Tartu
Tänanud: 7 korda
Tänatud: 71 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas joel »

Mootorikaitselüliti on ju ahela katkestamiseks, mis ei pidavat olema praegune eesmärk. Või pidasid silmas sellise abil "kalibreerimist"?

Joel
Kasutaja avatar

Vint
Mode/Toetajaliige
Postitusi: 1683
Liitunud: 06 Apr 2008, 09:30
Asukoht: Soome- Riihimäki
Tänanud: 99 korda
Tänatud: 95 korda
Kontakt:

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Vint »

:) Kas on kõrini saanud elektriklibi juurde jooksmisest, et sellist hoiatus süsteemi teed?
Muide, automaatkaitsmeid on erineva reageerimise kiirusega. Aeglased on rohkem tööstuse jaoks mõeldud, a'la mootori käivituse moment jne aga sobib ilusti kodusesse kasutusse. Täpsemat markeeringut nüüd enam peast ei mäleta, müüja oskab kindlasti ( paremini ) sind suunata valiku osas.

Kasutaja avatar

Ivoonu
Mode
Postitusi: 1368
Liitunud: 27 Sept 2007, 18:06
Tsikkel: Harley-Davidson FLHTCUI
Asukoht: Tartu
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 52 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Ivoonu »

B-tunnusjoonega kaitselülitid on ettenähtud elamusiseste elektriliinide kaitseks. Seal on tarbijateks tavaliselt valgustid, erinevad küttekehad ja teised väikese käivitusvooluga seadmed. Lüliti rakendub viiviseta 3 kuni 5-kordse nimivoolu juures. Suurema voolu juures peab kaitselüliti rakendusaeg olema alla kümnendiku sekundit.

C-tunnusjoonega kaitselülitid on mõeldud toiteliinide kaitseks. Sellised kaitselülitid rakenduvad 5 kuni 10-kordse nimivoolu juures.

D-tunnusjoonega kaitselülitid on ettenähtud suure käivitusvooluga tarbijate kaitseks. Need rakenduvad 12,5 kuni 20-kordse nimivoolu juures. Ning peavad taluma kuni kümnekordset nimivoolu.

Road Devil
Müügiks viewtopic.php?f=93&t=110833


will111
Postitusi: 4224
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 25 korda
Tänatud: 277 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas will111 »

ma eeldan, et nimivooluks peetakse seda konkreetse kaitsme nö. speci..a'la 16A kaitsme nimivool on siis 16A?

paistab, et ma pean ühe B joone kaitsme omal C joone vastu vahetama, kuna üks suure trahvoga võimendi lööb käima pannes tihtipeale korgi välja ja ma unustan alatasa selle "manuaalset soft starti" käivitades kasutada :D


kalleu
Postitusi: 431
Liitunud: 13 Juul 2011, 00:59
Tsikkel: on
Tänanud: 48 korda
Tänatud: 71 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas kalleu »

Teemasse ka - kas tavalisel köögipliidil on tõesti nii suur käivitusvool, et kui kaitsmekilbis on kõik muud asjad B16 siis pliidil vaatab vastu 3xC16? Mis ime asi seal sees niimoodi käivitub?

Kasutaja avatar

Vint
Mode/Toetajaliige
Postitusi: 1683
Liitunud: 06 Apr 2008, 09:30
Asukoht: Soome- Riihimäki
Tänanud: 99 korda
Tänatud: 95 korda
Kontakt:

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Vint »

Ega seal ei käivitu suurt midagi. Aga- igasugune seadme lülitamin võtab hetkeliselt rohkem vool kui järjepidev tarbimine. Jutt käib tegelikult väiksemast ajavahemikust, kui sekund.

Lihtsustatult- tasane teepind, lükkad autot. Liikuma saamiseks pead kõvemini lükkama, kui saad juba mingi hoo üles on lihtsam lükata. Põhimõte suht sama.

Kasutaja avatar

Henn
Postitusi: 218
Liitunud: 23 Dets 2006, 13:07
Tsikkel: Honda
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 30 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Henn »

Teemasse ka - kas tavalisel köögipliidil on tõesti nii suur käivitusvool, et kui kaitsmekilbis on kõik muud asjad B16 siis pliidil vaatab vastu 3xC16? Mis ime asi seal sees niimoodi käivitub?

Pliidil on mitu rauda tules ja üks faas ei kannata seda voolu. Kui ma nüüd küsimusest õigesti aru sain.

Kasutaja avatar

Hendel
Postitusi: 9
Liitunud: 08 Apr 2021, 20:38
Tsikkel: F650GS Dakar
Tänanud: 16 korda
Tänatud: 1 kord

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Hendel »

Koormuse monitoorimise teemal teooriat. enamus DIN lati arvestid annavad välja impulsi, kiirust läbiva voolu kohta. sinna järgi nt odavama otsa siemensi LOGO 8 kontroller. millel 4 programeeritavat väljundit.

