1. leht 1-st

Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 19:18
Postitas Kalts

Tervist

Võtsin Xcountry kaelalaagrid ette, alumine on kutu. Paar tundi nokitsesin ja mõtlesin, et ongi kõik, aga ei saa kaelalt alumise laagri sisemist saalet maha. Kael on alumiiniumist. Remondijuhendis on ette nähtud 80C kuuma ja tõmmits, proovisin 100C ja torni, ei kõssagi. Siis andsin gaasiga veidi rohkem kuuma ja suuremat torni, aga ainus tulemus on saalest murdunud väike tükk. Oleks avasse istutatud, siis keevitaks peale, aga mida võllil istuvaga teha? Ma ei tahaks kaela ja plekist tolmukaitset rikkuda, muidu võiks "dremeli" lõikekettaga soone lasta ja üritada meisliga sealt pooleks lüüa. Mul on omalgi mitmeid ideid, aga kuulan hea meelega mida oskajad soovitavad.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 19:45
Postitas franz125

Kaelas olevale võid rahulikult ringiratast keevitada,tõmbab kokku jahtudes.Sisemisele saalele annaks induktiiviga kuuma,kuumutab kiirelt ja põhimõtteliselt ainult üht tükki.Niikaua kuumutad kuni kukub ise otsast,ainult pooleli ei tohi jätta,siis rebib veel tugevamalt kinni.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 19:47
Postitas will111

Kalts, tee paar pilti ka...praegu lugesin jutu läbi ja ei saanudki aru, et mis süsteemiga see laager sul seal on :D


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 20:22
Postitas mx77
Kalts kirjutas: 07 Okt 2020, 19:18
Spoiler

Tervist

Võtsin Xcountry kaelalaagrid ette, alumine on kutu. Paar tundi nokitsesin ja mõtlesin, et ongi kõik, aga ei saa kaelalt alumise laagri sisemist saalet maha. Kael on alumiiniumist. Remondijuhendis on ette nähtud 80C kuuma ja tõmmits, proovisin 100C ja torni, ei kõssagi. Siis andsin gaasiga veidi rohkem kuuma ja suuremat torni, aga ainus tulemus on saalest murdunud väike tükk. Oleks avasse istutatud, siis keevitaks peale, aga mida võllil istuvaga teha? Ma ei tahaks kaela ja plekist tolmukaitset rikkuda, muidu võiks "dremeli" lõikekettaga soone lasta ja üritada meisliga sealt pooleks lüüa. Mul on omalgi mitmeid ideid, aga kuulan hea meelega mida oskajad soovitavad.

Pole tänavaratstel vahetanud, aga krossikatel olen meisliga alumise prilli ja laagrisaale vahele löönud nii kaua, et saab tõmmitsa käpad vahele panna ja lõpu tõmmitsaga tõmmata. Krossikate kaelalaagrite komplektis on alati tolmuplekk ka kaasas, seega see läheb ohverdamisele.
Mis sa seal torniga lööd?


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 20:50
Postitas Kalts

Täitsa tavaline koonus-rulllaager on. Kinni on alumise laagri sisemine saale mis istuga kaelal on. Laagrit kui sellist enam polegi, ainult sisemine saale, ei rulle ega separaatorit, ega muidu saakski torniga vehkida :wink:

Induktiivkuumutit mul pole, eks homme uurin edasi.

http://bsd.ee/~kalts/xcountry/kael.jpg


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 21:43
Postitas franz125

Kiire soojendamine peab olema sest alumiinium kipub seda soojust kiiresti endasse salvestama ja soojuspaisumine on tal ka suurem kui terasel.Võid proovida -27 sügavkülma ka visata ja nobedalt peeneotsaga kuumapuhurilt sooja saalele.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 22:28
Postitas -huviline-

Niimoodi ei õnnestunud nagu see klemm teeb seal videos?


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 22:33
Postitas oil

Rahuliku järjekindlusega ümberringi toksides saab kätte. Teine variant on relakat anda saalele ja siis meisliga pooleks lüüa, sõber ütles et tema oma krossikatel muudmoodi ei viitsigi. Ainult täpne peab olema, et midagi ära ei riku.

Ma sain enda oma tervelt kätte. Lihvisin seest trelli kiirliitmiku ümber pandud liivapaberiga natuke suuremaks saale seest, et oleks hea puks millega edaspidi uut laagrit paika toksida ilma laagrit kahjustamata. Koonuslaagril see muidu tsipa keeruline. Ning tagasi pannes jah kael sügavkülma ja laager sooja, läheb ehk päris kergelt!


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 07 Okt 2020, 23:14
Postitas yeekim

Hoi!

