Motoaku laetuse kontroll

Kui mutrivõti peos püsib (või siis üldse ei püsi), kui vajad abi või nõu mootorratta remondil või soovid tehnika üle arutleda. Kui pluss ja miinus on lootusetult segi ja amprid ajavad volte taga.

Moderaator: Moded

Foorumi reeglid
Vältimaks asjatuid postitusi ja saamaks kiiremaid asjakohaseid vastuseid, peab teema sisaldama järnevaid detaile:
  1. Pealkirjas: Tsikli mark ja lühike vea kirjeldus (kui täpsemini ei ole võimalik siis näiteks: probleem mootoris, probleem piduritega jne)
  2. Sisus võimalikult täpne vea kirjeldus ja mootorratta mark ning väljalaskeaasta

NÄIDE: Honda Hornet, tühikäiguga probleem.

Valesti alustatud ning sisutühjade teemade puhul on moderaatoril õigus teema kustutada!
Kasutaja avatar

Teema algataja
ressi
Postitusi: 55
Liitunud: 11 Juun 2014, 18:56
Tsikkel: Suzuki VS 800GL
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 5 korda
Tänatud: 3 korda

Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas ressi »

Mul on CTEK-laadija komponent, mida kasutan aku laetuse taseme
kontrolliks. Ma saan selle abil teada, kas aku on laetud, vajab laadimist või
on tühi. Laetuse astmeid näitavad eri värvi tuled: roheline on laetud, kollane -
vajab laadimist ja punane põleb siis, kui aku on tühi.
Ma tahaks teada, kas keegi sarnast laadijat või laadija komponenti kasutab.
Täna näiteks vajutasin massi ehk musta kaabli kere suvalise koha vastu, mis
minu motika puhul on tagumise istuja jalatugi, ja punase kaabli ehk plussi
panin aku plussklemmi vastu. Tulemuseks näitas esialgu laadija, et kollane tuli põles
ehk et vajaks laadimist. Aga siis panin punase kaabli klemmi teise koha vastu ja
põles ehk vilkus roheline tuli ehk et näitas, et aku on täis.
Ma ise neid kohti täpselt ei saa vaadata, kuhu see punane kaabel vastu läheb, sest
aku asub üsna ebamugava koha peal kere all. Niimoodi "pimedalt" ma olen
proovinud mõõta seda laetuse taset ja numbriliselt ma ei teagi seda niikuinii, sest
see CTEK on vist rohkem nagu mänguasi.
Kas on mõtet seda CTEK'i laadijat usaldada või peaks midagi paremat
aku laetuse kontrolliks muretsema?
Ma panen pildi ka sellest CTEK-laadijast:

Laadija.jpeg


Kasutaja avatar

Frosch
Toetajaliige
Postitusi: 83
Liitunud: 08 Veebr 2019, 11:48
Tsikkel: BMW 1200GS Adventure
Tänanud: 5 korda
Tänatud: 12 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Frosch »

Mul on ka CTEK ja antud pildil ju CTEK-i kiirühendus? Kinnitad selle aku "+" ja "-" külge, ja siis kiirühenduspistikuga ühendad laadija taha. Mitte ei pane neid "rõngas" otsi vastu mootorratta kere..

Mini Riga - 160cc Pitrpo - Honda Hornet CB600 F - Yamaha FZ1N - Bmw 1200GS Adventure

Kasutaja avatar

Teema algataja
ressi
Postitusi: 55
Liitunud: 11 Juun 2014, 18:56
Tsikkel: Suzuki VS 800GL
Asukoht: Pärnu
Tänanud: 5 korda
Tänatud: 3 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas ressi »

Frosch kirjutas: 16 Apr 2021, 17:30

Mul on ka CTEK ja antud pildil ju CTEK-i kiirühendus? Kinnitad selle aku "+" ja "-" külge, ja siis kiirühenduspistikuga ühendad laadija taha. Mitte ei pane neid "rõngas" otsi vastu mootorratta kere..

Kuhu ma selle CTEK'i seal kere all paigutan?
Ta ei saa ju vastu maad lohisema jääda ja selles
aku enda pesas või aku kinnituskohas vist ei ole võimalik
seda hoida, sest sinna loobib tsikkel sõidu ajal kivipuru sisse
ja see võib ju selle CTEK'i ära rikkuda...?
Kui on idee, kuhu ta paigutada, siis ma võiks proovida ta
statsionaarselt aku külge panna küll.