Kasutaja avatar

Teema algataja
Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 6458
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Tsikkel: Triumph Tiger 800 ja Kawa w800
Asukoht: Tallinn, Tondi
Tänanud: 877 korda
Tänatud: 760 korda
Kontakt:

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

Kes pole veel aru saanud siis kõik maskide, COVIDi, vaktsineerimise jutud kustuvad siit havi käsul ja adminnide tahtel maagiliselt, muidu saab internet täis. Facebookis, Delfis, Postimehes ja kõikides "alternatiivkanalites"on seda piisavalt. Siia ei tule. Diktaatorid otsustasid nii, kaevata võib ... oot, kurat, polegi kellegile kaevata. Rääkige millest muust iganes. :bsmile:


Tarkvaraarendus mobiili ja veebi, kasutajaliideste- (UI) ja kasutajakogemuse disain. (UX) .http://www.digitalfruit.ee


will111
Postitusi: 4224
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 25 korda
Tänatud: 277 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas will111 »

mõtlesingi tükk aega, et kuidas plats nii puhas on...aga ei, sobib. ega ei viitsiks küll seda nuttu ja hala veel ühest kanalist lugeda :D


Prets
Postitusi: 488
Liitunud: 13 Juun 2009, 02:40
Tsikkel: Husqvarna 701 "Endu"
Asukoht: Tartto
Tänanud: 8 korda
Tänatud: 40 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Prets »

Millal ilm nii ilusaks läeb, et saab tsikliga maakodus käia ja asju vedada ja värki? Hetkel nagu metsavahel kurvides jääd juba maas, natuke iffy tundub.

(togi)

motoreis
Postitusi: 61
Liitunud: 26 Nov 2020, 18:55
Tsikkel: Honda CB500X 2019, 36000km ls
Tänanud: 65 korda
Tänatud: 17 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas motoreis »

Prets kirjutas: 25 Okt 2021, 13:13

Millal ilm nii ilusaks läeb, et saab tsikliga maakodus käia ja asju vedada ja värki? Hetkel nagu metsavahel kurvides jääd juba maas, natuke iffy tundub.

Nädalavahetuseks 30-31 oktoober lubab Lõuna Eestis sademetevaba ilma ja tavatult palju sooja, umbes 12 kraadi.


Turist
Postitusi: 502
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 30 korda
Tänatud: 62 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Turist »

Väike elektriküsimus. Kui 3-faasilise elektrimootori iga faasi vool oli ampertangidega mõõdetult 2,3 A, siis kui suure võimsusega see töötab? 2,3x400=920 W või on seal 3 faasi tõttu veel mingi "konks" sees?


will111
Postitusi: 4224
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 25 korda
Tänatud: 277 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas will111 »

P = √3 × pf × I × V

pf power factor, võid selle ka 1'ga asendada, siis saad võimsuse, mis siseneb vooluringi, mitte võimsuse mis teeb efektiivselt tööd. ja pinge minuteada on faasil ikkagi 240v, mitte 400.


Turist
Postitusi: 502
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 30 korda
Tänatud: 62 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Turist »

Ametlikult peaks olema 230V ühel faasil ning faaside vahel 400 V (ehk see 400 mu arvutuses oligi sisuliselt √3 x V). Siis nagu peakski u. 920 W tulema ja oligi vaja teada palju reaalselt elektrivõrgust tarbib ehk seda "pf" ei arvesta.

Kasutaja avatar

sepprait
Postitusi: 70
Liitunud: 28 Apr 2013, 17:38
Tsikkel: Suzuki DR750S
Asukoht: Tallinn, Valga
Tänanud: 1 kord

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas sepprait »

Faaside vahel 400V ja faas-neutraal 230V

Turist kirjutas: 25 Okt 2021, 23:49

Ametlikult peaks olema 230V ühel faasil ning faaside vahel 400 V (ehk see 400 mu arvutuses oligi sisuliselt √3 x V). Siis nagu peakski u. 920 W tulema ja oligi vaja teada palju reaalselt elektrivõrgust tarbib ehk seda "pf" ei arvesta.

Peaks siiski tulema u. 1590W, sest kasutad 400V toitepingena.

