Lithium-ion aku

Kui mutrivõti peos püsib (või siis üldse ei püsi), kui vajad abi või nõu mootorratta remondil või soovid tehnika üle arutleda. Kui pluss ja miinus on lootusetult segi ja amprid ajavad volte taga.

Moderaator: Moded

Foorumi reeglid
Vältimaks asjatuid postitusi ja saamaks kiiremaid asjakohaseid vastuseid, peab teema sisaldama järnevaid detaile:
  1. Pealkirjas: Tsikli mark ja lühike vea kirjeldus (kui täpsemini ei ole võimalik siis näiteks: probleem mootoris, probleem piduritega jne)
  2. Sisus võimalikult täpne vea kirjeldus ja mootorratta mark ning väljalaskeaasta

NÄIDE: Honda Hornet, tühikäiguga probleem.

Valesti alustatud ning sisutühjade teemade puhul on moderaatoril õigus teema kustutada!

kasper
Postitusi: 70
Liitunud: 10 Sept 2015, 17:34
Tänatud: 5 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas kasper »

creativ kirjutas: 24 Okt 2021, 00:55

lugesin eelneva põhjalikult läbi. tekkisid mõned küsimused: et kas liitium akudel (mis spetsiaalselt moto tarvis kokku pandud) on sees laadimist ja muud kontrolliv elektroonika? ja kui on siis see vist määrab ära laadimisvoolu ehk siis sisuliselt asendab/täiendab tsikli oma pingeregulaatorit?

Li(Xx) akudel on vaja kontrollerit, (ei asenda tsikli pingeregulaatorit) mis kaitseb teda nii ülelaadimise, ületarbimise, ala-, ülepinge eest ning hoiab aku elemendid võrdse pingega. Ratta pingeregulaatorit on sul ikka vaja, mis siis seda kontrollerit maha ei küpseta. Igaks petteks mainin, et Li(Xx) akud ei ole mänguasjad, millega suvaliselt katsetada. Need süttivad päris hästi ja ei ole erti hästi koduste vahenditega kustutatavad. Seega, veendu, et aku mille paigaldad omab vastavat kontrollerit.

Mis puudutab tehasest tulnud auto aku paremasse eluikka, selle määrab ära hind. Consumer akude hind peab olema lihtsalt aktraktiivsem...



Kasutaja avatar

mx77
Postitusi: 8374
Liitunud: 25 Okt 2004, 16:50
Tsikkel: YZ250F, Ducati Monster S4
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 316 korda
Tänatud: 419 korda
Kontakt:

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas mx77 »

attrs kirjutas: 24 Okt 2021, 11:41

Ratta genekal ju pole LiPo režiimi, seega peab akus sees olema täiendav laadimist juhtiv elektroonika.

LiPo akule ei sobi nn smart laadija trickle rezhiim, lihtsalt korraliku vooluga laadimine on ok


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas will111 »

praktiliselt kõik spetsiaalselt mootorrataste jaoks tehtud "aku asendajad" ehk nö. starteriakud põhinevad LiFePO keemial. Seega need akud on sisuliselt täpselt sama asi mis vanakooli pliiaku oma laadimisreziimi poolest. Seal ei ole tarvis mingit erilist vahekontrollerit, laadimispinge on sama. Ohtlikud nad samuti millegi poolest ei ole. Tõenäoliselt on ka nende akude ülesehitus üsna lihtne ehk lihtsalt 4 elementi on järjest ühendatud sisemiselt ja kogu muusika. Lifepo elemendi pinge on 3.2v

lisaks lugeda/vaadata võib näiteks siit https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

seda tüüpi aku mahtuvus võib tõesti olla väiksem kui tavalisel pliiakul, see oleneb millist max voolu aku elemendid kannatavad. 5c on lifepo jaoks üsna tavapärane.
kõiksugust muud keemiat peale lifepo ma soovitaks pigem vältida sest seal sees peab siis tõesti olema elektroonikat ja näiteks lipo keemia suudab teha üsna vähe laadimistsükleid. minul on üks ratas tehtud lipo aku peale, kuid sellel on teadlikult laadimise pool täielikult eemaldatud, aku annab ainult tarbijatele voolu välja. laen vajadusel eraldi välise laadijaga küljele toodud pistikust. kuid see ei ole ei tänava ega igapäevasõidu ratas

Kasutaja avatar

attrs
Postitusi: 173
Liitunud: 05 Apr 2004, 22:26
Tsikkel: 790 adv
Asukoht: Laagri
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 2 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas attrs »

Mingi BMS võiks akus siiski olla, näiteks üle- ja alalaadimise vältimiseks ning elementide vahel pinge ühtlustamiseks. See juba puhtalt aku sisene asi. Ratta külge läheb nagu tavaline pliiaku.


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas will111 »

Jah, võiks olla kuid ma pole eriti kindel, et väga paljudel see seal sees ka on. Minu omal (lifepo variandil, mitte mudeli lipol) igatahes ei tundu olema. Õigemini, puhtalt sisetunne ütleb, et alalaadimise jaoks äkki midagi isegi on...ülelaadimise jaoks äkki ka aga tasakaalustajat üsna 99% kindlasti mitte. Ja no kui ikka päris aus nüüd olla siis 4s1p akul...millele eeldatavalt on valitud ka väga korralikud ja võrdsed elemendid, kas ikka on tegelikult vaja? Minumeelest mitte, seal pole vist väga palju tasakaalust välja minna

Kasutaja avatar

creativ
Postitusi: 1180
Liitunud: 27 Sept 2007, 14:35
Tsikkel: KTM LC8 ADV
Asukoht: tallinn
Tänanud: 10 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas creativ »

attrs kirjutas: 24 Okt 2021, 11:41

Ratta genekal ju pole LiPo režiimi, seega peab akus sees olema täiendav laadimist juhtiv elektroonika.

olen ka veendumusel et seal sees on akut majandav elektroonika. isegi akutööriista akudel on mida olen näppinud. aga ehk oskab keegi täpsemalt lahti seletada!? huvi oleks saada aku oluliselt väiksem kui originaal ja seda sisuliselt Li akud on. Paraku on Li motoakud tehtud enamasti sama suureks kui vanatüübilised (kuigi arvan et see kast on suures osas seest tühi). Et kui tehase andmed näitavad 8Ah vanatüübilist akut et siis mis mahtuvusega võiks Li aku olla?

Ära usu hülge möla! Anna aeruga!
____________________

LC8 Adventure
Kasutaja avatar

attrs
Postitusi: 173
Liitunud: 05 Apr 2004, 22:26
Tsikkel: 790 adv
Asukoht: Laagri
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 2 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas attrs »

Midagi sellist näiteks: https://www.amazon.com/4Series-Protecti ... B07511RJ9S

Mitte just kõige parem DIY video kuid kerge ülevaate saab:


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas will111 »

liitiumaku ei ole mingisugune ühene termin. liitium keemiat on vähemalt 5 erinevat populaarset varianti, kõigil neil on täiesti erinevad omadused, sellega tuleks end esmalt kurssi viia...alates power density'st kuni muude asjadeni nagu max C rate jne. kaubanduslikes mootorratta "liitiumakudes", nagu ma korra juba ütlesin, kasutatakse valdavalt lifepo elemente. need on oluliselt suuremad ja ka raskemad kui näiteks lipo keemia elemendid samasuguse Ah juures. seega ei, seal ei ole mingi 80% tühja ruumi nagu omale ette kujutad. pigem võibolla 25% ja see on ka selline "ruum" mida ilmselt on üsna raske kuidagi efektiivselt kasutusele võtta, ükskõik mis kujuga väliskorpuse vormid.

kaugeltki mitte kõigil akutrelli akudel pole mingit erilist elektroonikat sees. väga palju on selliseid, mille aku sees on näiteks lihtsalt termoandur ja punt järjest ühendatud elemente. ja need on kõik li-ion keemia akud. laadimise osas on vajalik "tarkus" nende akude laadijates, ja tühjaks laadimise juures on enamasti lihtsalt piiraja, mis ei lase elementide pingel langeda liiga madalale...aga seda ei mõõdeta mitte per element vaid üle terve paki ja see tarkus võib olla kas aku sees või hoopis trelli sees

kui sa tahad teha ise tsiklile aku ja lisada sellele elektroonika siis lihtsalt tellid mõne sobiva BMS'i, ehitad oma akupaki koos sellega valmis ning nii ongi. kuigi, mina sellel ettevõtmisel väga suurt pointi ei näe. need kaubanduslikud ei maksa nii hirmus palju ja neid on erinevas suuruses. võid ju ka lihtsalt mõõtmetelt väiksema osta kui tahad niiväga seda veerand mahlapaki jagu ruumi kokku hoida