Kasutaja avatar

kaimex
Mode
Postitusi: 810
Liitunud: 05 Mai 2015, 21:54
Tsikkel: honda putukas :P
Asukoht: Tartu / Pohjanmaa
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 15 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas kaimex »

Cteki ei paigutagi. Jätad ainult selle juhtme nagu pildil ja kui laadida tahad siis ühendad cteki järgi... Endal lapse elektri rattal see kasutusel...

Kasutaja avatar

Frosch
Toetajaliige
Postitusi: 83
Liitunud: 08 Veebr 2019, 11:48
Tsikkel: BMW 1200GS Adventure
Tänanud: 5 korda
Tänatud: 12 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Frosch »

Selle kiirühenduse otsa tood jah kuhugi aku juurest eemale, et olekski lihtsam akut laadida (ei pea eemaldama nt sadulat jms, sõltub tsikkli margist-mudelist)

E: ja need rõngasotsad kinnitad tsikkli aku külge poldiga, statsionaarselt.

Mini Riga - 160cc Pitrpo - Honda Hornet CB600 F - Yamaha FZ1N - Bmw 1200GS Adventure

Kasutaja avatar

Turist
Postitusi: 1200
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 171 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Turist »

Aku laetusest saab infot ka lihtsalt testriga aku klemmidelt pinget mõõtes. Juhul kui aku on normaalses korras. Kui ei ole (näit. mahtuvus enamuses kadunud), siis ei näita õiget infot ei tester ega laadija.


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas will111 »

Nii ta on. Testriga muidugi saab mõõta ka nii, et teed seda enamvähem kohe vahetult peale (täislaadimist) - mis tähendab siis näiteks pool tundi peale laadimise lõppu kui pinge on natuke jõudnud stabiliseeruda. ning siis jätad aku lihtsalt seisma ning mõõdud näiteks 12 või 24 tunni pärast uuesti. Korras aku puhul pingeväärtus testriga mõõtes peaks olema praktiliselt sama (no ütleme kuni 0.1v diff), mittekorras aku puhul langeb pingeväärtus selle aja jooksul juba üsna märgatavalt palju madalamaks.

Kasutaja avatar

kaimex
Mode
Postitusi: 810
Liitunud: 05 Mai 2015, 21:54
Tsikkel: honda putukas :P
Asukoht: Tartu / Pohjanmaa
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 15 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas kaimex »

will111 kirjutas: 16 Apr 2021, 20:37

Nii ta on. Testriga muidugi saab mõõta ka nii, et teed seda enamvähem kohe vahetult peale (täislaadimist) - mis tähendab siis näiteks pool tundi peale laadimise lõppu kui pinge on natuke jõudnud stabiliseeruda. ning siis jätad aku lihtsalt seisma ning mõõdud näiteks 12 või 24 tunni pärast uuesti. Korras aku puhul pingeväärtus testriga mõõtes peaks olema praktiliselt sama (no ütleme kuni 0.1v diff), mittekorras aku puhul langeb pingeväärtus selle aja jooksul juba üsna märgatavalt palju madalamaks.

Pärast laadimist langeb pinge kiiresti 13,2 voldini ja siis aeglaselt 12,6 voldini.
Täislaetud korras aku pinge koormuseta (tarbijata) on 12,6–12,8 V.
Tühjakslaetud aku pinge koormuseta on 11,8–12,0 V.
Kõik pinged on toodud 20 °C juures ja neid peab temperatuuri muutumisel kompenseerima −0,022 V/°C (soojem aku vajab vähem pinget).


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas will111 »

Jah, eks ma seda ju rääkisingi...selle vahega, et ei toonud välja konkreetseid numbreid. Selle põhjusega, et päriselus on need vahel siiski ka natuke erinevad kui need nö. "standardväärtused" mis välja tõid, kasvõi sellesama temperatuuri tõttu. Mina olen mõõtnud nö. täislaetud aku pinget tavaliselt kuskil nii tunnike peale laadimist. Kahtlased akud enamasti kaotavad muidugi juba selleks ajaks päris suure portsu, aga kui aku on näiteks 12h peale täislaadimist kukkunud a'la alla 12 voldi siis võib ikka üsna kindel olla, et selle naha päevad on loetud. Kui on kuskil 12.5v peal siis aga veel täiesti kasutatav. Selline on minu isiklik kogemus.