P = √3 × pf × I × V
P= 1,732 x 1 x 2,3 x 400

kiiretes olukordade aitab ka google.

https://www.rapidtables.com/calc/electr ... lator.html


Turist
Postitusi: 502
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 30 korda
Tänatud: 62 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Turist »

Tundub tõesti, et aluseks tuleb võtta faasidevaheline pinge (nn. liinipinge) ja see tuleb veel √3-ga läbi korrutada. Samas peab ka võimsusteguriga läbi korrutama, seega reaalselt tarbitav võimsus tuleb väiksem. See võimsustegur on antud mootoril 0,71. Seega 2,3 A korral peaks tarbima 1131 W.
Need "pf" ja "V" on Eestis nagu natuke võõrad tähised, leidsin eestikeelset infot ka:

Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (38.94 KiB) Vaadatud 1182 korda

Lisan ka pildi mootori andmesildist:

IMG_7199.jpg

1,1 kW näitab siis reaalselt välja antavat võimsust maksimumkoormusel (3A). Eks ma ajasin esialgu asju natuke segi ja arvasin, et 1,1 kW on maksimaalne tarbitav elektrivõimsus.


will111
Postitusi: 4224
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 25 korda
Tänatud: 277 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas will111 »

tarbitav võimsus ei saa mitte kunagi ega mitte kuidagi olla väiksem kui kasulik ehk tööd tegev võimsus! alati on vastupidi ning power factor on nende kahe jagatis

ma väga arvutada siin ei viitsi aga kui sul mootori peal on kirjas 1100w ja mingi arvutus andis sulle 1130w seinast ning mingi teine arvutus andis 920w mootori kasulikuks võimsuseks siis nende kahe väärtuse vahe ongi sinu mootori võimsustegur/power factor ning asi ants


Turist
Postitusi: 502
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 30 korda
Tänatud: 62 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Turist »

Kas autol võib asulas halva nähtavuse korral lisaks lähituledele kasutada ka udutulesid ka sel hetkel kui vastu tuleb teisi sõidukeid?
Eesmised udutuled võivad põleda sõidu ajal koos esituledega udust või sajust põhjustatud halva nähtavuse korral. Justkui keelatud ei ole? Kas nende udutulede arv on ka kuidagi piiratud? :roll:


oil
Postitusi: 651
Liitunud: 15 Apr 2014, 09:39
Tänanud: 17 korda
Tänatud: 59 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas oil »

Turist kirjutas: 28 Okt 2021, 17:58

Kas autol võib asulas halva nähtavuse korral lisaks lähituledele kasutada ka udutulesid ka sel hetkel kui vastu tuleb teisi sõidukeid?
Eesmised udutuled võivad põleda sõidu ajal koos esituledega udust või sajust põhjustatud halva nähtavuse korral. Justkui keelatud ei ole? Kas nende udutulede arv on ka kuidagi piiratud? :roll:

Tuleks meeles pidada, et udutuled valgustavad vaid vahetult auto ees olevat ala, millest on 0 kasu mistahes ohu tekkimisel. Nimelt ei jää aega pidurdamisele või põikamisele mõtlemisekski, kui takistus ilmneb udutulede valgustatuse alas.

Udutulede kasutamine teeb tõestatult sõitmise ohtlikumaks, kuna autoesine on liialt valgustatud ning silmad ei suuda 40-50 m kaugusest pimedusest seetõttu piisavalt hästi objekte eristada. Parim, mis saavutatakse, on eeskätt vihmamärjal teel vastutulijate pimestamine, kuna vesiselt asfaldilt peegeldub valgus veel iseäranis hästi.

Udutulesid kasutan ise auklikul metsateel, siis on just vajalik näha nina ees olevat auku või kändu ning kiirus selline jooksutempos.


Turist
Postitusi: 502
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 30 korda
Tänatud: 62 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas Turist »

Jah, tean et praktikas suhteliselt mõttetud tuled, aga huvitaks seaduslik pool. Kas ka asulas vastutuleva autoga kohtudes võivad põleda (lisaks lähituledele) ja kas võib rohkem kui 1 paar. :D

Kasutaja avatar

outlaw
Postitusi: 15
Liitunud: 05 Mär 2016, 20:32
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 5 korda
Tänatud: 1 kord

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas outlaw »

krt kas polnud nii, et udutulesid võis kasutada ainult valgustamata teel, pimedal ajal, vihma, udu või lumesaju korral? parandage kui eksin


taxx
Postitusi: 79
Liitunud: 02 Juun 2019, 16:34
Asukoht: Tallinn & Hiiumaa
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 8 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas taxx »

Esimesi udutulesid võid kasutada koos lähituledega halva nähtavuse korral, ehk siis kui nähtavus on alla 300m, pimedust ei loeta halvaks nähtavuseks. Asulas sees võib kasutada esimesi udutulesid, keelatud on kasutada asulas tagumist udutuld.

Kasutaja avatar

claw
Postitusi: 430
Liitunud: 23 Juul 2013, 02:24
Tsikkel: pilusilm ja venelane
Asukoht: Tartu
Tänanud: 74 korda
Tänatud: 60 korda

Re: Rumalad või segased küsimused jms

Lugemata postitus Postitas claw »

Lugege ikka värsket liiklusseadust, palun. Mitte, et ma muudatuste üle rõõmus oleks, aga kord on ajas muutunud.

Vasta

Mine “Ajaviiteks...”