Kasutaja avatar

attrs
Postitusi: 173
Liitunud: 05 Apr 2004, 22:26
Tsikkel: 790 adv
Asukoht: Laagri
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 2 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas attrs »

Olen paar aastat droonidega mänginud, neid ehitanud ja jälle lõhkunud. Seeläbi ka akudest mõned algteadmised omandanud.
LiPo (ka 18650 vms kujul) rattale asetamist kindlasti väldiks. Meeldib TET-i sõita ning paratamatult peab aeg-ajalt ratast jälle püsti tõstma.
Olen näinud, mida viga saanud LiPo teha suudab, ning seetõttu drooni akusid näiteks hoiustan ainult tulekindlas kotis, mis omakorda tsingis.

Nõustun, et ise põlvel tasub sellist akut ehitada vaid juhul, kui kaubanduses tõesti sobiva suurusega saada pole ning eelnev kodutöö elementide/amprite osas hädavajalik. Odavad hiina elemendid ja kontrollerid võivad võtta silmad särama kuid need pole kindlasti seda riski väärt.
Tean, et LiFePo4 on kõvasti sõbralikum keemia kuid siiski...

Kasutaja avatar

creativ
Postitusi: 1180
Liitunud: 27 Sept 2007, 14:35
Tsikkel: KTM LC8 ADV
Asukoht: tallinn
Tänanud: 10 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas creativ »

kuidas seletada väikese, suitsupaki suuruse akupanga olemust (stardiabi 12V, 3Ah) mis paneb isegi sõiduauto käima kui selle oma akust ei tule piuksugi? ma siin mõtlen et kas veits suurem, 6Ah ei sobiks käivitusakuks tsiklile? ruumi kokkuhoid missugune! (võimalik et mainitud akupank ei toimi korduvkäivitustel ehk siis ei lae end nii kiirelt vms. pühjused)

Ära usu hülge möla! Anna aeruga!
____________________

LC8 Adventure
Kasutaja avatar

Ain
Postitusi: 1463
Liitunud: 10 Juun 2010, 23:33
Asukoht: Kesk-Eesti
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 217 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas Ain »

creativ kirjutas: 27 Okt 2021, 20:07

kuidas seletada väikese, suitsupaki suuruse akupanga olemust (stardiabi 12V, 3Ah) mis paneb isegi sõiduauto käima kui selle oma akust ei tule piuksugi? ma siin mõtlen et kas veits suurem, 6Ah ei sobiks käivitusakuks tsiklile? ruumi kokkuhoid missugune! (võimalik et mainitud akupank ei toimi korduvkäivitustel ehk siis ei lae end nii kiirelt vms. pühjused)

BRP näiteks paneb täna oma kelkutele mingit patarei elementidest koosnevat toodet peale. Et mingi aja jooksul peale seiskamist saad masina käima lasta.
https://www.youtube.com/watch?v=2N3MnFSTPz0

Riga→Suzuki DL650 VStrom→Honda Crosstourer VFR1200 DCT. Garmin ZümoXT, GoPro Hero7 ja Packtalk Edge JBL sideseade.

Cardo PACKTALK Edge jms. sideseadmed, lisad ja varuosad: https://www.aaver.ee/product/cardo-packtalk-edge-duo/
Cardo ametlik edasimüüja Eestis
Kasutaja avatar

franz125
Postitusi: 3187
Liitunud: 29 Mär 2008, 19:37
Tsikkel: Mitmed
Tänanud: 34 korda
Tänatud: 192 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas franz125 »

Kondekad mu meelest ,mitte patakad.

Kangutan kõveraid
VTR1000SP1
VTX1800R potsataja-nüüd kahe liitrine
GTS reinkarnatsioonil
98% müüdud Harleydest on ikka veel teedel....ülejäänud 2% jõudsid koju


morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas morse »

[mention]Ain[/mention] see on ju nagu Turisti starter, mille aku on superkondensaatori vastu välja vahetatud :D

Aga tegelt väga geniaalne lahendus. Kindlasti on BRP genekas Turisti ja Muravei harjaprobleemidest vaba :)

Superkondeka eluiga ma ei tea aga racing kasutuses on see väga lahe idee.

See oli ka päris huvitav, et mootor käivitus sõna otseses mõttes poolest pöördest. Need saanid on tänapäeval ikka 4T, eksole? Ilmselt jääb mootor välja suretades alati sama koha peale seisma - siis pole vaja nii palju ringi keerata.

Kasutaja avatar

yeekim
Toetajaliige
Postitusi: 6608
Liitunud: 09 Mai 2006, 12:08
Tsikkel: VT1300CX
Asukoht: Head mõtted
Tänanud: 649 korda
Tänatud: 399 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas yeekim »

morse kirjutas: 27 Okt 2021, 21:18

...Need saanid on tänapäeval ikka 4T, eksole? I...

Ei tarvitse olla, 2T on saani/jetimaailmas suht IN

Saadetud kettaga lauatelefonist!

Kasutaja avatar

Ain
Postitusi: 1463
Liitunud: 10 Juun 2010, 23:33
Asukoht: Kesk-Eesti
Tänanud: 82 korda
Tänatud: 217 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas Ain »

yeekim kirjutas: 27 Okt 2021, 21:40
morse kirjutas: 27 Okt 2021, 21:18

...Need saanid on tänapäeval ikka 4T, eksole? I...

Ei tarvitse olla, 2T on saani/jetimaailmas suht IN

Nii on! 2T on hinnatud nende hulgas kes teravust ja funi soovivad. Töötab igas asendis ja on töökindel. Venemaal mägedes hommikul -35 kraadiga käivitub paugust. BRP 2t e-tec mootor on julm! Mootor käib nagu 4t mootor. 4t on rohkem tööteema ja matkamine. Hea rahulik ja öko. Aga see akulaadne asi on ilmselgelt ka kaaluteema.

Riga→Suzuki DL650 VStrom→Honda Crosstourer VFR1200 DCT. Garmin ZümoXT, GoPro Hero7 ja Packtalk Edge JBL sideseade.

Cardo PACKTALK Edge jms. sideseadmed, lisad ja varuosad: https://www.aaver.ee/product/cardo-packtalk-edge-duo/
Cardo ametlik edasimüüja Eestis
Kasutaja avatar

Irual
Postitusi: 249
Liitunud: 11 Okt 2010, 19:37
Tsikkel: vändast käima
Tänanud: 18 korda
Tänatud: 39 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas Irual »

Töö ja matkamine.... ja miks siis näiteks MxGP-d 4t-ga sõidetakse :shock: Asi ikka jõukõveras ja kumb mootor seda sobivamalt maha paneb.

Edu, L


morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas morse »

Tean jah. Ma olen isegi kiire 2T saaniga sõitnud. Enduuro tundus ikka lahja sellega võrreldes. Sisuliselt nagu oleka LC4 enduurole rinkabaigi mootor vahele pandud.

Ilmselt oli asi ka selles, et ma mootorratta pealt tulles polnud harjunud, et haakuvus nii hea on “tagarattal”.

Aga ma saan siis aru, et tegu on 2T mootorite käivitamisega. Nojah. Neid ongi tegelt lihtsam startida. Nii et see lahe kondeka pealt käivitamine võib täitsa toimiv lahendus olla.

Kasutaja avatar

kiilas
Toetajaliige
Postitusi: 528
Liitunud: 31 Juul 2021, 19:12
Tsikkel: R 1250 GS Adventure
Asukoht: Rapla
Tänanud: 53 korda
Tänatud: 82 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas kiilas »

attrs kirjutas: 26 Okt 2021, 00:46

Olen paar aastat droonidega mänginud, neid ehitanud ja jälle lõhkunud. Seeläbi ka akudest mõned algteadmised omandanud.
LiPo (ka 18650 vms kujul) rattale asetamist kindlasti väldiks. Meeldib TET-i sõita ning paratamatult peab aeg-ajalt ratast jälle püsti tõstma.
Olen näinud, mida viga saanud LiPo teha suudab, ning seetõttu drooni akusid näiteks hoiustan ainult tulekindlas kotis, mis omakorda tsingis.

Nõustun, et ise põlvel tasub sellist akut ehitada vaid juhul, kui kaubanduses tõesti sobiva suurusega saada pole ning eelnev kodutöö elementide/amprite osas hädavajalik. Odavad hiina elemendid ja kontrollerid võivad võtta silmad särama kuid need pole kindlasti seda riski väärt.
Tean, et LiFePo4 on kõvasti sõbralikum keemia kuid siiski...

Nii mõnigi fotograaf on oma varustusest tänu LiPo-dele lahti saanud, näiteks https://www.delfi.ee/artikkel/72076937/ ... tustehnika

Kasutaja avatar

tito
Postitusi: 739
Liitunud: 07 Juun 2013, 08:38
Tsikkel: Suzuki DR-Z
Tänanud: 125 korda
Tänatud: 63 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas tito »

kiilas kirjutas: 02 Nov 2021, 13:42

Nii mõnigi fotograaf on oma varustusest tänu LiPo-dele lahti saanud, näiteks https://www.delfi.ee/artikkel/72076937/ ... tustehnika

Endalgi aku vahetus plaanis Exide AGM ei pea muhvigi peale 2 aastast kasutamist, aga selle fotorgaafi nägu oma esimese raamatuga paneb sügavalt mõtlema....


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas will111 »

vist nüüd kolmas kord siin mainida...aga siis veel ja viimast korda, tsikli liitiumakudes ei kasutata lipo keemiat! ja lisaks, ega see lipogi nüüd päris niisama seistes heast peast ikka põlema ei sütti, kui asjal mida kasutad on mingisugused spetsiifilised ohutusnõuded, siis kipub 99% juhtudest igasugustes "õnnetustes" ikkagi olema süüdi see kasutaja/omanik, kes ei viitsinud nende nõuetega piisavalt tutvuda

Kasutaja avatar

heimland
Postitusi: 236
Liitunud: 14 Aug 2006, 17:43
Tsikkel: cbr600rr
Asukoht: eesti tallinn
Tänanud: 4 korda
Tänatud: 1 kord

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas heimland »


kasper
Postitusi: 70
Liitunud: 10 Sept 2015, 17:34
Tänatud: 5 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas kasper »

will111 kirjutas: 03 Nov 2021, 00:39

vist nüüd kolmas kord siin mainida...aga siis veel ja viimast korda, tsikli liitiumakudes ei kasutata lipo keemiat! ja lisaks, ega see lipogi nüüd päris niisama seistes heast peast ikka põlema ei sütti, kui asjal mida kasutad on mingisugused spetsiifilised ohutusnõuded, siis kipub 99% juhtudest igasugustes "õnnetustes" ikkagi olema süüdi see kasutaja/omanik, kes ei viitsinud nende nõuetega piisavalt tutvuda

Nii on, Fe on palju turvalisem. Põlema saab ta ikka, korraliku lühisega, aga selleks peab hea jäme traat ilma kaitsmeta olema. Siiski enamik DIY tegelasi kasutab LiPo akusid, millega tegeledes pead lihtsalt teadma, et ülelaadimine, liigne kuumus ja mehaaniline vigastus võib lõppeda leegiga. Kui mu mälu ei peta, siis Lipo ja LiFe nominaalpinge vahe oli miskine .5...6V lipo kahjuks ning pinge vahemik oli fe'l suht väike


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas will111 »

lipo on siiski kõrgem, peaks olema täislaetult kuskil 4.2-4.3 ja life umbes 3.6. aga seepärast life sobibki tavaaku asenduseks, täis aku pinge on suhtkoht sama, mis tavalisel 12v pliiakul.

diy on omaette teema jah, aga noh ehk diy saab vabalt teha ka lifepo'st. nii väikese käivitusaku puhul on nii kaalu kui mõõtmete erinevus täiesti tähtsusetu, hind muidugi tuleb erinev.
mina sain oma lipo käivitusaku (mis on tegelikult tavaline mudeliaku) näiteks 10 eest :D ühendasin kaablid ära ja elu on lill, arvestades kus ta tsiklil asub ja kuidas on paigutatud siis selle vigastamine sõites on ka täiesti välistatud

Kasutaja avatar

creativ
Postitusi: 1180
Liitunud: 27 Sept 2007, 14:35
Tsikkel: KTM LC8 ADV
Asukoht: tallinn
Tänanud: 10 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas creativ »

will111 kirjutas: 03 Nov 2021, 21:32

lipo on siiski kõrgem, peaks olema täislaetult kuskil 4.2-4.3 ja life umbes 3.6. aga seepärast life sobibki tavaaku asenduseks, täis aku pinge on suhtkoht sama, mis tavalisel 12v pliiakul.

diy on omaette teema jah, aga noh ehk diy saab vabalt teha ka lifepo'st. nii väikese käivitusaku puhul on nii kaalu kui mõõtmete erinevus täiesti tähtsusetu, hind muidugi tuleb erinev.
mina sain oma lipo käivitusaku (mis on tegelikult tavaline mudeliaku) näiteks 10 eest :D ühendasin kaablid ära ja elu on lill, arvestades kus ta tsiklil asub ja kuidas on paigutatud siis selle vigastamine sõites on ka täiesti välistatud

kas mudeliaku tähendab siinkohal tsikli mudelile sobivat? või mis mudelist jutt? mis mahtuvusega see isend sul on? laadimist jälgib akus olev elektroonika? asi pakub huvi! tänud!

Ära usu hülge möla! Anna aeruga!
____________________

LC8 Adventure

morse
Postitusi: 1378
Liitunud: 13 Veebr 2017, 10:30
Tsikkel: 690 Enduro R, Jawa 634, DR Big
Tänanud: 268 korda
Tänatud: 213 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas morse »

Ta peab silmas RC mudeleid. Nagu droonid vmt puldiga juhitavad mudelid.


will111
Postitusi: 5257
Liitunud: 26 Veebr 2012, 02:54
Tänanud: 44 korda
Tänatud: 380 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas will111 »

just. ilmselt on see konkreetne mingi mudelauto või jumal teab mille aku originaalis. igatahes mingi mudeli suurusega aparaat.
mahtuvus oli vist 5.5ah, pinget see eest on päris palju. täis laetuna peaks olema lausa 16v ja starterit tõmbab sellise hooga peale värsket laadimist, et hirm tuleb peale. muidugi eks seal ole ka pingelang ning reaalselt käivitamise ajal jääb see pinge siiski vast kuskil 13-15v vahele. lisaks käib mul selle aku pealt rattal nö. "säde" ja elektroonika. ehk teisisõnu tsiklil endal laadimist ega mingit voolu genereerimist ei ole - see ei ole ühendatud. laen akut eraldi ja vaid vajadusel, välise spetsiaalse li akude laadijaga.

aga, olgu öeldud, et tegu on krossirattaga, millega sõidan vaid soojemal ajal ja tihedamal ajal mõned korrad kuus paari tunni kaupa. nii tuleb ka käivitamisi aastas kokku ilmselt alla saja. siiski minu jaoks on siiani olnud igati meeldiv üllatus, et aku on vajanud laadimist keskmiselt vaid korra hooaja jooksul.
aku enese sees ei ole mingit tarkust (võibolla mingi temp sensor parimal juhul). tühjaks laadimise kaitse on isetekkeline. kui see akupakk mul nö. piisavalt tühjaks saab, siis tsikkel lihtsalt enam ei lähe käima (ktm special) - kuigi starter käib endiselt ringi - ning seetõttu pole mingit põhjust proovidagi seda akut kunagi liiga tühjaks pumbata. tänase kogemuse juures ma kuulen juba vähem kui sekundiga kõrva järgi ära kui starter ei keera mootorit piisavalt kiiresti, et oleks lootust käima saada.
anyway - rõhutan, et minu lahendus on EKSPERIMENTAALNE! ma ei propageeri, et keegi seda tingimata järgi teeks...ja kindlasti, mitte mingil juhul ei soovita konkreetselt sellist lahendust ühelegi tänavarattale.

umbes mingi selline pakk on minul https://hobbyking.com/en_us/turnigy-rap ... _analytics

kui tahad midagi sarnast teha tänavarattale ja koos laadimisega siis ainuke mõistlik variant on kasutada näiteks taolist pakki:
https://hobbyking.com/en_us/zippy-compa ... _analytics

Kasutaja avatar

creativ
Postitusi: 1180
Liitunud: 27 Sept 2007, 14:35
Tsikkel: KTM LC8 ADV
Asukoht: tallinn
Tänanud: 10 korda

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas creativ »

nädal tagasi saabus ootamatu teade minu auto akult. leping lõppenud. edasikaebamisele ei kuulu. ehk siis väga pikki aastaid toiminud autoaku ei soovinud ühest hetkest enam starterit ringi vedada ja olin sundseisus kasutada käivitusabi. ja selleks osutus 20V 2Ah akudrelli isend. sai tehtud kättejuhtuvatest vahenditest minimaalselt lühikesed kaablid ja.....ja see toimis! ega ma kindel ei ole kui hästi/halvasti selline trikk auto elektrisüsteemile ja mainitud akudrelli akule mõjuda võis, aga mingeid anomaaliaid ei esinenud ei siis ega praegu. eks seda näe kas drelliaku ka pikemas perspektiivis kestab. aga miks ei peaks? kuidas spetsialistid kommenteerivad? tänan!
Ära usu hülge möla! Anna aeruga!
____________________

LC8 Adventure
Kasutaja avatar

Macintosh
Maagia ja nõidumine
Postitusi: 7336
Liitunud: 11 Mai 2011, 21:47
Asukoht: Tallinn
Tänanud: 1074 korda
Tänatud: 1046 korda
Kontakt:

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas Macintosh »

creativ kirjutas: 24 Nov 2021, 13:30
kuidas spetsialistid kommenteerivad?
Ma pole küll spetsialist aga, kui sa akutrelli aku otse auto elektrisüsteemiga ühendad ja ta nii jätadki siis pikka pidu selle akuga olema ei saa. Liitumakud tahavad teistsugust laadimist saada, kui pliiakud. 20V pinget on pidevaks kasutuseks sõiduki peal ka liiga palju. Auto elektrisüsteem on disainitud 14-15V töötama. Ühekordsel käivitamisel pole traagiline aga süstemaatiliselt 20V sappa pista on ikka liiga palju, ühel hetkel saab kas starter või mõni elektroonikakomponendt kannatada.
DeWaltil on ioemas vastav stardiabi, millel kaablid-krokodillid küljes ja kuhu läheb tööriista aku külge ja väljundab 14.5V/20A.
🧢 👕 🏍 T-särgid, pusad, mütsid ja kingitused mootorratturile . 🚀🚀 🍀 VAATA LÄHEMALT
Kasutaja avatar

StreetMoto
Kaupmees
Postitusi: 2453
Liitunud: 04 Okt 2004, 15:51
Asukoht: Tallinn, Hiiu/Pääsküla
Tänatud: 191 korda
Kontakt:

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas StreetMoto »

Mina arvan, et antud juhul õnnestus see asi õnnega pooleks. Õnn seisnes suure tõenäosusega selles, et suure mahtuvusega üsna tühi autoaku koormas selle pisikese drelliaku pinge nii palju maha, et auto elektroonika jäi ellu, sest ei saanud märkimisväärset ülepinget. Kuna mainimata on auto sünniajajärk, siis rohkem ei üldistaks. Mida uuem isend, seda suurem oht, et miskit õhtale läheb.

Mina rohkem ei prooviks, sest üleüldse on üsna riskantne ühendada kokku erinevaid toiteallikaid ja kindlasti ei tohiks kokku ühendada erineva nimipingega toiteid.
StreetMotos jätkuvalt soodsad tehingud: Castrol - Elf - Michelin - Bridgestone - Maxxis - Dunlop - D.I.D - JT + iga päev online tellimused erinevatesse Euroopa ladudesse

Neeme
527 4000
http://www.streetmoto.ee
streetmoto@streetmoto.ee
Kasutaja avatar

Vint
Toetajaliige
Postitusi: 1935
Liitunud: 06 Apr 2008, 09:30
Asukoht: Soome- Riihimäki
Tänanud: 136 korda
Tänatud: 178 korda
Kontakt:

Re: Lithium-ion aku

Lugemata postitus Postitas Vint »

Hülge möla ütleksin. 2A ei muuda küll midagi kui auto aku on tühi, pigem 20A. Tsikli puhul veel usuks pooleldi.
Enamus auktrelli akudes on oma kaitsesüsteem, ülekoormuse ja temperatuuri jaoks.
Vasta

Liitu vestlusega

Vestluses osalemiseks pead sa olema motokommuuni liige

Avan konto

Pole veel liige? Pole probleemi, registreeru ja liitu.
Liikmena saad sa ise postitada ja vastata teisetel või tellida endale teavitusi vestluse edenemise kohta.
Kõik siin on tasuta ja võtab vaid minuti. Kohtusi sellega ei kaasne.

Registreeru

Logi sisse

Mine “Mootorratta remont, tehnika, elekter ...”