Igatahes point oli mitte täis ja tühjaks laetud aku võrdlemises, vaid korras ja mitte enam korras aku võrdlemises. Mittekorras aku lihtsalt ei hoia enam hästi pinget, olgugi, et ühtegi tarbijat taga ei ole. Muidugi mõõta võib ka pingelangu käivitamisel, eks see annab samuti üsna hea ettekujutuse aku siesukorrast

Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 8374
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 316 korda
Tänatud: 419 korda
Kontakt:

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas mx77 »

Frosch kirjutas: 16 Apr 2021, 17:30

Mul on ka CTEK ja antud pildil ju CTEK-i kiirühendus? Kinnitad selle aku "+" ja "-" külge, ja siis kiirühenduspistikuga ühendad laadija taha. Mitte ei pane neid "rõngas" otsi vastu mootorratta kere..

See on jah kiirühendus millel lihtsalt mõne lediga aku laetuse näidu lisafunktsioon. Mingi ainult aku laetuse mõõteseade see küll ei ole :D.

Nii et keera otsad rahulikult püsivalt aku külge ja paiguta pistiku ots kuskle mugavasse kohta.
Parajad huumorimehed ikka siin. RTFM!

Kasutaja avatar

kaimex
Mode
Postitusi: 810
Liitunud: 05 Mai 2015, 21:54
Tsikkel: honda putukas :P
Asukoht: Tartu / Pohjanmaa
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 15 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas kaimex »

Mx77 nii kaua kuni ratas käivitub ei võta ükski tõeline mees manuali lahti. :D

Kasutaja avatar

Kauri
Postitusi: 606
Liitunud: 13 Juul 2005, 23:46
Tsikkel: VN 750 custom
Asukoht: Kuusalu
Tänanud: 77 korda
Tänatud: 81 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Kauri »

Igasugune junn, mis annab mingisugustki tagasisidet aku olukorra kohta, on tarbija.
Pinge olemasolu mõõtmine multimeetriga aku klemmidelt ei ole arvestatav tõendusmaterjal aku tervisliku seisundi arvustamiseks. Nii lihtne ongi.

Kasutaja avatar

urmas66
Toetajaliige
Postitusi: 7185
Liitunud: 29 Jaan 2011, 11:52
Tsikkel: Yamaha TDM 850
Asukoht: Harjumaa, Saue vald
Tänanud: 1853 korda
Tänatud: 511 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas urmas66 »

Seda pikendus tükki ei pea ka ju otse akule ühendama. Üldjuhul on kuskil istme all või kus iganes, kergemini juurdepääsetavas kohas, näiteks starteri relee, millel ka pidev vool olemas. Minul on sinna selle relee klemmi alla ühendatud üks sigaretisüütaja tüüpi pesa ja sealt kaudu laen selle nn kiirlaadijaga või siis talvel on sinna pistetud laadija nn säilitus või ületalve režiimil. On ka lisaks voltmeerter rattal kuid see on süüte ahelas ehk enne käivitamist-süüde sees näitab aku pinget ja pärast käivitamist laadimise pinget. Maksis see junn vast mõned eurod. Ükski laadija,mis ei näita displeil numbrilist pinget, ei ole ilmselt adekvaatne asi aku laetuse hindamiseks.

Sõidetud rattad:Riga-d erinevad,Turist T200 73`,Jawa`d erinevad ,Honda Varadero XL 1000 99`,Yamaha TDM 850 97`...
ML-Transport AS
Kiired kaubaveod Tallinn-Helsinki,Helsinki-Tallinn
Kaubavedu Scandinaavias ja Baltimaades.
Kasutaja avatar

Hiid
Postitusi: 176
Liitunud: 17 Nov 2008, 19:34
Asukoht: Tallinn, Hiiu
Tänatud: 8 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Hiid »

Autoakude hindamiseks on selline jublakas nagu koormushark. Maakeeli pinge võib ikka 12V olla peale laadimist aga kui koormus peale lasta (käiviti näiteks) siis võib hetkega pinge kukkuda olematusse. Sellist koormust imiteeribki koormushark. Ma ei tea kas see on autodele ja motikatele sama seade aga aku hindamisel testriga ei ole erilist mõtet, nagu ka Kaur ütles. Auto starteri koormus ja ka aku mahtuvus peaks oluliselt suurem olema.

Biker.ee. Mootorratturite kohkumispaik.
Kasutaja avatar

kaimex
Mode
Postitusi: 810
Liitunud: 05 Mai 2015, 21:54
Tsikkel: honda putukas :P
Asukoht: Tartu / Pohjanmaa
Tänanud: 38 korda
Tänatud: 15 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas kaimex »

Mina isiklikult olen alati täis laadinud ja kui nädala jooksul käivitades pinge peaks alla 10v kukkuma on aku läbi. Pole kordagi alt vedanud. Eks võib alati ka akkuhappe tihedust mõõta a ise pole kunagi näinud mõtet. Kui täis laetud aku langeb alla 12.6 tuleb vaadata käivitust. Alla 10v käivitusmomendil ja tulebki välja vahetada. Olen üritanud ka neid akusi elustada laadijatega a ei ole õnnestunud.
Ps: Tundub et tuleb ka cbr-ile esimest korda uus aku võtta ligi. Enne ostu oli väidetavalt aasta vana aku. :)
6h tagasi võtsin cteki tagant. Homme annan teada käivituse.

Kasutaja avatar

Turist
Postitusi: 1200
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 171 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Turist »

Aku täpset seisukorda testriga teada ei saa, küll aga annab pinge infot laadimise vajadusest (millest ka see teema algas) ja seda enamasti soovitaksegi kontrollida kui aku pikemalt seisab. Kui pinge on ikka näiteks 12,2 V, siis on igal juhul vaja laadida. Täpsem seisukord selgub ka kasutamise käigus (kas äsja laetud või normaalse pingega aku käivitab mootori ja kas käivitab ka näiteks 2 nädala pärast...). :bsmile:


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas will111 »

eks neid "testida" saab nii ja naa ja igatpidi jah. aga igal meetodil omad puudujäägid ka. näiteks mis iganes põhjusel raskemini ringi veetav mootor tõmbab absoluutselt igasugusel akul käivitamisel pinge ikkagi märgatavalt madalamale kui kergelt luftitatav moto. isegi temperatuur mõjutab juba väga palju (sama mootori puhul). külm mootor külma ilmaga on täiesti teine teema kui soe mootor sooja ilmaga.

siiski, minumeelest Kaur ütles täpsemalt ikkagi seda, et lihtsalt pinge OLEMASOLU "mõõtmisel" pole mingit erilist mõtet mõõta. Kui sa oskad seda pinget sealt lugeda kuidagimoodi metoodiliselt ja täpsete väärtustena siis ma ei saa küll öelda, et sel ei ole erilist mõtet. Senimaani on peaaegu kõik akud saanud nii ära hinnatud/diagnoositud. Loomulikult parim test on reaalse koormusega, aga eks ka siis vaatad ikkagi ju pingelangu, või mismoodi see õigem mõõtmine siis on, kõrvaga? :D fakt on see, et kui pinge kukub hetkega olematusse siis ongi aku kaputt ja rohkem midagi usutleda pole mõtet. kas see on siis käivitamisel või juba enne kui käivitamiseni üldse jõuad, see oleneb lihtsalt konkreetse aku konkreetsest olukorrast

Kasutaja avatar

Turist
Postitusi: 1200
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 171 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Turist »

Nö. normaalse pinge olemasolu põhjal saab otsustada, kas on vaja laadida või mitte, ega ei peagi muud infot andma see ja ilmselt üks keskmine mootorratta omanik selles teemas sügavamale ei kaevu- kui laadimisest kasu ei olnud (või pinge oli hea) ja ikka ei jõua käivitada või läheb liiga kiirelt ise tühjaks, siis uut akut vaja. :)

Kasutaja avatar

Mrtn5
Toetajaliige
Postitusi: 163
Liitunud: 11 Sept 2013, 14:24
Tsikkel: 790ADV
Asukoht: Tln
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 10 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Mrtn5 »

Selle jutu peale panin 9a vanusele stromi orig akule testri külge ja näitas korduvalt 13,75V. Laadisin sügisel peale tuppa tõstmist ja nüüd siis mõõtsin. Varem pole mõõtnud, aga selline näit on küll huvitav?

Viimati muutis Mrtn5, 18 Apr 2021, 00:38, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar

Loff
Postitusi: 2868
Liitunud: 18 Nov 2006, 18:23
Tsikkel: Husqvarna TE610, Kawa VN740
Asukoht: Maal
Tänanud: 41 korda
Tänatud: 34 korda
Kontakt:

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Loff »

Ma ostsin endale majapidamisse akude tervise kontrolliks tavalise analoognäiduga koormustestri. Mulle sobib, sest väikseim motoaku, mis mul on, on 190A CCA.

Pilt

https://www.autokaubad24.ee/et/tooted/a ... 6-12v-yato

https://www.youtube.com/@paavokaleva
Impa Kulli Lohikäärme!
Yamaha TTR600 '00(panin risu)
KTM 620 LC4 '97(müüsin maha)
Kawasaki VN750 '87
Husqvarna TE610E '02
Kasutaja avatar

Turist
Postitusi: 1200
Liitunud: 06 Mär 2020, 17:09
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 171 korda

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Turist »

Mrtn5 kirjutas: 17 Apr 2021, 23:55

Selle jutu peale panin 9a vanusele stromi orig akule testri külge ja näitas korduvalt 13,75V. Laadisin sügisel peale tuppa tõstmist ja nüüd siis uuesti. Varem pole mõõtnud, aga selline näit on küll huvitav?

Vahetult peale laadimist näitab kõrgemaid numbreid. Kui lased seista või natuke mingi tarbijaga koormad, siis näitab õiget pinget. 12,8 oleks maksimaalne.

Loff kirjutas: 18 Apr 2021, 00:23

Ma ostsin endale majapidamisse akude tervise kontrolliks tavalise analoognäiduga koormustestri. Mulle sobib, sest väikseim motoaku, mis mul on, on 190A CCA.

Oled reaalselt proovinud ka mootorratta akuga? Mul teistsugune koormustester, aga ka 100 A vooluga koormab ja see ei tahtnud küll ühe 10Ah 180 A akuga midagi näidata. :roll:

Kasutaja avatar

Loff
Postitusi: 2868
Liitunud: 18 Nov 2006, 18:23
Tsikkel: Husqvarna TE610, Kawa VN740
Asukoht: Maal
Tänanud: 41 korda
Tänatud: 34 korda
Kontakt:

Re: Motoaku laetuse kontroll

Lugemata postitus Postitas Loff »

Turist kirjutas: 18 Apr 2021, 00:40
Mrtn5 kirjutas: 17 Apr 2021, 23:55

Selle jutu peale panin 9a vanusele stromi orig akule testri külge ja näitas korduvalt 13,75V. Laadisin sügisel peale tuppa tõstmist ja nüüd siis uuesti. Varem pole mõõtnud, aga selline näit on küll huvitav?

Vahetult peale laadimist näitab kõrgemaid numbreid. Kui lased seista või natuke mingi tarbijaga koormad, siis näitab õiget pinget. 12,8 oleks maksimaalne.

Loff kirjutas: 18 Apr 2021, 00:23

Ma ostsin endale majapidamisse akude tervise kontrolliks tavalise analoognäiduga koormustestri. Mulle sobib, sest väikseim motoaku, mis mul on, on 190A CCA.

Oled reaalselt proovinud ka mootorratta akuga? Mul teistsugune koormustester, aga ka 100 A vooluga koormab ja see ei tahtnud küll ühe 10Ah 180 A akuga midagi näidata. :roll:

Olen proovinud ja näitas, et on OK.

https://www.youtube.com/@paavokaleva
Impa Kulli Lohikäärme!
Yamaha TTR600 '00(panin risu)
KTM 620 LC4 '97(müüsin maha)
Kawasaki VN750 '87
Husqvarna TE610E '02
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta remont, tehnika, elekter ...”