Pole küll eemaldamisega seoses aga iga puks/laager /vmt, mis mu masinapargis vahetamisele läheb, istub garaage sügavkülmas!
Algul oli suht hirmutav, et julla kukub vana asemele aga nüüd olen juba harjunud :)

edu


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 08 Okt 2020, 00:29
Postitas will111

see toru mille peal laagrisaale istub on seest ilmselt õõnes ja sinna saab ligi altpoolt?

väga suure kuumaga annad saalele tuld üsna lühikest aega sinna alumise jämedama osa pihta. ja siis lased sinna alu toru sisse susinal sedasamust külmashokki...mida külmem shokk seda parem ja mida täpsemalt õige koha peale, seda parem
heal juhul kukub niimoodi põmst ise ära aga eks tõmmitsaga võib ju väikse surve peale ka keerata

teine variant, ma paneks näiteks 6mm keermelatist kaks varrast 180 kraadi keevitusega sinna saale külge ja teiselt poolt toru otsast tekitaks põhimõtteliselt siis selle abil mingi nö. tõmmitsa, et mutreid peale keeratas saad võru kätte.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 08 Okt 2020, 08:16
Postitas mx77
-huviline- kirjutas: 07 Okt 2020, 22:28
Spoiler

Niimoodi ei õnnestunud nagu see klemm teeb seal videos?

Mõistlikum on meislit kasutada. Esiteks kruvika haamriga tagumine ei ole hea mõte, kruvikas pole see tööriist ja teiseks on meisli kiilunurk suurem, tema puhul piisab 90 kraadise nurga all vahele löömisest ja ta surub laagrisaale oma kiilukujuga välja. Siis ei pea mingi imenurga all leidma kohti, kuhu lüüa saab.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 08 Okt 2020, 08:52
Postitas Tort

Lase WD40 vahele toksimise vahepeal. Just sain ühe haagise sisemise rattalaagri kausi niimoodi välja taotud. Aega läheb muidugi.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 08 Okt 2020, 20:42
Postitas Kalts

Kuna kõik termilised meetodid eeldasid saale kiiret kuumutamist, siis sellest loobusin. Alum. kael on massiivne väga hea soojusjuhtivusega tükk ja saale sellel suht-koht õhuke rõngas. Mul pole ühtki viisi saale järsuks kuumutamiseks, induktsioonkuumuti oleks ilmselt perfektne antud olukorras.

Esmalt lõikasin relakaga saalesse viltuse soone, tolmukaitse hoidmisest loobusin. Lõikasin nii sügavale ja kaugele kui sain, panin vana kulunud ketta, aga ega prillide poolsesse serva eriti lõigata saanud. Kehv lugu, sest just seal on saale kõige paksem ja suurima diameetriga. Andsin 2-3 korda meislit, aga puruks ei läinud. "Dremeli" lõikeketast ei saanud kasutada, sest hiljuti läks võll puruks.

Lihvisin relakaga maha ja kui saale õhemas otsas oli veel 1mm materjali jäänud viskas päris terava praksuga poolest saadik prao sisse. Klapid olid peas ja relakas jõuras, aga selgelt kostis. Edasi nüsisin "dremeli" väikese ümmarguse käiaga kuni pragu ka prillidepoolsest jämedamast materjalist läbi jooksis.

Selgus et terve kael on anodeeritud, laagri istu kohad kaasa arvatud. Esialgu ei pannud tähele, kiht on läbipaistev. Kuna uue laagri istutamisega on sama häda mis vanaga, siis võtsin anodeeritud kihi maha. Uue laagri istutamisega on isegi sitem lugu kui vana maha võttes, sest kaelal on 2 ühesugust laagrit ja kaugema s.t. prillidepoolse laagri pealepanekuks tuleb see kõigepealt üle otsalaagri istukoha koputada. Ei ole nii, et viskan tulise laagri külmale kaelale ja see kukub kõlinal alumisele istukohale. Senikaua kuni laagrit üle otsa koputan on see juba jahtunud, sest see võtab aega ja massiivne alumiiniumist kael hajutab hetkega kogu soojuse. Panen laagriliimiga, võtsin 600 vesikaga nõks maha ja hetkel istub külm laager õliga tihkelt peale. Homme proovin kuumalt ka, et ikka viisakalt maha saaks hiljem.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 09 Okt 2020, 08:58
Postitas kalju1

Kui igapäevaselt sellist tööd teha, on otstarbekas spetstõmmits hankida, umbes selline:
http://www.mxladen.com/epages/61162899. ... ts/08-0544
Hind muidugi muljetavaldav. Koostöös treialiga on ilmselt võimalik ka midagi soodsamalt tekitada.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 09 Okt 2020, 11:06
Postitas Piipz

Motionprod võib streetmotost küsida, on kindlasti odavam, kui eelnev link. Mitte et see ikkagi üheks korraks ära tasuks
https://www.streetmoto.ee/brand/10181119/motion-pro/


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 09 Okt 2020, 12:57
Postitas Maaks

Teed koduste vahenditega (rauasaag, puur) ise sellise tõmmitsa, tükk toru, 2x3tk M6 poldid+mutrid ja ja 1suurem mutter + pikem polt :-)
Tegelikult on see rellaka lahendus kah täiesti töötav.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 09 Okt 2020, 14:06
Postitas urmas66

Peale ajamiseks on õiges läbimõõdus toru ja keermelatist polt ka kindlasti igati pädev lahendus. Ei maksa peaaegu midagi


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 09 Okt 2020, 17:48
Postitas StreetMoto

Seekord küll loen ja imestan seda saagat. BMW on vähemalt ühes kohas mõelnud omaniku peale ja alumistele prillidel on kannulaagri eemaldamiseks puuritud augud (all pildil selgelt näha), kustkaudu lüüakse laagrisaale maha. Pole vaja ei kuuma, ei külma, ei relakat, ei dremelit, vaid lihtsalt õiges mõõdus torni. Lihtsalt koputad selle sealt toru otsast maha. Ja uus läheb peale täpselt nii, et võtad toru, mis on napilt jämedam kui see lenksulaagri pulk ja koputad sellega uue laagri peale. Jälle ilma kuuma ja külmata.

Pilt


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 09 Okt 2020, 22:07
Postitas Kalts

Neeme, mida sa silmas pead kuna mul pole prillides selliseid sobivaid auke?

Kõige veidram on ametlikus remondijuhendis e. RepROM-is toodud protseduur:
/--/
Clamp the fork bridge in the vice.
Heat steering-head bearing (2). (Mating/release temperature, bearing, bottom fork bridge: 80C)
Use suitable tool to drive steering-head bearing (2) and dust cap (1) down and out.
/--/

Uut laagrit peale pannes on jutuks: push bearing onto the steering tube; tap lightly if necessary to seat the bearing.

Kuid isegi nüüd juba veidi maha lihvitud kaelaga - millele õline laager külmalt käega surudes peale läheb - on 100C juures laager täiesti kinni. Torniga kopsimine ei võta seda maha ega pane peale. Jahtub tagasi ~ 30C peale ja laager tuleb käega kaelalt maha. Mul on sihuke tunne, et juhendi kirjutamisega on miskit metsa läinud. Kael on paksuseinaline alum. toru, paisub soojendamisel tublisti rohkem kui kõhnuke terasest saalerõngas. Advriderist leidsin mõned jutud kuidas tollel bemmil neid laagreid on kaela kuiva jää ja atsetooni seguga jahutades vahetatud. Võibolla oleks laager kogu kama enne sügavkülmas marineerides maha tulnud :)


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 09 Okt 2020, 22:33
Postitas will111

sügavkülmas marineerides ja siis mingi gaasikeevitusega teraselekiirelt kuuma andes. jah, täitsa võimalik et oleks tulnud selles lootuses, et soojusülekanne kaelalt alupostile ei ole nii ülihea. kuigi eks ta tegelikult siiski päris hea ole.

muidugi kui prillides neid auke polnud siis üks variant oleks olnud need ka sinna tekitada :D


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 10 Okt 2020, 05:56
Postitas Vint

Küllap Streetmoto vihjas, et tõmmitsa ostmise asemel, oleks mõtekam paar auku puurida.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 10 Okt 2020, 10:27
Postitas StreetMoto
Kalts kirjutas: 09 Okt 2020, 22:07

Neeme, mida sa silmas pead kuna mul pole prillides selliseid sobivaid auke?

Jah, õigus - seekord minu eksimus. Peas keerles G650GS ja F800GS lahendus, kuid XCoutry ja XChallenge kasutavad tõesti alt kinnist massiivsemat prilli. Vabandan!
Ja kindlasti ei ole ma soovitanud kuskile auke puurida nagu eelnev postitus ekslikult väidab.

Siiski - kuumaga kuni paarsada kraadi ei ole siin midagi üritada. Kuum töötab ainult alumiiniumkorpustest (paisub järsult 120 kraadi kandis) terasdetailide välja võtmisel ehk laagrite väljutamisel käigukasti, mootori või näiteks rattarummu seest. Laager on terasest ja teras ei paisu sellisel temperatuuril grammivõrdki, mis sul kuumaõhupüssist tuleb.

Ma arvan, et antud juhul sai laagri eemaldamisel saatuslikuks soov jätta tolmukate ellu. See ei olnud hea plaan, sest esiteks: alumine laager riknebki selle tolmukatte pärast. Vesi läheb ülalt sisse, aga tolmukate ei lase sellel välja voolata ning vesi jääb laagrit suretama. Osad tsiklitootjad on aru saanud, et sinna alla ei tohi tolmukat panna ja laagrid kestavad kauem. Teiseks - need tolmukad ei maksa midagi - meil on kotitäis erineva mõõduga tolmukatteid ja jagan neid tasuta, sest komplektides on nad mitmes mõõdus ja iga laagrivahetusega jääb neid lihtsalt üle ning pole raatsinud uut asja prügikasti ka visata.

Uus laager käega surudes peale ei lähe kindlasti. Nagu eelmisel korral kirjutasin, siis toruga koputamine on õige liigutus. Päriselt on selleks olemas ka lihtne abivahend, aga asja ajab ära õiges mõõdus torujupp ka. Õige abivahend selline:

Pilt


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 10 Okt 2020, 10:44
Postitas oil

Ning nagu eespool mainisin, siis täpselt sobiva torujupi leidmine garaažist on ikka loterii. Häbematult lihtne on vana laagrisaale seest väheke suuremaks lihvida mingi liivapaberijupiga (teibi see näiteks ümber trelli kiirliitmiku "toruks"). Mul vottis kareda liivakaga see aega miski alla minuti. Sai saale täpslet nii palju suuremaks et ei loksunud, kuid sain uue paika taguda ning vana suurema draamata üles tagasi. Niimoodi pole ka mingit ohtu, et uut koonuslaagrit vigastad, kuna vana sisesaale istub ilusti vastu uue sisesaalet. Pärast pane see jupp riiulisse ja aastate pärast (või varem, kui näiteks krossi-enduurot sõidad) ei peagi leiutama.

Mul tegelt pea kõikidest laagritest sellised muhvid tehtud (vastavalt siis väljast või seest liivakat-relakat antud) ja vastava konksu otsas rippumas. Sellest ajast saati polegi laagrivahetus enam suurem ettevõtmine.

Minu viis senti.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 10 Okt 2020, 18:03
Postitas Madlobster
StreetMoto kirjutas: 10 Okt 2020, 10:27

Laager on terasest ja teras ei paisu sellisel temperatuuril grammivõrdki, mis sul kuumaõhupüssist tuleb.

Nonoh? Mis temperatuuril see va teras siis paisub?

Kuumaõhupüssist tuleb 600 kuni 1000+C

Laagreid pannakse otsa olenevalt mõõdust ja laagri tüübist jms alates 60C kuni 200C


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 12 Okt 2020, 12:00
Postitas joel

Tahke keha soojuspaisumist iseloomustatakse joonpaisumisteguriga.

Joonpaisumistegur alfa on suurus, mis iseloomustab keha joonmõõtme (pikkuse, laiuse või kõrguse) suurenemist soojenemisel. See näitab, kui suure osa algpikkusest moodustab keha pikenemine keha soojenemisel ühe kraadi võrra.

Ehk siis soojuspaisumine on võrdeline temperatuuri muuduga. Seda nii alumiiniumi kui ka terase puhul. Lihtsalt alumiiniumi joonpaisumistegur on terase omast palju suurem. Kuumutamisel 120 kraadini paisuvad nii teraslaager kui alumiiniumkorpus, aga alumiiniumkorpus paisub rohkem, seetõttu tuleb ka teraslaager selle seest lihtsa vaevaga välja. 120 kraadi juures ei toimu alumiiniumil mingit järsku paisumist. Pigem on laagrid paigaldatud sellise istuga, et 120 kraadi juures kaob eelping ja seetõttu tuleb laager kergelt välja (või läheb paika tagasi).


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 12 Okt 2020, 16:58
Postitas StreetMoto

Nonäed, mõni oskab kohe hästi ja arusaadavalt selgitada :-) Ehk asja võlu on erinevates materjalides (alu vs teras) nagu ka ennist püüdsin selgitada segasel moel.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 15 Okt 2020, 19:16
Postitas Kalts

Kõik on koos ja täna käisin isegi sõitmas.
Kokku läks Loctite 638-ga kuna mul on TDM850 ajast seda järel, üle 10 a. vana pudel kuid toimib.
Tõmbasin kaelale markeriga noole ning kirjutasin liimi tüübi ka, teistel hiljem lihtsam.


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 16 Okt 2020, 07:52
Postitas franz125

Mis eesmärki see nool täidab?


Re: Kaelalaagri eemaldamine

Postitatud: 16 Okt 2020, 10:53
Postitas Kalts

Hea küsimus :wink:
Mul oli täpselt sama mõte kui laagreid pingutama asusin... mmm etjah milleks seda noolekest vaja oli, sest ilmselgelt saab kinni olla vaid üks laagritest millest igaüks värki lahti lapates aru peaks saama...
Kuid laiskus tarviline vara ja nõnda kokku läks ja jäi... järgmisele tegijale muiata, et nojah on alles pedant olnud :mrgreen: