1. leht 2-st

Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 13:19
Postitas ressi

Mul on Suzuki VS800GL ja tahaks teada, milliste kiirustega oleks
kõige optimaalsem eri käikudega sõita, et mootoriga ja käigukastiga midagi ei juhtuks...?
Näiteks auto24-foorumis on kirjas ühe suvalise auto kiirused kuni viienda käiguni:
"Ametlikud tehase andmed Ford sierra 2,0 i Dohc 88 kw:
1.käik- 0-42 km/h
2.käik- 19-78 km/h
3.käik- 30-122km/h
4.käik- 42-194 km/h
5.käik- 54-190 km/h"
Kas mootorrataste kohta kehtivad umbes samasugused käikudele vastavate kiiruste ulatused
või on erinevad need. Minu motikal on ka 5 käiku kokku näiteks :)
Ja kui kõrgemate käikudega sidur libiseb, siis kas peaks midagi ette võtma?


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 15:27
Postitas Madlobster

Milline käik, millisel kiirusel oleneb, mis sa järgmine hetk teha tahad. Kui kiirendada, siis madalam käik, kui pidurdada siis ka madalam käik kui aga samas tempos kulgeda siis võimalikult kõrge käik, mille juures mootoripöörded on sellised, et mootor ei lötuta ja tõstab hõlpsalt pöördeid kui rutskat keerata. Ei pea sõidu ajal kiiruse ja parajasti lülitatud käigu üle väga pead vaevama.

Kui sidur libiseb siis tuleb jah midagi ette võtta ;)

Liige oled juba kuus aastat, aga kau sa tsikliga sõitnud oled?


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 15:39
Postitas ressi

Kas motikal selles mõttes kindlat kiiruse piirangut käikude suhtes ei ole - nii, nagu autol?
Või peab näiteks esimeselt käigult järgmisele juba kuskil 20 km/h liikumisel üle minema
ja teiselt kolmandale 30 või 40km/h kiiruse peal? Või ei ole selline täpne kiiruse jälgimine
oluline, kui on juba kaua sõitnud motikas, ma mõtlen vähemalt 10 000 kilti läbisõit ja sealt edasi?

Ma tegin motika loa 2004 suvel, 16 aastat tagasi. Motikas on enda oma olnud kuskil 2008 aastast ja
ikka sama mudel kogu aeg. Mulle meeldib see Suzuki sellepärast, et ta on kardaaniga mitte ketiga :)


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 15:44
Postitas will111

Ei ole mingit kindlat kiiruse piirangut ei autol, ega motikal. Pööretevahemik on pööretevahemik, miski muu seda ju ei piira kui pööretepiiraja? kuid seda see siis iga käigu kohta erinevas kohas ei ole. tipu piirab ära lihtsalt ülekanne. jõuad pööretega piirajasse..no siis ilmselgelt selle käiguga kiiremini sõita ei saa :D aga see ei ole küll asi, mille üle eraldi mõelda või arutada

Mina vahetan tänavarattaga 2'le peaaegu alati põhimõtteliselt kohe peale liikuma hakkamist. Kiirust selle jaoks küll jälgida ei ole vaja...võibolla on see 20, võibolla rohkem ja võibolla isegi natuke vähem. Edasi on selline tunnetuse asi...tahan rohkem tõmmet siis lasen käigud pikemaks, tahan kiirelt saavutada mingi stabiilse ja mitte väga suure liikumiskiiruse siis lasen käigud lühikseks


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 16:31
Postitas Vint

Kastist sellevõrra et tapvam on kõrgema käiguga kiirendus. Jah, saab ka viiendaga kuidagi 60km tunnis sõita aga see ei ole selleks mõeldud.
Autode põhjal näiteks- kui Eestisse tulid esimesed 6. käigulised, lasid mitmed omanikud teadmatusest kasti ribadeks. ( osaliselt muidugi süüks üldine kiirusepiirang 90 ja toonane kiirteede puudumine )


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 17:36
Postitas Madlobster
Vint kirjutas: 05 Sept 2020, 16:31

kui Eestisse tulid esimesed 6. käigulised, lasid mitmed omanikud teadmatusest kasti ribadeks.

mis moodi?


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 18:00
Postitas tauf

Tee oma sidur korda ja siis sõida ja naudi ning ära vaeva oma pead pseudoprobleemidega :)


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 18:14
Postitas Turist

Mida see annab kui on olemas tabel, kus on näiteks 1. käigu kiiruseks märgitud 0-100 km/h. Paljude ratastega võib 1. käiguga sõita 100 km/h ja üle sellegi, aga keegi ei sõida ju pidevalt maanteel 1.käiguga... Vajalikku pöörete vahemikku peab ikka ise kuulma/tundma, ka tahhomeetri puudumisel. :roll:


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 18:31
Postitas will111

Eks inimene ehk lihtsalt tundis huvi. Aga peab tõesti ise tundma...muidugi see võtab natuke ka aega ja harjumist, et tundma hakata. Üldiselt võib asjale nii vaadata, et käigukast misiganes sõidukil on vaid selleks, et kiirendada. Et see kiirendus toimuks mootori enamvähem optimaalses väändemomendi vahemikus. Ühtlase kiirusega sõitmiseks on üldiselt siiski viimane, mõnel juhul ka eelviimane käik.

Kui ikka tahad kuskil sõita esimene käiguga kuni 100, eks siis sõidab. Hea näide on näiteks kardirajad, kus käiakse tsiklitega sõitmas küll jah küll. Enamasti sõidetakse seal ainult 2 käiguga (nö. tänavaratastega). Või kui tahad harjutada käiguvahetust siis ehk kõige rohkem 1-3 käik.


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 19:13
Postitas ressi
Matm kirjutas: 05 Sept 2020, 18:14

Mida see annab kui on olemas tabel, kus on näiteks 1. käigu kiiruseks märgitud 0-100 km/h. Paljude ratastega võib 1. käiguga sõita 100 km/h ja üle sellegi, aga keegi ei sõida ju pidevalt maanteel 1.käiguga... Vajalikku pöörete vahemikku peab ikka ise kuulma/tundma, ka tahhomeetri puudumisel. :roll:

Eks ma üldiselt ikka vahetan käike normaalselt, aga mõnikord kiirema kiirenduse vajaduse
tõttu lihtsalt spidokat ei suuda samal ajal teele vaatamisega jälgida - näiteks foori alt seismast
edasi sõites, et mitte tagaolijaid takistada :)
Sellepärast mõtlesingi küsida, et kas esimese käiguga võib ka näiteks kuni 30-ni või 40km/h kiirendada ja
teisega 50-ni ja nii edasi. Et ega see midagi ära ei lõhu, kui pöörded lähevad madalamate käikudega üsna kõrgele...? :)


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 19:56
Postitas Assamait

Ole lihtsalt ettevaatlik, et mootoriga tagaratast alt ei pidurda! Ilmselt said autokoolis söögi alla ja söögi peale "ära näpi pidurit kurvis/kaldes", aga ei tasu ka ära unustada, et madala käiguga võib juba kerge gaasi kinni keeramine tuntava pidurdava efekti anda :wink: "Normaalse" käiguga pole mootoripidurdus IMHO nii tuntav, et normaalses sõidus kogemata ratast alt viia.


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 21:48
Postitas villy

Üldiselt käib see tunnetuse järgi, saad ise aru kiirendades, et millal enam pöörded ei tõuse ja vahetad vahetult enne seda kui kiire on. :D

Aga kunagi mootorid ja käigukastid on erinevad siis veidi googeldades leiab su ratta user manuali:
See on nö orientiiriks ja sa ei pea hakkama täpselt iga 10km/h nüüd käiku vahetama

https://www.manualslib.com/manual/61170 ... =48#manual

image.png

Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 22:16
Postitas Turist
mussoon kirjutas: 05 Sept 2020, 19:13

Sellepärast mõtlesingi küsida, et kas esimese käiguga võib ka näiteks kuni 30-ni või 40km/h kiirendada ja
teisega 50-ni ja nii edasi. Et ega see midagi ära ei lõhu, kui pöörded lähevad madalamate käikudega üsna kõrgele...? :)

Iga käiguga võib vajadusel korraks pöörded lasta nii kõrgele, et pöörete piiraja hakkab sekkuma (kui see olemas on, või siis näiteks punane ala tahhomeetril). 1. käiguga näiteks kasvõi 100+ kui nii palju tuleb. Päris koguaeg just ei soovitaks seda harrastada, aga ei ole vaja karta kui vahel nii teed. :bsmile:


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 22:46
Postitas Ivoonu

Kawa vn1500. Pöörded sõltuvalt olukorrast. 1. käik vastavalt vajadusele 0...50, teine käik 20..60, kolmas käik 30...70, neljandat ja viiendat ei tea, pole spidokat vaadanud nii täpselt. Cruiseri värk, numbrid om miilides. Eks ta rohkem selline kõrvaga tunnetamise asi on.
Kui mu mälu mind ei peta, siis R1 1. käik lõpeb kuskil 120 kmh kiirusel.


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 23:02
Postitas Turist
Ivoonu kirjutas: 05 Sept 2020, 22:46

Kui mu mälu mind ei peta, siis R1 1. käik lõpeb kuskil 120 kmh kiirusel.

Jah, paljud "tonnised" baigid pidavat 1. käiguga minema u. 120-ni. 600-sega sain 105 km/h. :bsmile:


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 23:14
Postitas Ivoonu

Järgmine sõidukord vaatan, kuna cruiseri 1. käik lõpeb...


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 05 Sept 2020, 23:19
Postitas kaheksa
Ivoonu kirjutas: 05 Sept 2020, 22:46

Kui mu mälu mind ei peta, siis R1 1. käik lõpeb kuskil 120 kmh kiirusel.

160 :D


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 06 Sept 2020, 08:11
Postitas Romka

Mäletan vanast ajast, et juba tonnine Fazer läks esimesega 120, rääkimata siis r1 ja r6, millel peaks see kiirus kuskil 140-160 olema. Viimasel algab ju redline alles 16500 pöördel. Ka selline rahulik masin nagu 900 Hornet läks spido järgi esimesega 110


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 14:14
Postitas ressi

Ma küsin igaks juhuks veel järsu kiirenduse kohta ja ka järsu
aeglustamise kohta.
Olete juba vastanud suht konkreetselt ja hästi - tänan selle eest, head
foorumikaaslased!
Seda küsin veel, et kui mul tsikli mootori töömaht on 805 kuupi ja võimsus on 37kW, siis
kas ma kiirendades võin 1. käiku kuni 40km/h või 50km/h kasutada ja teist käiku sealt edasi
umbes 50-60km/h, kolmandat kuskil 60-70km/h jne lülitada?
Ja sama küsimus hoogu kiirelt maha võttes - et näiteks kui on vaja teha kiire peatumine, siis
kas võib sidurit alla tõmmates järsku pidurdada kui 5. käik on sees ja peatudes alles lapata järjest
käigud kuni esimeseni tagasi alla? Või on see mootorile halva mõjuga ja peaks aeglustama sujuvalt
käike allapoole muutes? Olen tihti niimoodi aeglustanud vajadusel, et 5. või 4. käik on sees ja
kiiruselt 80 või 90km/h olen sidurit all hoides peatunud 5 käik sees ja siis alles lapanud käigud
seistes esimeseni ja neutraali.


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 14:22
Postitas Madlobster

mitte nii ei või vaid nii peabki :)

Pidurdades tulebki alla lapata käigud järjest
Ja kiirendades võid lasta soovi korral kuni piirajani (milliseks iganes siis sinu ratta kiirus ka ei kujune) Mingit kindlat kiirust ei ole, mille pealt must be on käiguvahetus.

Loomulikult ära piirajasse sõitma jää :D


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 14:31
Postitas ressi
Madlobster kirjutas: 08 Sept 2020, 14:22

mitte nii ei või vaid nii peabki :)

Pidurdades tulebki alla lapata käigud järjest
Ja kiirendades võid lasta soovi korral kuni piirajani (milliseks iganes siis sinu ratta kiirus ka ei kujune) Mingit kindlat kiirust ei ole, mille pealt must be on käiguvahetus.

Loomulikult ära piirajasse sõitma jää :D

Mida see piiraja teeb? Ja kas ta füüsiliselt asubki käigukastis
või on kuskil seal mootoris käigukastiga ühendatud?


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 14:40
Postitas Madlobster

piiraja on see, mis ei lase mootori pööretel tõusta kõrgemale kui tootja on sellele mootorile turvaliseks pidanud (katkestatakse süüde kui üle läheb)


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 14:42
Postitas franz125

Piiraja on elektrooniline mitte mehhaaniline.


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 14:48
Postitas ressi
franz125 kirjutas: 08 Sept 2020, 14:42

Piiraja on elektrooniline mitte mehhaaniline.

ok :D


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 15:09
Postitas Maaks

Enamusel mootoritel kukub väändemoment enne piiraja rakendumist järsult - kui on soov max kiirendus kätte saada, siis tuleks käik järgmise vastu vahetada natuke varem.
Näiteks see leht https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... r%2093.htm arvab Intruderi max väände olevat @5000rpm, max võimsus aga @7000rpm. Seega järgmine käik sisse 5000...5500rpm-i juures.
Seisma jäädes pole mitte mingit vahet, kas lappad ükshaaval või kõik järjest läbi - ainult niipalju võiks endale meelde jätta, et reeglina ülemised (4, 5, 6)käigud lülituvad paremini kui tagumine ratas veel natuke liigub.


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 15:34
Postitas Põhja Siil
mussoon kirjutas: 05 Sept 2020, 19:13

aga mõnikord kiirema kiirenduse vajaduse
tõttu lihtsalt spidokat ei suuda samal ajal teele vaatamisega jälgida - näiteks foori alt seismast
edasi sõites, et mitte tagaolijaid takistada :)

Liiklusohutuse mõttes, tuleks spidokale pöörata tähelepanu nii vähe kui võimalik, sest sellisel juhul lased pilgu alla ja ei vaata tee peale. Eriti, kui jääd ootama, millal seier läheneb "õige kriipsu juurde" et saaks käiku vahetada.

Kui aga jälgida, siis ikka pöördeid. Ja seda ka pigem kuulmise peale, mida algul on teha keeruline, kuid mis ajapikku tuleb kindlasti.
See tunnetus, millest teised kõnelejad rääkisid, ongi pigem kuulmine :)

Mootor ei pea "liigselt pingutama" kui sa käiku vahetada ja kiirendad.
See, kuidas mootoril raske on, võid kogeda, kui viienda või kuuenda käiguga, kiirusel 20km/t üritad kiirendada :)


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 18:00
Postitas morse
mussoon kirjutas: 08 Sept 2020, 14:31

Mida see piiraja teeb?

Paigalseival rattal testides teeb ta niimoodi: RAAAAAATATATATATATATAA RAAAATATATAAA.

Rakendub paremalt poolt väänates.

:bsmile:


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 08 Sept 2020, 18:18
Postitas will111

Maaks, sinu väide ei vasta vist siiski päris tõele...kui ma sellest just valesti aru ei saanud. On vahet, kas lappad ükshaaval läbi või järjest. Vahet on selles mõttes, et päris järjest lapata tihtipeale lihtsalt ei olegi võimalik kuna järgmine käik alla lihtsalt ei lähe. Seega pead vahepeal sidurit natuke ikka üles laskma ja alles siis saad järgmise käigu alla lapata. Võibolla sina seda mõtlesidki järjest lappamise puhul, kuigi sel juhul ma ei tea misasi see ükshaaval lappamine üldse oleks...sest tsikli käike by definition ainult ükshaaval ju lapata saabki. Seda vahesidurdamist on loomulikult võimalik teha väga kiirelt ja nii, et kõrvalt vaadates ei saa miskit aru. Oleneb ka tsiklist, mõni ei vaja seda...arvatavasti sellepärast, et võll veab rohkem/vähem kaasa ka siis kui sidur on alla tõmmatud.

Igapäevasõidus ehk regulaarselt ma ei soovitaks kunagi käikude allalülitusi (näiteks siis foori taha pidurdades) teha nii, et jääd seisma või peaaegu seisma ning alles siis hakkad neid alla laduma. Seda võid iga kell teha autoga ja pole mitte mingit vahet! Tsikli käigukast ja auto käigukast aga on täiesti kaks erinevat asja. Tsiklil vahetuvad käigud korralikult ja suurema draamata ainult siis kui ratas liigub. Kohapeal seistes käiguvahetus ei ole tsikli kasti jaoks mitte kunagi kõige mõistlikum tegevus.


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 15 Sept 2020, 14:11
Postitas Dusterx

Kohapeal seistes käikude sisse rammimine lõpeb ainult kõverate käigukahvlitega, pidurdamisel tuleks käigukasti kasutada sama loogikaga nagu kiirendamisel, kohapeal olles on ainuke päriselt turvaline variant panna vabalt käigult kas esimene või teine käik sisse ja sõitma hakata. (Mitte keegi ei käsi alati esimese käiguga startida, paljudel masinatel on esimene käik oma olemuselt nn ronimiseks, ülekanne on nii aeglane, et on mõtetu teda kasutada. Siin räägiti ennist teisest äärmusest, kus 1 käik läheb 100+km/h, kõik mootorrattad pole baigid).


Re: Kiirus erinevate käikudega

Postitatud: 15 Sept 2020, 14:56
Postitas yeekim
Dusterx kirjutas: 15 Sept 2020, 14:11

Kohapeal seistes käikude sisse rammimine lõpeb ainult kõverate käigukahvlitega, pidurdamisel tuleks käigukasti kasutada sama loogikaga nagu kiirendamisel, kohapeal olles on ainuke päriselt turvaline variant panna vabalt käigult kas esimene või teine käik sisse ja sõitma hakata. (Mitte keegi ei käsi alati esimese käiguga startida, paljudel masinatel on esimene käik oma olemuselt nn ronimiseks, ülekanne on nii aeglane, et on mõtetu teda kasutada. Siin räägiti ennist teisest äärmusest, kus 1 käik läheb 100+km/h, kõik mootorrattad pole baigid).

Aga Sa proovi Kawasakil kohapeal II käik sisse panna :roll: